Ny hund, byta ras?

amalia

Trådstartare
För en vecka sedan postade jag en tråd om vår nioåriga dalmatiner som var dålig och kräktes. Tyvärr efter flera veterinärbesök då hon först blev bättre men sedan sämre så tog vi beslutet att låta henne somna in. Ett tufft beslut och vi saknar henne enormt.

Tankarna finns på ny hund och för mig har det varit självklart med dalmatiner igen då vi haft två innan och rasen passar oss perfekt. Min man har dock en önskan om en något mindre hund och som inte konstant fäller dessa vita hårstrån som sätter sig överallt.

Vi har tittat lite på pinscher och därför skulle jag vilja få input från er som har denna ras om det kan vara något för oss. Kanske finns det även någon annan ras som vi inte tänkt på och som kan passa våra kriterier:

Hunden ska ha en av och på knapp, dvs kunna slappna av inne och gå igång ute.

Den ska kunna klara av någon dag utan träning och bara få motion.

Den ska kunna träna (kanske ev tävla) i lydnad och spår och kanske även agillity.

Ska kunna följa med på det mesta, i stallet, på ridturer, iväg och träffa andra hundar.

Den ska inte ha utpräglad jaktinstikt dvs kunna vara lös utan att gå på vilt.

Vi vill inte ha någon jättekrävande pälsvård.

Vara barnvänlig och trivas som familjehund.

Gå ihop med katter.

Är tacksam för tips och råd!

Sv: Ny hund, byta ras?

Beklagar er förlust!

Pinschrarna dras ju med stora mentalitetsproblem, jag skulle tänka båda en och tjugo gånger innan jag valde en ras där en stor mängd individer får avlivas på grund av sin svaga mentalitet.

Har du tränat och tävlat i sagda grenar med dalmatiner innan och således är van vid lite motivationsarbete?
Är detta något du är nöjd med eller vill du förändra?

Och vad exakt är lite mindre? Hur liten ska hunden vara?

Hur mycket tid tänker du lägga på träning och motion?

Senast ändrad:

Jag har en pinscher som i många avseenden är en fantastisk hund. Men vill du träna och tävla aktivt finns det nog bättre lämpade raser.
Min kille har inga som helst mentalitetsproblem men är ganska (okej, otroligt ordentligt) svårmotiverad. Det är få som lyckats komma längre med sina pinschrar, men min hunds kullbror är väl en av de få som faktiskt kommit en bit i agility. Men då är hans ägare också envis som synden och har fått slita mer än vad som är mänskligt många gånger...
Vi funderar faktiskt på en pinscher till, just för att de är perfekta i storlek, päls och - om man får tag i rätt individ - temperament. Men hade jag haft ambitioner att träna och tävla hade jag valt något annat.

Jag har tränat men inte tävlat med dalmatiner tidigare och en del av deras charm är just att hitta rätt motivation för att få dem att vilja finslipa momenten som de annars känner att de kan (fast det inte sitter helt hundra) om du förstår hur jag menar.

Mentalitetsproblem låter inte alls roligt, och vi har bara börjat kika runt på raser senaste dagarna, så då känns det som om pinschern går bort. Den verkade annars lite lik dalmatinern men i ett mindre format.

Storleksmässigt vill min man gärna ha en lite mindre än dalmatinern men inte någon pyttehund.

Motion och träning lägger vi väl ca 2-3 timmar per dag.

Jag bytte ju ras från dalmatiner till whippet och även fast jag älskar Poppy så passar inte whippen mig lika bra som en dallis, så det blir en prick igen nästa gång! Jag har verkligen funderat runt andra raser men kommer hela tiden fram till dalmatiner igen. Just med whippet var ju tanken att få en mindre hund, nu är hon 6 cm över rasstandarden och exakt lika hög som min andra dalmatiner var!

Jag förstår att du har tänkt på pinscher, för det var vad jag tänkte när jag såg kraven och förutsättningarna :)
Och det har jobbats väldigt mycket med deras mentalitet de senare åren, så det är inte svårt att hitta pinschrar med oerhört trevlig mentalitet.
Har du träffat några pinschrar?
De jag har träffat är fantastiskt roliga och trevliga, och jag kan tipsa om uppfödare :)

Jag vet att det är lätt att dra alla hundar av samma ras över samma kam, vilket är ganska galet eftersom de flesta som har fler än en hund av samma ras kan intyga att de är väldigt olika. Jag har två dvärgpinschrar och de är HELT olika:
Den ena älskar att träna och hänga med på ALLT och är supermotiverad att göra vad som helst när som helst. Är visserligen något av ett kontrollfreak som vill ha koll och ordning, han är lite som en radar. Väldigt glad i människor och pussas gärna.

Den andra vill helst ligga i sängen/soffan/knät och sola och går bara att motivera med godis - dock oerhört lättlärd och en supergosig mysgris. Är väldigt orädd i allmänhet (bryr sig inte om skott, höjder, klättring, olika underlag, saker som ramlar, plötsliga ljud osv) men har uppenbara men efter hundattack och är rädd för nya/stora hundar.

Så iallafall någon timmas mental träning utöver motion? Ibland mer?

Om du lägger den tiden tror jag att du kan välja ganska fritt mellan de flesta raser :)

Schnauzer?
Staffe?
Någon av lapphundarna/lapsk?
Lagotto?
Pudel?

Har också en fantastisk pinscher. Hon matchar dina kriterier på många punkter men inte på alla. Hon är vänlig mot människor och hundar. Hon har en tydlig av-och-på-knapp. Hon klarar många dagar utan tränande. Det är den absolut renaste hund jag har haft, ingen pälsvård, ingen lera, inget hårande. Hon gillar barn, ju stökigare och högljuddare desto festligare.

Hon har avkommor som presterat bra i agility, ett svenskt agility-cert har vi räknat in plus att hon har en dotter i USA som har lydnadstitlar och tävlar agility på hög nivå (dvs hon placerar sig bland och spöar border collies). Själv tycker hon det är kul att träna, hon lär sig snabbt och jobbar snabbt. Tyvärr vägrar hon att ligga ned om det är det minsta kallt eller blött på marken, visst skulle man kunna tvinga henne men det känns inte roligt. Man skulle kunna sammanfatta henne med att hon är en smart och snabb hund som har lätt för sig men inte är det minsta förig egentligen. Hon spårar uthålligt och noggrant.

Nackdelarna då? Hon jagar gärna, i somras höll hon på att döda en grävling alldeles själv. Hon ser väldigt glad och intresserad ut varje gång vi träffar en katt, och jag tror inte att det är ett vänligt intresse. Jag litar alltså inte alls på henne med djur som är mindre än hästar (utom hundar förstås).

Hon öppnar alla dörrar som inte är låsta och är allmänt något av en utbrytardrottning. Rymmer hon är hon inte borta mer än tio minuter, men det räcker ju, särskilt som man vet att hon är en killer.

Sammanfattningsvis är många av mina vänner lite avundsjuka på min charmiga, behändiga, roliga hund, fast de vet om hennes mindre goda sidor.

I mitt tycke passar kh-collie nog bra!

Hunden ska ha en av och på knapp, dvs kunna slappna av inne och gå igång ute. Min är en latmask inne och en pigg galning ute :)

Den ska kunna klara av någon dag utan träning och bara få motion. Vi tränar ca 1-4ggr/vecka och utöver det långpromenader, följa med och rida, löpträning

Den ska kunna träna (kanske ev tävla) i lydnad och spår och kanske även agillity. Vår collie är verkligen en allroundhund som gärna tränar allt :)Ska kunna följa med på det mesta, i stallet, på ridturer, iväg och träffa andra hundar.

Den ska inte ha utpräglad jaktinstikt dvs kunna vara lös utan att gå på vilt. Vår har jaktinstinkt men är inte svår att bryta, hon är lös överallt.

Vi vill inte ha någon jättekrävande pälsvård. Vi kammar igenom henne ett par gånger vid fällning.

Vara barnvänlig och trivas som familjehund. En collie som är uppvuxen i en famil är oftast utmärkta familjehundar.

Gå ihop med katter. Vår collie bryr sig inte om "sina" katter men jagar gärna de kater hon inte känner.

Är tacksam för tips och råd!

Jag tänkte också på KH collie men trodde TS skulle tycka att de är för stora?

Jag förstår att du har tänkt på pinscher, för det var vad jag tänkte när jag såg kraven och förutsättningarna :)
Och det har jobbats väldigt mycket med deras mentalitet de senare åren, så det är inte svårt att hitta pinschrar med oerhört trevlig mentalitet.
Har du träffat några pinschrar?
De jag har träffat är fantastiskt roliga och trevliga, och jag kan tipsa om uppfödare :)

Jag vet att det är lätt att dra alla hundar av samma ras över samma kam, vilket är ganska galet eftersom de flesta som har fler än en hund av samma ras kan intyga att de är väldigt olika. Jag har två dvärgpinschrar och de är HELT olika:
Den ena älskar att träna och hänga med på ALLT och är supermotiverad att göra vad som helst när som helst. Är visserligen något av ett kontrollfreak som vill ha koll och ordning, han är lite som en radar. Väldigt glad i människor och pussas gärna.

Den andra vill helst ligga i sängen/soffan/knät och sola och går bara att motivera med godis - dock oerhört lättlärd och en supergosig mysgris. Är väldigt orädd i allmänhet (bryr sig inte om skott, höjder, klättring, olika underlag, saker som ramlar, plötsliga ljud osv) men har uppenbara men efter hundattack och är rädd för nya/stora hundar.

Vi har inte varit i kontakt med pinscher tidigare och skulle gärna få tips om uppfödare i mellansverige om du har så kan vi åka och träffa några hundar.

Vad känner du för staffen?
Tycker den verkar som klippt och skuren. Känns som de har lite mer will-to-please än pinscher men jag känner inte till pinschern så bra.

Ja de kanske blir för stora? Min är 56cm hög och väger 18kg. Hon tar inte mycket plats iaf :) Rullar ihop sig till en boll bakom mina ben ;)

Vad tycker du om de andra raserna som föreslagits då? Lättare att ge mer tips om du kommenterar de förslag som kommer upp :)

Men en svensk lapphund då?
lagom pigga
på och av knapp
borstas vid fällning
familjekära
visserligen är det en vallhund men våra lapphundar vallar ingenting då dom inte är vana vid det och är inga problems att ha med lösa ute vid ritter
Lättlärda och villiga att lära sig
Min hund har tränat agility och lydnad och jag har inte lagt ner särskillt många timmar på träning, otroligt lättlärd!

jag slänger in två bilder

197162_10150113518068827_7594688_n.jpg

a_Kello_20Nyk_F6ping_202.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar