Ja, och i Sverige blir man ju inte heller helt utan ekonomiskt stöd.
Om man får avslag från FK, får man ställa sig till arbetsmarknadens förfogande som det så vackert heter. Då får man a-kassa.
Om man inte har någon SGI eller inte har någon A-kassa kvar, finns kommunens försörjningsstöd.
Självklart förstår jag också att ekonomisk oro är en jättebelastning!
Och det kan bli ganska konstigt när en person som har en anställning inte längre jämförs mot sitt ordinarie arbete av FK utan mot hela arbetsmarknaden.
Det finns ju då en möjlighet att få bli jämförd med sitt ordinarie jobb om det går att med mycket stor säkerhet prognosticera att man återfår full arbetsförmåga inom sammanlagt ett års tid, tror
@Girasol redan skrivit om det.
Problemet här är ju att det vid vissa tillstånd kan vara väldigt svårt att komma med den prognosen.
Jag tror att vi behöver börja tänka mer flexibelt kring jobb på så sätt att även de av oss som har ett jobb behöver vara införstådda med att eventuellt behöva byta när/om vår livssituation ändrar sig.
Även om det inte är enkelt.
Visst behöver vi tänka på att byta jobb, om vi pga sjukdom eller symtom inte klarar det jobb vi har eller är utbildade för men det finns jobb som skulle kunna fungera.
Min pappa, som jag med jämna mellanrum använder som exempel, var mjölkbonde.
Sedan fick han problem med knäna vid ca 45 års ålder.
Han gjorde sig av med mjölkkorna och tog jobb på en metallfabrik. Där kunde han jobba trots sina knäproblem. Han gick i pension vid 69½ års ålder från metallfabriken.
Men det krävde ju att han ändrade livsstil helt.