Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Tävlade idag, 27 grader varmt i skuggan! hästen var inte rolig, han kan bli lite jobbig när han haft sk viloperioder. Sparkade bakut m.m både på framridning och inne på tävlingsbanan. Fick skritta en del i galoppdelen då han var så laddad. Tittig och skvättig var han också. Kände mig inte nöjd med varken framridning eller start idag. (men man har ju såna tävlingsdagar också) Vi fick ändå 64,81% och kom 2:a. Kul att han får bra procent ändå, för då vet man ju att det finns så mkt mer o hämta dagar då det stämmer som det ska. Men men, bebishästar...man vet aldrig vart man har dom. Får väl såklart vara glad o nöjd med våran placering.

Grattis. Inte illa att komma två trots missarna.:D

kl
Nu har min häst vilat nästan 2 veckor så idag tänkte jag köra igång igen...
Känner mig väldigt motiverad nu och tycker det ska bli roligt.:)

Min unghäst har gjort 12 dressyrstarter och 2 startfälttävlan hittills. Nu satsar jag på tävling varannan vecka ett tag. Kommer att rida två starter per tävling. Tycker det är lagom för henne.:D
Hon kommer att få vila en vecka i mitten av september, då jag reser bort.
Har haft tre veckor på bete utan ridning vid midsommar.

Saras gamling tävlar varannan vecka och gör två starter per helg. Nu är de på meeting och gör 4 starter på tre dagar. Man får väl känna efter hur hästen känns. Går det sämre på tävlingarna måste man ändra något för då är det inte rätt.:crazy:

Tränade dressyr igår och red rörelserna i LA1. Ska starta LA 1 nästa helg. Lika bra att testa och se vad vi inte kan.:)

Jag håller med dig att man får avgöra hur det känns. Jag är nöjd med min hästs insatser iår, en start som känns dålig (men som vi ändå fick placering o godkända% på) är ju igentligen inte hela världen :laugh:

lycka till med din LA:1.

Delvis KL

HJÄLP!!! Vilken koll ni har på varandras tävlingsstarter!!! Jar har knappt koll på Disas...

Eller, jo, det har jag förstås. Disa gick 9 riktiga (lokal/regional nivå) tävlingar under en sammanhängande period om 15 veckor. Av dessa var det 5 dressyrtävlingar där hon gjorde en start per gång och övriga hoppning med 1 start en gång och resten 2 starter per tillfälle.

Disa har alltså gjort 12 starter vid 9 tävlingar vilket för henne har varit ganska lagom. Hon har vid samtliga starter varit väldigt cool, lugn och trygg vid all markhantering och helt ok inne på banorna även om hon bitvis varit lite spänd.

Till hösten blir det 3-4 dressyrtävlingar (troligtvis med 2 starter per dag - visst får 5-åringar göra det i dressyr?) beroende på vad klubbarna här omkring erbjuder och kanske 2-3 hopptävlingar beroende på vad hoppiloten tycker om hästens form.

Jag tror man får känna efter vad som är lämpligt för den egna hästen, börjar det kännas trögt får man justera något.

Åh jag har gjort tre ynka starter:crazy:..
Även om poppsan kommer igång efter sin konvalecent kan jag aldrig ha något kontinuerligt tävlingsupplägg ever på grund av barnen, jobbet, tiden, etc. etc.
Men, men, jag är rätt nöjd ändå och hoppas ha sköj:)! Försker dock ha lite ordning på träning när jag väl gör det , men, men..
Vart på lite semester så hon fick stå tre dagar och red ut när jag kom hem men jisses vilken skur det kom..Det riktigt skvalpade om mig då jag hade helskodda:D..
Lö+sö tantläger å då har jag lille gul, men gud vad jag skulle vilja haft med min lille Loppa:cry:..

Å ponnyjakten fortsätter..Vi tittade på en trevlig skäck men den gick inte helt rent, suck..Så bestämde jag med en neri Skåne som vi skulle kika på och rullar ditåt men sen när jag ringer så är människan oanträffbar..konstiga folk det finns..

hur långt hann ni åka? det är ju en bit från v.götaland till skåne! tur ni inte hann ända fram (?) iallafall. Här regnar det också, regnat hela dagen. Tömkörde ute i regnet, hade faktiskt dunjacka på mig, den vart helt dyngsur efter den lilla stunden man va ute.

Det är svårt både att sälja och köpa häst. Man träffar massa konstiga människor. När vi sålde en ponny sa alla att han var så fin ch att de skulle återkomma men ingen ringde tillbaka.:mad: Till sist bytte vi honom rakt av med en stor häst.
Konstig säljare som inte tar tillvara en presumtiv köpare.:confused: Men var rak mot säljarna och säj direkt om ni ine vill ha ponnyn ni tittar på. Underlättar för alla.:)

Upptäckte nu att jag har anmält mig till tävling tre helger i rad.:( Gäller att passa på när Sara inte ska tävla. Blir kanske lite mycket. Får fundera över detta.

Red upp till vår sjö idag och plaskade i vattnet med Rivica. Hon gick snällt i. Hundarna var med och badade också. Riktigt mysigt.;)

Fast vi var ju ändå i Skåne på semester men vi hade ju "tattarlådan" på släp ( husvagnen ) så vi var väl inte så smidiga;)!

Å visst försöker jag vara både ärlig och objektiv när jag kikar..men det är svårt och tidsödande:), blir en sväng mot gbg i veckan, två tre pownies som verkar ok, dock inte tävlade mer än cr men vi har inte så stora pretantioner heller men den ska vara bussig på hinder och ärlig..
Hemkommen från tantridlägerkväll och vi kikade på film från två år tillbaka då jag och kompisen var med på lite lättare träning med tre-åringarna. Gud vad roligt att se vilken skillnad:D!!!

Tattarlådan???:rofl::rofl: Det var roligast idag!

Det som nog är viktigast när man ska köpa ponny är att titta på tillräckligt många. O att man inte lessnar o köper den som var "hyfsat" ok, bara för att man inte orkar åka runt mer...det är ju så himla viktigt att allt blir rätt när man har med barn att göra, annars lessnar dom strax.

Men ni är ju i rätt läge, finns massor med ponny till salu o det är köparens marknad så ni hittar säkert rätt Påwnie snart!:)

*KL*

Igår var vi iväg på Pay & cross i terrängritt på den imponerande höjden av 50 cm :D På framridningen kändes hon superfin, men själva ritten blev lite vinglig emellanåt. Men vi tog oss igenom och fick en rosett :) Kändes bra ändå med tanke på hur lite vi hoppat över huvud taget. Behöver även öva mer på att öka galoppen. Med tanke på hur hon är byggd ser hon ut att galoppera på stället om man jämför med alla recerponnies och halvblod/fullblod :rofl:

32628332.jpg

Grattis, vad kul att ni kom runt!!
Tycker din häst är jättefin, gillar de spanska raserna... (visst var det en PRE?)

kl
Själv blev det en skogsrunda, gick bra till vi mötte 3 får i en hage. Hästen min blev mycket skeptisk och när de sen bräkte blev han otroligt rädd. Fick faktiskt ta en annan väg förbi...:crazy:.
Får ta sällskap med dottern på sin ponny nästa gång.

Själv har jag varit iväg på min första tävling med min 06:a. En liten klubbtävling i hoppning. Gick toppenbra! Vi red en CR på 0,70 och vann faktiskt 0,90-klassen:) Visserligen var det bara 4 starter men ändå:)
Bjuder på en suddig bild av en sur häst, det spöregnade exakt hela dagen så idag ligger jag under täcket och surfar, dyngförkyld!
Annars peppar vi inför nästa helgs startfälttävlan.

267313_10150740122440147_792000146_20185897_6738520_n.jpg

Grattis till fina ritter, både du och Gaia! Superbra gjort!

KL

Känner att jag är dålig på att uppdatera här :/ Vi håller igång och hopptränar mellan en till två ggr per vecka (bana 1 gång och studs 1 gång). Båda flickorna gör framsteg vilket känns underbart. :) Bulan har jag återfått förtroendet för, lite skräckslagen när oxrarna kommer men annars känns det kanonbra.
Var iväg på hoppträning igår, gick verkligen jättebra. Kunde få ihop henne så hon inte studsade allt för mycket och igår var det jag som bestämde fart och avstånd.
Rosie fick ta premiärturen i vårt nya ridhus :) Allt är inte klart så det blev jobb på stenmjöl men ändå helt okej, dock var hon livrädd för att gå in, tokfian.

Ingen i närheten som ska ut eller vet om ngn CR eller banhoppning i det närmaste?

KL
Grattis Gaia o Ottisen! Kul att det gick så bra med era hästar!

Själv sökte jag närkontakt med marken igår...en unghäst som fick spelet när vi var ute o red, bockade som en galning tills han fick av mig o tyvärr landade jag rätt på en vass rot. Skar upp hela läppen så den delade sig o jag fick åka till akuten o sy ihop. Idag är jag svullen som en gris på vänster ansiktshalva o jag tror nog att det är nåt litet ben brutet där med...:( Ska tillbaka imorgon för kontroll o då får dom röntga med.

Men nej så hemskt. Rider du fler hästar än dina egna? Hur hinner du med kvinna?

Ajaj, hoppas verkligen inte att ngt är brutet i käken. Ta bort speglarna några veckor, en skönhet klär ju i allt ändå ;) Skämt åsido, hoppas att du återhämtar dig fort och slipper operera o dylikt.

Krya på dig, kramis

Usch, det lät ju otäckt. Inte kul att behöva sys. Hoppas det läker ihop fint.:)

Tessa, Stall Phem har fortfarande c-r. De har på onsdagar och börjar kl 18. De har en godkänd banbyggare och brukar inte vara så många starter. Man får hjälp om det behövs. Väldigt trevliga. Allt finns på nätet sök på namnet.:laugh: Säj till om du åker dit så kanske jag kan lura dit Sara att hoppa min.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 486
Senast: Och_Aye
·
S
Distans Nedan är utdrag ur en annan tråd, där jag svarade på ett inlägg Jessica gjorde och hennes text inflikad längst ner: Mycket intressant...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
11 671
Senast: Habina
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna