Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Stiligt:d
Är det "vanligt" kandar han rider på?

KL
Igår fick Rivica var hopphäst igen. Sara gnäller på att hon är "lat" och maskar. Helt olikt vad jag upplever då jag tycker hon är så ambitiös. Tror att det är hand och ben som inte riktigt matchar när Sara rider henne.:sneaky:
Det var mycket teknikhoppning med relaterade avstånd och lite studs. Kämpigt. Rivica blev trött.
Sara satte på Heddas träns med tredelat gummiklätt bett. Ändrade inget så bettet hängde väldigt långt ner.:meh:

Stiligt:d
Är det "vanligt" kandar han rider på?

Ja det är vanligt kandar :). På de två sista bilderna rider han "på blank stång med medburen bridong" som det så snoffsigt heter ;). Alltså med bara stången och med bridongtygeln hängande.

Ja jisses frid vad han får Pålle att vinkla!:o Gör ju inget heller att han är snygg som en sommardag...beridaren alltså!;):D

Säger som de andra! Så snygga ni är :) Fina pållan!!

KL

Provrider just nu en valack, f 2002. Trevlig sportmodell som startat 145, förra året upp till 130 med blandade resultat. Ca 162 och väldigt nätt i kroppen. Modellen passar mig perfekt. Känns mycket mindre än B att rida men med mer gång.
Han har endast motionsridit sedan sept då nuvarande tjej ej hinner med alla sina hästar. Så det är lite jobb fram till toppform men kusen är gudasnäll och jättetrevlig :) Blir lite stark i galoppen men det känns som om det beror på styrkan.
Imorgon ska jag hoppa, kanske kan jag få ihop en film :)

Du kollar väl upp resultaten ordentligt. En häst som inte är äldre o gått 145 borde vara dyr om det inte är nåt skumt. Kolla säljaren noga. Om hon har många hästar är hon säkert näringsidkare. Viktigt att hon har god ekonomi om det blir en tvist.:crazy:
Min syster köpte en häst som hade ryggproblem. Vann i tingsrätten men säljaren hade inga pengar så hon har kvar hästen och fick betala sin advokat själv o har en stor fordran på säljaren som hon aldrig lär få. Jätteviktigt att kolla upp säljaren lika noga som hästen. Lycka till.

Vad duktiga alla är på tävlingar och träningar!!:bump:

Cookie och jag tuffar vidare i vår takt och så rids han ju av stallägaren 4 dagar i veckan.
Nu börjar han även se mer ut som en häst istället för den speta han var tidigare i vår.
Att säga att Cookie lägger mycket energi på pälssättning är en underdrift. Jag tvingades sätta in Krafft Muskel akut på honom för att han skulle fixa att sätta både päls och muskler samtidigt. Nu käkar han 200% av sitt dagsbehov av protein och 156% av energibehovet, men har fortfarande en hel del kvar att lägga på sig.

Ridningen funkar bra för mig, fast jag tycker att han blivit lite för mycket filbunke för min smak, jag trivs bäst med, och behöver ju ganska explosiva (men lydiga) hästar att rida (jobbigt att få dem att gå framåt med bara en skänkel om de inte har mycket egen motor).:)

Då var du försent ute!;) Grejen med att få dom att låta bli att tappa är att se till att de har ett extra lager fett från vintern. Jag känner att det är många som inte förstått, menar inte dig just nu Suzie, att man måste fodra på hästarna under vintern så de inte tappar allt vid pälsfällningen. Humöret påverkas ju också och kanske din häst är loj för att han sparar på sin energi för tillfället?

kl

Någon mer än jag som ska till GHS på lördag? Tänker förstås shoppa lite till min vackra svarta Pärla!:D

Var där hela dan igår o såg både fin dressyr och snabba bra ritter.:d
Gisses så snabbt de rider och då är det 150 hinder. :o Riktigt fina ritter av många svenskar. Så roligt.
Ska dit alla dagar. Köpte både hopp o dressyrpaketet.

Köpte att anatomiskt träns till Rivica. Har fått för mig att det gamla ligger mot öronen. Ska prova om hon kan ha det. Inte snyggast men kanske bra till henne.

Nja, är ju bara halvvägs till körkortet... har ju körningen kvar. Men jag tyckte teorin var svår så jag är så lättad att jag klarade den.

Det är nog inte omöjligt att vi ses...;), konstigare saker har ju hänt förr, eller hur?

Jag var där i onsdags. Var mest på mässan, men kollade Kyras clinic och lite av gymkanan. Och självklart lusitanon i paddocken som visade upp portugisisk ridning och working equitation.

Bianca fick sig en ny vårjacka och ett bett. Stolt över mig själv, hade till och med 100 kr kvar av budgeten :p.

407105_374862802632880_429681080_n.jpg

601702_374862749299552_457254603_n.jpg

44798_374862735966220_1834556583_n.jpg

734025_374862965966197_1480638633_n.jpg

Grattis till klarad teori:)! Härligt!! Suck, måste med dra igång men fy vad det är svårt att få tiiid!!!

Ska till GHB lördag em med övernattning till söndag..

Sadelprovning idag så nu får vi leta på nytt..
Tycker alltid det är så svårt att få den där wow kännslan på provningar..
Får försöka hitta rekommenderad modell på öppet köp, låg jättebra på henne och hon frustade nöjt när vi la på den, men, ne, Totilas och Edward Gal förvandlades vi inte till;)..

Självklart är det så. Jag vet ju att han tunnar ur på våren, men så illa som det varit i år har det aldrig varit innan de år jag haft honom (antagligen innan med, när han kom från Tyskland som 4-åring såg man tydligt revbenen och det enda han hade var lite ryggmuskler, veterinären tillskrev resan på 160 mil som orsak till att han var mager då). :meh:

Å andra sidan har jag ju knappt varit i stallet denna vintern och har därför inte kunnat anpassa fodret helt korrekt, annars hade jag nog satt in Lusern redan i januari och inte i feb-mars som det blev i år.
Han har tagit sig fint på muskel nu dock och kommer att gå på denna foderstaten tills han kan gå på bete dygnet runt och äta upp sig ordentligt (även då tar det tid för honom att gå på sig). Sätter kanske in lite havre också om han inte piggar på sig igen. Loj pga pälssättning/fällning har han aldrig blivit innan, men iofs i år stämmer ju ingenting längre, verkar det som så det kan ju vara möjligt.O_o

Han är väl helt enkelt en foderkrävande häst, vissa individer är ju det...

Kanske kan fixa lite bilder eller så när jag rider idag. :up:

Grattis ;)

Varför valde du BE kort och inte utökad behörighet?
Har inte kläm på skillnaden. Vår transport får dras med utökad behörighet. Tycker att både dottern o maken ska ta detta.:meh: Nu är det bara jag som har rätt körkort.

Såg ingen av er på mässan idag...

Skillnaden är att du på begränsad behörighet bara får framföra ett ekipage dvs bil och släp med en totalvikt på 4250 kg och på BE (som det är from i år) får dra ett släp på max 3.5 ton... Tog du BE innan i år får du dra hur tungt som helst i stort sett.. (sen får man bara lasta upp till vad bilen får dra)

Jag träffade Tessa, jättekul, men ingen av er andra såg jag skymten av. Rolig shopping o gjorde några fynd.:o

I den här familjen var det dottern som stod för fynden ;) och jag som betalade :D.

Vilka fantastiska ryttare i Gtbg. Jag blev nästan rörd när Kittel red sin kür till Depeche modes musik, så bra!

Kl
Idag jobb med pållen ute på en äng, riktigt trevligt stundtals. Tycker så mycket om min häst!

Maui: Jag vill kunna dra tyngre än 4,2 ton, känner att jag hamnar på gränsen även då om jag ska dra 2 hästar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
18 19 20
Svar
394
· Visningar
27 475
Senast: settis
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 400
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka