Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Alltså vi har ju 25 dagar enligt lag och flera länder i Europa har ju 30 så jag får det inte att gå ihop.

Men skit samma, SÅ ot. Givetvis har vi en hel del semester här :).
Jag tänker att det kanske beror på hur man räknar?
Dvs vi har 25 i lag men många har betydligt fler dagar än det enligt sitt kollektivavtal/ anställningsavtal.
Men.. nu orkar jag inte klura på det.:laugh:

För att anknyta till tråden lite så de som jobbar på försäkringskassan tillhör de som får det. Statens avtal...
Ja, men det verkar ju inte hjälpa.

Det jag har hört om att arbeta på FK, från en person som arbetade på FK, så lät det lite som helvetet på jorden. Så många sjukskrivna, sån hets att arbeta snabbt, massvis med ärenden som blir dumpade på en, oron över att i stressen fatta fel beslut angående en annan persons liv, folk som säger upp sig hela tiden vilket leder till konstanta nyrekryteringar etc etc.

Jag har bara hört om en annan arbetsplats som verkar lika gräslig och det är från en vän på Migrationsverket.

Jag hade bara tagit ett jobb på Försäkringskassan om alternativet var hemlöshet typ. Spelar ingen roll om du får en handfull extra semesterdagar liksom.

Oj var det minimum..
Startar en del tankar hos mig. Jag har definitivt många dagar då jag inte orkar de tre sakerna.
Har i många perioder definitivt levt på mikromat då jag inte orkar laga middag. Många gånger jag kraschat på soffan när jag kommit hem och inte orkat ens mikra mat.

Visst kan det vara vissa dagar man känner sig extra hängig, när man har varit sjuk eller är på väg att bli, när man börjar känna av sina allergier etc.

Men orkar man inte mer än mikromat och dusch endast för att inte ruttna bort, och inte ens städa en gång i veckan, då är det i varje fall inte friskt, enligt mig.

Just kombinationen micromat + ingen motion bäddar för framtida ohälsa, så i längden gräver man en grop år sig själv. Så sjukvården kanske anser en fortfarande frisk. Men man är på god väg till att inte vara det.

Det jag har hört om att arbeta på FK, från en person som arbetade på FK, så lät det lite som helvetet på jorden. Så många sjukskrivna, sån hets att arbeta snabbt, massvis med ärenden som blir dumpade på en, oron över att i stressen fatta fel beslut angående en annan persons liv, folk som säger upp sig hela tiden vilket leder till konstanta nyrekryteringar etc etc.

Jag har bara hört om en annan arbetsplats som verkar lika gräslig och det är från en vän på Migrationsverket.

Jag hade bara tagit ett jobb på Försäkringskassan om alternativet var hemlöshet typ. Spelar ingen roll om du får en handfull extra semesterdagar liksom.

Du pratar liiiite med fel person. Jag har jobbat för Migrationsverket i två år. Nu jobbar jag för försäkringskassan. Det är dock svårt att jämföra ett jobb med annat inom migrationsverket och så även inom FK. Beror mycket på vilken förmån man arbetar med etc. Dock har FK ett väldigt anställd-vänligt avtal, och har koll på arbetsgivaransvar i högre grad än många andra. Men kassa chefer finns överallt tyvärr. Och det tycks vara STOR skillnad mellan orter. När jag pluggade jobbade många extra åt FK i ena staden. Jag skulle hellre tigga på gatan än jobba där. FK i andra staden är en helt annan sak rent generellt.

Däremot skulle jag inte vilja jobba med sjukpenning som läget är idag. Inte under några omständigheter. Politikerna och regeringen behöver ta sitt jäkla ansvar först. Jag jobbar med en annan förmån. Och ungefär 75% av de läkarutlåtanden jag sett so far är bristfälliga. En hel del riktigt usla, och några så man blir ”Halleluja!”

Så en stor stor skillnad tror jag skulle bli om läkarna fick lära sig vad FK behöver i intygen och utlåtandena. Så skulle handläggarna kunna handlägga istället för att endera tvingas avslå pga att intyget inte håller, eller försöka komplettera det och sen få skit ang handläggningstider osv. Och människor som har rätt till ersättning få den, snabbare dessutom.

Personalomsättningen verkar enorm. Nya handläggare vid nästan varje möte. Det gör det väldigt svårt att komma framåt med rehab, när varannat möte måste ägnas åt recap av historik.

Det verkar inte vara någon drömarbetsplats.

Du pratar liiiite med fel person.
Varför pratar jag med fel person? :confused: Du skrev om personalens semesterdagar, jag svarade. Det var allt.

Två personer nära mig arbetar på de två olika myndigheterna och från vad de berättar - nej tack. Det de säger stämmer dessutom väl överens med det som med jämna mellanrum kommer ut i media.

Du behöver inte hålla med, det är okej. Men jag svarar inte "fel person" bara för att du arbetar där.

Visst kan det vara vissa dagar man känner sig extra hängig, när man har varit sjuk eller är på väg att bli, när man börjar känna av sina allergier etc.

Men orkar man inte mer än mikromat och dusch endast för att inte ruttna bort, och inte ens städa en gång i veckan, då är det i varje fall inte friskt, enligt mig.

Just kombinationen micromat + ingen motion bäddar för framtida ohälsa, så i längden gräver man en grop år sig själv. Så sjukvården kanske anser en fortfarande frisk. Men man är på god väg till att inte vara det.
Jag tror att man snarare måste börja prata om att för många människor så är det för tufft med heltidsjobb samt samtidigt komma hem från jobbet och laga en nyttig måltid, plocka i ordning samt ta en kortare promenad.
Jag klarar inte det.
Min lösning har varit att gå ned i arbetstid.
Vi pratade om detta på jobbet. Och bland i alla fall oss som kommit upp lite i åren så var vi många som inte har den energin du pratar om.

Personalomsättningen verkar enorm. Nya handläggare vid nästan varje möte. Det gör det väldigt svårt att komma framåt med rehab, när varannat möte måste ägnas åt recap av historik.

Det verkar inte vara någon drömarbetsplats.
Japp, exakt.

Fast det är skillnad på att inte orka någon alls av punkterna jämfört med att inte klara alla.

Matlagningen räddas av mitt genuina intresse för mat, så ser man positivt så orkar jag en hobby till och med.

Jag ägnar mig inte åt barnpassning som hobby, däremot tar jag hand om mina egna barn.

För övrigt så är det vår nu och ljuset är tillbaks. Det brukar i alla fall ge mig några extra procent bränsle.

Men det finns ju gradskillnader i helvetet? :confused: När människor talar om att de inte orkar något efter jobbet om de jobbar heltid så menar de ju INTE att de inte orkar laga mat från grunden, leka med barnen, träna, städa etc. De menar exakt vad de säger; de orkar nada och ingenting. Varje dag de jobbar.

Du får ursäkta men dina inlägg känns så otroligt märkliga i sammanhanget. Du nästan raljerar i dina jämförelser när du inte inser att du har en helt annan kapacitet än en person som är sjuk. Ett helt annat liv än en person som är sjuk (och måste jobba).
Har jag påstått något annat? Diskussionen som jag svarade på var att det var ”normalt” att orka städa, handla, laga mat efter jobbet och ha ngn form av aktivitet och att standarden ska vara heltid och därpå följande aktiviteter vid bedömningen av sjukskrivningsgrad. Jag har aldrig påstått att det inte går att vara trött på olika sätt. Jag har verkligen inte raljerat.

För övrigt så är det vår nu och ljuset är tillbaks. Det brukar i alla fall ge mig några extra procent bränsle.
Ja så sjukt härligt! Är helt pirrig av lycka varje dag. Mår så himla bra och känner att jag kan och klarar allt. Så borde alla få känna, ren genuin lycka i sin vardag.

På tal om raljant.
Är min kommentar raljant menar du? :confused: Jag tyckte att liknelsen var klockren och bra eftersom den var så tydlig.

Det verkar som att de flesta missförstått dina inlägg. Du kanske ska fundera över hur det kommer sig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka