Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Jag var sjukskriven under lite mer än 2 års tid. Under den tiden hade jag minst 6 olika handläggare på försäkringskassan.

Visst, min läkare skrev bra intyg, absolut. Men jag hade aldrig problem, det blev alltid beviljat. När jag 9 månader in i sjukskrivningen började prata om att arbetsträna så bromsade försäkringkassan och sa att jag nog skulle fundera ett par varv till och inte rusa in i väggen igen.

Jag var förvisso under utredning för hypofysinsuffiens undertiden, något som tog långt tid, och inte är helt klart än.

Jag upplevde aldrig några problem. De var alltid trevliga när de ringde, alltid förstående för att jag mådde dåligt. De tillomed ringde innan de skickade brev hem till mig, och förklarade vad som stod i brevet så att jag inte skulle stressa upp mig när det kom.

Sedan att min ersättning sjönk som en sten när jag blev av med jobbet är ju en annan sak såklart. Men handläggaren lyssnade och var helt förstående när jag satt och grät i telefonen över att jag skulle få 6000 mindre/månad.

Det är ju inte handläggarnas fel att vissa regler är helt bakofram, det är politikerna!

Jag kände att det behövdes ett positivt inlägg om försäkringskassan här oxå.

Jag var sjukskriven under lite mer än 2 års tid. Under den tiden hade jag minst 6 olika handläggare på försäkringskassan.

Visst, min läkare skrev bra intyg, absolut. Men jag hade aldrig problem, det blev alltid beviljat. När jag 9 månader in i sjukskrivningen började prata om att arbetsträna så bromsade försäkringkassan och sa att jag nog skulle fundera ett par varv till och inte rusa in i väggen igen.

Jag var förvisso under utredning för hypofysinsuffiens undertiden, något som tog långt tid, och inte är helt klart än.

Jag upplevde aldrig några problem. De var alltid trevliga när de ringde, alltid förstående för att jag mådde dåligt. De tillomed ringde innan de skickade brev hem till mig, och förklarade vad som stod i brevet så att jag inte skulle stressa upp mig när det kom.

Sedan att min ersättning sjönk som en sten när jag blev av med jobbet är ju en annan sak såklart. Men handläggaren lyssnade och var helt förstående när jag satt och grät i telefonen över att jag skulle få 6000 mindre/månad.

Det är ju inte handläggarnas fel att vissa regler är helt bakofram, det är politikerna!

Jag kände att det behövdes ett positivt inlägg om försäkringskassan här oxå.
Skönt att höra.
Jag hade en handläggare som jag berättade för att jag skulle byta arbetsplats, men att jag ännu inte tagit upp det med nuvarande arbetsgivare så jag bad henne vara tyst.
När jag sa upp mig sa dåvarande chefen "ja din handläggare sa att du skulle sluta".
:arghh::arghh::arghh:
Nej jag orkade inte anmäla handläggaren då min pappa låg på hospice med bara nån vecka kvar att leva. Men jag önskar nu att jag orkat.

Skönt att höra.
Jag hade en handläggare som jag berättade för att jag skulle byta arbetsplats, men att jag ännu inte tagit upp det med nuvarande arbetsgivare så jag bad henne vara tyst.
När jag sa upp mig sa dåvarande chefen "ja din handläggare sa att du skulle sluta".
:arghh::arghh::arghh:
Nej jag orkade inte anmäla handläggaren då min pappa låg på hospice med bara nån vecka kvar att leva. Men jag önskar nu att jag orkat.
:eek:

Om vi inte klarar finansieringen ... garantipensionen uppgick till 13 miljarder av en total statlig budget på 1000 miljarder.
Och på vilket sätt har det ett samband? Garantipensionen ska ju betalas in via pensionsavgifterna..och dessa uppgår väl knappast till 1000 miljarder..ens om man räknar med kommunernas pensionsskulder ?

Fast det som diskuterades var att handla och städa och sen inte orka mer på helgerna. Och så lever ju tex inte du. Eller jag. Men många orkar inte mer. Dvs det blir aldrig något mer än minsta nödvändiga, sen är orken helt slut. Även på helgen.
Nä. Det jag citerade och höll med på var en diskussion angående hur mycket man orkar (eller rättare sagt inte orkar) efter jobbet en vardag.

Fast det är nästan omöjligt för läkarna att skriva ett godkänt intyg. Mina läkare skrev i princip noveller och la ner extremt mycket tid på vettiga intyg. Allt nekades. Har jämför med en kompis med liknande diagnos och sjukt dåligt intyg i jämförelse. Godkänd.

Det beror BARA på handläggaren. Jag fick en idiot. Så illa är det.

Det behöver inte vara en novell. Men det måste hänga ihop (det har förklarats jättefint innan). Och tyvärr så kommer det in massor med bristfälliga intyg och utlåtanden. Läkarna borde nog ha met information om vad det är FK bedömer. Så bristande intyg inte ska vara det som fäller.

Sen finns det givetvis dåliga handläggare. Då begär man omprövning och vid behov överklagar så rättar det sig. Men problemet med undermånliga intyg är jättestort tyvärr. Och drabbar alla. (Den försäkrade, FK samt vården)

Fast orka laga mat, handla mat och städa är väl saker som det är bra att ha ork till efter jobbet?
Jag vet inte vad du har för vänner osv men jag skulle aldrig orka städa och handla efter jobbet. Laga mat möjtligtvis, men det handlar ju om att tillföra kroppen näring. Mikromat osv tillför ju ingen näring och då går man in i den onda cirkeln. annars gör jag matlådor på söndagen när jag är ledig.

Det är ju något en läkare eller psykolog får bedöma. Men menar du att du inte anser en människa som om den arbetar 8 h per dag inte orkar ta hand om hushållssysslor eller göra annat än äta mat och sen somna är frisk och har en normal energinivå?

Jag menar, fortfarande, att det finns fler skäl än sjukdom till att man är trött.

Ja, alltså återigen, jag är fullt frisk, sover bra och anses nog tämligen högpresterande, men att under tuffa arbetstoppar orka ngt annat än på sin höjd köra vägen om stallet och titta till hästarna på vägen hem, kramas lite med dottern och sedan kanske sitta upprätt och äta ngt jag blir serverad är ofta otänkbart. Trots mycket god hälsa och mycket energi, bra sömn osv. Att då som sjuk förvänta sig att orka mer är att sätta förväntningarna fel, och möjligen kontraproduktivt. Det kan dessutom i förlängningen uppstå risk för ett förtroendetapp för sjukförsäkringen både för den som förväntar sig en orimlig nivå och för dem som sliter sig helt slut för att försörja sig själva och indirekt bidra med skatt till systemet för att den som nyttjar försäkringen ska orka sådant som de som arbetar inte gör. 40h i veckan plus restid och ev övertid är tufft i ett krävande arbetsliv. Många skulle säkert må bra av att jobba mindre, med tanke på hur mkt som man idag vill hinna göra efter jobbet. Jag tror helt ovetenskapligt att önskan om aktiviteter efter jobbet, och pressen på oss att göra saker, är mycket högre nu än på tex 90-talet när jag växte upp.
Det bästa jag läst hittills!

Givetvis. Det har knappast någon förnekat heller.

Jo.
Du.
Du skrev att om man är så trött så är man helt uppenbart sjuk.

Jagser att det finns andra skäl än sjukdom som (också) kan leda till sådan trötthet.
Jag har (skriver det en gång till för att undvika missförstånd) dock inte heller påstått att sådan trötthet inte kan bero på sjukdom; jag ifrågasatte ditt påstående om att man helt klart är sjuk om man är så trött.

Jo.
Du.

Jagser att det finns andra skäl än sjukdom som (också) kan leda till sådan trötthet.
Jag har (skriver det en gång till för att undvika missförstånd) dock inte heller påstått att sådan trötthet inte kan bero på sjukdom; jag ifrågasatte ditt påstående om att man helt klart är sjuk om man är så trött.

Ja jag anser det. I frånvaro av saker du försökte addera (barn etc) så om man orkar jobba 8 h (på ett jobb som inte är fysiskt eller psykiskt tungt etc) och sen inte orkar i princip något alls mer, måste sova 14 h för att med nöd och näppe göra om det nästa dag. Och när helgen kommer ändå är så utmattad att handla, dammsuga och tvätta är det enda man orkar förutom sova. Då anser jag inte man är frisk och har en normal energinivå.

Men jag noterar att du inte håller med utan anser att det kan vara fullt frisk och normalt. Vi får vara oense där.

Och på vilket sätt har det ett samband? Garantipensionen ska ju betalas in via pensionsavgifterna..och dessa uppgår väl knappast till 1000 miljarder..ens om man räknar med kommunernas pensionsskulder ?
Garantipensionen står som en utgiftspost i statens budget så den lär ju ingå i den.

Jo.
Du.

Då har jag varit sjuk sedan jag var 25 dvs i 25 år... det var nog ungefär där jag började bli trött efter jobbet och efter stallet var jag död. Åldern tar helt klart ut sin rätt för man blir ju tröttare med åren.

Jag har haft turen att aldrig haft något med försäkringskassan att göra i hela mitt liv men jag känner nog ingen som inte är helt slut efter en jobbdag och de människorna är inte sjuka på något vis, det är liksom normalt att vara det. Känner inte heller någon som börjar städa och ha sig efter jobbet.

Mikromat osv tillför ju ingen näring

Falskt. Mikromat tillför så mycket näring som det står på produkten. Att värma mat i en mikro ger inga skillnader jämfört med att värma på andra sätt.

Sedan kan man tycka att utbudet av färdigrätter och rätter som faktiskt blir OK genom att endast ha en mikro tillhands är ganska trist. Men det handlar ju om vad man stoppar in i den innan man fryser den, inte på vilket sätt den värms upp.

Då har jag varit sjuk sedan jag var 25 dvs i 25 år... det var nog ungefär där jag började bli trött efter jobbet och efter stallet var jag död. Åldern tar helt klart ut sin rätt för man blir ju tröttare med åren.

Jag har haft turen att aldrig haft något med försäkringskassan att göra i hela mitt liv men jag känner nog ingen som inte är helt slut efter en jobbdag och de människorna är inte sjuka på något vis, det är liksom normalt att vara det. Känner inte heller någon som börjar städa och ha sig efter jobbet.
Precis. Jag har aldrig varit sjukskriven eller haft med FK att göra men jag är också helt slut efter jobbet. 40-50 h i veckan, 10 mil pendla varje dag. Hästarna går ju bara i hage, Annie är ju sjuk men jag har ju en ridhäst men när ska jag orka? Jag sover gärna efter jobbet för jag är så trött. Att ens tänka på träna för tränare gör mig helt matt. När ska jag orka och hinna det? Det blir lite konstigt då när sjukskrivna (ja jag vet, nu drar jag alla rätt över vilket är fel) verkar ha större krav på ork än vi friska. Klart man blir ledsen då när förväntningarna är så höga.

Innan jag blev sjuk så orkade jag göra saker efter jobbet. Inte varje dag, men kanske 3/5. Min sambo är byggnadsarbetare och orkar göra saker efter jobbet flera dagar i veckan. Så det är nog inte onormalt att ha ork över efter en arbetsdag som frisk.

Ingen som städar efter jobbet? Skulle nog säga att majoriteten av de jag umgås med jobbar, sen tränar man (har man barn tränar man på kvällen), sen fixar man hemma och leker med barn och lagar mat + städar om det behövs. Måste ha adhd eller ha extrem energi :idea:

Tror man blir tröttare av sitt jobb om man ogillar det också, trivs man på jobbet/gillar det så blir man nog inte lika dränerad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka