Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Kul att ni varit ute på tävling och gjort bra ifrån er allihop.:)

Vi var också och tävlade i helgen. Första klassen var hon spänd och vi bara sexor o nån femma. På det kom vi nästan sist.:( Så kan det gå ibland.
Nästa klass blev bättre och 65%. Då hamnade vi i mitten.
Bara att ta nya tag.

Imorgon ska hon vara hopphäst åt dottern som kommit hem igen. På lördag blir det tävling, en start i 90. ;)

Hoppas Bulan är bättre. Är det nytt att Rosie låter mkt eller har hon gjort det innan? Rivica låter alltid mkt o veterinären sa hästarna låter olika.

Till happy med: Det är möjligen inte så att det är NI som inte sitter still i halterna? Brukar nämligen vara ryttaren som inte är helt lugn i halten o som till sist smittar hästen som då tar ett steg åt sidan, bakåt eller framåt...:)

Jo då jag sitter allt lugnt och stilla ;) Problemet är att han tror att det är Rygga. Det har blivit lite tokigt med inlärningen så han tror att efter halten är det rygga som gäller :) Och det är ju helt och hållet vårt fel :) Så det blir ju nu att ta allt från början på halt delen :) och låta bli att rygga helt enkelt :)

Jag tror nog att jag är stilla men den som tror mest vet ju minst... eller hur??;)

Kl
Usch vilken dag: Jobb, kurs, möte... sen var kl halv 8, vilodag för pållen.

*kl*
Idag mangla Loppis inte bara på men det var rätt avancerat upplägg med förvänd sluta mm. Det har vi inte ridit innan men hon fixade det galant så jag är ganska nöjd.
Men gud hjälpe mig, hur ska jag få henne att skritta avspännt?
Sen spänner jag ju mig för jag vet att skritten är så himla "svår"..

Funderar också på hur mkt sadeln betyder för min sits och inverkan, hamnar gärna långt bak och har svårt att komma ner och "i" henne sas..:confused:..

Ja, ja..hoppas vi ska komma runt på söndag och vi gör så gott vi kan, blir himla kul även om "hemma" inte är det lättaste att tävla på tkr jag..

Att spänna sig i skritten bäddar ju för problem! Vissla en liten stump för dig själv, omöjligt att spänna sig samtidigt som man visslar!:D Så ska du se att skritten går galant.

Kul med bra träning! Ang sadeln så prova att rida ett pass barbacka så ser du hur mycket sadeln, hjälper-eller icke hjälper dig!

Det "vet" jag ju redan, att jag får kännslan "komma ner och närmre" men det är ju inte så konstigt;), ska nog ta ett barbackapass idag även om ryggen inte är skönast på henne:D..Men en sadel med nästan barbacka kännsla och djupo men lagom knästöd som hindrar att jag kör upp knä´t..

Ok men polly ta då TAG i problemet! Se till att åka o byta sadel så fort som möjligt. Var har du närmsta större affär där du kan få tag i olika märken att prova? Vad har A-K för sadlar? Fråga om du får prova!! Go girl!

Jag tycker också skritten är jättesvår. Tex i LB:2 där det är ökad skritt så känns ökningen obefintlig när jag sitter i sadeln, ändå får jag en 6:a och ganska bra :confused:. Vet inte om jag kräver för mycket av min häst och av mig?? Eller om det sitter i huvudet på något sätt. Min dotter sa på en tävlning: "prova att tänk lite positivt någon gång istället, mamma"
Hmm, har nog lite för lätt att fokusera på det negativa när det kommer lite stress och nervositet med i spelet.

kl

Jag nynnar alltid på imse vims spindel när jag måste ta bort hjärnspöken som tror dom vet bäst. Fungerar kanon i hoppningen när jag vill rycka in och blanda mig i för mycket :D

Gällande det här med Rosie. Hon låter inte särskilt mycket mer än att hon blir ansträngd men det är nog ren och skär övervikt. Vid en första syn på henne i profil så skulle ni troligen säga att jag har helt fel men denna damen bygger på bredden. Hon är ENORM över ryggen, att känna revben är bara att drömma om ;)

Done:D! Blir Horsefarm nästa torsdag.
Hade hoppats få sålt min dressyr innan jag jagade ny men får väl vara naken ett tag och hänga den där till försäljning. Ska ta med kompisens sadlar också som jag får låna, en Anky dressyr..Ska se om den ligger ok, men har för mig att jag inte var riktig överrens med den sadeln..
Min kommer dessutom lite nära tycker jag..
Vet inte om slk modellen i Albion är lite bättre men vi får se..Blir kanske ingen men att jag får hunm om vad jag ska ha eller så hittar jag höjdarsadeln och då får jag väl låna av min privata bank;)..

Tessa: Ha, ha..jag pratar alldeles för mycket när jag rider programridning, mkt ljud och tics som jag hoppas domaren inte märker:cool:..

KL
Idag har Rivica varit hopphäst åt Sara. Hon skötte sig exemplariskt:D
På slutet hoppade de en bana på riktigt höga hinder. Såg ut som om hon tyckte det var riktigt roligt. :rofl:

Oj, vad alla tränar och tävlar, kul att det går så bra för er!:laugh: Själv planerar jag att putsa stövlarna och ställa in dem i garderoben för ett par månader framöver och koncentrera mig på att bli tjock och föda barn istället vad det lider. :crazy:
Cookie kommer att få bra träning av min medryttare och stallägaren istället, så det blir nog en del uppdateringar från deras ridning i vinter, han håller fortfarande på att sättas igång så jag ska skritta tom lördag, men sen får det vara, han har en date med klippmaskinen på lördag också.
Kommer bli lite tråkigt att inte få/kunna rida på så länge, men jag kommer ju vara i stallet så gott som varje dag ändå.:bump:

Det låter som en bra lösning för din häst tycker jag, och uppdateringar vill vi gärna ha från pållen...men också från bäbisen givetvis.:laugh:

kl
Red ut idag på en spänd och pigg häst. Tycker alltid de taggar till runt älgjakten och idag var det verkligen "piggväder", klart och kallt.:)

Ja, det var nog den bästa tänkbara lösningen för oss båda faktiskt. :) Det känns riktigt bra att Cookie kommer att få lite "riktig" träning också, jag har ju inte riktigt kunnat träna något seriöst sen jag fick hem honom i dec -10. För det första är jag ju rörelsehindrad vilket i sig talar emot att utbilda en unghäst, eller ens rida den.
För det andra var ridbanan i det stallet han stod i först för liten för honom (i kombination med mitt rörelsehinder och oförmåga att orka hålla ihop honom tillräckligt), han slutade tillslut att gå framåt och det blev inte roligt för någon av oss att rida.
Sen köpte sambon och jag hus på Öland och hästen flyttade med hit, i samband med flytten upptäckte vi att min sadel hade blivit stulen, jag hade beställt en ny och oroade mig därför inte mkt över detta, men pga oseriös mellanhand (finns egen tråd om det) i sadelköpet dröjde det ca ett halvår innan jag hade en ridbar sadel att rida i (fick låna en bomlös av mellanhanden och det är allt annat än en lämplig sadel för handikappade, så jag kunde bara skritta med den). Hittade en billig allroundsadel i väntan på dressyrsadeln.

Beställde i januari en likadan sadel igen och den kom i maj i år och efter det har jag kunnat rida lite mer ordentligt och kräva saker av honom, men i samma veva upptäckte jag ju att jag var gravid och jag har varit trött och annat och inte direkt kännt att det varit ngn idé att börja rida för min tränare eftersom jag ändå inte skulle kunna rida många månader till. Har mest koncentrerat mig på att få honom stadig i rätt form och att förstå mina hjälper, som ju skiljer sig en del från andras. Dvs han är nu mest bara en riktigt trevlig handikapphäst, men han kan ju egentligen ingenting mer än att jobba korrekt.

Nu gjorde vi ju dealen att stallägaren tar honom på tillridning så länge det behövs (så länge jag känner att jag inte kan rida pga det ena eller det andra), med start på måndag.
Hon är dessutom snäll nog att inte ta fullt pris som hon brukar ta för tillridning utan vi plussar på ett par tusen på stallhyran bara, istället för 6-9 tusen som andra beridare tar här i trakten.
Dessutom slipper Cookie byta stall, det gjorde han tillräckligt i Tyskland. Så efter min graviditet har jag förhoppningsvis en välriden häst som jag kan börja rida och träna ordentligt med från början.:banana:
Denna lösningen lyfte en tung sten från mina axlar och jag kan nu koncentrera mig helt på graviditeten, istället för att jaga rätt på en vettig medryttare, (den jag har nu hinner bara en till två dagar i veckan).
Oj långt inlägg...:o

Uppdateringar med filmer och annat kommer att komma, bebisen ska jäsa 77 dagar till, fast jag siktar på att gå över tiden minst 4 dagar, så det blir ett januaribarn istället. ;o)

Senast ändrad:

Uppdateringar med filmer och annat kommer att komma, bebisen ska jäsa 77 dagar till, fast jag siktar på att gå över tiden minst 4 dagar, så det blir ett januaribarn istället. ;o)

He,he... Min syster var beräknad till 24 december med sitt första barn och kände väl lite som du att det vore bra om det blev nytt år.... hon födde 5 timmar in på nya året:banana:.
(självklart blir man glad över barnet när ens det föds :love:)

kl
På söndag ska jag tävla LB:0, lite klurigt och inte helt enkelt program känner jag.
Vad menas med förlängda språng i galoppen? Ska tempot vara detsamma men sprången längre?? Eller är det att jämföra med mellangalopp??
Help....:crazy:

Det är ett slags mellanting mellan mellangalopp o vanlig galopp, du ska bara känna att hästen ökar steglängden men inte direkt tempot.

Kul med tävling, jag håller tummar o tår!:rofl: Eller kul kul cykelhjul som vi brukar säga....:devil::rofl::devil:

He,he... Min syster var beräknad till 24 december med sitt första barn och kände väl lite som du att det vore bra om det blev nytt år.... hon födde 5 timmar in på nya året:banana:.
(självklart blir man glad över barnet när ens det föds :love:)

kl
På söndag ska jag tävla LB:0, lite klurigt och inte helt enkelt program känner jag.
Vad menas med förlängda språng i galoppen? Ska tempot vara detsamma men sprången längre?? Eller är det att jämföra med mellangalopp??
Help....:crazy:

Ja och jag är ju beräknad till den 28:e så förhoppningsvis går jag över några dagar, problemet är bara att jag har diabetes också, så risken finns för att det blir för stor fostertillväxt och då måste man plocka ut barnet innan, fast min diabetesläkare tror inte att det är någon risk för det. Siktet ligger på januari och inte menlösa barns dag (heter väl värnlösa barns dag numera), som jag ju är beräknad till nu.

Kul med tävling. LYCKA TILL!! :bump::bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka