C
cissiny
Sv: Ny impoterad Trakehner hingst.
Trakehner är en relativt liten och stängd stambok. Den lär ju förbli ganska liten eftersom man inte tillåter annat blod än fullblod (inkl arab och anglo). Trots det skulle jag nog säga att det finns en hel del hingstar som utmärkt sig i dressyrsporten - kanske är det så att dressyrhingstarna inte kastrerats? Från andra stamböcker så finns det ju betydligt fler ston och inte minst valacker...
Till din fråga - jag tar det direkt ur minnet och missar säkert många:
Peron - OS medaljör
Biotop - minns inte exakt vad han hade för resultat
Edinburg - gick väl WC-final om jag minns rätt?
Pepel - har på känn att han tog OS-guld?
Andra som "poppar upp" är väl Partout och Gribaldi... Schwadroneur tävlade väl internationellt också, mest känd som fadershingst idag... Vet inte hur högt Silver Moon gått, han är väl mest känd som far till Matiné... Fabian gick väl internationellt också? Kronjuwel också? Showmaster? Van Deyk? Caprimond? Charly Chaplin? Polarion?
Samtliga nämnda är hingstar i alla fall...
Mvh Cissi (stamnörd som föredrar fullblod framför trakehner som förädlare)
Finns det verkligen så många "bra" Trakehner hästar? Vilka Trakehner hästar är det som går i dressyr toppen? hingstar tänker jag då.
Trakehner är en relativt liten och stängd stambok. Den lär ju förbli ganska liten eftersom man inte tillåter annat blod än fullblod (inkl arab och anglo). Trots det skulle jag nog säga att det finns en hel del hingstar som utmärkt sig i dressyrsporten - kanske är det så att dressyrhingstarna inte kastrerats? Från andra stamböcker så finns det ju betydligt fler ston och inte minst valacker...
Till din fråga - jag tar det direkt ur minnet och missar säkert många:
Peron - OS medaljör
Biotop - minns inte exakt vad han hade för resultat
Edinburg - gick väl WC-final om jag minns rätt?
Pepel - har på känn att han tog OS-guld?
Andra som "poppar upp" är väl Partout och Gribaldi... Schwadroneur tävlade väl internationellt också, mest känd som fadershingst idag... Vet inte hur högt Silver Moon gått, han är väl mest känd som far till Matiné... Fabian gick väl internationellt också? Kronjuwel också? Showmaster? Van Deyk? Caprimond? Charly Chaplin? Polarion?
Samtliga nämnda är hingstar i alla fall...
Mvh Cissi (stamnörd som föredrar fullblod framför trakehner som förädlare)