Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Japp det är kungsbacka. Ponnyn är inte tävlad. Finns på Hammbergs gård eller något sådant..

Har en kompis som har häst där. Kan fiska efter lite infomration om du vill. Behöver veta namnet på ponnyn.

*kl*

Jag har visst inte hittat till nya tråden :angel:

Iaf så hittade vi felet på Baristo när kiropraktorn var här, han var öm och krampade i muskeln på manken och på undersidan av halsen, båda höger sida. Muskler som för frambenet framåt, alltså fick han svårt med detta och gick orent. Efter behandling, massage och kontrollerad ridning fick vi ordning på det och nu har jag kunnat rida normalt (så normalt som det kommer gå att rida med tanke på ryggen) flera veckor, så tog faktiskt och anmälde till tävling den 21a!

Vad lyckas värdelns mest otursdrabbade häst med då? Rulla fast och få in benet mellan boxgallret och fastna... :( Som tur var var vi i stallet och han låg lugnt så att vi kunde såga av gallret och få loss honom, men han har både skrapsår och ett lite djupare sår, och är svullen i benet. Inte halt, men det är såklart ändå bara promenader som gäller nu.

Vi hann iaf få en liten film från sista ridpasset innan olyckan:

http://www.youtube.com/watch?v=fvez87dVi-E

Himla otur. Tur att ni var där. Konstigt att han kunde fastna så att ni var tvungna att såga loss honom.:crazy:

KL
Skickade in träckprov igen på Rivica. Hade fortfarande blodmask, nu 300 enheter mot 900 för drygt 2 månader sedan. Ny avmaskning idag.
De andra två hade inget alls. Lilla fölet avmaskas också nu.

KL

Var på höst(?)säsongens första hoppträning och vår normalt sett urcoola bebis skuttade som en besatt. Piloten klagande knappt när mamma gick ut och hämtade säkerhetsvästen i bilen.
Tack och lov blev det inga tårtor...

Nej, det här var riktig skit. :mad: jag ligger på sjukhus sen igår, infektionen låtsades inte det vanliga penicillinet alls så nu har jag fått det direkt i blodet dygnet runt. Men eftersom ingen direkt förbättring kunde ses imorse så har jag dessutom fått ytterligare nån cocktail i tablettform. Har fått sista dosen i blodet nu ikväll så imorgon får jag åka hem o fortsätta att äta tabletterna. Har dessutom hög feber som dom ger Alvedon mot.

Det är lite "lustigt" men jag har alltid tänkt att om jag skadar mig på hästryggen nån gång så är det säkert vid en ridtur i skogen o inte på tävlingsbanan...sååå rätt jag hade. För hur det nu än är så rider man ju många fler timmar hemma o många fler galna hästar än man gör på tävlingsbanan. Så jag säger som Tessa gjorde när hon ramlade av; var försiktiga o ta hand om er!

Om det är någon som undrar så hade jag givetvis hjälm men även väst på mig. Men det hjälper ju inte om man åker med ansiktet före rätt in i en spetsig gren....

Men din stackare, det var INTE roligt att höra.
Förhoppningsvis ger ju infektionen med sig nu så du får åka hem imorgon.
Det är inte lätt att ligga på sjukhus med hästar (och barn) hemma, hoppas du har bra hjälp så du slipper oroa dig för dom.

Hoppas verkligen du kryar på dig snabbt så att du snart är uppe på hästryggen igen.

Kram på dig/ Jenny

Jag tycker nog andra språnget ser trevligare ut (i alla fall för ryttaren).;)

Himla otur Nova att det skulle gå så illa. Hoppas verkligen du blir bättre nu.

Jo men som språng nr 2 hoppar han i stort sett alltid, det vi saknat är att han "klipper i"" och tar tag i hindret, tycker att det ofta blir ganska "flacka" språng annars. I första språnget kände jag hur han hoppade med ryggen och det var en trevlig känsla...;)

kl

Palona gjorde idag sin livs första tävlingsstart, 100cm 2 nedslag men jag är nöjd ändå, hon skötte sig ypperligt och nästa helg ska hon visas på kvalitetsbedömningen på Lillerud i karlstad!

Men Nova, nu blir jag riktigt orolig. Hoppas att penicillinet hjälper så du inte får värre infektion som sprider sig. :/ Stackare!

Hoppas att du är pigg och kry snart igen. Kramisar

KL

Debuterade i LA1 idag. Gick fint med Rivica var lite trött eftersom vi ridit LB2 tidigare med 63% tidigare. Fick ihop 62% och det är jag nöjd med.;)

I LB var hon spänd och laddad vilket visade sig främst i skritten. Måste träna på att lägga in arbetsskritt under rid passen.:o

Hoppas också att du mår bättre idag Nova. Inte kul att skada ansiktet.

Grattis Avel! Det var väl super på debut i LA:)!

*kl* Tömkört idag och hon ser jättefin ut! Igår red vi ut, jag på tjocke gul och äldsta dottern på Loppan:D åsså kompis på gammelhästen 27 år ung. Det blev några små galoppsträckor också, hon skötte sig, dottern alltså;)..

Fy, hittade en annons på ponny..vill haaa:d. Shit att man börjar jobba imån och har så ont om tid...
Ska iväg på onsdag och titta på andra men den här verkade synnerligen trevlig...

Grattis! Fina resultat!
Arbetsskritt behöver vi också träna på. Jag tycker inte att det känns naturligt att göra det med unghäst (Disa har dessutom en ganska dålig skritt som jag inte vill "pilla" för mycket i), det blir ju oftast att man travar och galopperar och så skrittpausar man på lång tygel. Typ. Men nu har jag börjat jobba lite i skritt på kort tygel när jag är ute och rider och på så sätt får lite mer naturlig bjudning än vad jag får på ridbana/i ridhuset.

*KL*

Novali - vilken otur med avtrillning rätt på nyllet! Hoppas att infektionen ger med sig och att du läker fint!

*Mer KL*

I dag har Disa och jag varit ute och galopperat ute på stubbåkern bredvid stallet. Det blev både lite mer arbetsgalopp och lite busrejs. Kul hade vi i alla fall!

32650374.jpg

32650375.jpg

Usch men krya på dig! Lite extra surt när olyckan är framme på ngn annans häst, illa nog när odågan är ens egen..

Idag startade jag och Filuren en liten startfälttävlan, man kan väl säga som så att vi har mkt att träna på. Vi fick 57% i dressyren (debutant ft programmet från 2011) vilket är förvånanvärt bra då lillhästen inte ville gå nära läktaren..
Hoppningen gick i rasande fart som vanligt, men var felfri. I terrängen var hon väldigt harig, det var inte så mkt hindren som det faktum att hon var ensam på en bana. Två stopp fick vi, men jag får nästan skylla mig själv, tog mig inte i kragen förrän efter 4:e hindret.

Oj, vad duktiga ni är!! Mycket bra gjort. Är såå imponerad av er som kommit igång att tävla och tom. avancera i klasserna (även lite avundsjuk:o, då jag känner att tiden inte räcker till riktigt)

Jempa: Härliga bilder!! Visst är det toppen att kunna ge sig ut och galoppera ordentligt på bra ställen.

kl
Idag har jag tvingat min pålle att övervinna en stor rädsla, FÅR...
Tog dottern med på sin coola ponny och sen red vi fram och tillbaka utanför fårhagen några gånger. Det var läskigt!! Men förbi kom vi och sista gångerna gick vi tom. på vägen (alltså inte diket).

Ottisen: Tycker du ska vara helnöjd. Visst var det första gången? Och ni lyckades att genomföra, att komma runt terrängen med två stopp är ju kanon.

Novali: Jag blir lite orolig när du inte har hört av dig idag... Är du hemkommen? För du är väl bättre???

Duktigt att genomföra en startfälttävlan men jag blir lite undrande. Du ska inte få några dressyrpoäng utan bara kommentarer och sedan att man är godkänd eller ej.:confused:

Det är inte så att du startade en debutant? Betydlgit svårare.:D

Såg på resultatlistorna att vi var 2 poäng ifrån att bli placerade i LAn. Första utanför.:( Det har vi varit många gånger nu tycker jag. Betydligt lägre % i LAn så egentligen är den klassen lättare att bli placerad i än LB:crazy:

KL Gammelhästen konstaterades dräktig idag.:banana: Hoppas på en ny dressyrstjärna nästa sommar.

En liten fråga bara: Får man ha sådana bakbensskydd på unghästar på tävling?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix