Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
stark/hård/okontrollerbar/opåverkbar mun är i min värld en oriden häst/ej skolad. Visst jag kan hålla handen still men var är då gummibandskänslan? Han är väldigt "meckig" med huvud mun och går inte fram för skänkeln som jag vill, inte ens utomhus.
Hästen är 5 år gammal och har mest ridits ut med och inte gjort så värst mkt.
Är väldigt längesen jag red en häst med en sådan " opåverkbar"(för att inte folk ska missta mig för en oerfaren ryttare som tror att hästar är hårda i munnen eller skänkeldöva av sig själva) mun. Som jag skrev 2:a(
!) ridpasset i en paddock, 5:e(
!) passet någonsin, varav 2 uteritter, första gången i padocken var enbart i skritt för att känna på honom och första gången jagr ed honom var i ridhuset 10 min för att det var första gången jag någonsin red honom ( nej jag provred inte, shame on me)
Jag försöker hålla en mjuk kontakt med hans mun men han gör det j*vligt svårt i o m att han ömsom hugger mot bettet/ lägger sig benhårt i handen eller t.om skakar för att slippa, och rätt som det är kommer de där 3 stegen där han jobbar med flyt, sen är vi tillbaka igen.
Hade jag inte vetat bättre och själv stått med när tänderna gjordes vid av en bra veterinär på klinik så hade jag kunnat tro att han hade problem med dem.
La ut filmen främst för att ha en utgångspunkt, inte för att säga " hej titta hur fin min häst är och vad bra jag rider"
Ingen av oss här är fullärda och det finns flera sätt att "angripa" en sån här häst. Det är en otroligt dominant häst som fått göra lite som han själv vill, men jag tror att om inte så lång tid så kommer detta "problem" vara ur vägen. Framåt är vårt grundtänk just nu och det räcker långa vägar
Däremot har jag aldrig något emot konstruktiv kritik och svarar gärna och tar åt mig av det som jag anser av värde och det är inte alltid det som jag skulle tänkt på själv. Och där har vi det som är bra med buke, när det dyker upp de där konstruktiva inläggen och man får ytterligare en annan syn på allt.