Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Båda mina hundar har bleknat så mycket att många vi mött frågat om det verkligen kan vara samma hund. :p
Sherlock har jag ju visat rätt mycket nu. Han föddes mörkbrun och nu är han nästan vit. Standardbedlis bara.
Professorn gick från mörk liten parvel
i283726789510427245._szw565h2600_.jpg

till superfin sobelplutt
v9Tvxo1.jpg

till nästan vit
3H5xonC.jpg

på knappt ett år. Svanstippen var svart så där hade han en svart slinga. Öronen var fortfarande mörkare också men annars syntes det knappt att han var sobel och inte creme som sin ena kullsyster.

Santo klarade båda sina licenslopp och har nu lc-licens :love: trodde inte han skulle få licensen så fort när vi var på fältet första gången för 3v sedan :bump:
Stort grattis! Så himla roligt! (Vi roade oss med att sova bort större delen av dagen pga min förkylning men jag är verkligen tacksam för att du kollade upp plats åt mig! :heart )

Haha :D tips: titta på pigmentet i ansiktet. Ebrah har alltid svart nos och svart runt ögonen, Aysu har brunt istället. Jag är inte helt säker på vad Aysu har för färg rent genetiskt, den passar inte riktigt in på något.

Har de inte samma färg egentligen (dvs röd med blekande anlag), fast de är olika mycket blekta bara? :) Som labbar och goldens som finns i olika gul nyans.

Edit: sobel kan hon förstås också vara om hon har svarta hår.

Har de inte samma färg egentligen (dvs röd med blekande anlag), fast de är olika mycket blekta bara? :) Som labbar och goldens som finns i olika gul nyans.
Nä, det tror jag inte att de har. Men jag har å andra sidan dålig koll på färggenetik och känner nu att jag borde kolla upp allt igen :p Visst finns det någon bukefalist som är löjligt bra på bland annat färggenetik? Minns inte vem dock.

Kan tillägga, det som får mig förvirrad är främst Aysus färg.

Ebrah är helt klart vad som på salukispråk heter cremefärgad. Hon har en jämn färg över i prinicp hela kroppen, något mörkare runt ögon och på nosryggen. Hon har några mörkare (inte tydliga alls) prickar på nedre halvan av benen, en vit fläck i nacken, vit svanstipp och halvmörk hud med ljusare fläckar på mage och bröst. Svart nos, svart hud runt ögonen.

Aysu är reggad som guld. Hon är klart guldfärgad, bleknar på sommaren, är även vintertid något ljusare på undersidan från huvud till svans. Inga fläckar eller prickar i pälsen förutom vit svanstipp, däremot har hon fläckig hud på bröstet. Trots att hon är mörkare än Ebrah har hon inget svart pigment, åtminstone inte i ansiktet. Hon har mörkbrun nos och brun hud vid ögonen. Hennes mormor är chokladgrizzle, så jag funderar på om Aysu kan ha fått en släng av färggener därifrån på något vis, som gör att hon saknar svart pigment och bleknar så väldigt mycket på sommaren (grizzlar skiftar ofta färg mycket).

Kan tillägga, det som får mig förvirrad är främst Aysus färg.

Ebrah är helt klart vad som på salukispråk heter cremefärgad. Hon har en jämn färg över i prinicp hela kroppen, något mörkare runt ögon och på nosryggen. Hon har några mörkare (inte tydliga alls) prickar på nedre halvan av benen, en vit fläck i nacken, vit svanstipp och halvmörk hud med ljusare fläckar på mage och bröst. Svart nos, svart hud runt ögonen.

Aysu är reggad som guld. Hon är klart guldfärgad, bleknar på sommaren, är även vintertid något ljusare på undersidan från huvud till svans. Inga fläckar eller prickar i pälsen förutom vit svanstipp, däremot har hon fläckig hud på bröstet. Trots att hon är mörkare än Ebrah har hon inget svart pigment, åtminstone inte i ansiktet. Hon har mörkbrun nos och brun hud vid ögonen. Hennes mormor är chokladgrizzle, så jag funderar på om Aysu kan ha fått en släng av färggener därifrån på något vis, som gör att hon saknar svart pigment och bleknar så väldigt mycket på sommaren (grizzlar skiftar ofta färg mycket).

På de bilder du lagt ut ser hon definitivt ut att ha svart pigment. Choklad/leverfärgade hundar har tydligt brun/brunrosa nos och även läppar. Vissa svartpigmenterade hundar får lite blekt och ibland brunaktig nos, det är kanske det Aysu har? :)

Har hon inga svarta hår så skulle jag nog ändå säga att hon är röd med blekande anlag (eller ljus sobel). Någon får gärna rätta mig om det skulle vara fel... :p

Vad det heter i salukivärlden är ju en annan femma, jag skulle tro att creme och guld genetiskt är samma färg som man valt att skilja på beroende på hur mörk hunden är? Lite som svettfux, ljusfux osv hos hästar. De kallas för olika saker men alla är de genetiskt fuxar som helt enkelt har lite olika fenotyp (utseende) :).

På de bilder du lagt ut ser hon definitivt ut att ha svart pigment. Choklad/leverfärgade hundar har tydligt brun/brunrosa nos och även läppar. Vissa svartpigmenterade hundar får lite blekt och ibland brunaktig nos, det är kanske det Aysu har? :)

Har hon inga svarta hår så skulle jag nog ändå säga att hon är röd med blekande anlag. Någon får gärna rätta mig om det skulle vara fel... :p

Vad det heter i salukivärlden är ju en annan femma, jag skulle tro att creme och guld genetiskt är samma färg som man valt att skilja på beroende på hur mörk hunden är? Lite som svettfux, ljusfux osv hos hästar. De kallas för olika saker men alla är de genetiskt fuxar som helt enkelt har lite olika fenotyp (utseende) :).
När jag tittar på insidan av läppar osv så är det också mörkbrunt, möjligt att det är väldigt blekt svart, men allt "svart" är i så fall brunt året runt. Hur jag än letar så hittar jag inte något som är svart på henne, det är väl det som får mig lite undrande till hur det fungerar med färger egentligen :p Tyvärr är det ju svårt att få rättvis bild på det också, det räcker med liiite för mycket kontraster eller liknande för att det ska se svart ut på många skärmar.

Edit: sobel kan hon förstås också vara om hon har svarta hår.

Jag kan ingenting om hundars färggenetik- det är så mycket lättare på katt- svart och rött med olika blek-anlag som grundfärg. Men det är sjukt intressant. Älskar när @Dentaku och @Modig_Korn sätter igång och nördar :D Så nu vill vi ha en förklaring av våra genetik-gurus :D

@Red_Chili

Nu googlade jag runt och hittade en så fin svarttickad saluki (tror det kallas paticolor på salukispråk?). Himla fint på en vinthund, man är ju van att i princip bara se den färgen på fågelhundar annars.
:love:

Jag är avis på att salukin har så många färger, jack russelln kan bara vara tan och vit, svart och vit och svart och vit med tantecken...

@Red_Chili

Nu googlade jag runt och hittade en så fin svarttickad saluki (tror det kallas paticolor på salukispråk?). Himla fint på en vinthund, man är ju van att i princip bara se den färgen på fågelhundar annars.
:love:

Jag är avis på att salukin har så många färger, jack russelln kan bara vara tan och vit, svart och vit och svart och vit med tantecken...
Inte helt vanligt nej :) googla på Al A'lim Johara så får du se en fin svensk tik med den färgen, som mycket riktigt kallas particolor :) Finns även brunfläckigt och tja, lite allt möjligt. Saluki finns ju i alla färger en hund kan ha, förutom (vad jag vet) merle och Harlekin. Brindle är inte önskvärt, men förekommer. Det finns två saluki i Sverige med den färgen. Helsvart är inte heller vanligt, de flesta är ju svart och créme eller trefärgade. Helgråa finns det någon enstaka (kolla kennel Garamiyas om du är nyfiken, finns både Facebook och hemsida). Finns många ovanliga färger egentligen.

3354874.jpg

Själv är jag ett stort fan av fläckiga hundar. Älskar fläckar. Kanske för att min egen lilla ögonsten är en svartvit particolour (som det kallas på vår ras) och enligt mina ögon världens finaste. Men jag är dock ganska noggrann över hur fläckarna ska vara fördelade. De ska ha en "sadel" på ryggen och en ansiktsmask och gärna bläs eller annat ansiktstecken. På mittelspitz (som är min ras) gillar jag även orange, creme och leverbrun. Och fläckigt i andra färger än svart, såklart. Den här bilden på min hund är färsk, från förra veckan. Visst är hon söt? Vilka charmiga ögon alltså. Hennes ögon får mig alltid att smälta. :love::love: På förra bilden var hon 10 månader. Det var när vi var i Upplands Väsby och tävlade rallylydnad och bodde på hotell.

f57og5.jpg

Bild från agility grundkurs i Dogorama Ilanda i onsdags när vi började träna in kontaktfältshinder. Lite urfälld på grund av höglöp och ettårsfällning. Det var tredje kurstillfället och Chanel var jätteduktig på kursen. På bilden står hon dock och ifrågasätter mig lite: "Ge mig en bra anledning till varför jag ska gå ner härifrån! Jag ser så bra häruppe och du har ju inte ens någon rostbiff med dig idag! Bara tråkigt torrfoder." :D Där fick jag lära mig en gång för alla att inte glömma rostbiffen hemma när jag åker på kurs.

1zd3hjc.jpg

Här är hon på någorlunda färsk bild men i löp och fällning (vilket man kan se på låren) och ser därför inte så bra ut som hon brukar. Hon är unghund.

qzhycm.jpg

Och detta är Vilda, fyller snart 10 månader. Hon är min familjs hund. Hon är cremesobel med svart mask. Mycket trevlig liten hund som älskar alla människor och är jättegosig. :heart

----------------
Ni anar inte hur mycket jag saknat att kunna dela bilder med er alltså! Är jätteglad nu! :D :)

@Theodor Men Bedlington då, tråkhundarna! Svart, "lever" eller "sand" med eller utan tan... som ändå bara ser mest vita ut efter bara ett halvår :grin: tur att de är fina ändå.

@Sampi Jättefina hundar, älskar vovvar med mask! Har svårt för bläs dock, jag blir typ irriterad om den inte är någorlunda symmetrisk :o

@Theodor Men Bedlington då, tråkhundarna! Svart, "lever" eller "sand" med eller utan tan... som ändå bara ser mest vita ut efter bara ett halvår :grin: tur att de är fina ändå.

@Sampi Jättefina hundar, älskar vovvar med mask! Har svårt för bläs dock, jag blir typ irriterad om den inte är någorlunda symmetrisk :o

Javisst är de fina. :love: :love: Det är okej att ha svårt för bläs (eller andra utseenden/teckningar). Man gillar olika. :grin: Själv har jag inte direkt svårt för någon färg eller teckning vad jag kommer på nu (förutom vissa soblar, tycker att en del har en lite mesig/intetsägande färg), men däremot gillar jag t ex inte krulligt hårlag hos hundar. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 102
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar