Jag tror att man snarare måste börja prata om att för många människor så är det för tufft med heltidsjobb samt samtidigt komma hem från jobbet och laga en nyttig måltid, plocka i ordning samt ta en kortare promenad.
Jag klarar inte det.
Min lösning har varit att gå ned i arbetstid.
Vi pratade om detta på jobbet. Och bland i alla fall oss som kommit upp lite i åren så var vi många som inte har den energin du pratar om.
Jag menar inte att man orkar med det varje dag, men orkar man inte med 2 av 3 under en hel vecka, då är det definitivt "under norm". Man ska inte behöva gå ner i arbetstid för att orka leva, när 40 timmar i veckan är det i sverige som anses vara norm, på vilket sjukförsäkringar etc räknas.
Arbetsplatserna har också kraftigt rationaliserats de senaste 20 åren. Det får inte finnas luft eller dötid mellan arbetsuppgifterna, då är det slöseri för företaget. Blir det för mycket dötid under vissa perioder, då blir heltider behovsanställningar istället, man tar in folk bara när det exakt behövs.
Är heltidsanställning det enda hållbara för individen (och samhället) så fungerar det inte med att företagen kör slut på de som arbetar. Där har vi, och politiken varit på tok för flata och slapphänta.