Sv: Nummer 9 om våra 06r
Ja, det var nog den bästa tänkbara lösningen för oss båda faktiskt.
Det känns riktigt bra att Cookie kommer att få lite "riktig" träning också, jag har ju inte riktigt kunnat träna något seriöst sen jag fick hem honom i dec -10. För det första är jag ju rörelsehindrad vilket i sig talar emot att utbilda en unghäst, eller ens rida den.
För det andra var ridbanan i det stallet han stod i först för liten för honom (i kombination med mitt rörelsehinder och oförmåga att orka hålla ihop honom tillräckligt), han slutade tillslut att gå framåt och det blev inte roligt för någon av oss att rida.
Sen köpte sambon och jag hus på Öland och hästen flyttade med hit, i samband med flytten upptäckte vi att min sadel hade blivit stulen, jag hade beställt en ny och oroade mig därför inte mkt över detta, men pga oseriös mellanhand (finns egen tråd om det) i sadelköpet dröjde det ca ett halvår innan jag hade en ridbar sadel att rida i (fick låna en bomlös av mellanhanden och det är allt annat än en lämplig sadel för handikappade, så jag kunde bara skritta med den). Hittade en billig allroundsadel i väntan på dressyrsadeln.
Beställde i januari en likadan sadel igen och den kom i maj i år och efter det har jag kunnat rida lite mer ordentligt och kräva saker av honom, men i samma veva upptäckte jag ju att jag var gravid och jag har varit trött och annat och inte direkt kännt att det varit ngn idé att börja rida för min tränare eftersom jag ändå inte skulle kunna rida många månader till. Har mest koncentrerat mig på att få honom stadig i
rätt form och att förstå mina hjälper, som ju skiljer sig en del från andras. Dvs han är nu mest bara en riktigt trevlig handikapphäst, men han kan ju egentligen ingenting mer än att jobba korrekt.
Nu gjorde vi ju dealen att stallägaren tar honom på tillridning så länge det behövs (så länge jag känner att jag inte kan rida pga det ena eller det andra), med start på måndag.
Hon är dessutom snäll nog att inte ta fullt pris som hon brukar ta för tillridning utan vi plussar på ett par tusen på stallhyran bara, istället för 6-9 tusen som andra beridare tar här i trakten.
Dessutom slipper Cookie byta stall, det gjorde han tillräckligt i Tyskland. Så efter min graviditet har jag förhoppningsvis en välriden häst som jag kan börja rida och träna ordentligt med från början.
Denna lösningen lyfte en
tung sten från mina axlar och jag kan nu koncentrera mig helt på graviditeten, istället för att jaga rätt på en vettig medryttare, (den jag har nu hinner bara en till två dagar i veckan).
Oj långt inlägg...
Uppdateringar med filmer och annat kommer att komma, bebisen ska jäsa 77 dagar till, fast jag siktar på att gå över tiden
minst 4 dagar, så det blir ett januaribarn istället. ;o)