Ny hund, byta ras?

Sv: Ny hund, byta ras?

Hej
Först och främst vill jag beklaga din sorg. Det kan inte kännas lätt just nu.

Jag hade en Dalmatiner tidigare. Han gick bort mycket hastigt när han var 8 år. På en gång kände jag att jag ville byta ras (trots att jag älskar dalmatiner) så att jag inte skulle jämföra den nya hunden med min gamla Eddi.
Det blev en farao! Jag har aldrig ångrat mig (har nu två). Jag kände att jag hade lite fördelar med att ha haft en lite egensinnig och svårflörtad ras som dalmatiner innan ;) Faraon är lite likadan :D

Jag tycker att faraohundar stämmer in till punkt och pricka på dina kriterier förutom på just två punkter. De är ganska jämnstora med dalmatinern samt att de är hetsjakthundar. Dock funkar det fint att ha mina två lösa i skogen. Den ena har inte så värst mycket jakt i sig medan den andra är så mjuk och lyhörd att hon är lätt att bryta.

Annars så stämmer de bra in i vad du vill ha. Fast man köper inte en farao om man har ambitioner att komma upp lydnadsklass elit :cool:
Just när det kommer till fällning och pälsvård så är de OPTIMALA!!! Fäller i stort sett ingenting :D
Jag har två småbarn och det funkar hur bra som helst, riktigt trevliga familjehundar med på och av-knapp.

Men är de för stora så kanske en Whippet? Underbara hundar!!!

Lycka till!

Vi har har en lagotto. Vi har tidigare haft boxrar men ville ha en mindre hund men med samma glada humör och arbetslust.

Man måste bara kolla upp vilken uppfödare man väljer då det avlats lite väl mycket på fel avelsmaterial. Förutom friska höfter odyl så hade vi som krav att minst en av föräldrarna skulle ha en känd mentalt status. Kollade sen denna ingående så inga rädslor och liknande låg och spökade.

Vår Lagotto

-Aktiv, gillar allt. Nosarbete som spår, kantarellsök ska vi satsa på då han gillar att arbeta med nosen. Många tränar/tävlar lydnad, agillity, rallylydnad tex. Lättmotiverad och kontaktsökande
-öppen och social, älskar människor men går inte till överdrift (stor skillnad mot våra boxrar:cool:)
-Ingen utpräglad jaktinstinkt (vi har katter och frigående höns samt hästar)
-fäller inte (sjukt skönt) men viss pälsvård krävs om man jämför med vad vi är vana vid hos boxern.
-Glad och positiv mot andra hundar, flyr hellre än illa fäkta. Gillar inte hundar som skäller eller är för på, men går då undan.
-kan koppla av fast det är rörigt omkring

Pma om du vill veta mer:)

Senast ändrad:

Jag beklagar också :(
Tog själv bort min 9-åriga dalmatiner för två veckor sedan, men har en prick kvar.

Jag bytte över från dalmatiner till vinthund sist jag köpte hund. Whippet kanske kan vara något?
Jag tycker vinthundarna och dalmatiner inte är helt olika varandra, de är envisa och har humor. Träffar man på andra dalmatinerägare verkar kombinationen whippet och dalmatiner inte vara helt ovanlig.
Själv skaffade jag mig en galgo espanol (som dalmatinerna obehindrat går under magen på...). En cool hund som älskar att träna, går lätt att ha lös och är en riktig pajas.

Nu har jag och mannen (eller ja, min man) omvärderat lite och tänkt om lite vad gäller storlek på hund. Vi kikade på korthårig collie som någon föreslog och de verkar kunna passa oss rätt så bra. Lagotton har vi kikat på tidigare men den gick bort eftersom vi inte vill ha någon pälsvård.

Finns det någon som har korthårig collie och som kan tipsa om bra uppfödare? Tyvärr verkar det inte finnas så många uppfödare av just korthårig och än färre som har valpplaner till våren. Eftersom rasen är helt ny för oss så vill vi gärna bekanta oss med rasen innan vi bestämmer oss för om den är något för oss.

Så de stakaste kandidaterna är då nu dalmatiner och kh collie.

Prata med Dentaku här på buke är mitt bästa tips gälland KH Collie :bump:!

Ja det verkar precis som du säger att många dalmatinerägare sadlat om och skaffat whippet. Vi kikade lite på dem men magkänslan säger att de inte är något för oss. Jag har även träffat whippet tidigare och det klickade inte.

Jag röstar på Welsh corgi cardigan. Dock hänger dom ju inte med på ridturer om du ska ut i djupsnön men någolunda plogad väg och sommar underlag så :)

Du har inte kikat på en keeshond? Inte alls den pälsvård som många tror. Och det blir inga äckliga hundhår överallt, utan blir mer som dammtussar. Passar bra till det mesta, både lydnad, agility och spår/sök. har en av och påknapp, bra familjehund. Låg jaktlust. Hänger med på det mesta familjen gör, och vill gärna vara med. Har oftast väldigt bra menatalitet men kan vara lite envis ibland.

Beklagar sorgen....

Kom på att jag måste uppdatera tråden :)

Vi har bokat en dalmatinervalp :love:

Fördelarna övervägde nackdelarna och om allt går som det ska får vi hem en tik i månadsskiftet juni/juli.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar