Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vägde Mamma Mu i dag. -0,7 kg :up:
Men hon ska ner minst 1,5 kg till. Nu ska vi öka på motionen mer . Hon kommer vara snygg lagom till badsäsongen :)
Tinja lägger på sig som en tok nu när hon är skendräktig.
Har dragit ner maten och upp motionen men hon har ändå lyckats lägga på sig 7 hekto...

Vägde Mamma Mu i dag. -0,7 kg :up:
Men hon ska ner minst 1,5 kg till. Nu ska vi öka på motionen mer . Hon kommer vara snygg lagom till badsäsongen :)

Själv ska vi få hunden hemma att gå upp i vikt. Hon var något underviktig när hon kom till oss, men med all ny miljö etc antar jag att hon gått ned ytterligare för hon börjar se toksmal ut. Jag har ökat maten nu och hoppas verkligen att hon ska börja klättra i vikten. Som tur var sa ägaren att hon har väldigt lätt att gå upp i vikt så vi hoppas på det. :):angel:

Idag hittade jag en fästing krypandes på Ebrah... Såå nu har äckelkrypen vaknat i Sthlm. Kul. Nu måste jag åter igen brottas med funderingar kring fästingmedel. De senaste åren har jag inte haft något alls, men jag vet inte... Det känns som om man borde ha något.

Idag hittade jag en fästing krypandes på Ebrah... Såå nu har äckelkrypen vaknat i Sthlm. Kul. Nu måste jag åter igen brottas med funderingar kring fästingmedel. De senaste åren har jag inte haft något alls, men jag vet inte... Det känns som om man borde ha något.

Tog nr 2 på Calibra i lördags :wtf:

Det är livat i dobermannvärlden nu men det verkar som vi (tack o lov) går mot en ändring angående HD. man vill ändra så att vi får avla på HD C iom DCM problemen i rasen.
Får se hur det blir, men jag hoppas att det går igenom, då de flesta med HD C (bland annat Ammo) fälls på lite grunda skålar som inte ger dem problem i livet. Det är synd att vi ev måste sortera bort bra avelsmaterial pga något sådant "litet".

@YorkWann
Jag skulle aldrig köpa en flat, pga deras cancerproblem. Det är den vanligaste dödsorsaken hos flat.

Enligt "Dog breed profiles" som Agria arbetat fram kan man se att cancer är den vanligaste dödsorsaken hos Flatcoated retriever.
Totalt står cancerdiagnoserna för 31,3 % av orsakerna till dödsfall. Dessutom finns 11,7% som kan ha cancer som orsak t.ex. död utan diagnos, epilepsi etc. I de brittiska studierna orsakar cancer 57% respektive 54,3% av dödsfallen (Dessa studier omfattar även hundar över 10 år).
http://www.frk.nu/om-rasen/avel-och-hälsa/info-tumör-cancer-34632809

Du vet ju vilken cancerpanik jag har med Devil - testar minsta lilla knöl och går på årliga hälsotester.
Det är HEMSKT och jag kommer aldrig någonsin köpa en flat igen, oavsett hur mycket jag älskar min hund. Bidragande är givetvis att jag tycker att aveln går åt helvete och fokuserar om möjligt ännu mer på utseende än förut i kombination med att få uppfödare skäms för att avla vidare på hundar från mycket sjuka linjer. Flattar springer till sig placeringar i BIG och BIS på världens största utställningar och utseendefixeringen exploderar.

Min förra flat avlivades för brusten tumör på mjälten 5,5 år gammal. Ena veckan frisk - andra veckan död. Jag har varit i flatvärlden i nära 10 år och känner få hundar som upplevt sin 10års-dag. Unga hundar 3-8 år avlivas akut på grund av tumörer i inälvorna eller skelettet. Dom yngsta har varit 10 och 15 månader gamla. Tikar som ligger i valplådan med småttingar och ägarna tvingas avliva akut.

Men visst. Det är glada hundar!

Det var eniga svar om flattar, har ju vetat om att cancer hos dem är vanligt, men inte SÅ vanligt! Kommer inte kolla vidare på den rasen då.

Det är livat i dobermannvärlden nu men det verkar som vi (tack o lov) går mot en ändring angående HD. man vill ändra så att vi får avla på HD C iom DCM problemen i rasen.
Får se hur det blir, men jag hoppas att det går igenom, då de flesta med HD C (bland annat Ammo) fälls på lite grunda skålar som inte ger dem problem i livet. Det är synd att vi ev måste sortera bort bra avelsmaterial pga något sådant "litet".
Varför inte köra på index då?

Varför inte köra på index då?
Det är en kombinerad tanke, både index och ändra nivån.
Grejen är att avelsbasen är liten, lite för få röntgar och man använder många utländska hanar som ändå inte hamnar i indexet sas.

Man vill ffa ta ett snack med SKK om att ändra bedömningen på HD avläsningen så att de som får C idag pga något grund höft får samma bedömning som i Tyskland (och andra länder) dvs A - för då skulle man inte behöva sänka till att få avla på C höfter. Jag har hört att även inom andra raser har man samma tanke ang avläsning.

Fy :( Jag gissar att de är svåra att hitta på era hundar också? Med mina är det ju extremt lätt. Jag hinner nästan alltid se fästingarna innan de satt sig, men det vore skönt att slippa fundera och leta.

Oftast råkar man hitta dom som sist när jag satt och gosade med henne. De har så tjock underull och är välpälsade att de är svåra att hitta.

Jag har ett meddelade till alla. Min hund är BÄST!! :love::love::love:

Hade SÅ bra känsla idag och han ville liksom arbeta med mig istället för emot mig - och jag kunde få fram vad jag ville att han skulle utföra för att få belöning. Notera att han är helt lös och ändå lyssnar på sin virriga matte istället för att ta leka med den roliga figuraten! :love::love:

Men äsch då, jag har haft alldeles för mycket att göra senaste tiden och har inte hunnit vara här inne och läsa så jag hade ju helt glömt/missat att ni var här igen i helgen.... typiskt. Nå, det kanske blir fler gånger? :) När vädret blir bättre blir det säkert mer utomhusträning och då ska jag minsann passa på att titta. Brukar vara bra att ta en paus från att rensa köksträdgården och istället kika på träningen på planen. :D

Fint han jobbar, för övrigt! Bara ett liiitet försök att smaka på bitkudden vid första halten. ;)

Men äsch då, jag har haft alldeles för mycket att göra senaste tiden och har inte hunnit vara här inne och läsa så jag hade ju helt glömt/missat att ni var här igen i helgen.... typiskt. Nå, det kanske blir fler gånger? :) När vädret blir bättre blir det säkert mer utomhusträning och då ska jag minsann passa på att titta. Brukar vara bra att ta en paus från att rensa köksträdgården och istället kika på träningen på planen. :D

Fint han jobbar, för övrigt! Bara ett liiitet försök att smaka på bitkudden vid första halten. ;)
Spanade efter er men såg dig inte!
Vi kommer i april med :) Då borde vi kunna vara ute mer!

Tack! Är supernöjd, lite måste man få testa gränserna ;)

Det är en kombinerad tanke, både index och ändra nivån.
Grejen är att avelsbasen är liten, lite för få röntgar och man använder många utländska hanar som ändå inte hamnar i indexet sas.

Man vill ffa ta ett snack med SKK om att ändra bedömningen på HD avläsningen så att de som får C idag pga något grund höft får samma bedömning som i Tyskland (och andra länder) dvs A - för då skulle man inte behöva sänka till att få avla på C höfter. Jag har hört att även inom andra raser har man samma tanke ang avläsning.
Ja, det diskuteras även hos andra raser, hur avläsningen egentligen funkar. Vi har lite samma bekymmer, fast massa B-höfter, men ändå för få som röntgar.

Herregud, jag insåg precis att det bara är 1½ vecka kvar tills vi ska åka till Skåne för årets första LC-tävling :nailbiting:

Hundarna är inte i tävlingskondition (så jag hoppas att även konkurrenterna är i dålig form :angel: ).
Jag har inte ordnat munkorg till Ebrah (hon kan ha Aysus, men ska de springa i samma lopp får jag problem, så jag behöver egentligen ha två).
Jag har inte något vitt LC-täcke, bara ett rött och ett blått (ny regel för i år är att vitt ersätter blått...).

Jag har inte ens full koll på var jag ska övernatta eller hur jag reser dit! Det verkar dock som att en annan salukiägare från Sthlm har sovplats åt mig på vandrarhem i närheten av tävlingen. Den personen behövde någon att samåka med hem från tävlingen sedan, så hon får nog åka med mig och dårarna. Det vore perfekt, dels pga delad bensinkostnad, dels för att tävlingen är på söndagen och jag börjar jobba 6:30 på måndagen...

Det märks att det är 1½ år sedan jag var på LC-tävling senast! Jag har nog aldrig varit såhär dåligt förberedd...

Och nu kollade jag PMet.. Det är många(!) riktigt duktiga salukis anmälda, men framförallt, det är många vänner där :banana: Så många hundar som jag inte sett på flera månader, vissa hundar som jag inte sett sedan de var unghundar och sprang sina första träningslopp och en del hundar jag aldrig sett som jag är väldigt nyfiken på. Åh vad jag längtar efter att få titta närmare på alla :D En tik som är anmäld såg jag på träning i höstas. Hon var på många sätt väldigt lik min Aysu, så jag hoppas lite på att de blir lottade att springa tillsammans, det vore häftigt att se hur det blir.

Herregud, jag insåg precis att det bara är 1½ vecka kvar tills vi ska åka till Skåne för årets första LC-tävling :nailbiting:

Hundarna är inte i tävlingskondition (så jag hoppas att även konkurrenterna är i dålig form :angel: ).
Jag har inte ordnat munkorg till Ebrah (hon kan ha Aysus, men ska de springa i samma lopp får jag problem, så jag behöver egentligen ha två).
Jag har inte något vitt LC-täcke, bara ett rött och ett blått (ny regel för i år är att vitt ersätter blått...).

Jag har inte ens full koll på var jag ska övernatta eller hur jag reser dit! Det verkar dock som att en annan salukiägare från Sthlm har sovplats åt mig på vandrarhem i närheten av tävlingen. Den personen behövde någon att samåka med hem från tävlingen sedan, så hon får nog åka med mig och dårarna. Det vore perfekt, dels pga delad bensinkostnad, dels för att tävlingen är på söndagen och jag börjar jobba 6:30 på måndagen...

Det märks att det är 1½ år sedan jag var på LC-tävling senast! Jag har nog aldrig varit såhär dåligt förberedd...
Var är det nånstans?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII