Var ju och hälsade på Tollaren vi ska låna igen igår, SÅ rolig hund , ska bli himla kul att ha hand om henne ett litet tag.
Men när vi var där kom vi in på flatte, de tyckte vi skulle kolla mer på den. Min erfarenhet av den är dock att de är extremt vimsiga (och ja, vi har haft setter ) och väldigt svårt att kanalisera energin, svårt att få dem att fokusera på jobb alltså. Var har ni för erfarenhet av den rasen?
Jag som egentligen inte alls gillar flamsiga hundar har ändå ett gott öga åt flatte. De charmar till och med mig!
Trots att de kan vara flamsiga upplever jag dom inte som stressade och jag tycker inte att de verkar ha problem att fokusera. De jag sett träna på brukshundklubben har sett trevliga och föriga ut. Såklart med en portion humor!
Nackdelen är såklart det där med tumörer, det är verkligen vanligt och jag har ytterst sällan, om ens någonsin, träffat en flatte över 10 år.
Min kollega har haft två helt underbara individer men ena fick tas bort för några veckor sedan pga tumör i nacken som misstogs för ett diskbråck i början pga exakt samma symtom, han blev 8 år.