Nu nya Blup-index!

Sv: Nu nya Blup-index!

En dålig ryttare/dålig dag drar förstås ner poängen och bedömningen för den enskilda hästen. Men i det stora hela så får nog de flesta hästar en ganska rättvis bedömning.

Det stämmer inte in på vad jag har sett. Har inte bara sett ryttare som inte gjort hästen rättvisa utan även unga hästar som reagerat på den nya och ovana miljön.

Det som har ändrats inom hoppningen är ju banorna, man ser inte längre de mastodonthinder man såg för 25 år sen utan banorna har blivit mer tekniska vilket behöver en annan sorts häst än de som "bara" kunde hoppa hus.

Jag kan faktiskt inte hålla med dig om det du skriver.

Jag tycker personligen att miljöeffekterna kan vara enorma på dessa ungahästar. Både när det gäller träning och den faktiska miljön på plats.

Har sett flertalet fina hästar få ganska mediokra poäng på 3års liksom sådan som fått väldigt bra poäng som eg är rätt mediokra.

Rent tävlingsmässigt så vet man aldrig om det är en stjärna man har eller inte, det vet man först när hästen är i den högsta klassen

Miljöeffekterna är stora visst, men de är ju samma (i prncip) för alla treåringar som bedöms på samma plats av samma domare. Detta korrigeras bort i BLUPen, om t ex en bedömningsplats har en signifikant högre medelpoäng kommer detta att korrigeras i BLUP-beräkningen.

Miljöeffekterna (dvs träning, miljö, fodring etc) blir dock större ju äldre hästen blir.

Återigen, en felbedömning drabbar den enskilda hästen, men när man har tusentals hästar att slå ut en sambandsberäkning på spelar det inte så stor roll.

Fast en klass III häst kommer förmodligen inte bli nästa världsstjärna i någon disciplin t ex...eller hur?

Visserligen ska man inte betäcka med dessa gamla hingstar men kanske har man deras döttrar eller barnbarn i aveln;)
Själv har jag ett sto efter Ceylon som bekräftar sin fars blup genom att hon inte är korrekt i benen och har en väldigt bra skritt.

Jag håller med dig om att vi inte vet hur gårdagens elithingstar hade förvärvt sig idag eftersom det idag behövs en annorlunda häst än vad som behövdes då. Men om man ska fortsätta på exemplet Jovial så har hingstlinjen han tillhör varit framgångsrik i generation efter generation i 100 år. Först inom galoppen och sen inom ridsporten. Hans sonson Master finns ju med på listan över världens tio främsta dressyrförvärvare.
Jag tycker att det rättvisaste för äldre hingstar borde vara att sortera in dem i en grupp för sig, fast jag vet inte vart gränsen ska dras;) Kanske vid de som var i avel senast på 70-talet eftersom vi på 80-talet började förändra vår ridhästavel.

Personligen ser jag blup som en hint om vad en hingst kan förväntas lämna, och inte som absolut sanning som jag hört andra göra. Jag är mer intresserad av att kolla in hingstarna själva, deras avkommor och vad deras stam lämnat än att titta på deras blup.

Ditt sista stycke är ju jätteviktigt! BLUP är ju en "hint", inte en absolut sanning. En hint och ett bra hjälpmedel, sen ska man naturligtvis väga in allt annat också. För att göra en helhetsbedömning.

När du säger Master så inser jag problemet med just Jovials BLUP, han har alltså en hel hög avkommor i flera led som tävlat utomlands, där finns det problem med att få med resultaten i BLUPen. Det tittas på en lösning på detta, så kanske kommer Jovial att ha ett hel annat BLUP när det är löst.

Det stämmer inte in på vad jag har sett. Har inte bara sett ryttare som inte gjort hästen rättvisa utan även unga hästar som reagerat på den nya och ovana miljön.

Nu vet jag att du sett oändligt många fler hästar än vad jag har gjort på dessa tester.

Men grundtanken är ju att alla hästar som bedöms på samma bedömningsplats utsätts för samma miljöpåverkan vilken man sedan räknar ut effekten av och korrigerar bort för i BLUPen.

Sen tror jag (och hoppas!) att våra domare är såpass duktiga att de kan bedöma hästen på ett hyfsat rättvist sätt ändå.

Nähä...har du läst studierna? Och hur många hästar är med i dem enligt dig då?

Sambandet är inte mellan treårstest och svår klass. Sambandet är mellan tävling och treårstest. Dvs i lite större termer än att en häst med 50 p på treårstest per automatik går svår klass. Sen finns det alltid undantag åt båda håll. Man måste se det i stort, inte på individnivå.

De tävlingsresultat man hävdar finns med i Bluppen är i princip bara 4årsresultat,då rapporteringen mellan Förbundet och ASVH inte fungerar.
Oftast betäcker man de högt bedömda 3års stona-företrädesvis med unga hingstar uppmuntrad av ASVH i tron att man på detta sätt att "skyndar på avelsframstegen".Tyvärr vet vi mkt lite om 3åringars relevanta egenskaper som sporthästar.Att basera aveln av sporthästar i så stor utsräckning på god löshoppningsförmåga och dito typ som Bluppen statistiken gör,är i mina ögon helt enkelt oseriöst.Tycker vi borde lära av KWPNs avels index,men ASVH vet ju bäst:D

De tävlingsresultat man hävdar finns med i Bluppen är i princip bara 4årsresultat,då rapporteringen mellan Förbundet och ASVH inte fungerar.
Oftast betäcker man de högt bedömda 3års stona-företrädesvis med unga hingstar uppmuntrad av ASVH i tron att man på detta sätt att "skyndar på avelsframstegen".Tyvärr vet vi mkt lite om 3åringars relevanta egenskaper som sporthästar.Att basera aveln av sporthästar i så stor utsräckning på god löshoppningsförmåga och dito typ som Bluppen statistiken gör,är i mina ögon helt enkelt oseriöst.Tycker vi borde lära av KWPNs avels index,men ASVH vet ju bäst:D

Ang. tävlingsresultaten så är det inte i rapporteringen mellan ASVH och SvRF det brister, utan i hur mycket resultat som finns att tillgå från SvRF. Sen är det klart att det finns en del svårigheter i att koppla resultat mellan två databaser. Att säga att det bara är 4-årsresultat (antar att du menar kvalitets?) är felaktigt!

Från ASVHs håll uppmuntrar man betäckning av treårsston ja, men inte specifikt med treårshingst.

Förklara gärna lite av KWPNs avelsindex! Jag är inte jätteinsatt i det (men intresserad), men visst testar även de löshoppning?

Om de inte hoppar högre eller bättre (vad nu bättre innebär?) idag så har vi ju inget avelsframsteg?

Och kanske de bästa inte hoppar högre, eller bättre, men nivån kanske har blivit jämnare, dvs botten är högre upp?

Sen har vi ju dressyren och där har vi skillnad på gångarterna ff a.

Nivån har blivit bättre på träning och det finns betydligt mer tävlingar.

Och har verkligen gången blivit bättre?? Gång är det allra svåraste att avla fram enl undersökningar som jag fick talat om för mig på en avelskonferans.

Jag tycker inte att de äldre hingstarna rör sig sämre eller de gamla världsstjärnorna.

Att man sedan har avlat fram sprättiga framben och sämre bakben är ju en annan sak enl mitt tycke ;)

Med andra ord har aveln gjort framsteg, men du tycker inte att den rör sig i rätt riktning? Vad jag har hört från elitryttare som varit med ett tag, t ex Ian Miller, så tycker han och andra att åtminstone hopphästarna idag håller en helt annan kvalitet, att de klarar banor som 70-80-talets hästar aldrig hade mäktat med.

Det finns alltid en massa undantag iofs men jag visade bl a en 4-åring på kvalitén (för att man skulle det) fick bed "mindre utecklingsbar" på gångarter, hästen har gått tom St George med plac, plus flerfaldig SM-vinnare i fälttävlan bl a. När han var ca 7 var han så stark att man kunde visa hans gång. Det finns vissa stammar som är sena osv (har ingen som helst statistik på denna) men därför tror jag att denna bedömning av unga hästar som går in i blup kan vara väldigt missvisande. En annan aspekt är att mkt populära hingstars avkommor ofta säljs till de som kanske visar mer, tar hästarna snabbare pga upplägget osv. Sådana effekter tror jag inte kommer med i bedömningen faktiskt. Så nog ska man ta blup med en nypa salt

Med andra ord har aveln gjort framsteg, men du tycker inte att den rör sig i rätt riktning? Vad jag har hört från elitryttare som varit med ett tag, t ex Ian Miller, så tycker han och andra att åtminstone hopphästarna idag håller en helt annan kvalitet, att de klarar banor som 70-80-talets hästar aldrig hade mäktat med.

Tror du får gå ännu längre tillbaka än till 70-80 talet för så mycket har inte hänt de senaste 20åren

Ian Miller red ju faktiskt mest fullblod på den tiden han var aktuell, eller rättare sagt fulbllod var det man använde over there sas.

Dessutom så är kravet på hästarna hårdare idag och man tävlar dem på annat sätt, liksom banorna självklart blivit svårare redan i lättare klasser.

Tror faktiskt inte att rent genetiskt att hästarna ändrat sig nämvärt utan det är mer vårt sätt att träna dem. Tyskarna låg oerhört långt före oss och övriga världen men nu börjar mna knappa in.

Om de inte hoppar högre eller bättre (vad nu bättre innebär?) idag så har vi ju inget avelsframsteg?

Och kanske de bästa inte hoppar högre, eller bättre, men nivån kanske har blivit jämnare, dvs botten är högre upp?

Sen har vi ju dressyren och där har vi skillnad på gångarterna ff a.
I artikeln som du refererade till så var det ingen skillnad på gångartshästarna, utan förbättringen på tävlingsbanorna (dvs andelen svenska hästar) gällde hopphästarna...
Sedan är jag förundrad över att artikeln saknar källhänvisningar i texten. En av grundreglerna för att skriva en korrekt artikel i vetenskapligt seriös genre är att ange källa efter varje mening/stycke. Hur ska man kunna leta genom alla referenstexterna om det är en specifik uppgift man vill läsa mer om? En annan sak som kan anses som mindre seriös är att referenslistan enbart består av andra artiklar som författarna själva har skrivit. En naturlig referens borde har varit Svenska ridsportförbundets årsböcker (var har de annars fått tävlingsresultatstatistiken ifrån?).

På de engelska fullbloden har man märkt att trots snabba generationsintervall och väldigt driven och medveten avel (mer pengar inblandat) så springer inte löphästarna snabbare nu än för ett antal generationer sedan! Tror knappast att halvblodens avelsframsteg är så stora som BLUPen vill påskina.

Senast ändrad:

Så nog ska man ta blup med en nypa salt

Absolut ska man det! Men därmed inte sagt att den är värdelös. Man måste vara ganska påläst, tror jag, för att man ska kunna använda den rätt.

Själv har jag just nu 4 ston som ev ska betäckas nästa år. Två av dem har över 130 i blup och bevisat bra förärvning. Den tredje har dåligt blup trots att den gått 1,40-hoppning - hon är fullblod. Den fjärde har inget blup alls - hon är import. I mitt fall så är det ju ändå olika krav på hingstar till stona, det är inte avhängt de äldre stonas blup utan helt enkelt att de är olika typer av ston.

KL

Funderar på vad som kommer att hända med Weltmans V? Jag har själv en 00:a efter honom och tycker att flera avkommor visat fina resultat och han ligger på 122 på gångarter. Det borde väl räcka för att tas bort från V-listan, eller har jag missuppfattat något?

Knapprån

Blup baseras på avkommor som är upp till 18 år gamla, dvs de som kan antas vara i tävlingsbar ålder.
Här är orsaken till varför de äldre hingstarna har så låg Blup - de har inte särskilt många avkommor i denna ålder...

Sen är ju Blup ett förväntat avelsvärde och en hingst som är död sedan 20 år tillbaka - vad vinner man på att ha ett "förväntat avelsvärde" på den? *funderar bara*

Ang. tävlingsresultaten så är det inte i rapporteringen mellan ASVH och SvRF det brister, utan i hur mycket resultat som finns att tillgå från SvRF. Sen är det klart att det finns en del svårigheter i att koppla resultat mellan två databaser. Att säga att det bara är 4-årsresultat (antar att du menar kvalitets?) är felaktigt!

Från ASVHs håll uppmuntrar man betäckning av treårsston ja, men inte specifikt med treårshingst.

Förklara gärna lite av KWPNs avelsindex! Jag är inte jätteinsatt i det (men intresserad), men visst testar även de löshoppning?

Uppenbarligen är informationen ang tävlingsresultat mkt dålig-kanske skall man lyfta fram detta tydligare i Bluppen då,tills dess att detta fungerar.

ASVH uppmuntrar både direkt och indirekt unga ston att betäckas med unga hingstar.Intresset för unga och nygodkända hingstar är vida överlägset intresset för äldre förärvningssäkra prestationshingstar.Upprörande att ASVH
inte uttryckt några synpunkter om detta:D

Några talande exempel på bristerna i Bluppens "tävlingsindex"

Feliciano 248 tävlavk

Några talande exempel på Bluppens missvisande "tävlingsindex":

Feliciano 146/248 tävlavk Cuper 146/0 tävlavk Hip Hop 141/0 tävlavk Cortez 144/729 tävlavk Tornesch 140/0 tävlavk Landlord 111/219 tävlavk Etrusco 131/0 tävlavk

Det är ju bara fånigt att påstå att Bluppen speglar avkommors tävlingsresultat
med ovanstående siffror som facit.Får en stark känsla av att Bluppen är viktigare för upphovsmännen än för vår hästavel faktiskt,vilket är beklagligt då detta räknande inte är gratis vare sig för ASVH och dess medlemmar.

Tror du förstår vad jag menart om du går in på KWPNs avelsindex och jämför med ovanstående.;)

I artikeln som du refererade till så var det ingen skillnad på gångartshästarna, utan förbättringen på tävlingsbanorna (dvs andelen svenska hästar) gällde hopphästarna...
Sedan är jag förundrad över att artikeln saknar källhänvisningar i texten. En av grundreglerna för att skriva en korrekt artikel i vetenskapligt seriös genre är att ange källa efter varje mening/stycke. Hur ska man kunna leta genom alla referenstexterna om det är en specifik uppgift man vill läsa mer om? En annan sak som kan anses som mindre seriös är att referenslistan enbart består av andra artiklar som författarna själva har skrivit. En naturlig referens borde har varit Svenska ridsportförbundets årsböcker (var har de annars fått tävlingsresultatstatistiken ifrån?).

På de engelska fullbloden har man märkt att trots snabba generationsintervall och väldigt driven och medveten avel (mer pengar inblandat) så springer inte löphästarna snabbare nu än för ett antal generationer sedan! Tror knappast att halvblodens avelsframsteg är så stora som BLUPen vill påskina.

Meningen med att referera till artikeln (som egentligen bara är en samanfattning av litteraturlistan och ingen vetenskaplig artikel i den mening du pratar om) var mest att där fanns flera intressanta artiklar/studier i just litteraturlistan. Jag gav ju även flera författare att leta reda på arbeten av och de var ju egentligen till Olgaklara för att visa på antalet hästar som ingått i de treårsteststudier som gjorts (som enligt henne inte var tusentals). Men vill man läsa om samband mellan tävling och unghästbedömningar är den av Åsa Viklund de mest intressanta (och aktuella).

Hur ser fullblodens avelssystem ut? Vad använder man för urvalsinstrument?

Avelsframsteg ska kanske inte heller bara sättas i relation till omvärlden utan även till rasen i sig.

Tror du får gå ännu längre tillbaka än till 70-80 talet för så mycket har inte hänt de senaste 20åren

Ian Miller red ju faktiskt mest fullblod på den tiden han var aktuell, eller rättare sagt fulbllod var det man använde over there sas.

Dessutom så är kravet på hästarna hårdare idag och man tävlar dem på annat sätt, liksom banorna självklart blivit svårare redan i lättare klasser.

Tror faktiskt inte att rent genetiskt att hästarna ändrat sig nämvärt utan det är mer vårt sätt att träna dem. Tyskarna låg oerhört långt före oss och övriga världen men nu börjar mna knappa in.

Den häst jag tänker på i samband med Ian Miller är naturligtvis Big Ben, och det var väl inget fullblod?

ASVH uppmuntrar både direkt och indirekt unga ston att betäckas med unga hingstar.Intresset för unga och nygodkända hingstar är vida överlägset intresset för äldre förärvningssäkra prestationshingstar.Upprörande att ASVH
inte uttryckt några synpunkter om detta:D

Var hittar du detta? För det är inget jag hört eller sett.

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 196
Senast: Hedwig
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 477
Senast: Wingates
·
Avel Tycker det kan förtjäna en egen tråd. Än är inte själva blup.se uppdaterat vad jag kan få fram men det finns excelark med hingstarnas...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!