Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag älskar Simple shed schampoo! Jag kör på Esprees men det finns säkert fler märken.
Det var en gång en schäfer...:nailbiting:
Jackie%20bad.jpg
Oj hahahaha.
Hur fungerar det schampot egentligen. Blir pälsen sträv under tiden man schamponerar, så man får med lös päls med fingrarna eller hur funkar det egentligen ? Jag får sällan med underull t ex i badet, men däremot släpper den lättare så när hunden är torr så går det att borsta väck mängder. Men vore skönt få bort en större del redan i badet, där den inte flyger omkring lika mycket. Täckhåren däremot släpper bra i badet då dom stråna är hårda.

Hann bara skriva ett halvt svar, men vad är det egentligen som gjort att det blivit så med aussies? För 15-20 år sen såg man aldrig en aussie (inte på BHK iaf), så det känns som att de gjort kometkarriär. Fluffiga och gulliga..?

Typ spot on med fluffiga och gulliga.... och framförallt fläckiga :meh:.

De blev ju godkända som ras -93, så det är ju en rätt ung ras och i början fanns inte så många. Sen de senaste åren har de exploderat pga just sitt utseende, folk som ALDRIG skulle tänka sig att köpa en brukshund i vanliga fall kan lätt tänka sig att köpa en aussie för att de är så söta och ser så snälla ut.... att de i stort sett allihop har vakt (givetvis mer eller mindre) och andra egenskaper som kan kännas svåra för någon som bara vill ha en sällskapshund, det verkar ingen ta till sig. Och mitt stora hatobjekt; uppfödare som säger att de vill avla fram en "enkel sällskapsvariant" av rasen (för att de fattat hur lättsålda de är pga sitt utseende)... snacka om att förstöra en bruksras!!

Dock så börjar aussien få ögonen på sig mer och mer från bruksfolk också, efter att ett gäng hundar varit ute och visat framfötterna på högre nivå tävlingsmässigt :up: . Det är ju en superhäftig allroundras med fallenhet och fördelar för bruksgrenarna :) !

De blev ju godkända som ras -93, så det är ju en rätt ung ras och i början fanns inte så många. Sen de senaste åren har de exploderat pga just sitt utseende, folk som ALDRIG skulle tänka sig att köpa en brukshund i vanliga fall kan lätt tänka sig att köpa en aussie för att de är så söta och ser så snälla ut.... att de i stort sett allihop har vakt (givetvis mer eller mindre) och andra egenskaper som kan kännas svåra för någon som bara vill ha en sällskapshund, det verkar ingen ta till sig. Och mitt stora hatobjekt; uppfödare som säger att de vill avla fram en "enkel sällskapsvariant" av rasen (för att de fattat hur lättsålda de är pga sitt utseende)... snacka om att förstöra en bruksras!!

Dock så börjar aussien få ögonen på sig mer och mer från bruksfolk också, efter att ett gäng hundar varit ute och visat framfötterna på högre nivå tävlingsmässigt :up: . Det är ju en superhäftig allroundras med fallenhet och fördelar för bruksgrenarna :) !
Jag har märkt att många som köper Aussie vill ha en Bordercollie-lite, typ lite som folk som avlar på Labrador och BC-korsningar. De vill ha en lättlärd hund som inte måste valla.

Åh, glömde de blåa ögonen och fläckarna... såklart!

Jag vet faktiskt en person som importerade en blåögd fläckig aussie, skulle bli stor utställningsstjärna. Personen upplystes om att det krävdes bruksmerit för championat, vägrade tro att det var så, fullföljde importen, fick sen lång näsa och sålde hunden vidare:meh:

Jag vet faktiskt en person som importerade en blåögd fläckig aussie, skulle bli stor utställningsstjärna. Personen upplystes om att det krävdes bruksmerit för championat, vägrade tro att det var så, fullföljde importen, fick sen lång näsa och sålde hunden vidare:meh:

Jag är faktiskt otroligt glad att det behövs bruksmerit för championat, men det skulle gärna kunna få bli högre krav när det gäller meriter för att avskräcka folk från att bara ha Aussie för utställning. :(

Alltså..... geni :up:

Nu har jag anmält Ebrah (och Aysu) till två LC-tävlingar! :banana:
Min lilla unghund börjar bli stor tjej :D Det ena provet är dessutom ett internationellt, vilket betyder att Aysu efter det mest troligt får ställas ut i bruksklass. Inte för att jag lär ställa ut henne ändå, men det har känts väldigt fånigt att en av landets bästa LC-salukis inte får ställas i bruksklass. (de ska bland annat ha tävlat på två internationella prov med 1 års mellanrum, det har inte Aysu.)

Jag ÄR i The Matrix! Kommit hem med schäfern, som går in lugnt, kollar läget och sniffar lite. Får ett litet godisen. Äter det. Fortsätter gå runt lugnt och sniffa. Och nu har hon lagt sig på golvet och somnat?!

Jag förstår ingenting.

Hon har lärt sig veckodagarna, vet att hon behöver vila sig i form till idag. ;)

Hund försökte äta upp sitt eget bajs nu när vi var ute :( Kunde dock stoppa henne.

Ananas ska vara bra för att motverka eget bajsätande, får det tydligen att smaka vidrigt (till skillnad från hur det smakar i vanliga fall? O_o :laugh:), men om hon även käkar andras kommer det ju inte att hjälpa mot det.

Merle är arbetsrasernas stora förbannelse. :mad: Färgavel är ett jävla skit, synd att det verkar vara så lönsamt :(

Obs, inget ont mot fläckiga vovvar nu, så ingen tar illa upp! :p
Men jag fattar inte tjusningen med merle... Jag tycker det är den fulaste teckning någon hund kan ha! :eek: :o

Men jag fattar inte tjusningen med merle... Jag tycker det är den fulaste teckning någon hund kan ha! :eek: :o
Hah! Håller kanske inte med om absolut fulast, men jag tycker sällan merle är snyggt på vovvar. Däremot älskar jag kattpaddor. Speciellt blå som min cornish var. Skumt!

Breakthrough! Hund slog precis på hjärnan och började tänka och bjuda på beteenden! Och så lugn och eftertänksam hon blev då, minsann.
Har shejpat in Filten i två steg. Först sitta på filten, sen ligga. Idag var vi på steg två och plötsligt testade Hund att lägga sig bredvid filten. Det funkade inte. Då kunde man se kugghjulen börja snurra. Viftade lite frågande på svansen, och la sig på sidan. Funkade inte heller. Ligga på rygg kanske? Inte det.
Varpå Hund ruskar på huvudet lite, reser sig och lägger sig på filten :love:

Färgen i sig stör mig inte (även om jag själv inte skulle välja en, eftersom udda färger kan ligga hunden i fatet när den ska jobba på nya och oinvallade djur) men att avla på utseende borde vara straffbart. Det ska vara rött, gult, brunt, spräckligt, blått, blekt... MWAH! :arghh::arghh::arghh::arghh:

Breakthrough! Hund slog precis på hjärnan och började tänka och bjuda på beteenden! Och så lugn och eftertänksam hon blev då, minsann.
Har shejpat in Filten i två steg. Först sitta på filten, sen ligga. Idag var vi på steg två och plötsligt testade Hund att lägga sig bredvid filten. Det funkade inte. Då kunde man se kugghjulen började snurra. Viftade lite frågande på svansen, och la sig på sidan. Funkade inte heller. Ligga på rygg kanske? Inte det.
Varpå Hund ruskar på huvudet lite, reser sig och lägger sig på filten :love:

Åh, jag älskar när de börjar aktivt fråga i träningen! :love:

Färgen i sig stör mig inte (även om jag själv inte skulle välja en, eftersom udda färger kan ligga hunden i fatet när den ska jobba på nya och oinvallade djur) men att avla på utseende borde vara straffbart. Det ska vara rött, gult, brunt, spräckligt, blått, blekt... MWAH! :arghh::arghh::arghh::arghh:

Jag håller helt med dig om avel på färg (såklart), min fundering var bara att även om man nu vill ha en "snygg" hund varför just merle är så jäkla poppis...

Jag håller helt med dig om avel på färg (såklart), min fundering var bara att även om man nu vill ha en "snygg" hund varför just merle är så jäkla poppis...

Jag tror att det är för att de är blickfångare och ser unika ut. Och får massor och åter massor av kommentarer från omgivningen pga sin färg/teckning och sina ögon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 076
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar