Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Då har jag varit sjuk sedan jag var 25 dvs i 25 år... det var nog ungefär där jag började bli trött efter jobbet och efter stallet var jag död. Åldern tar helt klart ut sin rätt för man blir ju tröttare med åren.

Jag har haft turen att aldrig haft något med försäkringskassan att göra i hela mitt liv men jag känner nog ingen som inte är helt slut efter en jobbdag och de människorna är inte sjuka på något vis, det är liksom normalt att vara det. Känner inte heller någon som börjar städa och ha sig efter jobbet.

Jag är också slut efter jobb och stall. Ser inget konstigt alls med det. Om jag däremot kom hem från jobbet kl 17, rörde ihop nån mat, åt den och sen inte orkade hålla mig vaken utan somnade kl 18, sov till kl 06 och sen repeterade. Då skulle jag se det helt annorlunda.

Det är skillnad - för mig - på att vara trött efter jobbet och slut efter jobb plus fritid. Och på att vara helt slut efter jobbet och inte orka mer än att sova direkt efter jobbet och till nästa morgon. Utan att nånsin bli piggare (några dåliga dagar kan alla ha, man kan ha sovit dåligt etc etc)

De flesta jag vet diskar, går nåt varv med dammsugaren eller plockar undan lite på kvällen på vardagar btw. Jag med, dock inte allt varje dag men nån grej.

Jag är också slut efter jobb och stall. Ser inget konstigt alls med det. Om jag däremot kom hem från jobbet kl 17, rörde ihop nån mat, åt den och sen inte orkade hålla mig vaken utan somnade kl 18, sov till kl 06 och sen repeterade. Då skulle jag se det helt annorlunda.

Det är skillnad - för mig - på att vara trött efter jobbet och slut efter jobb plus fritid. Och på att vara helt slut efter jobbet och inte orka mer än att sova direkt efter jobbet och till nästa morgon. Utan att nånsin bli piggare (några dåliga dagar kan alla ha, man kan ha sovit dåligt etc etc)

De flesta jag vet diskar, går nåt varv med dammsugaren eller plockar undan lite på kvällen på vardagar btw. Jag med, dock inte allt varje dag men nån grej.

Det låter inte helt sunt med sånt liv. Sen kanske man inte behöver vara sjuk sjuk för att va så trött, kanske hamnat i ond cirkel och behöver bättre mat, mer träning osv för att bryta det. Självklart kan man va sjuk också i något mer allvarligt. Men träning och mat gör ju en del med.

Precis. Jag har aldrig varit sjukskriven eller haft med FK att göra men jag är också helt slut efter jobbet. 40-50 h i veckan, 10 mil pendla varje dag. Hästarna går ju bara i hage, Annie är ju sjuk men jag har ju en ridhäst men när ska jag orka? Jag sover gärna efter jobbet för jag är så trött. Att ens tänka på träna för tränare gör mig helt matt. När ska jag orka och hinna det? Det blir lite konstigt då när sjukskrivna (ja jag vet, nu drar jag alla rätt över vilket är fel) verkar ha större krav på ork än vi friska. Klart man blir ledsen då när förväntningarna är så höga.

När jag jobbade dag var jag tvungen att sova en timme efter jobbet innan jag åkte till stallet. Jag gick ju upp 04.45 varje morgon och kom hem kl 17 usch och blä

Ingen som städar efter jobbet? Skulle nog säga att majoriteten av de jag umgås med jobbar, sen tränar man (har man barn tränar man på kvällen), sen fixar man hemma och leker med barn och lagar mat + städar om det behövs. Måste ha adhd eller ha extrem energi :idea:

Tror man blir tröttare av sitt jobb om man ogillar det också, trivs man på jobbet/gillar det så blir man nog inte lika dränerad.

Ja alltså, jag antar att dom inte är 50 år och leker med sina barn? Lämnar man barnen ensamma på kvällen när man tränar eller är man två och delar på sysslorna?
Alltså jag har ju ridit upp till 4 hästar efter jobbet men det har mer handlat om ren vilja så mkt handlar om det.

När jag jobbade dag var jag tvungen att sova en timme efter jobbet innan jag åkte till stallet. Jag gick ju upp 04.45 varje morgon och kom hem kl 17 usch och blä

Lånar ditt inlägg för en liten vidareutveckling/spinoff.

Det är ju klarlagt att olika individer har olika biologisk dygnsrytm. Där skulle man önska att arbetsmarknaden var mer flexibel. Om man inte behöver vara närvarande för att delta i möten eller svara i telefonen så finns ju inget hinder egentligen mot att jobbet görs annan tid än 8-17.

Jag var mindre trött efter 4 nattpass a 12.5 h än jag är efter fyra dagpass a 8 h. Behövde mindre sömn när jag jobbade natt med. Men jag har en naturlig dygnsrytm som passar bättre med att vara vaken till morgonen än gå upp tidiga mornar.

Andra går gärna upp kl 04 och skulle helst börja jobba kl 05 och sluta tidig em. Osv.

Det borde gå att ta tillvara på och underlätta i högre grad än idag, och troligen innebära vinster för både anställd och arbetsgivare.

Jag var mindre trött efter 4 nattpass a 12.5 h än jag är efter fyra dagpass a 8 h. Behövde mindre sömn när jag jobbade natt med.
Kan inte att det är så tyst och lugnt på natten vara en del av orsaken? Jag tycker om att vara uppe på natten ibland, men bara ibland, av den anledningen.

Ja alltså, jag antar att dom inte är 50 år och leker med sina barn? Lämnar man barnen ensamma på kvällen när man tränar eller är man två och delar på sysslorna?
Alltså jag har ju ridit upp till 4 hästar efter jobbet men det har mer handlat om ren vilja så mkt handlar om det.
Det handlar inte bara om vilja.

Fast sådana saker gör jag. Det kallar jag nog inte för städning direkt. Starta diskmaskinen eller en maskin tvätt, plocka undan lite, osv. Men större projekt hamnar på helgerna när tiden finns.

@Alexandra_W det är ju därför jag bytte jobb till natten.

Ja men alla yrken har inte nattjobb ”naturligt”. Men det borde gå att skapa mer flexibilitet inom en rad typiska dagtidsjobb med. Givetvis inte alla, men betydligt mer än idag. Men det kräver ju då att synen i stort på att kvälls- och nattjobb (jobb på OB-tid) är något negativt etc. (vet inte hur många ggr jag möttes av ”stackars dig som jobbar nätter”. Var tvärtom - lyckliga mig som jobbar nätter. Var piggare - och tjänade brutalt mycket mer pengar tack vare OBn. Dessutom mycket ledigt. Det är snarare ”stackars mig som jobbar dagtid” nu...)

Innan jag blev sjuk så orkade jag göra saker efter jobbet. Inte varje dag, men kanske 3/5. Min sambo är byggnadsarbetare och orkar göra saker efter jobbet flera dagar i veckan. Så det är nog inte onormalt att ha ork över efter en arbetsdag som frisk.

Jag har aldrig varit i kontakt med försäkringskassan, men jag ser det inte heller som onormalt att ha ork över efter en arbetsdag, när man är fullt frisk.
Sedan orkar man kanske inte tuta och köra för fullt efter jobbet alla dagar i veckan, men de flesta dagarna i alla fall.
Jag har ett stillasittande jobb och blir tokig om jag inte får röra på mig på kvällen. Igår efter jobbet skurade jag garageportarna och fönsterblecken på nedervåningen, gick 5km med hundarna och gjorde raggmunk och fläsk till kvällsmat. Sambon rensade ur garaget (som agerat snickarbod under tiden vi bygger till med hundhus) och sedan dammsög han. Det är för mig en normal kväll efter jobbet aktivitetsmässigt, även om aktiviteterna som sådana skiljer sig.

Det är så intressant att i den här tråden orkar "ingen" göra något alls efter jobbet medans i andra trådar orkar "alla" göra en hel massa efter jobbet. Det man förmodligen och uppenbarligen inte vet som frisk (vilket är fullkomligt förståeligt, det visste inte jag heller innan jag hamnade där själv) är att trötthet och trötthet är väldigt olika beroende på om tröttheten beror på sjukdom eller beror på att man har gjort slut på den energi man normalt sett har. En frisk person kan självklart vara helt slut men gäller det så kan hen ändå fixa det som måste göras. En person som är trött av sjukdom kan inte om så livet hänger på det. Det går inte att skärpa sig, slänga i sig en extra kopp kaffe/energidryck och bara göra för kroppen lyder inte och hjärnan har stängt ner.

Det är också intressant att vissa anser att de minsann jobbar så mycket och att sjuka inte borde få ditt och datt. Hur mycket ledigt tror ni att någon som är sjuk har från sjukdomen? När en frisk person slutar jobbet är hen ledig, hen har till och med rätt till semester i flera veckor/år. En sjuk person är sjuk 24/7, 365 dagar om året, ledighet existerar överhuvudtaget inte. Svår sjukdom påverkar precis allt i livet. Man får inte ens ledigt när man ska försöka sova.

Jag är 28 och min sambo 33, vi umgås med folk i vår ålder så hur 50+ gör vet jag inte.

Min sambo tränar på morgonen och jag på kvällen. Jobbar jag kort dag eller pluggar kort dag tränar jag innan jag hämtar på föris (jag tar ut friskvårdstimmar så det är ok) men oftast är det på kvällen.

Men jag ser många par (alltså mamma + pappa) på gymet som har med sig barnen på kvällarna. Antingen är de i lekhörnan eller så är de med och tränar (leker mest). Är väl gråzon på om det är tillåtet att ha de lösa i gymet men jag tycker inte det stör mig iaf, vet att andra blir griniga.

Kan inte att det är så tyst och lugnt på natten vara en del av orsaken? Jag tycker om att vara uppe på natten ibland, men bara ibland, av den anledningen.

Jag jobbade i motsatsen till tyst och lugn miljö så i just mitt fall är det mer hur min egen dygnsrytm är, att natt sammanfaller bättre. För t ex min mamma skulle natt vara döden. Hon har en rytm som startar tiiidigt på morgonen men vill sova tidigt på kvällen. Ingen av dem blir eg perfekt med 8-17 jobb. Men kunde mamma få jobba 6-15 och jag 13-22 t ex så skulle det bli en enorm vinst.

Jag har aldrig varit i kontakt med försäkringskassan, men jag ser det inte heller som onormalt att ha ork över efter en arbetsdag, när man är fullt frisk.
Sedan orkar man kanske inte tuta och köra för fullt efter jobbet alla dagar i veckan, men de flesta dagarna i alla fall.
Jag har ett stillasittande jobb och blir tokig om jag inte får röra på mig på kvällen. Igår efter jobbet skurade jag garageportarna och fönsterblecken på nedervåningen, gick 5km med hundarna och gjorde raggmunk och fläsk till kvällsmat. Sambon rensade ur garaget (som agerat snickarbod under tiden vi bygger till med hundhus) och sedan dammsög han. Det är för mig en normal kväll efter jobbet aktivitetsmässigt, även om aktiviteterna som sådana skiljer sig.
Och en dag som igår var jag glad att det fanns ork till att duscha efter jobbet

Det finns nattjobb inom många yrken, alla är långt ifrån lugna - även om man är färre personer som jobbar.

Hade jag knappt haft ork till att duscha efter en normal arbetsdag - och det var återkommande - så hade jag definitivt ansett mig vara sjuk och sökt läkare för det.

Håller helt med dig. Sen tror jag man lägger in olika i ”knappt ork” vilket gör det svårare. För någon menar bokstavligt att det finns inte ork oavsett. Det är liksom omöjligt. Inte ens om det gällde livet eller om sa ”du får 10 000 om du duschar” skulle det gå att släpa sig in i duschen.

Medan någon annan menar ”Bah vad trött jag är, jag orkar inte duscha ikväll fast jag vet att jag borde, jag gör det imorgon på morgonen”. Men om det gällde livet eller 10’ så skulle orken finnas.

Det blir då vanskligt om den andra kategorin tycker ”men det är helt normalt att inte orka duscha på kvällen efter jobbet” och utgår från mening två, och säger det till nån i första kategorin..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka