Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Kul att du har nåt att rida på.:)

KL
Var iväg och tävlade igår. Var i vackra Bohuslän och solen sken och det var en underbar dag, så skulle vi tävla inomhus i en mörk manege.:mad: Det hade jag helt missat.
I första klassen var Rivica så spänd när vi red före start så hon gick inte ens på tygeln.:crazy: Däremot så gick det fint när vi väl började.:) Tycker att det gick bra och var nöjd. Fick 65% i LA3 och kom strax utanför placering. Tyvärr var det strykningar så endast 3 placerade.
I nästa Msvc1 kändes hon bättre och jag var jättenöjd, det var inte domaren:banghead: Hade mycket att klaga på så vi fick 61%. Däremot inga klagomål på mina händer den här gången. Samma domare i båda klasserna vilket är lite tråkigt.

Kan inte vinna jämt Maui;)!
Tråkigt att din kännsla inte stämmde med domarens tankar..ibland undrar man om dom liksom bara har bestämt sig? Men vad det låter kul att tävla..Sugen som 17 men nu blir det först lite koll. Hon är ju speciell i sin mun, "dreglar" och lägger ut tungan åt höger samt har svårt att muskla sig så jag vill göra en check.

"Frasse" träningen gick bra även om vi jobbade väldigt basic. Hon menar att våra "ridproblem" är normala vardagsproblem men stöttade mig i mitt beslut att göra en koll!
Roligt att träna för någon annan ibland!

Ponnybytar planerna går sådär..Tonårstjejer är inte lätta någonstanns:crazy:( ja, dom vill ha häst med lite mer egenmotor än den vi har även om han är fin och supergo så bjuder han inte till så mycket )! Min 15-åring vill ha ponny igen.Punkt! Jag försöker vurma för stor men nope..hon känner sig inte bekväm med tanken..

Nåja, idag ska hon få hoppa min Loppa på lektion..Gulp.. Då kannske hon tänker om:sneaky:. Så nu ska jag ut och ta ett litet dressyrpass på ponnyn. Curlar? Jag!? Neee:p..

Du börjar bli alldeles för bortskämd nu.. ;)

Du kan få tävla dressyr på min mörkgrå.. då kommer du uppskatta dina poäng lite mer :sneaky:

:D

Vi ses på hemmaplan både lördag och söndag såg jag.. jag orkar inte åka ända till ale-jennylund för att tävla dressyr :D

Jag skippade lördagen. Sara ska till Halmstad o hoppa :D
Fick ju inte kvalpoäng i Msvc :meh: Så det var ju inte så bra.:o
Anmälde den gamla till Ale också. Dit är det nära.;) men brukar alltid varit dåligt väder.

Verkar som om jag äntligen börjat få snurr på Zorros bakben, red idag ca 30 min med honom väl framför mig och en del öppnor och slutor som vi äntligen börjar få kläm på. Sen lite galopp-trav övergångar. Därefter blev Zorro väldigt trött i sin bakdel. (blev tyngre i handen och sladdrigare bak)

Så skönt. Bara att hålla tummarna att detta håller i sig och sakta men säkert stärker upp honom.
:)

Kl
Nämen, vad har hänt med tråden?? :nailbiting:

Här har det varit lite trist det sista. Vår lille P är inte helt ren i traven så han har vilat lite.
Han får så mycket stryk i hagen så det är nog troligt att det kommer därifrån. Han har nya bitmärken och sår varje dag. Ändå flyttade vi bort den elakaste hästen för ca en vecka sen...

Blir så förbannat trött på allt som har med ofräscha hästar att göra. Kan det inte bara flyta på någon gång?

Imorgon kommer hovis, ska be att han tittar på ponnyn. Är han fortfarande oren så får det bli ett klinikbesök... *orkar inte* :(.

Så himla trist med ofräscha hästar. Min håller sig än så länge fräsch *peppar peppar*. Men bestämde sig istället för att ha sönder det enda ofodrade regntäcket jag hade, innan det han bli tillräckligt kallt för det fodrade :rage: Så fick in o handla på str*msbergs gård sista dagen de hade rea. Inte helt fel.

Har haft uppehåll med dressyrträningen sen i våras för att hitta lite glädje och inte bara frustration i ridningen. Och det har verkligen lyckats, så den 30/9 är vi igång igen med träning för mig varannan vecka och medryttaren de andra veckorna. Hoppas på att detta kommer fungera för zorro då medryttaren kommer att få rida väldigt basic och så vill jag hålla det också.

Så himla sött:love:!!!
Jordgubben: Gott att ni är på gång!

Happy: Så trist! Håller tummar att det inte är något!

*kl
Här flyter det på med min Loppa! Ska göra en klinikkoll den 24 iom att hon är så besvärad i munnen. Kan vara munrelaterat men likagärna något annat som stör såsom rygg etc. Hon är ju dessutom svår att hålla i hull:(..

Idag var hon dock jättefin..testade ett kandar och red mest på bridong men hon var inte alls lika på att lägga ut tungan och stödet var jämnare..hmm.

Känner mig också mycket konfunderad..Mina små töser kom hem i måndags och deklarerade att dom nog inte behöver någon ny ponny utan dom kan ta över Loppan.
Jag kännde mig så här:arghh:..Alltså, hmm, tycker ju jag är snäll som låter dom få rida henne ibland både för tränaren och skogsturer men att helt låta dom ta över?! Neee..elak mamma jag är:sneaky:. Visst ser det riktigt trevligt ut när yngsta dottern ridit henne på sin lektion i dressyren och även nu sist när äldsta hoppade henne men det är ju liiite skillnad att göra allt..

Men det var väl perfekt. Köp en stor häst till som ni kan dela på också.:D Köp ingen mer ponny nu. Förståndiga barn du har.;)

Kan ju vara bra att kolla upp Loppan då du "ojat" dig över henne en längre tid. Gäller bara att du får en bra veterinär som förstår ditt problem och inte nonchalerar det.

Ha ha..Mmm och njaaaee, är faktiskt skitsvårt detta här..

Känner mig iof. INTE tillfreds med att "överlåta" Loppan och i hoppningen vilket min äldsta önskar syssla med så tycker jag inte det känns ok att sikta mot tävling mognadsmässigt hos någon av dem, varken häst eller ryttare, tyvärr.

Det är toksvårt att komma fram till vad som passar oss/dem bäst..Lilla rider gärna stor..Idag vill hon inte tex ta med ponnyn utan vill hellre rida Loppan på lektion:crazy:. Sen blir dom ju egentligen kannske väldigt bortskämmda när dom rider henne..Hon är ju liksom inte den hon är bara av sig självt utan det ligger nog lite ridtimmar och arbete bakom:D..

Min stora söker väl lite identitet och vill ha ponny för att hänga med men samtidigt är ingen av dom speciellt 100% (som sin mamma tex;) ). För att utvecklas och tävla mm så bör man ligga i och rida sin häst nästan varje dag och det känns inte som ambitionen, förutsättningarna och tiden finns, även om dom absolut inte vill vara utan häst.

Ponny eller kannske tom häst då;), att utveckla/utvecklas på och rida väl och ha roligt med på lite mindre tävling och träning på sikt är ju vad som önskas.

Är orolig att släpper jag till Loppan för mycket så får jag liksom ägna mig åt att sopa efter dom sen. Hon är en superlätt halvfabrikats häst i vissa lägen och ibland inte lätt alls:).

Är nog en riktigt bra veterinär vi ska till så hoppas på en bra helhetssyn..
Å vi får ju se vad vi har för utgångsläge efter klinikbesöket!
I vilket fall så ska vi ha en ponny/häst som även jag om behov finns, kan rida. Det tror jag liksom är bra..

KL

Köpte ett nytt pannband till Rivica med pärlor :D Har aldrig haft bling bling på henne innan.

6739892928a2575a4ce2cfa9ccaa7dfd.jpg

Nice :love:. Jag tycker att pärlor är så mycket finare än vanligt bling bling.

Kl
Igår sprang jag med lille P för hovslagaren. Han kunde se en viss stelhet de första stegen sen inget.
Idag när jag skulle ta in honom så kom han i trav genom hagen och jag tyckte att han såg helt ren ut.
Han får vila ett par dar till sen börjar vi nog rida lite försiktigt. Det är mycket troligt att han fått någon smäll av de andra i hagen...

Skönt att han verkar vara ok.:)

KL
Haft kaos i dag. Red ut på gammelhästen och allt var ok. När vi kom hem betedde hon sig konstigt. Trodde hon hade en älglus på sig. Släppte ut henne o hon rullade sig men valde sen att ligga kvar.:crazy: Insåg att hon hade kolik :o
Ringde veterinär o hon la sig raklång i boxen. Var säker på att nu dör hon innan vet. kom.
Sen blev hon bättre som tur var. Fick medicin o blev slangad.
Passade på att få ett sår "fixat". Slutade med blodspill på golvet då det inte slutade blöda utan vet. fick sy ihop ett blodkärl. Så det blir penicillin också.O_o

Skulle ridit lektion på Rivica men det blev inget av, dels var hon tjock i alla benen och sen fick vi ju ta hand om den andra pållan. Har fått nytt Hösilage vilket nog påverkat henne.

Men fy då..hoppas hon kryar på sig fort. Vilken dramatik!

Tjusigt pannbandet var:)! Skulle också vilja ha ett med pärlor.

*kl
Skogstur ihop med dottern...hmm, känns som jag fortfarande har älgalöss krypandes..blä

*kl*

Red ut en tur på Zorro idag som omväxling i allt dressyrarbete. Han har gått från superstabil uterittshäst.......till MES.:cautious: Något ni märkt på era numera icke unghästar?

Jag tycker rent generellt att de flesta hästar är pigga, alerta och mycket mer på tårna nu. Den kalla, höga höstluften gör dem mer "explosiva". :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
19 20 21
Svar
409
· Visningar
28 000
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 446
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII