Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att det är för att de är blickfångare och ser unika ut. Och får massor och åter massor av kommentarer från omgivningen pga sin färg/teckning och sina ögon.

Jag vill bara titta bort! :p

Eller... byta kanal! :idea:

interesting%20marble%20eye%20.jpg

139292851145814100_resized.jpg

Vad är värre då? :D
Jag skulle hellre ha en helvit hund med rosa skinn än en merle... :p
Bra fråga. Nu när jag försöker tänka ut nåt så kommer jag inte på nåt. Skulle väl vara fläckiga hundar i allmänhet, även om det bara är en färg (som svart eller brun) på vit bas. Men det kan vara snyggt i rätt form, precis som det kan bli riktigt fult... eller roligt. :D

Jag håller nog med. Eller på långt håll kan jag tycka att de är vackra men i närbild på ansiktet har jag svårt att hitta ögonen och få en klar bild pga alla fläckar och färger. :o
DET var då verkligen inget problem min katt hade :D
0P1QY0U.png

Ska kanske klargöra också att en bra hund har ingen färg, precis som @Migo sa! :D
Jag tycker alltså inte illa om några hundar! Det är bara en färg som inte tilltalar mig utseendemässigt. Hundarna kan vara skitsnygga ändå (sett till hur de är byggda), och jättetrevliga.

Så ingen tror jag hatar merlehundar. :o

Jag vill bara titta bort! :p

Eller... byta kanal! :idea:

interesting%20marble%20eye%20.jpg

139292851145814100_resized.jpg
Jag slås ofta av hur effektivt Frodos teckning förstärker hans minspel. Och hur lätt det är för andra hundar att läsa av honom. Borde inte den typen av teckning som är på din bild försvåra det sociala samspelet? Är det etiskt ok att avla på djur som blir språkmässigt funktionshindrade?

Jag slås ofta av hur effektivt Frodos teckning förstärker hans minspel. Och hur lätt det är för andra hundar att läsa av honom. Borde inte den typen av teckning som är på din bild försvåra det sociala samspelet? Är det etiskt ok att avla på djur som blir språkmässigt funktionshindrade?

Det där brukar jag tänka på när folk säger att tex rottisar ser så "elaka" ut pga teckningen i ansiktet - den gör ju minerna supertydliga. Det finns en anledning att det är ögonbryn och kinder/läppar som är synliga liksom...
(Ser de alltid arga ut när de tittar på dig kanske du skulle fundera på hur du närmar dig hundar? :angel:)

Å andra sidan finns det ju gott om folk som menar att hundar inte har något minspel alls. Eller i alla fall inget som har någon kommunikativ betydelse. :meh:

Det där brukar jag tänka på när folk säger att tex rottisar ser så "elaka" ut pga teckningen i ansiktet - den gör ju minerna supertydliga. Det finns en anledning att det är ögonbryn och kinder/läppar som är synliga liksom...
(Ser de alltid arga ut när de tittar på dig kanske du skulle fundera på hur du närmar dig hundar? :angel:)

Å andra sidan finns det ju gott om folk som menar att hundar inte har något minspel alls. Eller i alla fall inget som har någon kommunikativ betydelse. :meh:
HA! säger jag bara. De är välkomna att spendera en timme med bröderna gummiface!

Jag kan faktiskt också ha svårt för merle, och jag älskar ändå merle :rofl: Missförstå mig rätt! Jag tycker det är en urläcker färg - om det är mycket färg. När det är småfläckar och mest uttunnad färg så tycker jag de kan se näst intill psykotiska ut, speciellt om det saknas färg runt ögonen. Sen i kombination med mycket vitt, då tycker jag det är rent av fult. Det är typ så utställningsfolket avlar på färgen - så små och få fläckar som möjligt och så jättekragar och höga strumpor.

Tinja har mycket svart - typ svart mask runt ögonen, nästan helsvarta öron, stora fläckar på kroppen. Min typ av merle. :love: Väldigt tydligt minspel har hon också.
16730220_10207821385480639_2689406545457708522_n.jpg

Jag kan faktiskt också ha svårt för merle, och jag älskar ändå merle :rofl: Missförstå mig rätt! Jag tycker det är en urläcker färg - om det är mycket färg. När det är småfläckar och mest uttunnad färg så tycker jag de kan se näst intill psykotiska ut, speciellt om det saknas färg runt ögonen. Sen i kombination med mycket vitt, då tycker jag det är rent av fult. Det är typ så utställningsfolket avlar på färgen - så små och få fläckar som möjligt och så jättekragar och höga strumpor.

Tinja har mycket svart - typ svart mask runt ögonen, nästan helsvarta öron, stora fläckar på kroppen. Min typ av merle. :love: Väldigt tydligt minspel har hon också.
16730220_10207821385480639_2689406545457708522_n.jpg
På katt vill jag ha bleka färger (det är därför jag föredrar blå paddor över svarta) men på hund ska det vara mycket svart för att jag ska gilla det. Visst är Tinja mer svart på ena sidan än andra? Har kommit på mig själv med att tänka att hon är riktigt fin på vissa bilder och inte alls fastna för henne på andra.

Egentligen är det svårt att säga att en färg är ful och en annan är snygg när det beror så mycket på pälslängd och annat också. Något som ser tråkigt ut på en korthårig hund kan se riktigt häftigt ut på en långhårig och tvärt om. Merle/fläckigt är det som jag generellt har svårast för men det finns absolut vackra fläckiga hundar också. Precis som det kan finnas riktigt konstiga nyanser av något så enkelt som brunt.

På katt vill jag ha bleka färger (det är därför jag föredrar blå paddor över svarta) men på hund ska det vara mycket svart för att jag ska gilla det. Visst är Tinja mer svart på ena sidan än andra? Har kommit på mig själv med att tänka att hon är riktigt fin på vissa bilder och inte alls fastna för henne på andra.

Egentligen är det svårt att säga att en färg är ful och en annan är snygg när det beror så mycket på pälslängd och annat också. Något som ser tråkigt ut på en korthårig hund kan se riktigt häftigt ut på en långhårig och tvärt om. Merle/fläckigt är det som jag generellt har svårast för men det finns absolut vackra fläckiga hundar också. Precis som det kan finnas riktigt konstiga nyanser av något så enkelt som brunt.
Ja absolut, hon är mycket mörkare på ena sidan.
15326495_10207262104418962_4398413675811378164_n.jpg

15338682_10207262104378961_4737248248608753828_n.jpg

Jag älskar ju såklart hela henne, men hon är onekligen snyggare på den mörka sidan. Den ljusa sidan har dessutom flera dilute-fläckar, där färgen är lite uttunnad även i det svarta, men inte hela vägen. Det var väääldigt uppenbart när hon var liten. Inte skitsnyggt direkt :rofl:
11836804_10204427483995223_1175032080375859746_n.jpg

Vad är värre då? :D
Jag skulle hellre ha en helvit hund med rosa skinn än en merle... :p

Citerar dig bara för att jag kom på en spinoff på ämnet färgavel när jag läste "helvit hund med rosa skinn" :p

Läser man RAS för Parson Russell terrier så står det att dövhet förekommer i rasen och att rasklubben rekommenderar BAER-hörseltest av valparna. Jack Russell terriern däremot har inga problem alls i princip trots att raserna är så lika.

Anledningen?

Rasstandard JRT:
"Enfärgat vitt skall dominera, tecknen kan vara svarta och/eller rödgula (tan). Tanfärgen kan vara från mycket ljust gulrött till djupt kastanjerött."

Rasstandard PRT:
"Enfärgat vit eller övervägande vit med tan, lemon eller svarta tecken, eller kombinationer av dessa färger. Tecknen skall helst begränsas till huvudet och/eller svansroten, men smärre fläckar på kroppen accepteras."

Alltså varför kan man, dvs moderklubben, inte bara ta bort "enfärgat vit" ur rasstandarden för PRT?? (Egentligen vet jag inte om jag vill höra svaret, det är säkert något om att färgen hör till rasens historia och att problemen med dövhet ju inte är så stora :cautious:)

Min ser ut som ett litet Psycho hela tiden. :laugh::rofl: (Behöver hela tiden säga till folk att jag inte köpte honom på grund av färgen. :crazy: Uppfödaren valde valp till valpköparna.)

Kk6pMsc.jpg
Haha, taskig du är mot Tonto! :rofl:

Samma här, uppfödaren valde valp till köparna baserat på vilken valp som skulle passa bäst. Tinja var faktiskt den jag tyckte var fulast i kullen :angel:
Jag menar, kolla in den där snorranden! :rofl: Jag var så störd på den i början.
11047917_10203727376372970_1898181147757897684_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 076
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar