Ja visst du får inte äga något i stort sett. Litet problem i de fall då man inte redan gör det och dessutom hankar sig fram på sjukpenning.Ja, fast socialbidraget ställer helt andra och omfattande krav på ekonomin i helhet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja visst du får inte äga något i stort sett. Litet problem i de fall då man inte redan gör det och dessutom hankar sig fram på sjukpenning.Ja, fast socialbidraget ställer helt andra och omfattande krav på ekonomin i helhet.
Och det är ju rätt tokigt att man ska behöva komplettera sjukersättning med socialbidrag.Socialbidraget är ofta generösare än sjukersättningen, det är ju för att det är olika system. Socialbidraget baseras ju på vad man behöver medan sjukersättningen är en viss procent av tidigare inkomst.
Herregud, basal vård ... nu ska alla inte ens få vård efter behov, tydligen. Bra att du såg det!
Jag gick aldrig på FK. Jag jobbade fast jag var sjuk. Det var korkat. Oansvarigt. Men jag har växt upp fattigt så jag vet hur det är att leva på lite. Jag började jobba när ja var 11 för att jag och min bror skulle få lite mat. Jag tiggde skinkbitar på Konsum osv.
Vänta här nu, finns det någon minimilön? Jag har för mig att någon sådan gräns inte existerar, så då vill du alltså att folk ska ha mindre än 0?
Basal vård bör ingå? Vad menar du med det? Om någon tex får cancer, ingår det i basal? Om hen är med i en trafikolycka?
Jag tycker det är otroligt konstigt att munnen inte räknas som en del av kroppen. Även jag, som tjänar mer än medianlönen, har inte råd att gå till tandläkaren.Självklart måste en sjukersättning ligga en bit under minimilönen. Det kan aldrig vara så att en person som är konstaterat oförmögen att arbeta får mer pengar i ersättning än den som arbetar 100% och sliter varg på ett låglönejobb.
Däremot tycker jag att mer basal vård bör ingå för alla obemedlade, oavsett man har jobb eller inte. Tandvård bör ske på samma premisser som annan vård, som exempel.
Tv, dator, tidning, uppkoppling och utemiddagar är inget som bör ses som självklart i grund. Däremot kan jag tycka att utrymmet för det bör finnas om den enskilde väljer att prioritera just ett sånt område och avstå andra liknande områden.
Tak över huvudet, grundläggande hygien och mat på bordet är grundläggande. Även viss tillgång till kollektivtrafik. Finns säkert några fler moment som ska säkras för alla. Utöver det en liten, liten pott som får prioriteras i varje månad.
Jag är inte så säker på att man kan det, man kan få bostadstillägg eller bidrag beroende på. Men jag är inte säker på att man kan kombinera ersättningen med något annat, den är ju en inkomst trots allt.Och det är ju rätt tokigt att man ska behöva komplettera sjukersättning med socialbidrag.
Ja visst du får inte äga något i stort sett. Litet problem i de fall då man inte redan gör det och dessutom hankar sig fram på sjukpenning.
Ja, det där är verkligen obegripligt. Jag är glad att jag har Folktandvårdens tandvårdsförsäkring.Jag tycker det är otroligt konstigt att munnen inte räknas som en del av kroppen. Även jag, som tjänar mer än medianlönen, har inte råd att gå till tandläkaren.
Ja, det är konstigt att inte munnen hör till kroppen. Men för de flesta handlar det nog om prioriteringar och sparande för att kunna gå till tandläkaren.Jag tycker det är otroligt konstigt att munnen inte räknas som en del av kroppen. Även jag, som tjänar mer än medianlönen, har inte råd att gå till tandläkaren.
Om pengarna man får in ligger lägre än normen så kan man få kompletterat med socialbidrag. Men man ska då ha försökt få andra bidrag först. Kravet för socialbidrag är inte att man har 0 kronor i inkomst.Jag är inte så säker på att man kan det, man kan få bostadstillägg eller bidrag beroende på. Men jag är inte säker på att man kan kombinera ersättningen med något annat, den är ju en inkomst trots allt.
Japp så är det ju.Till exempel bostad. Man kanske till och med får högre utgifter för att man måste sälja sin bostadsrätt.
Ja det är också konstigt. Mina vänner som går på sjukpenning (eller vad det nu heter) äger sina bostäder, både bostadsrätter, hus och gårdar (ja alltså de har ju en av de kategorierna), mycket billigare än de skulle sälja och leta hyresrätter.Till exempel bostad. Man kanske till och med får högre utgifter för att man måste sälja sin bostadsrätt.
Vad är normen då eller menar du existens minimum?Om pengarna man får in ligger lägre än normen så kan man få kompletterat med socialbidrag. Kravet för socialbidrag är inte att man har 0 kronor i inkomst.
Det är väl samma sak?Vad är normen då eller menar du existens minimum?
Som jag kommer ihåg det hade @Hippocampus socialbidrag.Men skojar du? Som jag minns det hade du tusen argument för varför du inte kunde jobba, i sådana här trådar. Så jag utgick från att du var sjukskriven.
Nej norm är vad de flesta tjänar, existensminimum är vad staten räknat ut är det man behöver för att precis klara sig . Existensminimum var ju något man tog fram vid skuldsanering och tänkt för en kortare period i livet, jag har för mig att socialbidraget räknades på något annat.Det är väl samma sak?
Jag är inte uppdaterad på beloppen. Det finns en gräns för vad bostaden får kosta beroende på antal personer i hushållet. Utöver detta finns en norm. Utöver normen kan man ansöka om kostnader för mediciner (tyvärr kan man bara får för mediciner som ingår i högkostnadsskyddet), månadskort för kollektivtrafik m.m.
https://www.socialstyrelsen.se/SiteCollectionDocuments/Riksnormen-forsorjningsstod-2018.pdfDet är väl samma sak?
Jag är inte uppdaterad på beloppen. Det finns en gräns för vad bostaden får kosta beroende på antal personer i hushållet. Utöver detta finns en norm. Utöver normen kan man ansöka om kostnader för mediciner (tyvärr kan man bara får för mediciner som ingår i högkostnadsskyddet), månadskort för kollektivtrafik m.m.
Om Riksnormen för socialbidrag: http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormenNej norm är vad de flesta tjänar, existensminimum är vad staten räknat ut är det man behöver för att precis klara sig . Existensminimum var ju något man tog fram vid skuldsanering och tänkt för en kortare period i livet, jag har för mig att socialbidraget räknades på något annat.