Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Fast om man har t ex hästar har man ju råd att gå till tandläkaren. Man får mycket tandvård för ett års skoningakostnad.

Jag har tandvårdsabbonemang. Min lösning för att säkerställa hanterbar kostnad och slippa otrevliga överraskningar.
Det är en bra lösning för de som har relativt friska tänder. Tyvärr ingår inte återställning av tänder i abonnemanget så personer med låg ekonomi får gå tandlösa.

Sen de som säger att en "gammal dator eller telefon" duger, har ni någonsin haft en äldre dator eller telefon, och använt nätet? Med dator går det ifall man är lite slipad och kan installera om operativsystemet, då kan datorn hänga med 5-7 år.

Telefon är det värre med. Där blir operastivsystemet och applikationerna odugliga betydligt fortare. I synnerhet om man har köpt en mobil som var billig från början. Telefonen jag har är inte äldre än 3 år (jag har dock fått den i andra hand) men det är med nöd och näppe som det går att läsa någon webb-sida med.

Fast alltså.. det beror kanske på märke/kvalitet men min dator jag skriver på just nu är 5 år och fungerar utmärkt, och mobilen är tre år och det är detsamma för den om än att batteritiden kunde vara bättre. Ska det räcka för att kunna surfa med och göra basic tjänster som FK så räcker många datorer längre än 5 år. Jag kan sparka igång min som är 10 år idag om det kniper även om den är seg efter en juice-olycka.
Jag hade då rakt inte ny dator under min studietid tex, då jag levde under eller på gränsen över existensminimum under flera år.

Det är en bra lösning för de som har relativt friska tänder. Tyvärr ingår inte återställning av tänder i abonnemanget så personer med låg ekonomi får gå tandlösa.

Nej man måste ha råd att åtgärda det som är först ja. (Jag har inte relativt friska tänder, just därför jag vill ha det på abbonemang)

"Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Den baseras på ditt civilstånd, hur stor din inkomstpension är och hur länge du bott i Sverige." Normalt sett så beräknas den på ca 1/40 dels garantipension per år man varit skriven i eller bosatt i Sverige. Det gäller alltså alla , svenska medborgare såväl som dem med uppehållstillstånd.
För ngr år sedan smögs en regel in, de som kommer från ett icke EU land har rätt till denna pension ograverat, oberoende på hur länge man varit skriven i Sverige. Ett principiellt fel i mina ögon.
Och sedan om du räknar, hur många av en 1/2 miljon som kommit de senaste 10 åren, kommer att ha jobbat in en full pension? Någonstans ska ju pengarna tas ifrån...

Maxtaket för garantipensionen är 7 093 kronor per månad för den som är gift och 7 952 kronor för den som är ogift.

Du måste ha bott 3 år i Sverige för att få den.

Jag tror att majoriteten av de som kommer som unga jobbar ihop sin pension ja.

Vad går abonnemanget på när man väll fixat allt som är trasigt just då?

Otroligt individuellt, det bedöms från person till person utefter en rad faktorer. En hel del jag inte ens förstår. Jag tex betalar efter att tandvårdsstödet är avdraget 170 kr per månad. Exet med bättre tänder än mig skulle fått betala nästan 400 kr per månad. Kan kanske skilja mellan landsting med?

Nej man måste ha råd att åtgärda det som är först ja. (Jag har inte relativt friska tänder, just därför jag vill ha det på abbonemang)
måste man inte ha bra tänder när man löser sånt? Jag fick inte det pga min tandstatus. Det jag måste laga nu går på 35 000 kr efter FK tagit sin del. Men kanske efter det är fixat?

Kanske 10 år sedan? Det är längesen så jag kommer inte ihåg några detaljer men hade verkligen för mig att du hade ekonomiskt bistånd. Jag kommer dock ihåg att din mamma bodde hos dig. Trist att den situationen inte har ändrats.
Ja det måste varit den svängen då jag tänker på. Kanske sökte bistånd? Men jag har aldrig fått något. Då bodde jag hos min mamma så hon bodde inte hos mig, jag hade kommit hem från utlandet då. Jag har ju kämpat med att hon ska söka bistånd i 10 år, det gjordes för ett par år sedan (nu bor hon hos mig) men fick avslag.

Ja det måste varit den svängen då jag tänker på. Kanske sökte bistånd? Men jag har aldrig fått något. Då bodde jag hos min mamma så hon bodde inte hos mig, jag hade kommit hem från utlandet då. Jag har ju kämpat med att hon ska söka bistånd i 10 år, det gjordes för ett par år sedan (nu bor hon hos mig) men fick avslag.
T.o.m. hemmaboende vuxna barn har rätt till försörjningsstöd från soc.

Fast alltså.. det beror kanske på märke/kvalitet men min dator jag skriver på just nu är 5 år och fungerar utmärkt, och mobilen är tre år och det är detsamma för den om än att batteritiden kunde vara bättre. Ska det räcka för att kunna surfa med och göra basic tjänster som FK så räcker många datorer längre än 5 år. Jag kan sparka igång min som är 10 år idag om det kniper även om den är seg efter en juice-olycka.
Jag hade då rakt inte ny dator under min studietid tex, då jag levde under eller på gränsen över existensminimum under flera år.

Min egen låda är ca 5 år nu, men, den var inte billigaste lågbudget när den köptes. Därmed fungerar den skapligt. Det är ändå inte där skon klämmer.

För att en dator ska vara säker att använda vid transaktioner (när man betalar räkningar ex.vis) så bör man hålla efter med säkerhetsuppdateringar av operativsystemet, för att åtgärda säkerhetshål.

Om man som de flesta, sitter med något av microsofts operativsystem så hålls det ju inte efter i all evighet. Ex.vis så finns det ej längre någon support för Windows XP, och en sån gammal dator kan du inte uppdatera till windows 10. Så då återstår i stort sätt Linux. Det är lite utanför vad gemene man klarar av.

Det är inte "segheten" som gör de gamla datorerna obrukbara, det är att man får skylla sig själv om den blir kapad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka