Avelsmålet är detsamma dvs häst för svår klass
?? Som sagt, du blandar begrepp friskt. Svårt att bemöta när jag faktiskt inte ens förstår vad du menar.
Det finns många hästar som fått topp poäng på 3års som inte ens går 110 cm hoppning liksom det finns hästar som får mkt låga poäng som går OS för att nämna en så hade Mynta väldigt dåliga poäng i kvalitet, 5-4 tex
Mynta är väl ett strålande exempel på en häst som
inte hade nått de klasserna hon gått utan en
mycket kompetent ryttare. Och så diskuterar du på individnivå igen, försök se det i ett större sammanhang.
Nej jag har aldrig hört tex Roffe berömma löshoppning som ett sätt att leta en ny stjärna på så många hästar som vi löshoppat under åren både med honom och utan har gett ganska mkt på benen för det uttalandetNej jag vet inte var du får detta ifrån för de flesta elitryttare tittar inte på 3års eftersom det visar mkt lite om det är en framtida stjärna.
Jag sa inte att Roffe (honom nämnde jag som ex på en duktig ryttare som förmodligen kan få en skithäst att hoppa bra) gjorde det, det vet jag inget om, men flera andra gör det. Och forskare över hela världen, t ex de tyska.
3års måste ha en mkt stor påverkan på BLUP annars hade det inte funnits så många hingstar med i topp 20 som inte har en endaste tävlande avkomma och det är det jag är emot.
Återigen, treårstest har naturligtvis stor påverkan på de hingstar som endast har avkommor som visats på detta. Det är inte
så många hingstar och de har ett stort medelfel (som jag sagt säkert i alla fall tre gånger nu). För de hingstar som har avkommor som tävlat och gått kvalitets kommer treårstestet att minska i betydelse.
Varför inte dela upp BLUP så man tar bort de hingstar som inte har tävlande avkommor och jämför dem med varandra liksom man jämför de som kanske inte har några i 3års med varandra.
Jag sätter en hundring på att man inte skulle få så olika BLUP-index faktiskt. Tack vare sambanden.
Som man gör nu är missvisande
Nepp!
Håller inte med dig alls här, det är endast championaten som visar om du har en bra häst eller inte att jobba med. Därför väljer många uppfödare att sätrta upp proffs ryttare inför dessa. Liksom man gör i alla andra länder.
Visst finns det även undantag men de allra flesta som gått bra i championaten brukar fortsätta att gå bra upp i klasserna.
Vad är det du inte håller med om? Att en bra ryttare kan få en sämre häst gå bra än vad en dålig ryttare kan? Att en 5-6 årig häst utsatts för större miljöpåverkan än en treårig? För det är liksom fakta...
Skulle gärna se statistik på det du säger, och inte "jag minns" eller enstaka exempel utan riktig statistik där alla championatshästarna är med.
Till sist skulle jag gärna vilja ha svar på om du hade läst de studier där treårstesterna är med och hur många hästar du ansåg var med i dem (eftersom det inte var tusentals enligt dig).