Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Vad för utbildning krävs för de jobben?

Det beror på vad du ska jobba med. Finns en uppsjö olika yrkesroller på både FK och Mig. Tänkte du på handläggare så brukar de ha lite olika bakgrund men generellt krävs någon form av akademisk examen, men det brukar vara ganska stor bredd på inom vad.

Jag är jurist.

• Gilla
Reactions: fio
Jo, i en en hel del av de där "anställningsformerna" ( eller praktik) bygger på den anställde får extra stöd, anpassat arbete osv.
Uppfyller inte arbetsgivaren sin del av avtalet Men håvar in tex anställningstöd så är det i min mening solklart fusk.
Men i avtalet ingår inte en fortsatt fast anställning, det är endast en målsättning. Samma sak gäller ju de starkt subventionerade anställningsformerna för nyanlända. Det hela leder ju till att det företag som har rätt sorts behov av folk kan få in detta till start subventionerat pris.

Jag orkade betydligt mer efter jobbet när jobbet inte låg 10 mil med bil hemifrån. Och jag orkade mer när jag jobbade astidiga morgnar (började från 03.30 ca) än ”vanliga tider”.

Men ffa orkade jag mer innan jag gick in i väggen första gången.

Ja, och de flesta nog lite mindre normalt. Typ 45 h (ingen övertid, en halvtimme enkel väg till jobbet).
Då ”tvungen” tid. Inte att man tex väljer att jobba extra timmar för att få plustid att kunna ta ut sen (den påverkar ju inte snittet). Det är ju inte samma sak som om arbetsgivaren kräver övertid eller lägger en arbetsbelastning som gör att man inte hinner om man inte jobbar mer än 40 h.

Jag jobbar deltid, 90%.
Men om jag hade jobbat heltid hade jag varit hemifrån ca tio timmar per dag.
En halvtimmes resväg till jobbet. Fyra timmars jobb på förmiddagen. En timmes lunch. Fyra timmars jobb på eftermiddagen. En halvtimmes resväg hem från jobbet.

Det är "tvungen" tid. Innebär alltså tio timmar om dagen fem dagar i veckan. 50 timmar i veckan.
Fullt normalt även med en arbetstid om 40 timmar per vecka.

Ja, om du börjar att fungera annorlunda än normalt utan att du kan hitta orsaken är det väll synnerligen vettigt att uppsöka en läkare. Det är vad jag gör med mina husdjur, om ett av husdjuren sover mer än vanligt eller bara ligger och inte är aktivt så tar jag det till veterinären och kollar upp vad som är fel.
Då borde alla jag känner gå till läkare (inkl jag själv) Usch.

Det var inte vården som fick det att vända för min del heller :) Nu vet jag inte hur det spelar in men ändå.

Oj! Vad förvånad jag blir! Kan du citera där jag förminskar andras erfarenheter? Jag har aldrig ens andats om att jag är tröttare än någon annan så av vad jag har skrivit har du tolkat det så?
Jag tror faktiskt inte det. Få är de som kan ställa sig helt utanför sig själva och enbart och bara ta in utan att bedöma utifrån sina egna erfarenheter det någon säger till dem.
Jag menar att jag upplever att så fort någon förklarar vad trötthet innebär för den personen, så kommer du och berättar hur det faktiskt är att vara trött.

Nej, det har jag inte liksom många andra. Vi behöver inte gå in på det exakt, men alla handikapp syns inte på ytan som en rullstol. Och rullstolsburna KAN åka skidor om de verkligen vill.
Visa bifogad fil 13089

Ja, eller rida (titta på Felicia Grimmenhag, inspirerande!!!).
Eller segla (jag har en bekant som fått ryggmärgsinfarkt och därför är förlamad från bröstryggen och ner; har inte bålstabilitet utan behöver sitta fastspänd i sin rullstol för att inte "säcka ihop"; hon spelar curling, seglar. Kör häst).

Det som är så intressant är att upplevd arbetsförmåga eller upplevda hinder eller möjligheter sitter mycket i vår tanke.

Precis som några skribenter har beskrivit att trötthet berott på svår sjukdom, kan jag beskriva ett antal exempel ur min bekantskapskrets där personer haft handikapp (en avsågad hand) eller andra funktionsnedsättningar men ändå jobbat för fullt (personen med en avsågad hand jobbade med att bland annat verka och sko hästar, slå i stängsel på en bondgård och liknande jobb som man skulle ha trott krävde två händer) och/eller haft olika fritidssysslor av aktiv karaktär (personen med avsågad hand red in unghästar vid 75 års ålder - både åldern och avsaknad av högerhand borde ha lett till vissa svårigheter där).

Så vissa personer ser inte hinder trots att man tycker att det borde vara svårt eller omöjligt.
Andra personer med samma funktionsnedsättning ser enbart omöjligheten.

Och nej, jag försöker inte påstå att det är så enkelt som "ryck upp dig och se möjligheterna" eftersom jag inte heller förstår vad som orsakar skillnaderna.

Jag menar att jag upplever att så fort någon förklarar vad trötthet innebär för den personen, så kommer du och berättar hur det faktiskt är att vara trött.
Fast det gör jag inte. Jag försöker belysa skillnaden på fullkomligt normal trötthet och trötthet som beror på sjukdom, dvs. onormal trötthet. IRL skulle jag aldrig ens diskutera det om det inte är en person som precis som jag har en sjuklig trötthet och hen tar upp det.

Jag är nog ganska hård och tycker att man ser till att man orkar jobbet först och främst. Men jag tycker inte att man ska bli utan inkomst om man är sjuk och jag tycker inte att man ska bli helt utmattad av att vara på jobbet.
Däremot tror jag att dom flesta blir trötta efter hela dagar på jobbet.
Jag vänder mig emot att det finns en mall hos FK som alla ska ”dömas” efter. Och jag vänder mig emot att en läkare på FK ska kunna gå emot en läkare som träffat personen.

Så vissa personer ser inte hinder trots att man tycker att det borde vara svårt eller omöjligt.
Andra personer med samma funktionsnedsättning ser enbart omöjligheten.

Och nej, jag försöker inte påstå att det är så enkelt som "ryck upp dig och se möjligheterna" eftersom jag inte heller förstår vad som orsakar skillnaderna.
Du förstår inte vad som orsakar skillnaderna?

Jag är nog ganska hård och tycker att man ser till att man orkar jobbet först och främst. Men jag tycker inte att man ska bli utan inkomst om man är sjuk och jag tycker inte att man ska bli helt utmattad av att vara på jobbet.
Jag vänder mig emot att det finns en mall hos FK som alla ska ”dömas” efter. Och jag vänder mig emot att en läkare på FK ska kunna gå emot en läkare som träffat personen.

Ja alltså, det sättet fungerar ju i fantasin. Men i verkligheten så måste man ta hand om sig för att kunna jobba. Och vilket är bäst, kanske vara sjukskriven på 25% och då orka ta hand om sig själv, eller jobba 100% i några år, krascha totalt och sedan vara helt sjukskriven, förutsatt att man inte dör då, i 2-4 år? Och sedan börja om, jobba 100%, krascha.... osv osv. Vilket kostar samhället mest tror du?

Jag tycker nog att det är bättre att man tar hand om sig och arbetar på en jämn, hållbar nivå.

Ja alltså, det sättet fungerar ju i fantasin. Men i verkligheten så måste man ta hand om sig för att kunna jobba. Och vilket är bäst, kanske vara sjukskriven på 25% och då orka ta hand om sig själv, eller jobba 100% i några år, krascha totalt och sedan vara helt sjukskriven, förutsatt att man inte dör då, i 2-4 år? Och sedan börja om, jobba 100%, krascha.... osv osv. Vilket kostar samhället mest tror du?

Jag tycker nog att det är bättre att man tar hand om sig och arbetar på en jämn, hållbar nivå.
Jag tror att du missuppfattar mig.
Jag tycker att folk ska få den hjälp dom behöver!

Då har du inte förstått FK läkarens uppdrag.

Jag sa till FK, att ni är välkomna hem till mig och se hur jag mår! Ett möte? När får jag träffa eran läkare som ska bedöma hur jag mår? Jag kan när som helst, jag är ju sjuk.

Tror ni dom svarade?

Sen var jag väl lite upprörd när jag fick ett mail om att jag inte skulle få några pengar(handläggaren hade lovat att ringa) och svarade något om att "det är väl lika bra att hoppa i älven". Inte ens det bemödade handläggaren sig att svara på. Det var med ett gäng frågor i det mailet också..

Självklart var det sista en överdriven reaktion från min sida, men visst förtjänar jag ett svar? Nej just det, jag var ju sjuk och därför värd 0.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka