Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha. Då får hon nog backa för det ska ju bäras fram:grin: Men hon har en dotter som är aktiv med WP.

För nått år sen hittade Mu ett litet smalt träd på ca 3,5 m i skogen. Hon kämpade med sig det hela vägen till bilen. Vi fick stanna och vänta flera ggr på henne och hennes träd. Väl vid bilen så ville hon ha med sig trädet in i bilen. När hon inte fick (för det gick ju inte) satte hon sig bredvid sitt träd och vägrade hoppa in i bilen. :p

Prova nästa gång att bryta av en bit och lägga i bilen? Monster nöjer sig med att symboliskt få med sig träd hem i alla fall. :idea: :laugh:

Drog mig ut på långpromenad med hundarna ändå. 2 timmar var vi ute och det var faktiskt riktigt härligt. Det var väldigt lugnt ute, så Aysu fick vara lös i princip hela tiden (med undantag för när vi korsade bilvägar, gick på en trottoar och fick möte med någon människa). Ebrah fick gå i långt flexi och skötte sig över förväntan. Såå det var lite som att gå med båda lösa. De strosade runt och var på ett strålande humör :love:

Vi körde även lite rallylydnad inne i en skog, lite fotgående, sitt framför och gå runt mig. Bara några sekunder per hund, men det kändes bra att ha gjort något och det märktes att hundarna uppskattade det. Ebrah fick en pinne som belöning och vimsade runt med den under tiden som jag tränade med Aysu.

Och ja, åter igen känns det helt underbart att kunna ha Aysu lös på det där sättet. De allra flesta som har vinthundar har dem ju bara lösa i inhägnader eller långt ut i någon skog och har som bäst en hyfsad inkallning när hunden sprungit av sig, vill ha godis och ingen störning dyker upp. Så kommer lilla Aysu och håller sig nära, kommer på inkallning även om hon är upptagen med något, har fullt fungerande stoppkommando och är bara.. så galet jäkla enkel. Att kunna gå med en saluki lös "överallt" är utan tvekan ovanligt och jag blir så otroligt glad varje gång jag ser att det fungerar med henne. En så klok liten långbening hon är!

16906371_593095307550707_5624989539379445760_n.jpg

Nja. Allt under 2 meter är en löjlig kvist och inte värdig att kallas Schäferpinne. Hon får helt enkelt ha hemmapinnar och bortapinnar :D

Aha, så det ligger i Schäfersläktet alltså! ;) Blev så full i skratt häromdagen när jag och Bamse var ute och vi såg en schäfer kämpa med en drygt 1 meter lång, någon decimeter tjock "pinne" :rofl:
Tror inte han fick ta med den hem för husse dock...

Haha. Då får hon nog backa för det ska ju bäras fram:grin: Men hon har en dotter som är aktiv med WP.

För nått år sen hittade Mu ett litet smalt träd på ca 3,5 m i skogen. Hon kämpade med sig det hela vägen till bilen. Vi fick stanna och vänta flera ggr på henne och hennes träd. Väl vid bilen så ville hon ha med sig trädet in i bilen. När hon inte fick (för det gick ju inte) satte hon sig bredvid sitt träd och vägrade hoppa in i bilen. :p
:rofl:

:angel:

Han skriver på sitt CC-forum om hur han släpar fram grenar till människans bil så att hon ska få bryta de pinnar hon vill ha med hem.

Du kan nog vara något på spåret! :rofl:

Försökte prata lite om konceptinlärning häromdagen (... herregud, var det bara igår?! känns som det gått flera dagar sedan dess, något har hänt med min tidsuppfattning O_o) och ett intressant litet sido"problem" jag har med Monster, vilket är att han identifierar markören som relevant också. I det här fallet bollar, så när han markerat rätt koncept med en boll så har han väldigt svårt att släppa att det är den bollen som var rätt svar. Istället för att använda nästa - identiska - boll för att svara igen så plockar han isär "apparaten" för att hämta ut bollen han använt, bygger ihop den igen (så gott han kan, finmotoriken begränsar kan man säga :laugh:) och använder bollen igen. Jag har tänkt att han gör det för att han inte separerat konceptet från övningen än, men nu börjar jag istället fundera på vad han skriver och berättar på sitt cc-forum om vad vi gör... :D

(Edit: less på mig själv, begrepp inte koncept. Blir för mycket engelska och slarvet visar sig alltmer...

Du kan nog vara något på spåret! :rofl:

Försökte prata lite om konceptinlärning häromdagen (... herregud, var det bara igår?! känns som det gått flera dagar sedan dess, något har hänt med min tidsuppfattning O_o) och ett intressant litet sido"problem" jag har med Monster, vilket är att han identifierar markören som relevant också. I det här fallet bollar, så när han markerat rätt koncept med en boll så har han väldigt svårt att släppa att det är den bollen som var rätt svar. Istället för att använda nästa - identiska - boll för att svara igen så plockar han isär "apparaten" för att hämta ut bollen han använt, bygger ihop den igen (så gott han kan, finmotoriken begränsar kan man säga :laugh:) och använder bollen igen. Jag har tänkt att han gör det för att han inte separerat konceptet från övningen än, men nu börjar jag istället fundera på vad han skriver och berättar på sitt cc-forum om vad vi gör... :D

(Edit: less på mig själv, begrepp inte koncept. Blir för mycket engelska och slarvet visar sig alltmer...
Han är min idol sedan han hämtade godismaskinen till utlösaren istället för springa från utlösaren till maskinen flera gånger. :love:

Den gången skrev han "fattar ni att hon verkligen trodde att jag springa fram och tillbaka som en jäkla pingpong-boll? :confused:

Nja. Allt under 2 meter är en löjlig kvist och inte värdig att kallas Schäferpinne. Hon får helt enkelt ha hemmapinnar och bortapinnar :D
För ett par år sedan vad det ofta med en knäpp korsning med på våra söndagspromenader (boxer x schäfer, det du). Har bar stockar med en diameter på 2 dm och till det 1,5-2 meter långa. Jag var livrädd han skulle tappa en i skallen på mina kortbeningar :nailbiting:

För ett par år sedan vad det ofta med en knäpp korsning med på våra söndagspromenader (boxer x schäfer, det du). Har bar stockar med en diameter på 2 dm och till det 1,5-2 meter långa. Jag var livrädd han skulle tappa en i skallen på mina kortbeningar :nailbiting:

Skägget skulle behöva en liten hjälm. Han har fått sig ett par smällar i bakhuvudet när de sprungit förbi honom med en stock i truten.

Som Schäferägare har man alltid blåmärken på ben och knän :)

Tonto är hemsk när jag skickar honom. Han skriker. :o
Haha det är nog inget ovanligt! Var en annan hund i gruppen som skrek rätt ut av iver innan den for iväg. Tinja har dock väldigt långt till att ljuda. Det krävs typ högintensiv agilityträning med myyycket fart och svåra svängar för att hon ska börja låta.

Eller att sitta och vänta på sin tur när det vankas sök eller agility. Då piper hon lite missnöjt :angel:

Haha det är nog inget ovanligt! Var en annan hund i gruppen som skrek rätt ut av iver innan den for iväg. Tinja har dock väldigt långt till att ljuda. Det krävs typ högintensiv agilityträning med myyycket fart och svåra svängar för att hon ska börja låta.

Eller att sitta och vänta på sin tur när det vankas sök eller agility. Då piper hon lite missnöjt :angel:

Ja, han har ett jävla tryck i sig när jag släpper honom. Han måste skrika lite!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 112
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård