Sv: Nyimporterad Trakehnerhingst
Instämmer i denna fråga?
Vad är meningen med tråden? Att ragga ston till hingsten?
Instämmer i denna fråga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är meningen med tråden? Att ragga ston till hingsten?
Varför måste det vara baktankar med att starta en tråd? Man kan väl helt enkelt bara bli glad när en sådan välstammad hingst kommer in i Sverige oavsett vad den gjorde på sitt bruksprov! Det är en välutbildad hingst vad jag förstår och då kanske vi alla kan glädjas åt att hans nya duktiga ryttarinna ska tävla honom under svensk flagg!
Varför vara så syniska, i Sverige godkänner man hingstar med 36 poäng och det verkar ingen höja på ögonbrynen för!
Jättekul att någon vågar satsa och göra verklighet av sina drömmar! Välkommen till Sverige!
Instämmer i denna fråga?
Det är en så typisk svensk mentalitet, alltid ifrågasätta allting som inte en liten grupp av herrar i keps godkänt, aldrig våga ta egna initiativ eller gå en egen väg. Jag tycker det är fantastiskt att någon har importerat en bra hingst med intressanta linjer, och uppenbarligen tycker hans tyska avelsförbund att han duger i avel, och det räcker med råge för mig, då tyskarna är betydligt mer framgångsrika än svenska uppfödare/avelsföreningar.Instämmer i denna fråga?
Om jag betäcker mitt arabsto med denna hingst, och det blir ett föl, blir det då en ren Trakehner och ska registreras i Tyskland?NEJ och ÅTER NEEEEEEEJ.
Men det finns medmänniskor i vårt avlånga land som är intresserade utav rena Trakehner. Allt görs inte med uträknat syfte.
Om jag betäcker mitt arabsto med denna hingst, och det blir ett föl, blir det då en ren Trakehner och ska registreras i Tyskland?
Intressant tanke, speciellt nu när hela Europa är en enda stor gemensam familj
Om jag betäcker mitt arabsto med denna hingst, och det blir ett föl, blir det då en ren Trakehner och ska registreras i Tyskland?
Intressant tanke, speciellt nu när hela Europa är en enda stor gemensam familj
Arabstoet måste visas upp och bli godkänd för att man ska få registrera avkomman som Trakehner med rosa papper.
*kl*
Är inte jättekunnig när det gäller vilka hingstar som ger gröna papper osv (på svenskt halvblod) Ger en Trakehner hingst gröna papper tsm med ett SWB som har gröna papper? Är Trakehner godkänd i ASVH?
Citat:
Ursprungligen postat av Bellini
*kl*
Är inte jättekunnig när det gäller vilka hingstar som ger gröna papper osv (på svenskt halvblod) Ger en Trakehner hingst gröna papper tsm med ett SWB som har gröna papper? Är Trakehner godkänd i ASVH?
Ingen som vet?
För att bli godkänd som avelshingst inom ASVH skall hingsten:
1. Uppfylla ASVHs härstamningskrav.
2. Genomföra ett godkänt bruksprov. (Öppet för hingstar i åldern 3 till 5 år.)
Alternativt bli godkänd på tidigare prestationer. Detta gäller i första hand äldre hingstar som varit ute och tävlat samt importerade hingstar som tidigare genomfört ett godkänt bruksprov i ett av ASVH erkänt förbund. Dessa hingstar visas under provets två sista dagar.
3. Hingsten skall dessutom vara röntgad utan anmärkning avseende osteochondros i has – och knäled bak. Röntgenbilderna skall skickas till ASVHs kontor för vidarebefodran till ansvarig veterinär. Hingsten skall vara chipmärkt vid röntgentillfället.
4. Ej besitta någon av enligt Hingstreglementets defektlista kasserande defekter.
Av ASVH Service AB erkända stamböcker.
Varmblod
Belgien
BWP
Danmark
Dansk Varmblod
Frankrike
SF (Selle Francais)
Holland
KWPN (avd. RP)
Polen
Kwlkp
Sverige
ASVH
Tyskland
Baden-Württemberg
Bayern
Berlin-Brandenburg
Hannover
Holstein
Oldenburg
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner/Ostpreussiskt varmblod
Westfalen
Fullblod
General Studbook
Fullblodsarab
WAHO
Angloarabiskt fullblod
CIAA
För samtliga stamböcker krävs att härstamningen uppfyller kraven för Grundstambok I.
Varmblodshästar intagna i andra stamböcker kan medges enskild prövning.
Hingst som importerats från utlandet eller spermaimport
Avkommeprövade hingstar bör lägst motsvara meriterna för en A-hingst för att bli godkänd. Individprövade hingstar ges dispens från bruksprov enligt kraven i reglementet med följande tolkning: De 10 % bästa vid sitt bruksprov motsvaras av en hingst vid 1-10
deltagande hingstar, av två hingstar vid 10-20 st deltagande hingstar i sin årgång. Tre hingstar - 20-30 st osv. Alternativt bör gälla för de tyska proven att hingsten ska ha
uppnått ett index på minst 135 i endera av disciplinerna.
Vid bedömning av meriter från andra förbund skall enskild tillämpning av angivna prestationskrav ske med avseende på olikheter i varje lands avelsvärderingssystem.
3-åringar kan godkännas på sitt 30-dagarstest. De blir då tilldelade ett B. För godkännande skall hingst tillhöra de 10 % främsta i sin åldersgrupp alternativt ha uppnått en minimipoäng på 8,5 i endera disciplinen. I enlighet med kraven för svenskt 3-årsprov är utländskt 30-dagarsprov, om det i aktuellt land ej är ett slutgiltigt
bruksprov, endast giltigt för 3-årssäsongen. När de gjort sitt 70-dagarstest skall endast detta eller annat prov/tävling för officiellt slutförande av prov tas med i bedömningen av hingsten.
Vid bedömning av nivå för godkännande vid ett tyskt bruksprov, dvs 70-dagarstest, bör samma principer som under tillämpningen i 4.7.1. ovan gälla.
För 4-årig hingst som endast gjort ett 30-dagars test gäller att den kan godkännas endast via dispensparagraf 4.8.
Uppfyller inte hingsten kraven för godkännande på pappersmeriter har AVN möjlighet att på importörens bekostnad besiktiga hingsten och godkänna den.
Det s.k. ”sundhetsintyget” som krävs på importerade hingstar och spermaimporter godkänns även vid underskrift av annan veterinär än förbundets.
En bättre fruktsamhetskontroll bör kunna ske. Bl. a. bör fertilitetsuppgifter bifogas ansökan på spermaimporthingst.
Det är en så typisk svensk mentalitet, alltid ifrågasätta allting som inte en liten grupp av herrar i keps godkänt, aldrig våga ta egna initiativ eller gå en egen väg. Jag tycker det är fantastiskt att någon har importerat en bra hingst med intressanta linjer, och uppenbarligen tycker hans tyska avelsförbund att han duger i avel, och det räcker med råge för mig, då tyskarna är betydligt mer framgångsrika än svenska uppfödare/avelsföreningar.
Det är alltid så lätt att vara en pappersavlare på Bukefalos, och skulle man tro på alla inlägg här med alla expertutlåtanden hit och dit så skulle den svenska aveln vara världsledande och köparna står i kö för att köpa dessa fantastiska svenska hästar.......host host....