Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Det är ju en Lokal tävling. Går gör det säkert med lite pill men frågan är ju eg Hur snyggt det blir ? Kanske dock ser bättre ut än att ha den lös?

Lite knoppar röstar jag för! ( Vad är det han skavt av på och varför? )
Lycka till förresten, kul å tävla :)!

ska försöka :D
Han får klåda på sommaren av mygg knott och flugor. Gör allt i vår makt för att stoppa. Exem täckade extra tidigt men hjälpte inte så mycke. Han är Dock bätte iår än föregående år. Då fanns inte ett hår strå kvar på honom. Så han skubbar sig mot allt :) Avalon ( finns i andra trådar ) har också lite problem men hon är inte lika känslig som vad han är. Så det är ett riktigt arbete att smörja in ordentligt och tvätta och hålla rent :)

Jag skulle ha knoppat så långt det går. På resterande del hade jag gjort en liten boll och satt gummisnodd runt. Att du ska lyckas fläta det korta tror jag aldrig du lyckas med. Och skulle du lyckas är jag ganska säker på att det ändå inte kommer att synas. Det kommer ändå bara bli en liten boll. Att bara låta det hänga löst kommer så konstigt ut oavsett om du har knoppat resten eller inte.

Lycka till på tävlingen! :banana:

Okej så du menar liksom bara vika det "löst" till en boll? :d
Tack så mycke :)

Jag hade gjort 6 st knoppar med exakt lika långt avstånd mellan så ser det snyggt ut. Sen hade jag bollat ihop det sista av manen med gummiband så det inte hade hängt ned.

Ang att han kliar sig så gjord ju min förra häst det. Jag har provat det mesta på marknaden o min slutsats är att du måste testa massor av olika medel för olika hästar har olika klåda. Alltså det som hjälper på den ena kanske inte funkar på den andra. Det som hjälpte på min häst var flugtäcke dygnet runt, framförallt när han stod inne, och när det var som värst så var Nylanders hästsalva den som var bäst och ett engelskt medel Killitch som jag googlade upp o beställde från England. Sen tvättade jag manen o svansen minst 1 gång/vecka med PROB hästschampo så han var riktigt ren jämt o ständigt. Förutom första året när jag inte fattade vad som var problemet så lyckades jag sen att ha kvar både man o svans utan större bekymmer. Lider med dig för det är både dyrt o jobbigt (psykiskt och fysiskt) med en häst som kliar sig. Kommer aldrig nånsin köpa en häst som har det bekymret efter att ha levt i 8 år med min.

Tessa: Har du sprutat B-vitamin på henne sen efter förlamningen? Och sen rekommenderade min veterinär Tokosel året runt när mitt gamla sto fick det. Finns att köpa små förpackningar på apoteket utan recept. Inte helt ovanligt på hästar som är lite nervösa i humöret, du bör också ge henne havrefritt foder då tydligen mycket stärkelse kan utlösa nytt anfall.

Han är bättre iår än förra året. Förra året var vi tillsut tvungna att klippa av all manen eftersom det bara var nån fjuttig tuss kvar här och där. Han går också med flug täcke dygnet runt. Och vi har fått lappa ihop det några gånger :P
Men detta Killitsch lät lite intressant. var det dyrt ? Kanske värt att prova till nästa år ? Nu har klådan lagt sig väldigt mkt på honom så nu smörjs han inte varje dag. Kanske 2-3 gånger i veckan bara. Denna herre har vi i famljen fött upp men jag skulle nog heller inte vilja köpa en om jag nån gång blir tvungen att köpa annan häst.

KL

Till er som undrar hur det går med Bulan så är det något bättre just nu. Hon kan gå även om steget är kort. Hon är sprutad med b-vitamin och får detta dagligen i munnen tillsammans med metacam. Har fått selen och något mer utskrivet som jag inte minns vad det hette. Fick beställa det så ska hämta det på måndag. Detta hände i torsdags. Då hade hon varit på boxvila i 1,5v, har skrittat henne hemma varje dag med för hand, boxvilan pga såret på benet. Så jag tog med henne som handhäst när jag skrittade Rosie, hon brallade två gånger och när jag kom hem och skulle linda henne och leda in henne i boxen så gick hon ingen vart.
Var bland det värsta jag sett. Hästar är ju makalösa, antagligen hade hon ju skitont men till slut så haltade/hoppade/gick hon in i boxen, sedan stod hon bara där... :/ När vet väl kom så hade hon höga hjärtljud/puls och förhöjd andning men det gick inte att ta blodprov på henne för hon fick panik inne i boxen..

Såret ser som tur är bättre ut och vet sa att det läker som det ska, nu saknas det bara hud :)

Maui, Rosie rider jag just nu, men hästen har verkligen NOLL i kondis, någon som har bra tips på det. Nu snackar vi alltså att hon flåsar när vi skrittar....? Tanken är väl när hon är i bättre form att det kommer ut en annons.. :(

Jag hade inte knoppat. Ser ut som om h*n har kort och fin man ändå så strunta du i det och gör det tills det vuxit ut igen :)

Okej, fast den är ju ojämn men... A jag improviserar nog till morgonen :) måste va i stallet senast 05:40 :crazy: buuuhuu

Ja min var ju egen uppfödning med så det var ju som det var. Killitch var inte dyrt alls, tvärtom billigare än nåt annat i Sverige! Har kvar lite av det + annat som jag använt. Om du vill betala för frakt så kan du få hela min arsenal! Har dessutom en halv burk av ett tillskott som stabiliserar magen, hjälpte en del det med och glömde säga, han fick 1 dl linfröolja varje dag året runt.

Fick sin klåda när han var 2 år o de första åren var värst, som 5-10 åring blev det sakta bättre men om det berodde på att jag hittat rätt medel eller om han bara blev bättre med åren kan jag inte säga.

Typiskt att en häst som står högt i nerv o blir stillastående råkar ut för korsförlamning, är ju som ett skolboksexempel. Inte roligt men hon kommer att återhämta sig utan problem. Enda riktiga problemet blir ju att det lätt kommer tillbaka så jag hoppas du får börja rida henne snart för då minimerar du risken.

Ang Rosie så tycker jag det låter helkonstigt att en så ung häst skulle ha så dålig kondis att hon flåsar i skritt? När du ändå har en veterinär hemma så be att de lyssnar på hennes hjärta/lungor nån gång. Annars har jag inte nåt mer råd än att du får skritta, trava, galoppera korta sträckor tills hon byggt upp sig.

Ah okej. Denna fick sin när han va.. ptja kan han ha vart ca 3-4 år tror jag ? Jag får fundera på saken :)

KL

Ja uppdaterar då från tävlingen :) Knopparna blev som så att jag knoppade det som gick resten fick va. Gick inte göra "bollar" det var för kort.

Han skötte sig super bra. Lite spänt på utebanan vid framridningen men väl inne i ridhuset släppte det. Dock var ju jag stel som en pinne "bokstavligen talat" vilker syns väl på filmen. Jag var så nervös :crazy: . Resultat 65,556%. Och 65,172% i LB:1an :) Jätte stolt över honom faktiskt. kan inte va nöjdare med en tävlings debut tror jag . Lite små missar som fel galopp och omslag men det är sånt jag tar på mig. Slarv helt enkelt.

Delar väl med mig av LC filmen. Hästen går bra men som sagt nervös och spänd ryttare som sitter som en riktig KRATTA :o

LC:1
http://www.youtube.com/watch?v=GG84ii8SnA4

LB:1
http://www.youtube.com/watch?v=CsMuBpD9ZIA

Sen fick han se en skimmel på framridningen också ;) Den var farlig :angel:

Grattis till en jättebra debut!! Förstår att du är stolt över din häst!!

kl
Har ju också tävlat idag, dock bara klubbmästerskap... Är också jättenöjd med min häst. Jag red LB:2 och fick ihop 67%. Hästen min kändes bra hela vägen, både framridningen och inne på tävlingsbanan. Dock får vi inte till halterna längre, han står inte stilla:mad:, vilket resulterar i 4:or, känns ju himla onödigt.
Men, men det är ju bara att träna och träna och träna...

Det är ju så kul att tävla :bump::banana:, eller hur??

Åh! Grattis både Happy och Anyo till superfina resultat:banana:!
Härligt!

Red ju klubbtävling igår med lilla Welsh coben, gick sådär men får vara nöjd iom hon bara är riden sen juni:D.

Idag en mysig höst-tur med en kompis som kom hit med sin häst. Hon körde på i bra tempo med mycket trav och galopp. Dotterns ponny och hennes häst var bra svettiga men märkligt nog inte min Loppa som ändå varit/är under igångsättning..mistänker hyffsad grundkondis:D..

Nu taggar vi tävling på söndag och hoppas vi ska få gdk % nu men äh, vi gör så gott vi kan:D..

Men det lät inte så kul för lilla Bulan. Hoppas du får börja röra på henne snart igen. Vilken otur du har nu...

Kondisen på Rosie låter lite märkligt, att hon blir flåsig av att skritta. Om hon är frisk och går ute i stora hagar varje dag så borde någon form av grundkondis funnits där tycker jag. Kolla du upp det där...

Polly: Ja nästa söndag ses ju vi.... kul!

Jaaa:D! ( lr..kul,kul cukelhjul;)..)

Det ska bli jätteroligt bara att jag måste leta upp en burk självförtroende, börjar kännas liite pirrigt, men jag försöker avdramatisera det så gott det går...

Tjejen jag red ut med är ju med i lagtävlan nu och till våren ska hon och ev. jag nog vara med i divII-laget, det vore roligt även om vi är outsiders, Loppan och jag:crazy:..
Imorgon blir det tantgrupp..Ev. får hon gå med i dotterns träningsgrupp på onsdag och fredag till min tränare, blir kanon nu i första älgjaktsveckan att gömma sig i ridhus så mycket som möjligt..Däremellan lite padock och sen skogstur för dom jagar inte alla dagar och inte när det skymmer..

Happyrider

Tack :D Samma problem här. Herren vill inte stå still i halterna därför fick vi en 5:a på halten i LC:n eftersom jag valde att inte stå så länge. Så det är nog där vi får börja sakta men säkert :)

Polly P

Tack och bock :D
Håller tummarna för er :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka