Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Tack, snälla, snälla du. Det värmde...
Ja det gäller att inte tänka så mycket på det man inte lyckats med utan se framåt istället.

Det var inget skryt alls... det måste vara dubbel stolthet!!! Duktig dotter och fantastisk häst, det ska du absolut vara stolt över!!

Härliga bilder, nu längtar jag tillbaka till sommaren.

kl
Idag vågade jag mig på att hoppa några språng på banan. Vet inte vem som tyckte det var roligast, jag eller hästen :bump:.

Kul att Ni varit iväg och tävlat!! Så himla kul!

KL

Här går det undan. La ut annons på Rosie förra fredagen och MY GOD vad folk det har ringt. Haft två som provridit varav den ena är rena drömköparen enligt mig. Hoppas verkligen att de tackar ja :)

Bulan är tyvärr fortsatt i sjukhage. Blodprovet som togs i måndags var fortfarande inte bra :( Skritt för hand tills på söndag och därefter skritt uppsuttet ca 2,5-3v. SKITtråkigt men får ta det, för att inte få återfall...
Sitter dagligen och kollar på fina hästar på h***n**. Bulan ska få lite tid på sig, till våren tror jag om hon nu blir kry igen och efter det tar jag beslut på hur det blir med henne. Provred en 10-årig vallack för någon vecka sedan. Tyvärr lite meck med den så den går bort men SÅÅ vacker.

Oj, ja då håller jag alla tummar för Rosie och att det ska gå vägen med nya bra köpare:)! Tråkigt med Bulis! håller tummar att hon kryar på sig snarast!

*kl*
Varit på Horsefarm idag och provat sadlar..Puh, alltid ett meck:crazy:.
Min "felköps-sadel" till nya ponnyn verkar funka vilket jag också trodde ( en knights camelot ). Bra skogs och skutt och klättersadel.
Så var det ju dressyr..
Eftersom Loppan gick som en klonad 15-årig msv-läromästare (*ironi), igår med dottis så tyckte hon väl hon gjort sitt och var inte med på noterna på samma vis idag..
Rätt övertygad om att det INTE var sadlarna som gjorde henne sådan, hon bara ÄR så´n ibland. Man hoppas ju att hon ska förvandlas till Totilas och att man bara får den där WOW-kännslan men så är det ju icke i realiteteten;)..

Det som passade oss bäst var faktiskt den nya Pessoa dressyrsadeln. Riktigt skön och låg kalas på Loppis! Min gammla k2 är baksutten och har väl eg. varit så hela tiden, sen kan ju den modellen upplevas lite sådan men får hoppas det går att sälja den:grin:..Provade en prestige men där tog det liksom emot framtill:o..
Lippo Jessica kännde jag mig som prinsessan på ärten..
Tog med en Frank Niederhaus också, en beg. 17½ men tyckte mig vilja ändra position i den så njae..
Ska på dressyrträning och programridning på lördag och ska då rida i Pessoan så får jag känna och se vad den tränaren tycker..

Annars får jakten fortsätta men den var himla skön..finns inga beg. tyvärr men kommer väl finnas massa om ett halvår/ett år..

Det ordnar sig säkert med mina pållar :)

Förstår att du har hjärnspöken med sadlarna, tycker det är skitsvårt...Gällande det här med sadlar, jag är så himla sugen på att testa en Amerigo Alto, någon som har erfarenhet av den? :)

Jag gillar ju Amerigo, har DJ själv både i hopp o dressyr. Men varför just Alto? Vet du att den modellen passar din häst? Om du googlar på Amerigo så hittar du nog den svenska hemsidan där alla modeller o vilka hästryggar de passar står.

Haha inte av ngn särskild anledning. Vet att de hade den hemma, men självklart är det rätt modell som gäller.

*kl*
Får nog bli en syntetsadel här..:devil:Bosse har idag käkat sönder mina läderridstövlar..Dumma hund!!!

Ja kompisens labbe valp har redan varit 2 eller 3 ggr på Skara o opererat ut diverse strumpor....blir rätt dyrt det med kan jag säga! Labbar o golden är nog bland de dyraste som finns när dom är små med deras tuggbegär...:grin:

Men kolla med ditt hemförsäkringsbolag, de tar säkert kostnaden fast givetvis är det ju en självrisk.

Bättre att rida barbacka 1 år än att köpa syntetsadel!;):D

Haha inte av ngn särskild anledning. Vet att de hade den hemma, men självklart är det rätt modell som gäller.

Ok då förstår jag för jag tror inte den passar din häst...:) saxat från hemsidan:
Alto
Denna bom är speciell för hästar med mycket bogar och manke men med relativt kort lite överbyggd rak rygg. Den löser problem för hästar med stående bogblad. En kort bom och bakvalv som kommer upp snabbt för att undvika tryck på ländryggen. Fullblod och hästar som har svårt för att få igång sitt hasarbete och ryggverksamhet kan med fördel testas i denna sadel.

Men en varning: sadeln ger ibland en stor rörlighet som hästen inte reder ut och får träningsvärk av om man inte går ytterst försiktigt fram. En Alto kan bara användas om du kan rida hästen helt igenom fram till handen, utan att den släpper ryggen. Om hästen inte kan detta när man börjar rida med denna sadel, krävs ett par månaders uppbyggnads arbete för att kroppen skall anpassa sig. Den passar många ryttare, utom de som behöver mer stöd under
sittbenen. De rullar lätt lite bakåt.

Skojar ju såklart:D! Jooo..dom har lite tuggbegär..Grrr.
Vad tror du om Pessoa dressyr till min då? Kan se om jag kommer ihåg att fota imorgon..
Är ju inte riktig ull utan syntet och någon foam..deras pso system och sedan är det kolfiberbom..Fast den är grymt skön och Loppis verkade trivas.
Eller den här?
http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=472621&kid=
Finns i Borås och enligt säljaren så troligen inpassad till en lite takformad häst vilket min ju också är..Rakryggad och manke. Är ju inte mkt dyrare än ny pessoa men liite över min budjet den mä...:crazy:

Läste just beskrivningen och hade jag inte haft Bosse:angel:..Alton låter Loppan rygg men det finns inte på världskartan:D..

Oj, otur med dina stövlar :crazy:, går de inte ens att använda?

Kollade annonsen...herregud vad sadeln såg fin ut, om man hade pengar...:grin:.

kl
Red i mörkret och regnet nu ikväll men gud vad skönt och avslappnat det var.
Efter en lång och jobbig arbetsdag så läängtar jag upp i sadeln.

Kollade hemsidan och nej den passar troligen inte B. Får nöja mig med det jag har så länge, men hade varit roligt med en dressyrsadel.

Polly, CWD sadeln är kanonfin, slå till om den passar :)

Jooo..Jag gillar ju brunt till min Loppa eg. Den är läcker i mina ögon men vill ju få prova den utan öppet köp för att se om det är värd att försöka skrapa ihop..Ska kolla om den fortfarande är kvar. Färgen och strl kan ju göra den lite prutbar + att det mest finns hoppsadlar i cdw..Vi får se. Men Pessoan var inte oäven heller;)..

Trött och nöjd efter en intensiv dag. Red för en annan "ny" tränare idag på lilla, lilla lokala klubben. Hon är både tränare och dressyrdomare som dömer gga mycket så det är roligt att rida för någon när man själv vill ut och tävla lite som ger bra tips osv.. Loppan var pigg och spännd så första passet gick inge vidare. Andra passet ( för vi red två ) var hon fortfarande lika energisk men blev mycket finare. Tränaren såg inga "fel" på henne utan tyckte hon hade potential och hade nog kunnat ta med sig henne hem;).
Jag tycker hon har gått bättre och varit mer reglerbar och mjukare men i lättridningstraven på volt så, oj, oj..hoppla hejsan, det finns lite gång och påskjut i na ibland:).

Bara jag med mina rid olater..har bla en tendens att höja högerhanden och sitta med den buren och samtidigt sänka vänster och låsa henne, ja, ja..träning ger färdighet..

Hon rekommenderade mig att rida mycket galopp och övergångar och hon körde ju på mer med att jag inte ska bromsa ner tempot och jag har ju genom min andra tränare jobbat lite med att ta ner henne och hitta takten, svårt att förklara men..

Kul att det känns bra!! Jag tycker att det brukar kännas utvecklande att rida för någon annan ibland. Samtidigt vill man ju ha långsiktigheten man får genom att rida för samma...

kl
Red en fantastisk skogstur med riktigt mycket galopp idag. Härligt att "släppa på" lite ibland, det gör både mig och hästen lyckliga.:laugh:

Köp ingen permanentstoppad sadel till din unga häst! Det ska vara ullstoppning så du kan ändra den när hästen ändrar sig. Och ska du lägga så mycket som den CWD:n kostade då kan du hitta en Amerigo Alto vilken dag som helst!!!!

kl
Riktigt roligt pass idag. Red i min hoppsadel och använde mycket bommar på marken och vips så blev galoppen mycket lättare att reglera.
Jag tror att det är mycket bra för min häst att trava över bommar då han gärna blir lite för långsam i sina bakben. Det kanske kan göra honom lite kvickare?? Jag kanske ska försöka lägga in lite studs också då och då...
Märkligt att jag inte tänkt på det förrut.:o

Pessoan är inte permanentstoppad däremot är det ite "klassisk" ullstoppning så den går ju att reglera lite med omstoppning och ändra/fylla ut om den behövs efter användning.

Det svåra är för mig att hitta en sdal där mina överdrivet kvinnliga former eller feta röv;) och långa ben/överskänkel också får plats..för små sadlar vill jag liksom bara krypa ur..Dessutom ska dom då ändå ha såpass kort anläggning så det funkar för Loppis och där verka både Ankyn och pessoan stämma..
Svårt fall..Tänkte börja hoppa lite (lågt och gymnastiserande) istället under dressyrsadel-jakten:D..

KL

Lite bilder från dagen. Inte vårt bästa pass, men inte heller vårt sämsta.
(Psst... med Pessoasadel ;))

525103_286114364841058_1036498761_n.jpg

197492_286114468174381_1873759098_n.jpg

395123_286114524841042_945063376_n.jpg

282351_286114444841050_660102596_n.jpg

247734_286114411507720_990385652_n.jpg

318824_286114494841045_1665802948_n.jpg

565047_286114501507711_1580134546_n.jpg

602628_286114511507710_1027244822_n.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka