Jag hoppas att jag inte tolkas som att jag försöker lägga sten på börda på sjuka personer med mina inlägg, jag försökte mest, kanske korkat, nyansera diskussionen lite utifrån att jag anser det normalt att i perioder vara mycket trött efter ett krävande arbete och drog därför parallell till mig själv som är fullt frisk såvitt jag vet och arbetar en bra bit över 100 %. Jag har massor av projekt jag vill göra efter arbetstid, såsom två hästar varav i vart fall en ska ridas, en hund att promenera med, en dotter att mata/leka/sköta/hämta på förskola, hus och trädgård och bil att sköta osv - men i perioder får allt utom det nödvändiga anstå, helt utan att det ska anses vara sjukt. Det är bara en normal följd av hårt arbete.
Utslaget över ett år hinner jag givetvis massor efter jobbet, eftersom jag är lyckligt lottad och har möjlighet att optimera och har flexibla arbetstider, men under de perioder där arbetstopparna är ordentliga köper jag nya underkläder eftersom jag inte orkar/hinner tvätta inför nästa arbetsresa, lever på färdigmat och lejer bort all form av hushållsskötsel som inte kan övervältras på maken. Min förhoppning var att den nyansering kanske skulle kunna ge en mer rättvisande bild av vad man kan förvänta sig utifrån 100 % sysselsättning som norm. 40-50 h i veckan plus kanske ytterligare 10 timmar i restid är tufft, framför allt vintertid när det är mörkt hela tiden. Då kanske det inte är rimligt att som konstaterat sjuk förvänta sig ha ork till mer än vad vi som har tur att vara både friska och ha möjlighet att anskaffa allsköns hjälp i vardagen har? Men, som sagt var, om jag gör någon mer trött och ledsen genom detta resonemang beklagar jag.