Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir alltid lika förundrad när folk säger att de vill ha en bruks/arbetshund, och sen köper från en kennel som inte på något sätt avlar för arbete och det knappt finns ens den allra minsta bevisad arbetskapacitet någonstans i stamtavlan.... Känns som att man missat en STOR del i sin efterforskning om kennlar då. Ett bra sätt att pissa i motvind och kanske att man har gått på den gamla skrönan "hunden blir vad man gör den till" ?

Och även (har sett detta fenomen mycket i min ras) de som säger att de vill ha en arbetshund, köper från en kennel som inte avlar för arbete, blir asbesvikna på att hunden är rätt kass i arbete, köper en NY hund från en NY ras och DÅ från en arbetsavlande kennel.... och sen jämför den med sin icke-arbetsavlade aussie och säger "ja aussies är ju kassa arbetshundar, det såg man ju på min"

Eeeehhh... OK? Inte så att du köpte hund från en uppfödare som inte prioriterar arbete...? Nähä, inte det. Jaja, aussies är askassa på allt, det vet vi ju ( :p )

Jag blir alltid lika förundrad när folk säger att de vill ha en bruks/arbetshund, och sen köper från en kennel som inte på något sätt avlar för arbete och det knappt finns ens den allra minsta bevisad arbetskapacitet någonstans i stamtavlan.... Känns som att man missat en STOR del i sin efterforskning om kennlar då. Ett bra sätt att pissa i motvind och kanske att man har gått på den gamla skrönan "hunden blir vad man gör den till" ?

Och även (har sett detta fenomen mycket i min ras) de som säger att de vill ha en arbetshund, köper från en kennel som inte avlar för arbete, blir asbesvikna på att hunden är rätt kass i arbete, köper en NY hund från en NY ras och DÅ från en arbetsavlande kennel.... och sen jämför den med sin icke-arbetsavlade aussie och säger "ja aussies är ju kassa arbetshundar, det såg man ju på min"

Eeeehhh... OK? Inte så att du köpte hund från en uppfödare som inte prioriterar arbete...? Nähä, inte det. Jaja, aussies är askassa på allt, det vet vi ju ( :p )

Det är ju trist när det är så. :( Det finns ju massor med Aussies som är bra.

Vägde djuren idag. Ale har vuxit som fasen sen förra vägningen för knappt ett år sedan!

Fridolf 24.5 kg, (kommer gå upp 1-2 kg till i muskelmassa under igångsättningen i vår om jag känner honom rätt)
Boss 24 kg
Frodo 21.5 kg
Ale 17 kg (!) Hon är ju inte min lilla plutta längre :(

Klippte Tinjas klor nyss. Alltså de växer ju som ogräs! Men väldigt bra kvalitét på dem måste jag säga.

Måste banka till niten på kloklippen, den börjar glappa. Ugh. Jag äger ingen slägga eller hammare..

Jag förstår precis vad du menar. Vi har ibland fått responsen att vår jagar som en vorsteh. Ja, de SKA jaga så, det borde vara de andra som är undantagen:idea:

Alltsååå... jag går rallylydnadskurs och hade missat att andra tillfället var en fredag (idag) som krockade med en jour i skolan, så jag bytte jourdag (vilket gjorde att min kurskompis blev ensam student på jouren) och skyndade mig som tusan hem idag för att hinna i tid till kursen. Kom endast 2 minuter sent och allt var frid och fröjd, tills jag märkte att lokalen var släckt och låst eftersom kurstillfället är NÄSTA fredag
:banghead::banghead::banghead:

Jaha, mina två körde lite stubba race på en leråker idag, fast jag försökte hålla dem på gräsåkern precis bredvid :meh: Så det blev raka vägen.in i duschen så fort vi kom innanför dörren. Resultat= Bobber ser ut som en lurvig, krullig, hornlös highland cattle :rofl: och Karin gick upp på ovanvåningen och tjurade under en handuk i sängen i ett par timmar. Blev inte särskilt omtyckt igen förrän dem fick en kantbit från skinkan jag skar upp nu till middagen :D
Själv fick jag spola hundpäls från hela kroppen när hundarna var färdiga.

Var det inte nån som prisade nåt schampoo som ska hjälpa hundarna fälla ur lite mer, eller drömde jag det???

Äntligen isfritt på vägen! Frodo och Ale matchar varandra bra i spann framför cykeln, trots skillnaden i benlängd ;)
16807535_10154489196833666_7640566879126781206_n.jpg

Jaha, mina två körde lite stubba race på en leråker idag, fast jag försökte hålla dem på gräsåkern precis bredvid :meh: Så det blev raka vägen.in i duschen så fort vi kom innanför dörren. Resultat= Bobber ser ut som en lurvig, krullig, hornlös highland cattle :rofl: och Karin gick upp på ovanvåningen och tjurade under en handuk i sängen i ett par timmar. Blev inte särskilt omtyckt igen förrän dem fick en kantbit från skinkan jag skar upp nu till middagen :D
Själv fick jag spola hundpäls från hela kroppen när hundarna var färdiga.

Var det inte nån som prisade nåt schampoo som ska hjälpa hundarna fälla ur lite mer, eller drömde jag det???

Jag älskar Simple shed schampoo! Jag kör på Esprees men det finns säkert fler märken.
Det var en gång en schäfer...:nailbiting:
Jackie%20bad.jpg

Hann bara skriva ett halvt svar, men vad är det egentligen som gjort att det blivit så med aussies? För 15-20 år sen såg man aldrig en aussie (inte på BHK iaf), så det känns som att de gjort kometkarriär. Fluffiga och gulliga..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 057
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar