Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Fast diskussionen som startades av @Girasol handlade väl inte om någon specifik person i tråden, däremot var det väl någon som tyckte att man inte var sjukskriven från sin hobby bara för att man var sjukskriven från jobbet. Det var väl ändå så det började om jag förstod det rätt... nu orkar jag inte gå tillbaka och kolla men det var väl ändå DET som @SaraMara och @sjoberga hade åsikter om och spann vidare på...?
Japp.

Detta svarade jag på och du verkar tycka detsamma på det?

men om du utan att göra några större förändringar i ditt liv upptäcker att du inte orkar saker du normalt sett gör då kan det ju vara läge att gå till en läkare eller som det ofta är för människor med trötthetsproblematik att man vaknar trött, är trött hela dagen och sedan går hem och fortsätter vara trött. Man är så trött att man inte klarar av att göra de förändringar som krävs om det går att göra förändringar överhuvudtaget.

Upprepar tidigare fråga allmänt : hur skulle det lämpligen se ut för att fungera enl förslag med skattepåslag för att få det att funka osv ? Förslag ?

Detta svarade jag på och du verkar tycka detsamma på det?

Upprepar tidigare fråga allmänt : hur skulle det lämpligen se ut för att fungera enl förslag med skattepåslag för att få det att funka osv ? Förslag ?
Skrota jobbskatteavdraget t.ex. Det ger incitament att jobba mindre.

Ett annat förslag är att inte låta skattepengar ohämmat gå till företagsvinster.

Det är ju svårt att diskutera mot en allternativ verklighet, det är lättare att diskutera mot det som finns nu. Som det ser ut nu är det ju väldigt svårt att få ekonomin och livet att gå ihop på 50% av en heltidslön.

Fast det är ju därför det är så viktigt med en diskussion om politik och vilka utgångspunkter man egentligen har om hur det bör fungera. Skulle man alltid anta att ett system aldrig kan förändras bör man nog inte diskutera politik.

Skrota jobbskatteavdraget t.ex. Det ger incitament att jobba mindre.

Ett annat förslag är att inte låta skattepengar ohämmat gå till företagsvinster.

Hur menar du rent konkret ? Utifrån tråden att huvudämnet är att FK är skit ang hur sjuka i vårt samhälle inte får bättre stöd ?

Ditt svar är för mig ett ”schablon/slentrianargument” (i snälla termer ang formuleringen). Utifrån dina tidigare poster här att ”statistik visar” att Sverige är sämst i Europa ang vissa sociala stöd osv, när du vid frågor du fått av flera andra på det , svarar att du inte kan motivera det vidare så undrar jag hur du menar.

Senast ändrad:
De går ju även på ålder när de förtidspensionerar folk. Och vilken diagnos man har, och att all rehabilitering är uttömd, och att ingen arbetsförmåga ska finnas på minst 25% för all överskådlig framtid.

Va?? :eek: jag som tycker jag är så ung :D.
Skämt å sido jo jag förstår det och i mitt fall tyckte dom nog att det enda vettiga var sjukpension, säkert p.g.a ålder.

Vad baserar du ditt eget antagande på utifrån vad jag skrivit allmänt i tråden ?
Men kort svar så om trötthet av olika extrema sorter i alla sammanhang vore ekvivalent med utmattningssyndrom så torde hela Sveriges befolkning till iaf minst 70 procent vara drabbade då och nu i perioder.
Jag kan inte se att jag gjort något antagande, jag får inte ihop sammanhanget mellan det du skriver nu. Min uppfattning är att trötthet relativt ofta är utmattningsyndrom, men jag har ingen källa utan bara ett observerande av de i min omgivning. Bakomliggande orsaker har däremot varierat, ibland har det bara varit överbelastning i form av arbete, ibland har det funnits andra bakomliggande psykiatriska diagnoser. Jag har däremot inte sagt att all trötthet är utmattning utan att om man är trött hela tiden bör man söka läkare, du skrev däremot att det oftast inte är utmattning och då undrade jag vad du baserade det på. Det är ju ett väldigt kategoriskt uttalande.

Hur menar du rent konkret ? Utifrån tråden att huvudämnet är att FK är skit ang hur sjuka i vårt samhälle inte får bättre stöd ?

Ditt svar är för mig ett ”schablon/slentrianargument” (i snälla termer ang formuleringen). Utifrån dina tidigare poster här att ”statistik visar” att Sverige är sämst i Europa ang vissa sociala stöd osv utan att du egentligen vid frågor du fått av flera andra på det , svarar att du inte kan motivera det vidare så undrar jag hur du menar.
Det handlar ju om prioriteringar. Christina Husmark Persson sa ju uttryckligen att de snävare regelverket för sjuka skull finansiera jobbskatteavdraget. Man kan vända på det också och låta pengarna vandra tillbaka till sjuka som behöver det.

Jag kan inte se att jag gjort något antagande, jag får inte ihop sammanhanget mellan det du skriver nu. Min uppfattning är att trötthet relativt ofta är utmattningsyndrom, men jag har ingen källa utan bara ett observerande av de i min omgivning. Bakomliggande orsaker har däremot varierat, ibland har det bara varit överbelastning i form av arbete, ibland har det funnits andra bakomliggande psykiatriska diagnoser. Jag har däremot inte sagt att all trötthet är utmattning utan att om man är trött hela tiden bör man söka läkare, du skrev däremot att det oftast inte är utmattning och då undrade jag vad du baserade det på. Det är ju ett väldigt kategoriskt uttalande.

Jag ser inte alls utifrån vad jag skrivit utifrån det du själv skrivit hur det är kategoriskt på något sätt alls.

Jag förstår heller inte hur tråden på något sätt skulle vara en tråd där det finns nån agenda mot sjukskriven/inte sjukskriven och anledningarna till varför eller inte faktiskt.
Det är en tråd som allmänt är viktig att alla möjliga vinklar och verklighetsuppfattningar syns och reflekteras och debatteras runt . För mig är tråden inte en tråd där ”de som inte är sjuka attackerar de sjuka” . Tolkar man det så är man endera i fel tråd eller missar gravt vad många försöker uttrycka .

Det finns många som läser men inte kommenterar som har historier de också. Det finns även många som kommenterar och uttalar sig utifrån erfarenhet av massor - men utan att de för den skull redogör för sina personliga erfarenheter här.

Jag ser inte alls utifrån vad jag skrivit utifrån det du själv skrivit hur det är kategoriskt på något sätt alls.

Jag förstår heller inte hur tråden på något sätt skulle vara en tråd där det finns nån agenda mot sjukskriven/inte sjukskriven och anledningarna till varför eller inte faktiskt.
Det är en tråd som allmänt är viktig att alla möjliga vinklar och verklighetsuppfattningar syns och reflekteras och debatteras runt . För mig är tråden inte en tråd där ”de som inte är sjuka attackerar de sjuka” . Tolkar man det så är man endera i fel tråd eller missar gravt vad många försöker uttrycka .

Det finns många som läser men inte kommenterar som har historier de också. Det finns även många som kommenterar och uttalar sig utifrån erfarenhet av massor - men utan att de för den skull redogör för sina personliga erfarenheter här.
Jag är ledsen jag förstår inte dina inlägg så det är nog ingen ide att vi fortsätter.

Det handlar ju om prioriteringar. Christina Husmark Persson sa ju uttryckligen att de snävare regelverket för sjuka skull finansiera jobbskatteavdraget. Man kan vända på det också och låta pengarna vandra tillbaka till sjuka som behöver det.

Ja fast det är fortfarande inte vad jag efterlyser ang det jag tidigare frågade dig om utifrån dina åsikter om att systemet suger.

Men vem gör det? Om man jämför så jämför man med vad man orkade innan den där tröttheten dök upp i ens liv och bara förlamade en och gav ett zombieliv. De flesta som är sjukskrivna på grund av olika trötthetskapande tillstånd eller sjukdomar försöker ju bara få ett fungerande liv.

Men kom igen det är ingens första tanke, men om du utan att göra några större förändringar i ditt liv upptäcker att du inte orkar saker du normalt sett gör då kan det ju vara läge att gå till en läkare eller som det ofta är för människor med trötthetsproblematik att man vaknar trött, är trött hela dagen och sedan går hem och fortsätter vara trött. Man är så trött att man inte klarar av att göra de förändringar som krävs om det går att göra förändringar överhuvudtaget. Det beror ju helt på vad det är som felar. För det kan ju inte vara meningen att man ska vara trött jämt? Om man är trött jämt fastän man skurit ned på allt som är möjligt att skära ned på.
Menar du att ”folk” går till läkare när de är trötta dygnet runt? Jag inser hur otroligt olika folk är.

I de länder jag bott i jobbar generellt inte folk på ett jobb utan två...eller tre... ofta mellan 8 och 22, för att överleva. Med barnen runt med benen.
Jag tycker vi är oerhört priviligierade att ens kunna tänka fritid, det är väldigt många som inte varken har tid eller råd med det.

Menar du att ”folk” går till läkare när de är trötta dygnet runt? Jag inser hur otroligt olika folk är.
Ja, om du börjar att fungera annorlunda än normalt utan att du kan hitta orsaken är det väll synnerligen vettigt att uppsöka en läkare. Det är vad jag gör med mina husdjur, om ett av husdjuren sover mer än vanligt eller bara ligger och inte är aktivt så tar jag det till veterinären och kollar upp vad som är fel.

Du läser fel. Jag har bejakat ditt konstaterande att om man är så oerhört otraditionellt trött bör man precis som du förkunnat, se till att uppsöka läkare.
Jag vet inte, återigen, hur du lyckas tolka det som ett kategoriskt uttalande .

Varför pratar jag med fel person? :confused: Du skrev om personalens semesterdagar, jag svarade. Det var allt.

Två personer nära mig arbetar på de två olika myndigheterna och från vad de berättar - nej tack. Det de säger stämmer dessutom väl överens med det som med jämna mellanrum kommer ut i media.

Du behöver inte hålla med, det är okej. Men jag svarar inte "fel person" bara för att du arbetar där.

Du pratade med fel person ang hur man kan arbeta åt FK, eller Migrationsverket menade jag. Eftersom jag jobbat åt båda. (Och hittills, men early days än, är FK en av de i särskiljas bästa arbbetsgivare jag nånsin haft)

Inte fel person ang resten :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka