Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan tillägga, det som får mig förvirrad är främst Aysus färg.

Ebrah är helt klart vad som på salukispråk heter cremefärgad. Hon har en jämn färg över i prinicp hela kroppen, något mörkare runt ögon och på nosryggen. Hon har några mörkare (inte tydliga alls) prickar på nedre halvan av benen, en vit fläck i nacken, vit svanstipp och halvmörk hud med ljusare fläckar på mage och bröst. Svart nos, svart hud runt ögonen.

Aysu är reggad som guld. Hon är klart guldfärgad, bleknar på sommaren, är även vintertid något ljusare på undersidan från huvud till svans. Inga fläckar eller prickar i pälsen förutom vit svanstipp, däremot har hon fläckig hud på bröstet. Trots att hon är mörkare än Ebrah har hon inget svart pigment, åtminstone inte i ansiktet. Hon har mörkbrun nos och brun hud vid ögonen. Hennes mormor är chokladgrizzle, så jag funderar på om Aysu kan ha fått en släng av färggener därifrån på något vis, som gör att hon saknar svart pigment och bleknar så väldigt mycket på sommaren (grizzlar skiftar ofta färg mycket).

Båda hundarna är svarta genetiskt, ingen choklad. För att säga vad de har för färg(eller kan ha för färg...) behöver man veta vad deras föräldrar har för färg men det är inte alls omöjligt att de har samma grundfärg men bara olika mycket blekning av det röda.

@Theodor Men Bedlington då, tråkhundarna! Svart, "lever" eller "sand" med eller utan tan... som ändå bara ser mest vita ut efter bara ett halvår :grin: tur att de är fina ändå.

@Sampi Jättefina hundar, älskar vovvar med mask! Har svårt för bläs dock, jag blir typ irriterad om den inte är någorlunda symmetrisk:o
Fast lever tan på bedlingtons är i princip obefintligt i Sverige, finns i Finland dock. Tog en halv evighet för mig att ens hitta en bild på en bedlington med den färgen. Genetiken bakom lever och sandy förstår jag mig inte heller på, eller jo lever är ju en sak men sandy är ju ändå så pass stor skillnad i färg [på vissa individer] men samtidigt svårt att "översätta" färgen till hur den skulle se ut utan det gråa som bleker ner allt till "vitt" :p Inte hittat nån kull som har både lever och sandy valpar i sig heller, i alla fall inte en kull där man ser valparna sida vid sida på bild.

Fick äntligen ändan ur och småtränade lite med labben ikväll. Inget ansträngande (för mig) utan övade lite snurrar åt bägge hållen, lyfta bägge framtassarna (en i taget), sitta fint och sen fick han bjuda lite frivilliga saker också. Då blir det oftast att han lägger sig ner, hakan mellan frambenen och sen ålar han bakåt :D

Övrigt för färgsiskussionen så tycker jag att wachtel- och kelpie-brunt är skitfult :o Så jag gillar inte brunt. Har bara träffat två wachtel (wachtlar?), båda bruna, och har verkligen gillat hundarna men färgen är verkligen ingen favorit. Kelpie har jag aldrig träffat. Annars är jag inte så förtjust i dillution över lag, speciellt inte på katt. En svartpadda är grymt snyggt. Dilluterat? Meh.

:rage::rage::rage:

Och wacthelbrunt är nästan snyggaste hundfärgen.
:love::love::love:

:D
Wachtelbrunt är den överlägset smidigaste färgen! Dammet syns inte, smutsen syns inte - och har man parkett syns inte ens håren :love:

Nyvaken. Hundarna tycker att det här med att vakna jättetidigt för att äta frukost (som vi gör på vardagarna) är en strålande idé! Ganska praktiskt, för då blir det inte lika jobbigt att vakna tidigt imorgon, men det känns lite tokigt att vara vaken 6:30 på en söndag utan att ha något speciellt inplanerat... Hundarna har förövrigt gått och lagt sig igen.

Fan. Ebrah har rejält ont i en tass. Jag har ingen aning om varför, för jag har inte sett att hon gjort något konstigt och så fort jag försöker ta i tassen så skriiiiker hon (och springer iväg...). Hon säger inget om jag tar i de andra tassarna... Ska se om en bekanting har vägarna förbi här idag, så kanske han kan hålla i henne när jag kollar på tassen. När jag väl lyckats kolla henne så får jag nog ringa veterinär. Fy för det här.

Fan. Ebrah har rejält ont i en tass. Jag har ingen aning om varför, för jag har inte sett att hon gjort något konstigt och så fort jag försöker ta i tassen så skriiiiker hon (och springer iväg...). Hon säger inget om jag tar i de andra tassarna... Ska se om en bekanting har vägarna förbi här idag, så kanske han kan hålla i henne när jag kollar på tassen. När jag väl lyckats kolla henne så får jag nog ringa veterinär. Fy för det här.
Håller tummarna att det är något lättbotat! :(

Håller tummarna att det är något lättbotat! :(
Tack. Nu har jag bokat tid hos veterinär till imorgon efter jobbet. Lika bra att ta det på en gång när hon inte ens låter mig ta i tassen. Försökte kolla igen nu men då skrek hon för alla tassar. Ska komma ihåg att ta med munkorg också, känns som att det kan komma att behövas...

Hunden som väckte mig i natt för att gå ut och äta gräs och som vägrade ta emot något ätbart är numera helt återställd (enligt sig själv) och tigger som aldrig förr trots att han fick en portion frukost (mindre och skonkost) för 15 minuter sedan. Det är helt otroligt synd om honom och jag är helt klart långt ner på favoritlistan.

Agående Merle diskussionen kan jag tycka att vissa hundar är vackra, andra inte. Det hade inte varit avgörande när jag valt färg. Mupphunden har enligt mig en av de absolut tråkigaste färgerna, men han är lika högt älskad ändå och jag tycket att han är väldigt vacker. Sen är jag helt klart svag för blå ögon efter min egen blåöga. Hon brukade dela in folk i två läger, de som tyckte att hon var vacker/cool/häftig och de som tyckte att de blå ögonen var läskiga.

12743576_911240858945057_3889080812186235504_n.jpg

Vad jobbigt, hoppas det inte är något allvarligt utan går enkelt att fixa. Förstår att du väljer att åka in.

Hunden som väckte mig i natt för att gå ut och äta gräs och som vägrade ta emot något ätbart är numera helt återställd (enligt sig själv) och tigger som aldrig förr trots att han fick en portion frukost (mindre och skonkost) för 15 minuter sedan. Det är helt otroligt synd om honom och jag är helt klart långt ner på favoritlistan.

Agående Merle diskussionen kan jag tycka att vissa hundar är vackra, andra inte. Det hade inte varit avgörande när jag valt färg. Mupphunden har enligt mig en av de absolut tråkigaste färgerna, men han är lika högt älskad ändå och jag tycket att han är väldigt vacker. Sen är jag helt klart svag för blå ögon efter min egen blåöga. Hon brukade dela in folk i två läger, de som tyckte att hon var vacker/cool/häftig och de som tyckte att de blå ögonen var läskiga.

12743576_911240858945057_3889080812186235504_n.jpg
Tja, då får man iallafall bort hälften av alla som ska fram och klappa på ens sååå sööööta hund om ögonen skrämmer :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI