amalia
Trådstartare
För en vecka sedan postade jag en tråd om vår nioåriga dalmatiner som var dålig och kräktes. Tyvärr efter flera veterinärbesök då hon först blev bättre men sedan sämre så tog vi beslutet att låta henne somna in. Ett tufft beslut och vi saknar henne enormt.
Tankarna finns på ny hund och för mig har det varit självklart med dalmatiner igen då vi haft två innan och rasen passar oss perfekt. Min man har dock en önskan om en något mindre hund och som inte konstant fäller dessa vita hårstrån som sätter sig överallt.
Vi har tittat lite på pinscher och därför skulle jag vilja få input från er som har denna ras om det kan vara något för oss. Kanske finns det även någon annan ras som vi inte tänkt på och som kan passa våra kriterier:
Hunden ska ha en av och på knapp, dvs kunna slappna av inne och gå igång ute.
Den ska kunna klara av någon dag utan träning och bara få motion.
Den ska kunna träna (kanske ev tävla) i lydnad och spår och kanske även agillity.
Ska kunna följa med på det mesta, i stallet, på ridturer, iväg och träffa andra hundar.
Den ska inte ha utpräglad jaktinstikt dvs kunna vara lös utan att gå på vilt.
Vi vill inte ha någon jättekrävande pälsvård.
Vara barnvänlig och trivas som familjehund.
Gå ihop med katter.
Är tacksam för tips och råd!
Tankarna finns på ny hund och för mig har det varit självklart med dalmatiner igen då vi haft två innan och rasen passar oss perfekt. Min man har dock en önskan om en något mindre hund och som inte konstant fäller dessa vita hårstrån som sätter sig överallt.
Vi har tittat lite på pinscher och därför skulle jag vilja få input från er som har denna ras om det kan vara något för oss. Kanske finns det även någon annan ras som vi inte tänkt på och som kan passa våra kriterier:
Hunden ska ha en av och på knapp, dvs kunna slappna av inne och gå igång ute.
Den ska kunna klara av någon dag utan träning och bara få motion.
Den ska kunna träna (kanske ev tävla) i lydnad och spår och kanske även agillity.
Ska kunna följa med på det mesta, i stallet, på ridturer, iväg och träffa andra hundar.
Den ska inte ha utpräglad jaktinstikt dvs kunna vara lös utan att gå på vilt.
Vi vill inte ha någon jättekrävande pälsvård.
Vara barnvänlig och trivas som familjehund.
Gå ihop med katter.
Är tacksam för tips och råd!