Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

När då? Antingen är jag glömsk, var sjukare än jag har trott eller så misstar du dig? Jag har inget minne av socialbidrag? Jag har däremot gått på a-kassa ett tag, 2008 tror jag det var. Eller kanske 2009? 2007? Minns inte exakt. Men den perioden försörjde jag min mor (som jag gör än idag) också, på en a-kassa. typ 8000 kr på 2 personer varav hyran kostade runt 5400 om jag inte minns fel.

Kanske 10 år sedan? Det är längesen så jag kommer inte ihåg några detaljer men hade verkligen för mig att du hade ekonomiskt bistånd. Jag kommer dock ihåg att din mamma bodde hos dig. Trist att den situationen inte har ändrats.

10 000 kr är inte mycket, det är under gränsen för relativ fattigdom. Att ha låga sjukersättningar skapar segregation i samhället och det är inte särskilt bra för någon.

När arbetade du för 12 000-13 000 kr i månaden, medianlönen i Sverige är 24 000 kr. Det måste ju vara normen att gå efter eftersom alla priser liksom hyror och liknande anpassar sig efter den typen av inkomst.

Du kan ju prova som jag.. företaget gick i konkurs. Min far var företagsledare, jag var anställd . därmed fick jag ingen a-kassa alls. Fick först garantilön därefter från alfakassan 4000 i månaden! 10.000 hade varit en skänk från ovan! Idag är jag uska men är ändå blå i mina rötter och förväntar mig inget mer än det man kan skapa själv.

Jag tänker att jag absolut inte skulle kunna jobba 100 % och kunna klara en vardag och det pga jag sannolikt bränt ut mig både en och tre gånger under min livstid men menar ni att jag skulle sjukskriva mig istället för att hitta andra vägar (som jag då gjort idag)för att klara min vardag?

Dessutom bad jag tanten på Af att dra åt helvete och behålla sina 4000 per månad när jag inte ville komma in på en menlös kurs mellan 8-16 . Hon hotade nämligen att dra in min ersättning och sen ringde hon min mamma och bad henne tala mig tillrätta ... alltså seriöst? Jag var 38 år O_o .. Det slutade med att jag inte gick på kursen och af drog ner 25% vilket inte spelade en sådan jävla roll i den misären jag befann mig i då!:banghead:

http://www.businessinsider.com/un-says-internet-access-is-a-human-right-2016-7?r=US&IR=T&IR=T

Även arbetslösa och sjuka har rätt till samhällsinformation. Ingen kan väl ha missat att det går knappt att göra någonting i samhällsväg utan internet? Man kan inte ens få fram ett ynka telefonnummer. Försäkringskassan, ams, skatteverket, alla förutsätter att du har en internetuppkoppling. Till och med bussar har ingen busstidtabell- det ska man ha "appen" till. Jotack. Då *måste* man ha en tillräckligt ny telefon.

Sen de som säger att en "gammal dator eller telefon" duger, har ni någonsin haft en äldre dator eller telefon, och använt nätet? Med dator går det ifall man är lite slipad och kan installera om operativsystemet, då kan datorn hänga med 5-7 år.

Telefon är det värre med. Där blir operastivsystemet och applikationerna odugliga betydligt fortare. I synnerhet om man har köpt en mobil som var billig från början. Telefonen jag har är inte äldre än 3 år (jag har dock fått den i andra hand) men det är med nöd och näppe som det går att läsa någon webb-sida med. Försöker jag mig på att se när bussen går, så tar det ca 10 minuter, för mobilen är så pass seg. Uppdateringar har gjort den än segare " för att batteriet ska hålla" .

INGEN utvecklar applikationer så de ska fungera på 5 år gamla mobiltelefoner. De nya telefonerna är inte gjora ens för att de ska hålla så länge.

Så i vilket fall... det knyter an till varför även fattigare personer kan ha en nyare telefon. Det är helt enkelt ofrånkomligt idag. Jag har en dator, och klarar mig på så vis.

Du kan ju prova som jag.. företaget gick i konkurs. Min far var företagsledare, jag var anställd . därmed fick jag ingen a-kassa alls. Fick först garantilön därefter från alfakassan 4000 i månaden! 10.000 hade varit en skänk från ovan! Idag är jag uska men är ändå blå i mina rötter och förväntar mig inget mer än det man kan skapa själv.

Jag tänker att jag absolut inte skulle kunna jobba 100 % och kunna klara en vardag och det pga jag sannolikt bränt ut mig både en och tre gånger under min livstid men menar ni att jag skulle sjukskriva mig istället för att hitta andra vägar (som jag då gjort idag)för att klara min vardag?

Dessutom bad jag tanten på Af att dra åt helvete och behålla sina 4000 per månad när jag inte ville komma in på en menlös kurs mellan 8-16 . Hon hotade nämligen att dra in min ersättning och sen ringde hon min mamma och bad henne tala mig tillrätta ... alltså seriöst? Jag var 38 år O_o .. Det slutade med att jag inte gick på kursen och af drog ner 25% vilket inte spelade en sådan jävla roll i den misären jag befann mig i då!:banghead:
Hur lyckades du betala hyran under den tiden? Och åt du något utöver att betala hyran?

Bara för att du lyckats ta dig igenom en kris kan du inte räkna med att alla lyckas. För en del skiter det sig för resten av livet.

http://www.businessinsider.com/un-says-internet-access-is-a-human-right-2016-7?r=US&IR=T&IR=T

Även arbetslösa och sjuka har rätt till samhällsinformation. Ingen kan väl ha missat att det går knappt att göra någonting i samhällsväg utan internet? Man kan inte ens få fram ett ynka telefonnummer. Försäkringskassan, ams, skatteverket, alla förutsätter att du har en internetuppkoppling. Till och med bussar har ingen busstidtabell- det ska man ha "appen" till. Jotack. Då *måste* man ha en tillräckligt ny telefon.

Sen de som säger att en "gammal dator eller telefon" duger, har ni någonsin haft en äldre dator eller telefon, och använt nätet? Med dator går det ifall man är lite slipad och kan installera om operativsystemet, då kan datorn hänga med 5-7 år.

Telefon är det värre med. Där blir operastivsystemet och applikationerna odugliga betydligt fortare. I synnerhet om man har köpt en mobil som var billig från början. Telefonen jag har är inte äldre än 3 år (jag har dock fått den i andra hand) men det är med nöd och näppe som det går att läsa någon webb-sida med. Försöker jag mig på att se när bussen går, så tar det ca 10 minuter, för mobilen är så pass seg. Uppdateringar har gjort den än segare " för att batteriet ska hålla" .

INGEN utvecklar applikationer så de ska fungera på 5 år gamla mobiltelefoner. De nya telefonerna är inte gjora ens för att de ska hålla så länge.

Så i vilket fall... det knyter an till varför även fattigare personer kan ha en nyare telefon. Det är helt enkelt ofrånkomligt idag. Jag har en dator, och klarar mig på så vis.

Ja alltså seriöst, går det ens att söka jobb idag utan dator ? På min tid när jag var arbetslös.. Det var typ 15 år sedan då fick man gå till AF och söka på deras datorer. Jag hade liksom ingen egen dator då .. dom var rätt dyra. Inte som idag.

Ja alltså seriöst, går det ens att söka jobb idag utan dator ? På min tid när jag var arbetslös.. Det var typ 15 år sedan då fick man gå till AF och söka på deras datorer. Jag hade liksom ingen egen dator då .. dom var rätt dyra. Inte som idag.

Numera kan du i princip inte göra någonting utan dator/smartphone/platta. Du kan inte ens betala räkningarna om du inte hittar ett lokalkontor (inte lätt numera ens i storstäderna) som fortfarande har kassahantering. Hittade vid en storstädning en checkbok och bara skakade på huvudet, känns som stenåldern fast det var för ca 15 år sedan :D Jag har läst någonstans att man i existensminimum räknar med tv/dator/internet som en nödvändighet. Bara en sån sak som att i princip alla jobb numera finns på nätet kräver att du som arbetssökande kan få tillgång, liksom att alla ansökningar ska göras elektroniskt. Skrämmande egentligen hur snabbt samhället förändrats och hur vi tar det för givet. Wowza. :crazy:

Hur lyckades du betala hyran under den tiden? Och åt du något utöver att betala hyran?

Bara för att du lyckats ta dig igenom en kris kan du inte räkna med att alla lyckas. För en del skiter det sig för resten av livet.

Nej jag förväntar mig absolut inte att folk ska vara som jag , verkligen inte! Jag har jobbat inom akutpsyk så jag har sett många tragiska livsöden.

Hur jag klarade mig ? Jag flyttade ner i en källare och betalade 3000 kr inkl en stallplats.. tror inte jag åt så himla mkt under den tiden..skorpor typ. Jag hade snälla vänner. Helt ärligt fattar jag inte ens själv hur det gick till men hade jag inte haft hästen hade jag aldrig ens gått upp ur sängen mer tror jag... hade ju 4 hästar när detta inträffade. En såldes kvickt billigt ,ett fullblod. Två lånades ut på foder och den fjärde ingick i hyran. Detta kan låta fruktansvärt arrogant men jag lärde mig enormt mkt under denna extremt fattiga tid. Jag är nog egentligen fortfarande utbränd men det är liksom fortfarande min vardag sen 18 år tillbaka. Men jag tror grundtänket spelar stor roll.

Jag var med om en rejäl olycka för 18 år sedan. Där jag fick jobba fastän mitt hb låg på 80, hade krossat hela ansiktet, förlorat mängder med blod. Sjukvården ville inte ge blodtransfusion , tyckte jag var i då bra trim för övrigt. Låg inlagd i 14 dgr sen direkt tillbaka till jobb .somnade efter 15 min på jobbet .. mitt hb återhämtade sig aldrig, inte ens idag. Jag är ingen hjälte på ngt vis men det fanns inget val på den tide då vi var egna företag. Idag är jag mest förbannad över att jag inte stod på mig mer mot min far. För mig har det sen dess bara handlat om att hitta ett jobb där det funkar utan att blanda in AF eller försäkringskassan .

Hade verkligen skalat ner på allt som gick. Ställde av bil och släp ville inte sälja då jag ändå ville se en framtid ur detta. Ja jag körde runt i bilen ändå :angel:
Framförallt var jag extremt tagen på sängen hur dåligt skyddsnät man hade på den tiden som anställd i ett företag som ägdes av ens far . Inte berättigad till vanlig a-kassa . Min far hade a-kassa från småföretagarna men den gällde inte mig och jag kunde inte teckna någon där eftersom jag var anställd:grin: ja men halleluja liksom. Hoppas det är bättre idag!

Nu handlar ju inte tråden om löner, det var mer en personlig reflektion. Och jag sparkar inte på någon men som jag skrivit innan, att ha mage att klaga på 10 000 kr i inkomst utan jobb och sedan sträcka ut och säga "medmänsklighet" till "oss" som jobbar...nä då får det vara nog.

Men det är ju inte mycket att klara hyra, mat, kläder mm på. Säg att man dessutom har CSN så äts det upp fort, särskilt som ensamstående.

jaha..och resultatet är ju detsamma...ett bidrag till boendet för dem som inte har förmåga att själva stå för hela kostnaden:angel:

Man behöver bidrag till boendet eftersom man betalar skatt och därmed bidrar till statsfinanserna, inte undandrar sig ansvar och genom svarta affärer och skattefusk dvs ekobrott undergräver samhällsekonomin. Undrar vem det är som ligger samhället till last mer, hmm?

Att ansöka om och få bostadsbidrag/tillägg är lagligt. Svarta affärer/jobb/skattefusk är ett brott som får enormt mycket större konsekvenser än när någon misshandlar någon, vilket alla de som stoltserar om hur laglydiga de är och hur mjäkigt brottslingar behandlas i dagens Sverige kanske ska tänka på.

Den i vissa kretsar så demoniserade asylmottagandet kostade 2016 59 miljarder varav, borde det dessutom påpekas, en viss del av pengarna kommer tillbaka till staten pga att utgifterna går till löner, hyror och liknande som det betalas skatt på.

Ekobrottslighet, dvs svartjobb, svarta affärer, skattefusk, kostar enligt Skatteverket Sverige 66 miljarder årligen. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/byggbolagen-maste-ta-ansvar-for-svartarbetet av vilket samtliga 66 miljarder är en ren förlust för samhället.

Ja, jag känner flera som väljer att ha en knapptelefon aktivt och endast använder datorn till enklare internetärenden, vilket man kan göra med också en 10 år gammal dator. De är inte utanför på något sätt.

Givetvis är dagens prylhysteri inget man kan delta i om man inte klarar att finansiera med egna medel.

Att dagstidning ingår i normen är märkligt när så få personer har sådant abonnemang idag.

Sedan säger jag ingenting om att man även som sjukersatt 100% får prioritera att ha en smartphone, genom att spara in på annat under ett år. Ska man betrakta det som dräglig nivå på individuell frihet måste det finnas en liten liten pott per månad som man själv får prioritera utöver det basala.

Däremot ska man inte behöva lägga pengarna på vård, tandvård och mediciner som läkare ordinerar. Där bör välfärden kunna förbättras och ge en större trygghet för de som har det sämst.

Jag tycker det är otroligt konstigt att munnen inte räknas som en del av kroppen. Även jag, som tjänar mer än medianlönen, har inte råd att gå till tandläkaren.

Fast om man har t ex hästar har man ju råd att gå till tandläkaren. Man får mycket tandvård för ett års skoningakostnad.

Jag har tandvårdsabbonemang. Min lösning för att säkerställa hanterbar kostnad och slippa otrevliga överraskningar.

Fast om man har t ex hästar har man ju råd att gå till tandläkaren. Man får mycket tandvård för ett års skoningakostnad.

Jag har tandvårdsabbonemang. Min lösning för att säkerställa hanterbar kostnad och slippa otrevliga överraskningar.
Håller med dig! Det finns mycket jag prioriterar bort, innan tandläkaren. Även när jag levde på CSN

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka