Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var ju och hälsade på Tollaren vi ska låna igen igår, SÅ rolig hund :D, ska bli himla kul att ha hand om henne ett litet tag.

Men när vi var där kom vi in på flatte, de tyckte vi skulle kolla mer på den. Min erfarenhet av den är dock att de är extremt vimsiga (och ja, vi har haft setter ;) ) och väldigt svårt att kanalisera energin, svårt att få dem att fokusera på jobb alltså. Var har ni för erfarenhet av den rasen?

Jag som egentligen inte alls gillar flamsiga hundar har ändå ett gott öga åt flatte. De charmar till och med mig!
Trots att de kan vara flamsiga upplever jag dom inte som stressade och jag tycker inte att de verkar ha problem att fokusera. De jag sett träna på brukshundklubben har sett trevliga och föriga ut. Såklart med en portion humor!
Nackdelen är såklart det där med tumörer, det är verkligen vanligt och jag har ytterst sällan, om ens någonsin, träffat en flatte över 10 år.

Min kollega har haft två helt underbara individer men ena fick tas bort för några veckor sedan pga tumör i nacken som misstogs för ett diskbråck i början pga exakt samma symtom, han blev 8 år.

Har en vän med flattar. I min smak för flamsig och brudus ras men hen är väldigt duktig, tävlar, meriterar osv och dessa har jag tyckt varit ok. Tyvärr har bägge gått bort hastigt i cancer på kort tid. Endast 5 och 8 år gamla :(

Var ju och hälsade på Tollaren vi ska låna igen igår, SÅ rolig hund :D, ska bli himla kul att ha hand om henne ett litet tag.

Men när vi var där kom vi in på flatte, de tyckte vi skulle kolla mer på den. Min erfarenhet av den är dock att de är extremt vimsiga (och ja, vi har haft setter ;) ) och väldigt svårt att kanalisera energin, svårt att få dem att fokusera på jobb alltså. Var har ni för erfarenhet av den rasen?

Jag har en flatkille på snart fem år, ja dom är flamsiga och kräver både tålamod och en stor dos humor från sin ägare :D Jag älskar rasen, alltid sugna på jobb, vad man än presenterar för aktivitet så är inställningen tjoho det här blir skitkul! Jag tycker det är en härlig hund att jobba med jag har fått slita rätt hårt med att hitta off-knappen, ibland kan iaf min individ bli lite väl mycket av allt. Något jag mestadels beskyller mig själv för, jag slarvade mycket med passiviteten från början.

Nackdelen är helt klart hälsan, man blir onekligen något av en hypokondriker som flatägare, ständigt övertygad om att cancern lurar runt hörnet. Det är också det som gör mig tveksam till om nästa hund blir en flat :( Jag har träffat på en del individer över 12 år, däribland min hunds mormor men jag skulle ju ljuga om jag sa att det var vanligt.

Sambons kusin är flattefantast och involverad i både aveln och med hundträning och sånt. Men alla hennes hundar har dött tidigt av cancer och den hon har nu blir förmodligen hennes sista. :down:
Så himla synd på en så fin ras.

@Voff Har tänkt på er och Lilla S en massa. Så himla tråkigt men jag tycker att du har varit jättevettig hela den här tiden. Hoppas verkligen att det är slut på er jävla otur nu. :heart

Blä. Idag jobbar jag stängning. Och då har det haft mage att snöa ute - det ligger till och med kvar lite! :arghh:

Igår tränade jag och Tinja på brukshundsklubben i full snöstorm. Ugh. Kan inte våren komma?
Håller sååå med !
Jag vill köra agility ute framförallt,närsomhelst !
Utan att behöva boka hallar och bara ha en viss tid på sig !
Vill kunna lägga spår i solsken :)

Men glöm inte vår och sommarregnen som kommer med värmen :D

Jag är inne på flatte nummer fem nu, och det är för att jag tycker att dom är helt underbara :love:
En helt knäpp ras med massor av humor och man får definitivt ha lite humor själv om man ska orka med dom.
Alla flattar jag har haft har varit trevliga att träna med, inga problem med att koncentrera sig. Har däremot träffat understimulerade flattar som verkar hopplösa men det är ju inte så konstigt.
Däremot så tycker jag att det skiljer sig mycket mellan olika linjer, hur mycket motor dom har. Jag har haft en riktig arbetsmyra där träning var den enda meningen med livet (hon fick därför somna in i relativt ung ålder så fort hon pga skador inte kunde träna på tävlingsnivå, hon blev "knäpp" av att inte få jobba fullt ut), definitivt för mycket hund om man bara vill ha en rolig livskamrat. Alla andra flattar jag har haft har varit mycket mer lagom, tycker att det är roligaste som finns att träna men inga problem med koncentration, och i övrigt väldigt lugna till vardags.

Den enda stora nackdelen med rasen tycker jag är cancer. Hund nummer ett tog vi bort pga cancer vid 10 års ålder, hund nummer två togs bort väldigt akut och hastigt pga cancer vid 6 års ålder. Hör om allt fler hundar som får cancer vid 5, 4, 3 års ålder och till och med i valpåldern. Skulle någon av de flattar jag har nu drabbas av cancer i ung ålder så blir det nog inga fler flattar för min del. Vilket känns jättetråkigt för det är den underbaraste rasen jag kan tänka mig :heart

Jag kan skriva massor om dom här hundarna tydligen, sorry om det blev mycket off topic :rofl:

Grannarna har en flatte... högt utbildad räddningshund (han var en av typ 10 i Sverige med just den träningen) men totalt korkad och flamsig i övrigt :rofl: Han ÄLSKAR verkligen människor, katter osv. Mina katter har inte varit riktigt lika imponerade när han smitit och kommit in på besök :D

Underbar hund som gör matte och husse lite galna ibland :p

Tjohoo! Fostertikens röntgenresultat är klara och nu håller vi tummarna för att hon charmar en intressent från Norge som verkar vara en perfekt match!

rtg-nicki.JPG

@YorkWann
Jag skulle aldrig köpa en flat, pga deras cancerproblem. Det är den vanligaste dödsorsaken hos flat.

Enligt "Dog breed profiles" som Agria arbetat fram kan man se att cancer är den vanligaste dödsorsaken hos Flatcoated retriever.
Totalt står cancerdiagnoserna för 31,3 % av orsakerna till dödsfall. Dessutom finns 11,7% som kan ha cancer som orsak t.ex. död utan diagnos, epilepsi etc. I de brittiska studierna orsakar cancer 57% respektive 54,3% av dödsfallen (Dessa studier omfattar även hundar över 10 år).
http://www.frk.nu/om-rasen/avel-och-hälsa/info-tumör-cancer-34632809

Jag blev chockad över hur lurig cancer min vänns flattar hade. Båda verkade kärnfriska och var i tävlingskondis och plötsligt bara kollapsade de. I båda fallen tumörer på inte organ som brustit. Så oerhört snabbt och ingen förvarning alls. Obehagligt :(

Jag blev chockad över hur lurig cancer min vänns flattar hade. Båda verkade kärnfriska och var i tävlingskondis och plötsligt bara kollapsade de. I båda fallen tumörer på inte organ som brustit. Så oerhört snabbt och ingen förvarning alls. Obehagligt :(

Man fy så hemskt :( jag hoppas innerligt att mina grannar slipper vara med om något sådant med sin flatte.

Typiskt för mjälttumörer tyvärr.

Vill typ skrika över hela stan av ren lycka, Fennas koncentration kommer mer och mer när vi arbetar och nu sitter "nybörjarklass apporteringen" typ 99, 9%, vi som har kämpat sååå mycket med just det momentet så nu känns inte lydnaden allt för hopplöst fall trots allt. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar