Sv: Nu nya Blup-index!
Avelsmålet måste vara att avla med siktet svår klass..
Ja och det är det ju men jag förstod inte var du ville komma med det i sammanhanget samband/korrelationer etc?
Det finns ju fler exempel, dessutom så tror jag att Mynta hade klarat sig bra utan HL
Oavsett så har ju inte Mynta t ex någon speciellt bra teknik, utan hoppar mycket med hjärta och inställning. Vilket iofs är bra egenskaper men brukar inte räcka hela vägen. Kanske utan HL men inte utan en bra ryttare.
I Tyskland har man ett helt annat system med unghästklasser där man bed ALLA startande unghästar med poäng istället för med felfria rundor, så visst lägger man betydligt högre vikt vid unghästtävlingar tex bundesc än vid 3års tester.
Jag vet inte hur BLUP räknas i Tyskland, men jag vet att det är exteriöra poäng t ex med och inte bara tävling.
Det är just det som är missvisande, de flesta som tittar på blup vet inte vad medelf betyder och varför man skriver in det. Och jo det är många hingstar som bara har 3års och kvalitet som ligger bland topp 20 och även före några av de bästa i världen.
Många? Jag hittade tre tror jag? Och bara för att en hingst är bra själv betyder det inte alls att den behöver lämna bra avkommor. Om folk inte ser till medelfelet är det ju inte BLUP i sig det är fel på utan att folk inte förstår hur det ska användas. Då är det snarare mer information som behövs än att man ska göra om/förkasta BLUP.
Det är väl självklart att tex Jovial hade haft ett annat blup om han haft "nyare " avkommor och som dessutom hade deltagit i 3års.
Självklart är det inte. Det kan vi ju bara spekulera i.
Visst är det missvisande när en unghingst kan ha så betydligt bättre blup än en av de bästa
Behöver inte vara missvisande. Denna unghingst kan ju vara nästa "bästa". Och vad menar du med en av de bästa? Den hingstens egna prestationer eller dess avkommors? Om det är avkommorna kan det faktiskt rent teoretiskt vara så att denna hingst fått massor med bra ston och därmed ser bättre ut än den är.
En bra häst är alltid en bra häst
Både och. Om man tar två lika bra hästar och sätter den ena hos RGB och den andra hos Lilla Lisa, så kommer förmodligen den förstnämnda gå längre och verka bättre.
Gå in på Falsterbos hemsida där har du statistik.
Tackar, ska kolla!
Länka dem gärna till mig för jag antar att det var Svenska hästar du menade nu?
Japp, vi pratar svenska hästar. Kolla på denna artikel:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/stiftelsen_lantbruksforskning/rapport_slf/RSLF66/RSLF66AT.PDF
Kolla gärna litteraturlistan. Emma Thorén Hellstens examensarbete jämför treårs med kvalitets. Åsa Viklund på SLU jämför kvalitets (och treårs tror jag) med tävlingsresultat. Maria Edlén har jämfört fölbesiktning med treårs. De två senare borde gå fram genom att googla eller liknande. Emma Thorén Hellsten har även gjort senare studier.
Åren 1999 till 2007 har över 8000 hästar visats på treårstest. Alla dessa ingår i de senare studier som gjorts.