http://www.businessinsider.com/un-says-internet-access-is-a-human-right-2016-7?r=US&IR=T&IR=T
Även arbetslösa och sjuka har rätt till samhällsinformation. Ingen kan väl ha missat att det går knappt att göra någonting i samhällsväg utan internet? Man kan inte ens få fram ett ynka telefonnummer. Försäkringskassan, ams, skatteverket, alla förutsätter att du har en internetuppkoppling. Till och med bussar har ingen busstidtabell- det ska man ha "appen" till. Jotack. Då *måste* man ha en tillräckligt ny telefon.
Sen de som säger att en "gammal dator eller telefon" duger, har ni någonsin haft en äldre dator eller telefon, och använt nätet? Med dator går det ifall man är lite slipad och kan installera om operativsystemet, då kan datorn hänga med 5-7 år.
Telefon är det värre med. Där blir operastivsystemet och applikationerna odugliga betydligt fortare. I synnerhet om man har köpt en mobil som var billig från början. Telefonen jag har är inte äldre än 3 år (jag har dock fått den i andra hand) men det är med nöd och näppe som det går att läsa någon webb-sida med. Försöker jag mig på att se när bussen går, så tar det ca 10 minuter, för mobilen är så pass seg. Uppdateringar har gjort den än segare " för att batteriet ska hålla" .
INGEN utvecklar applikationer så de ska fungera på 5 år gamla mobiltelefoner. De nya telefonerna är inte gjora ens för att de ska hålla så länge.
Så i vilket fall... det knyter an till varför även fattigare personer kan ha en nyare telefon. Det är helt enkelt ofrånkomligt idag. Jag har en dator, och klarar mig på så vis.