Nej det är ingen tävling och jag vet att det är nästan omöjligt att förstå skillnaden för någon som inte varit där. Som jag skrev förut förstod inte jag heller innan jag hamnade där själv. Jag kan knappt förstå själv hur sjuk jag var tidigare, innan det vände, och då var jag ändå med. Det kravet lägger jag inte på andra. Jag har heller inget behov av att få andra att förstå, det släppte jag för väldigt längesedan för det gjorde mig bara ledsen och det slösade på den lilla energin jag har helt i onödan. Det är inte ens relevant att andra förstår men att lyssna på och tro på vad någon faktiskt säger är relevant och att då börja jämföra äpplen och päron blir helt galet. Jag väljer att lyssna när någon säger något och jag väljer också att försöka att inte lägga min egen tolkning i det utan just bara lyssna och tro på vad personen säger. Det är svårt men att försöka är en bit på vägen.Det är ingen tävling att vara frisk eller sjuk, men man måste ju kunna diskutera. Och hitta sin väg. Uppenbarligen anser du att ingen annan förstår hur trött du är. Nä, det är möjligt, lika lite som du förstår vad trött innebär för någon annan.
Jag tror det finns folk som kämpar som fasen, både sjuka och friska. Det finns säkert de friska som borde vara sjukskrivna egentligen, sjukskrivna som inte borde vara det och allt däremellan.
Själv har jag fått 2 diagnoser bland 3 möjliga men har valt att inte veta vilka som det är. För så funkar jag. Jag vet hur jag skulle reagera.
Jag vet också hur jag reagerar. Jag tar reda på allt jag kan om diagnosen och hittar vägar för att underlätta/tillfriskna. Det är mitt sätt.