Nu nya Blup-index!

Sv: Nu nya Blup-index!

Enligt mig har 3 årstester inte så mkt med ridbarhet o vilja att hoppa 1.60 banor under ryttare att göra.

Det är inte förren man har en häst som är 5 eller 6 som man ser modighet o vilja på riktigt! Min finaste häst hade bara 45 poäng på 3 års o 7 tror jag på hopp..

Inte kolar väl proffsryttare på BLUP?

Hur i helvete kan tex Camaro M ha bättre Blup än avelsmatadoren Voltaire? Absurt!

Den hingsten jag tog upp tidigare i tråden är väl ett utmärkt exempel: Cuper

Du hade inte skrivit ut hingstens namn och jag missade tydligen honom när jag tittade i tabellen. Hittade en till hingst så jag hade vist kollat lite slarvigt.

Ok, jag antar (obs, antar för jag vet inte) att dressyrtemperamentsBLUPen för honom i så fall är baserad dels på hans egen kvalitetsbedömning, dels på andra släktingars. Medelfelet är ju också ganska högt, vilket stödjer den teorin.

Men ärligt flera tusen hästar har inte varit med i några 3års test studier.

Och jo jag själv har sett flera tusen hästar under åren och ser inget samband med 3års och hästar i svår klass

Nähä...har du läst studierna? Och hur många hästar är med i dem enligt dig då?

Sambandet är inte mellan treårstest och svår klass. Sambandet är mellan tävling och treårstest. Dvs i lite större termer än att en häst med 50 p på treårstest per automatik går svår klass. Sen finns det alltid undantag åt båda håll. Man måste se det i stort, inte på individnivå.

Enligt mig har 3 årstester inte så mkt med ridbarhet o vilja att hoppa 1.60 banor under ryttare att göra.

Det är inte förren man har en häst som är 5 eller 6 som man ser modighet o vilja på riktigt! Min finaste häst hade bara 45 poäng på 3 års o 7 tror jag på hopp..

Inte kolar väl proffsryttare på BLUP?

Hur i helvete kan tex Camaro M ha bättre Blup än avelsmatadoren Voltaire? Absurt!

Fast för att hoppa en 1,60 bana så skadar det inte med bra teknik? Bra taxering? Förmåga att rätta sig? Positiv attityd? Saker som bedöms vid treårstest.

45 poäng är klass 1 och inte dåligt, 7 i hoppning är helt godkänt så det var inget revolutionerande du kom med om det blev en bra häst.

Proffsryttare kollar säker på BLUP - om de ska köpa sig en bra avelshäst! BLUP säger inte mycket om hur individen är i sig. Den visar vad individen sannolikt har att nedärva tillkommande generationer!

BLUP är ett avelsvärde, inte ett bedömningsvärde på hästen. STOR skillnad!

En sak håller jag med om här: Förmågan att rätta sig. Om det nu är överrenstämmande med ryttare på ryggen.

Ja, men OM man nu skall jämföra vad hästarna förärver: Hur kan då sådana hingstar som tex som Voltaire få sämre poäng än camaro M mm? Så en häst som ger bättre typ som tex Akribori skall få slå ut hästar som med säkerhet ger bra hopphästar med mkt mod o vilja o försiktighet?

Jag tittar ej på BLUP. Det stämmer ej!!!

Senast ändrad:

En sak håller jag med om här: Förmågan att rätta sig. Om det nu är överrenstämmande med ryttare på ryggen.

Borde det ju vara. Om en häst är rädd om benen eller inte borde inte påverkas av ryttaren. Möjligen om ryttaren lägger hästen fel upprepade gånger att den till slut slutar bry sig, men då är det ett uppenbart ryttarfel...

Jag tittar inte på blup, bara tävlande avkommor. Det tycker jag är det enda intressanta. Jag har t ex haft 3 hästar som gått svår klass framgångsrikt i 2 grenar, de var e Solid, Asterix och Kaliber. Har inte kollat blup, men skulle hellre avla på dem (om de nu alla varit ston...) än många som har högt blup

Knapplån!!
Om ni nu har förkastat Blup redan o inte använder er av det...varför lägger ni då ner så mycket energi att irritera er på det o läsa fel i tabellerna?
För en som inte läser Blup eller tror på det verkar det konstigt tycker jag.

Fast vad jag kan se finns det inte någon hingst som bara har visade treåringar och inget annat. Eller har du något exempel?

Samtliga nya hingstar har bara 3-åringar, i princip. Möjligen finns det äldre avkommor utomlands, men de räknas ju inte med.

Samtliga nya hingstar har bara 3-åringar, i princip. Möjligen finns det äldre avkommor utomlands, men de räknas ju inte med.

Inte samtliga, men visst många av dem. Men som sagt, då grundar sig förmodligen temp. index på deras egna resultat samt släktingars. Och i samtliga fall är indexets säkerhet mycket låg, något man alltid ska ta i beaktande också.

Borde det ju vara. Om en häst är rädd om benen eller inte borde inte påverkas av ryttaren. Möjligen om ryttaren lägger hästen fel upprepade gånger att den till slut slutar bry sig, men då är det ett uppenbart ryttarfel...

Det är mkt stor skillnad på löshoppning kontra hoppning under ryttare. Ridbarheten påverkar till 100%

Det är inte ens säkert att man kan se kapacitet i löshoppning. För många hästar går på bra ridbarhet liksom många som löshoppar med mkt stor kapacitet kanske inte går att reglera under ryttare.

Det är först när unghästarna går championaten som man kan säga om det är en bra tävlingshäst eller inte.

Att de kommer ut på lite tävlingar i 120 tycker jag inte visar speciellt mkt på sambandet med 3års test.

För det är ju faktiskt svår klass som borde vara målet med all avel

Knapplån!!
Om ni nu har förkastat Blup redan o inte använder er av det...varför lägger ni då ner så mycket energi att irritera er på det o läsa fel i tabellerna?
För en som inte läser Blup eller tror på det verkar det konstigt tycker jag.

Eftersom det är en orsak till att man tar bort hingstar i avel plus att du får resultat på dina uppfödningar.

Ganska viktigt!

Håller med!!

Jag har tidigare sneglat på BLUP o antar att många gör det o det är ju jättetråkigt om många människor väljer tex hingst efter BLUP om det ej säger det de tror att siffrorna säger.

Jag har också fått höra att löshoppning o ridning är två olika saker. jag pesonligen är mkt irriterad på att folk ger mkt pengar för hästar som tex på auktioner med löshoppning, hoppar över sig o visar extrem försiktighet. Nuförtiden verkar det premieras o det är inte vad jag vill attt en banhoppningshäst skall göra o dessutom är det stor risk att hästen är extremt försiktig o stannar. Sett massor av fina unghästar nu i år i kvalningar till Falsterbo o Breeders som har landor S, contendro, Forsyth o andra bra stamtavlor o som stannar för minsta lilla tex ett lerigt underlag mm medans min häst aldrig stannat vare sig på träning eller tävling o har ju fått höra att den kniper bara för att den inte öppnar upp rakt upp. ja, nu kom jag från ämnet lite men jag tror att vi måste gå från stilhoppning till funktionell hoppning. En funktionell bedömning som bedömer vad som egentligen behövs på tävling o inte vad som ser flashigt ut.

Det är bra att ha siffror o bedömning när det gäller ben däremot tycker jag nu när jag skall välja hingst till mitt ena sto som har inåtroterade framben.

Ja, visst jag tror att ryttarna o profffsen tittar på avkommor på tävlingar o inte går in så mkt på BLUP men de som går hemma på gården o avlar går säkert in o tittar o då är det synd att det ej finns mer relevans bakom siffrorna.

Knapplån

Fast så hårt behöver man inte ta det....;)
Blup-index är ett verktyg bland många andra.

Sedan tycker jag att själva sidan blup.se är jättebra, använder den nästan varje dag och det tror jag ni också gör.
Har ni sett den fina ungdomsidan också?:laugh:

Det är mkt stor skillnad på löshoppning kontra hoppning under ryttare. Ridbarheten påverkar till 100%

Det är inte ens säkert att man kan se kapacitet i löshoppning. För många hästar går på bra ridbarhet liksom många som löshoppar med mkt stor kapacitet kanske inte går att reglera under ryttare.

Det är först när unghästarna går championaten som man kan säga om det är en bra tävlingshäst eller inte.

Att de kommer ut på lite tävlingar i 120 tycker jag inte visar speciellt mkt på sambandet med 3års test.

För det är ju faktiskt svår klass som borde vara målet med all avel

Du blandar ihop äpplen och päron vilket gör det lite svårt att bemöta dina argument.

Avelsmålet är en internationellt konkurrenskraftig häst, så där är svår klass med. Men det är avelsmålet. Det har inget med samband mellan treårstest och tävling att göra rakt av. Sambandet mellan unghästbedömning och treårstest använder man för att uppnå avelsmålet genom att så tidigt som möjligt avgöra om en hingst har i aveln att göra.

Om en häst kommer ut på tävlingar i 120 kan absolut ha ett samband med treårstest att göra, om det är så att dess resultat på treårstestet visar att det är där dess kapacitet ligger (krasst alltså, nu räknar man inte samband på individnivå). Det känns lite som att du inte alls förstått begreppet samband (korrelation).

Att man kan se kapacitet genom löshoppning är både hästforskare samt ryttare överens om över hela världen. Men sen är treårstestet bara en del av BLUPen (om vi pratar en säker BLUP, återigen, medelfelet är viktigt!). Det ingår även kvalitetsbedömning (oftast med uppsutten hoppning) samt tävling i de säkraste BLUPvärdena. Så löshoppningen är en ganska liten del.

Jag ser ett stort problem med att bedöma hästar på t ex championaten, där har du en mycket stor miljöpåverkan, dvs ryttare, tränare etc. Då är det svårare att avgöra om hästen fick bra/dåliga resultat p g a det. I händerna på RGB går säkert en häst som går 120-banor med en normal ryttare högre än så. Vad har vi bedömt då? Hur duktig RGB är som ryttare eller om hästen är bra?

Du blandar ihop äpplen och päron vilket gör det lite svårt att bemöta dina argument.

Avelsmålet är en internationellt konkurrenskraftig häst, så där är svår klass med. Men det är avelsmålet. Det har inget med samband mellan treårstest och tävling att göra rakt av. Sambandet mellan unghästbedömning och treårstest använder man för att uppnå avelsmålet genom att så tidigt som möjligt avgöra om en hingst har i aveln att göra.

Avelsmålet är detsamma dvs häst för svår klass

Om en häst kommer ut på tävlingar i 120 kan absolut ha ett samband med treårstest att göra, om det är så att dess resultat på treårstestet visar att det är där dess kapacitet ligger (krasst alltså, nu räknar man inte samband på individnivå). Det känns lite som att du inte alls förstått begreppet samband (korrelation).

Det finns många hästar som fått topp poäng på 3års som inte ens går 110 cm hoppning liksom det finns hästar som får mkt låga poäng som går OS för att nämna en så hade Mynta väldigt dåliga poäng i kvalitet, 5-4 tex

Nej jag har aldrig hört tex Roffe berömma löshoppning som ett sätt att leta en ny stjärna på så många hästar som vi löshoppat under åren både med honom och utan har gett ganska mkt på benen för det uttalandet

Att man kan se kapacitet genom löshoppning är både hästforskare samt ryttare överens om över hela världen. Men sen är treårstestet bara en del av BLUPen (om vi pratar en säker BLUP, återigen, medelfelet är viktigt!). Det ingår även kvalitetsbedömning (oftast med uppsutten hoppning) samt tävling i de säkraste BLUPvärdena. Så löshoppningen är en ganska liten del.

Nej jag vet inte var du får detta ifrån för de flesta elitryttare tittar inte på 3års eftersom det visar mkt lite om det är en framtida stjärna.

3års måste ha en mkt stor påverkan på BLUP annars hade det inte funnits så många hingstar med i topp 20 som inte har en endaste tävlande avkomma och det är det jag är emot.

Varför inte dela upp BLUP så man tar bort de hingstar som inte har tävlande avkommor och jämför dem med varandra liksom man jämför de som kanske inte har några i 3års med varandra.

Som man gör nu är missvisande

Jag ser ett stort problem med att bedöma hästar på t ex championaten, där har du en mycket stor miljöpåverkan, dvs ryttare, tränare etc. Då är det svårare att avgöra om hästen fick bra/dåliga resultat p g a det. I händerna på RGB går säkert en häst som går 120-banor med en normal ryttare högre än så. Vad har vi bedömt då? Hur duktig RGB är som ryttare eller om hästen är bra?

Håller inte med dig alls här, det är endast championaten som visar om du har en bra häst eller inte att jobba med. Därför väljer många uppfödare att sätrta upp proffs ryttare inför dessa. Liksom man gör i alla andra länder.

Visst finns det även undantag men de allra flesta som gått bra i championaten brukar fortsätta att gå bra upp i klasserna.

Avelsmålet är detsamma dvs häst för svår klass

?? Som sagt, du blandar begrepp friskt. Svårt att bemöta när jag faktiskt inte ens förstår vad du menar.

Det finns många hästar som fått topp poäng på 3års som inte ens går 110 cm hoppning liksom det finns hästar som får mkt låga poäng som går OS för att nämna en så hade Mynta väldigt dåliga poäng i kvalitet, 5-4 tex

Mynta är väl ett strålande exempel på en häst som inte hade nått de klasserna hon gått utan en mycket kompetent ryttare. Och så diskuterar du på individnivå igen, försök se det i ett större sammanhang.

Nej jag har aldrig hört tex Roffe berömma löshoppning som ett sätt att leta en ny stjärna på så många hästar som vi löshoppat under åren både med honom och utan har gett ganska mkt på benen för det uttalandetNej jag vet inte var du får detta ifrån för de flesta elitryttare tittar inte på 3års eftersom det visar mkt lite om det är en framtida stjärna.

Jag sa inte att Roffe (honom nämnde jag som ex på en duktig ryttare som förmodligen kan få en skithäst att hoppa bra) gjorde det, det vet jag inget om, men flera andra gör det. Och forskare över hela världen, t ex de tyska.

3års måste ha en mkt stor påverkan på BLUP annars hade det inte funnits så många hingstar med i topp 20 som inte har en endaste tävlande avkomma och det är det jag är emot.

Återigen, treårstest har naturligtvis stor påverkan på de hingstar som endast har avkommor som visats på detta. Det är inte många hingstar och de har ett stort medelfel (som jag sagt säkert i alla fall tre gånger nu). För de hingstar som har avkommor som tävlat och gått kvalitets kommer treårstestet att minska i betydelse.

Varför inte dela upp BLUP så man tar bort de hingstar som inte har tävlande avkommor och jämför dem med varandra liksom man jämför de som kanske inte har några i 3års med varandra.

Jag sätter en hundring på att man inte skulle få så olika BLUP-index faktiskt. Tack vare sambanden.

Som man gör nu är missvisande

Nepp!

Håller inte med dig alls här, det är endast championaten som visar om du har en bra häst eller inte att jobba med. Därför väljer många uppfödare att sätrta upp proffs ryttare inför dessa. Liksom man gör i alla andra länder.

Visst finns det även undantag men de allra flesta som gått bra i championaten brukar fortsätta att gå bra upp i klasserna.

Vad är det du inte håller med om? Att en bra ryttare kan få en sämre häst gå bra än vad en dålig ryttare kan? Att en 5-6 årig häst utsatts för större miljöpåverkan än en treårig? För det är liksom fakta...

Skulle gärna se statistik på det du säger, och inte "jag minns" eller enstaka exempel utan riktig statistik där alla championatshästarna är med.

Till sist skulle jag gärna vilja ha svar på om du hade läst de studier där treårstesterna är med och hur många hästar du ansåg var med i dem (eftersom det inte var tusentals enligt dig).

?? Som sagt, du blandar begrepp friskt. Svårt att bemöta när jag faktiskt inte ens förstår vad du menar.
Avelsmålet måste vara att avla med siktet svår klass..

Mynta är väl ett strålande exempel på en häst som inte hade nått de klasserna hon gått utan en mycket kompetent ryttare. Och så diskuterar du på individnivå igen, försök se det i ett större sammanhang.
Det finns ju fler exempel, dessutom så tror jag att Mynta hade klarat sig bra utan HL

Jag sa inte att Roffe (honom nämnde jag som ex på en duktig ryttare som förmodligen kan få en skithäst att hoppa bra) gjorde det, det vet jag inget om, men flera andra gör det. Och forskare över hela världen, t ex de tyska.
I Tyskland har man ett helt annat system med unghästklasser där man bed ALLA startande unghästar med poäng istället för med felfria rundor, så visst lägger man betydligt högre vikt vid unghästtävlingar tex bundesc än vid 3års tester.

Återigen, treårstest har naturligtvis stor påverkan på de hingstar som endast har avkommor som visats på detta. Det är inte många hingstar och de har ett stort medelfel (som jag sagt säkert i alla fall tre gånger nu). För de hingstar som har avkommor som tävlat och gått kvalitets kommer treårstestet att minska i betydelse.

Det är just det som är missvisande, de flesta som tittar på blup vet inte vad medelf betyder och varför man skriver in det. Och jo det är många hingstar som bara har 3års och kvalitet som ligger bland topp 20 och även före några av de bästa i världen.

Jag sätter en hundring på att man inte skulle få så olika BLUP-index faktiskt. Tack vare sambanden.

Det är väl självklart att tex Jovial hade haft ett annat blup om han haft "nyare " avkommor och som dessutom hade deltagit i 3års.

Visst är det missvisande när en unghingst kan ha så betydligt bättre blup än en av de bästa :crazy:

Vad är det du inte håller med om? Att en bra ryttare kan få en sämre häst gå bra än vad en dålig ryttare kan? Att en 5-6 årig häst utsatts för större miljöpåverkan än en treårig? För det är liksom fakta...

En bra häst är alltid en bra häst

Skulle gärna se statistik på det du säger, och inte "jag minns" eller enstaka exempel utan riktig statistik där alla championatshästarna är med.

Gå in på Falsterbos hemsida där har du statistik.

Till sist skulle jag gärna vilja ha svar på om du hade läst de studier där treårstesterna är med och hur många hästar du ansåg var med i dem (eftersom det inte var tusentals enligt dig).

Länka dem gärna till mig för jag antar att det var Svenska hästar du menade nu?

Varför? BLUPen är ju ingen varudeklaration på hingstarna. Den är ett jämförelsetest. Dålig BLUP på en äldre hingst betyder inte att hingsten är dålig, eller att den var dålig när den användes. Det betyder att i jämförelse med dagens hästar/hingstar finns det bättre individer.

Även om en äldre hingst har många avkommor som tävlat på den tiden hingsten var verksam, finns det ju ingenting som säger att dessa avkommor skulle stå sig på tävlingsbanan idag.

Precis, hingstar som Jovial och Utrillo var bra på sin tid. Men aveln har ju gått framåt (bla tack vare hingstar som dem), och idag har vi bättre hingstar till vårt förfogande. Det riktigt dåliga vore ju ifall blup-en skulle toppas av hingstar som är döda sen länge - det skulle ju betyda att aveln går åt fel håll, och att dagens hästar har sämre kapacitet och förutsättningar än de hästar som fanns för 20-30 år sen.

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 196
Senast: Hedwig
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 483
Senast: Wingates
·
Avel Tycker det kan förtjäna en egen tråd. Än är inte själva blup.se uppdaterat vad jag kan få fram men det finns excelark med hingstarnas...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka