Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Du förstår inte vad som orsakar skillnaderna?

Nej.

Det vill säga: ibland är det psykisk sjukdom. De gångerna har nog varken du eller jag svårt att förstå orsaken till att man "mest" ser hinder.

Men gällande psykiskt friska personer finns det ju också olikheter i tankemönster.
De skillnaderna förstår inte jag orsaken till.
Gör du? :)

Fast varför ska undersökande läkare ifrågasättas öht?
Well om det nu avslås oftast pga dåliga underlag så är det väl bara för undersökande läkare att skriva bättre underlag? Efter att ha läst hela tråden verkar allt handla om att läkarna inte skriver bra underlag. Det är ju samma sak på alla jobb. Utan bra underlag = inga beslut.

Well om det nu avslås oftast pga dåliga underlag så är det väl bara för undersökande läkare att skriva bättre underlag? Efter att ha läst hela tråden verkar allt handla om att läkarna inte skriver bra underlag. Det är ju samma sak på alla jobb. Utan bra underlag = inga beslut.
Fast är det så?

Det är inte FK läkarens fel, bristen finns hos den/de läkarna som skrivit intygen.

Eller så handlar det ibland om att en person inte uppfyller kriterierna för att få ersättning från FK.
Exempelvis personer som har en anställning, och har rätt till ersättning utifrån det jobbet.
Men har passerat dag 180 och därför jämförs mot öppna arbetsmarknaden och då inte längre har rätt till ersättning.
Det är inte den försäkrades fel.
Det är inte intygsskrivande läkarens fel.
Det är inte försäkringsläkarens fel.

Det finns ju också tillfällen där de objektiva fynden faktiskt inte finns.
En person som exempelvis varit sjukskriven för depression.
Personen har hämtat sig skapligt och är exempelvis 25% sjukskriven.
Den personen uppvisar ju inte så mycket objektivt, rimligen, på den halvtimme som läkaren träffar patienten.
Läkaren tror på patientens berättelse om uttröttbarhet men det är inte iakttagbart objektivt.
De situationerna blir jättesvåra.

Men jo, jag har också sett ett antal undermåliga sjukintyg där det inte är konstigt att det blir avslag, så det finns ett stort behov av ökande insikter hos en del läkare i hur man skriver sjukintyg.
Det kan också vara extra vanskligt för individer med annan språklig bakgrund än svenska eftersom det till viss del handlar om formuleringar.

Ibland handlar det dock också om att en person har nedsatt arbetsförmåga av andra skäl än sjukdom (exempelvis skit-jobbigt socialt med sjuka barn eller annat). Det kan ju handla om psykiska symtom som är normala och friska utifrån situationen. Eller det kan handla om trötthet. Exempelvis att man är i en uppslitande vårdnadstvist. Skitjobbigt. Men man är inte sjuk för att man tycker att det är skitjobbigt och att man blir ledsen eller trött.
Och då tycker ju jag också att individerna kan behöva samhällets stöttning - men kanske inte primärt sjukförsäkringen utan det handlar kanske om andra stödinsatser från samhället.

Genetik och uppväxtmiljö?

Kanske.
Men vi vet ju inte.

Och det är jätteintressant!!!
För om vi visste vad som orsakar olikheterna i reaktionsmönster och tankemönster, skulle kanske personer med mer "destruktiva" tankemönster kunna få mer effektiv hjälp att hitta ett mer salutogent tankemönster och kanske orka med tuffare situationer på något enklare sätt.

Snacka om sidospår jag dragit igång...

• Gilla
Reactions: Laa
Ja, och då handlar det ju om att man jämförs mot andra arbetsuppgifter.

Men det är rätt sjukt att sjuka människor förväntas säga upp sig (med tillhörande straffmånad från a-kassan) och skriva in sig på arbetsförmedlingen (fastän de är fortsatt sjuka) när de faktiskt har ett jobb att återkomma till när de blivit friska..

Inte alla kan leva med 0 kronor in i kassan liksom.

Det för mig är inte ett väl fungerande sjukförsäkringssystem.

Men det är rätt sjukt att sjuka människor förväntas säga upp sig (med tillhörande straffmånad från a-kassan) och skriva in sig på arbetsförmedlingen (fastän de är fortsatt sjuka) när de faktiskt har ett jobb att återkomma till när de blivit friska..

Inte alla kan leva med 0 kronor in i kassan liksom.

Det för mig är inte ett väl fungerande sjukförsäkringssystem.
Det beror ju såklart på sjukdom osv men personligen tror jag att folk inte ska tillbaka till sina gamla jobb efter sjukperiod om den handlar om tex utmattning. Ofta är det ju jobbet tillsammans med privatlivet som gett upphov till sjukdom och då borde man ju ändra på livet.

Jag sa till FK, att ni är välkomna hem till mig och se hur jag mår! Ett möte? När får jag träffa eran läkare som ska bedöma hur jag mår? Jag kan när som helst, jag är ju sjuk.

Tror ni dom svarade?

Sen var jag väl lite upprörd när jag fick ett mail om att jag inte skulle få några pengar(handläggaren hade lovat att ringa) och svarade något om att "det är väl lika bra att hoppa i älven". Inte ens det bemödade handläggaren sig att svara på. Det var med ett gäng frågor i det mailet också..

Självklart var det sista en överdriven reaktion från min sida, men visst förtjänar jag ett svar? Nej just det, jag var ju sjuk och därför värd 0.

Det är en bra ide att i framtiden inte säga sånt som ”då är det bara att hoppa i älven” om man inte menar det. Handläggaren gjorde fel. Det finns mycket tydliga rutiner för hur suicidhot ska bemötas och de ska inte ignoreras. Det är dock inte handläggarens uppgift att försöka hantera (naturligtvis ska de bemötas men handläggaren ska inte behöva trösta/försöka tala dig ur det etc), utan det kommer dras åtgärder via vården, kontakta behandlande läkare om du har sådan osv.

Men frågor ska besvaras naturligtvis, och ett suicidhot inte ignoreras. Men att maila ett suicidhot kan innebära att ambulans och polis knackar på, dragna via 112. Så det är ett jättedåligt sätt att få ha delägarens uppmärksamhet på. Dessutom är det inte handläggaren som bestämmer vad beslutet ska bli i många fall. Gäller särskild beslutsordning så utreder och föredrar handläggaren och föreslår beslut. Men det är beslutsfattare som bestämmer. De kan köra över en handläggare helt. (Handläggaren har då rätt att om hen vill få noterat på beslutet att hen hade avvikande mening. Det är dock inget krav).

Många många handläggare slår knut på sig för att försöka kompensera bristfälliga underlag från personens läkare, argumentera med beslutsfattare osv. Det är sällan satan själv som handlägger varken på FK, Migrationsverket, skatteverket etc. men de är hårt hårt bundna av lag och praxis etc. Och lagen är hård, praxis ä nu hårdare och regeringens sparkrav de hårdaste av alla.

Påverka politiskt. Det är därifrån förändringen måste komma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka