Nu nya Blup-index!

Sv: Nu nya Blup-index!

Jag menar hingstar som tex Jovial etc de kan omöjligt förbättra sin index med tanke på att de inte längre kan producera avkommor.

Om Jovial har en massa avkommor som placerar sig på tävling (eller avkommors avkommor som går bra på treårstest etc) kommer hans BLUP ju att höjas. Jag tror att du kanske ska läsa på lite mer om hur BLUPen verkligen fungerar innan du kritiserar :angel:.

Om Jovial har en massa avkommor som placerar sig på tävling (eller avkommors avkommor som går bra på treårstest etc) kommer hans BLUP ju att höjas. Jag tror att du kanske ska läsa på lite mer om hur BLUPen verkligen fungerar innan du kritiserar :angel:.

Fast du borde kanske läsa på VEM Jovial var och vila avkommor han lämnat :crazy:

DEt finns faktiskt studier på att det finns starkt samband mellan 3 års test o senare tävlingskarriärer. men just nu kommer jag inte ihåg vart man hittar det.
I fälttävlan används ju dock både hopp o gångarter så så missvisande är det ju inte.

Läste Bubblas svar efter att jag svarat.

Jovial fanns med i var o varannan hbl häst tidigare. O massor av dem gjorde aldrig någonting...ser man till antalet så blir det inte mycket i det stora hela. O i dagens hästar är han mycket utspädd.
Visst han har gjort mycket för svensk avel precis som utrillo mfl.
Men de ligger mycket långt bak i leden nu.

Fast du borde kanske läsa på VEM Jovial var och vila avkommor han lämnat :crazy:

Ska erkänna att jag inte tänkte på att han var fullt så gammal (men jag vet vem han var och vad han lämnat i stort). Men teorin kvarstår, även om du får flytta fram generationerna någon eller några stycken. Eftersom BLUPen baserar sig på ALL släktskapsinformation.

Sen kommer ju de gamla hingstarna att hamna i lite sämre dager p g a att deras egna tävlingsresultat och många av deras avkommors inte kommer med i BLUPen eftersom de helt enkelt inte finns registrerade. Men någonstans måste man ju börja, eller hur?

Jovial fanns med i var o varannan hbl häst tidigare. O massor av dem gjorde aldrig någonting...ser man till antalet så blir det inte mycket i det stora hela. O i dagens hästar är han mycket utspädd.
Visst han har gjort mycket för svensk avel precis som utrillo mfl.
Men de ligger mycket långt bak i leden nu.

Jag behöver inte veta vem Jovial är/var det vet jag mkt väl och jag vet också att han var väldigt bra fädershingst med väldigt många tävlande avkommor på den allra högsta nivån.

Och det är ju självklart att de flesta av dem inte tävlade det var inte så vanlig på den tiden och det är här jag tycker blup är missvisande att man har med en så pass gammal hingst och jämför honom med unghingstar som bara har avkommor i 3års :crazy:

Blup borde varit uppdelat så att inte resultaten dalar på de äldre hingstarna vilket de nu gör..

Jag behöver inte veta vem Jovial är/var det vet jag mkt väl och jag vet också att han var väldigt bra fädershingst med väldigt många tävlande avkommor på den allra högsta nivån.

Och det är ju självklart att de flesta av dem inte tävlade det var inte så vanlig på den tiden och det är här jag tycker blup är missvisande att man har med en så pass gammal hingst och jämför honom med unghingstar som bara har avkommor i 3års :crazy:

Blup borde varit uppdelat så att inte resultaten dalar på de äldre hingstarna vilket de nu gör..

Fast hela tanken med BLUPen är ju att man ska kunna jämföra äldre hästar med yngre. Och om det ska vara någon mening med avel så ska den hela tiden gå framåt, och då blir ju de äldre hästarna per automatik omsprungna av de yngre. Inget konstigt alls. Och blir de inte omsrungna så är/var de exceptionellt bra. Eller så har vi drivit aveln åt fel håll.

Avelsvärdebokstäverna däremot, tilldelas ju i regel i hingstens tid (mer eller mindre) och då kan man se hur hingsten stod sig då.

Fast hela tanken med BLUPen är ju att man ska kunna jämföra äldre hästar med yngre. Och om det ska vara någon mening med avel så ska den hela tiden gå framåt, och då blir ju de äldre hästarna per automatik omsprungna av de yngre. Inget konstigt alls. Och blir de inte omsrungna så är/var de exceptionellt bra. Eller så har vi drivit aveln åt fel håll.

Avelsvärdebokstäverna däremot, tilldelas ju i regel i hingstens tid (mer eller mindre) och då kan man se hur hingsten stod sig då.

Fast man kan ju inte göra det. Man måste kanske dra ett sträck någonstans.

Jovial och andra borde ju med lite sunt förnuft liggga före en hingst som bara har 16st avkommor i 3årstest. Det är ju min åsikt.

Som både Kicket och Bubbla sagt så har jag senast fått det från Åsa Braam och Emma Thoren Hellsten.
Men det man inte får glömma i allt detta är att BLUP är ett statistisk hjälpmedel, inte en absolut sanning!

OM större delen av de visade hästarna på 3 års följer sina resultat där med förväntade tävlingsresultat, så är det en tillräckligt stark koppling för att man kan använda det i en sådan här undersökning, sen kommer det alltid att finnas undantag!

Sedan är det också så att resultatet på 3års o kvaliten spelar roll i temp och teknik bluppen men EJ i tävlingsblupen på hoppningen! Där är det bara tävlingsresultat hos den häst det gäller, släktingar och avkommors tävlingsresultat som räknas in! Det är ju ganska enkelt att dra lite egna slutsatser om säkerheten av vissa resultat då antal avkommor det baseras på i resp inräkningsmoment står med! :idea:

Jag tycker att det är ett bra hjälpmedel, men man får ju inte glömma att det är just det och ingen absolut sanning! Vi vet ju alla att även en toppstammad häst kan bli medioker och en som kanske inte borde bli så bra på "pappret" går svår klass!

Appropå fälttävlan tycker jag att de borde kunna räkna in resultaten baserat på den nivån hoppningen respektive dressyren ligger på.Men den förklaring jag hört på varför det inte räknas med är att de flesta fälttävlanshästar tävlar i hoppning och dressyr också...

Fast man kan ju inte göra det. Man måste kanske dra ett sträck någonstans.

Jovial och andra borde ju med lite sunt förnuft liggga före en hingst som bara har 16st avkommor i 3årstest. Det är ju min åsikt.

Varför? BLUPen är ju ingen varudeklaration på hingstarna. Den är ett jämförelsetest. Dålig BLUP på en äldre hingst betyder inte att hingsten är dålig, eller att den var dålig när den användes. Det betyder att i jämförelse med dagens hästar/hingstar finns det bättre individer.

Även om en äldre hingst har många avkommor som tävlat på den tiden hingsten var verksam, finns det ju ingenting som säger att dessa avkommor skulle stå sig på tävlingsbanan idag.

Varför? BLUPen är ju ingen varudeklaration på hingstarna. Den är ett jämförelsetest. Dålig BLUP på en äldre hingst betyder inte att hingsten är dålig, eller att den var dålig när den användes. Det betyder att i jämförelse med dagens hästar/hingstar finns det bättre individer.

Även om en äldre hingst har många avkommor som tävlat på den tiden hingsten var verksam, finns det ju ingenting som säger att dessa avkommor skulle stå sig på tävlingsbanan idag.

Jo fast det gör det ju. Hästarna har inte utvecklats så mycket som folk vill tro

Appropå fälttävlan tycker jag att de borde kunna räkna in resultaten baserat på den nivån hoppningen respektive dressyren ligger på.Men den förklaring jag hört på varför det inte räknas med är att de flesta fälttävlanshästar tävlar i hoppning och dressyr också...

Fast det var nog det dummaste jag någonsin läst :crazy:

Det är mer en bortförklaring till att man inte räknar med det. En fälttävlanshäst som har stora prestationer i höga klasser brukar inte tävlas speciellt mycket i de andra grenarna och speciellt inte jaga placeringar på det sättet man gör i "sina" grenar. Man gör oftast sina kval eller hoppr lite på våren men när väl fälttävlan startar så tävlar man bara det. Därför kan man inte säga så som förklaring eftersom dessa hästar gör så otroligt få starter och säkerligen inte i närheten av deras kapacitet.

Håller med Olgaklara i allt det hon hittills har skrivet i tråden!

Tycker också det är lite missvisande att ha med t ex Jovial i index-listorna.
Det är helt missvisande. När hans avkommor var aktiva fanns inte 3-årstest (första gick 1999) och kvalitetsbedömningarna hade precis börjat (första gick 1973). Jovial dog 1976.

Varför inte dela upp listorna:
hingstar verksama på 70-talet, 80-talet o s v på liknande sätt som tävlingsstatisken brukar presenteras.

Jovial fanns med i var o varannan hbl häst tidigare. O massor av dem gjorde aldrig någonting...ser man till antalet så blir det inte mycket i det stora hela
Herre gud! Hur många hingstar vet du som på totalt 1035 betäckta ston lämnat 2 OS-medaljörer?
Jovial toppade livstidsstatistiken i fälttävlan (9 placerad svår och 9 plac medelsvår fälttävlan) som publicerades 2006. Han låg fyra i hoppningen (i tabellen för de hingstar som var insatta i aveln t o m 1970).

Senast ändrad:

Jag menar hingstar som tex Jovial etc de kan omöjligt förbättra sin index med tanke på att de inte längre kan producera avkommor.

Och nej jag tycker inte att blup visar någon sanning eftersom man utesluter en hel tävlingsgren.

Var har du fått det ifrån att 3års visar eller bevisar sambandet med prestation i framtiden. Det är ju i de allra flesta fall tvärtom!!

Det är ju bara att se på några av de bästra hästarna vi har/haft som samtliga gjort dåliga resultat i 3års.

Liksom de som visat bra resultat är många rätt mediokra idag när det gäller tävling.

Jag tycker att 3års borde få betydligt lägre betydelse i blup

det är inte rätt att en hingst som inte har en enda tävlande avkomma och endast 16 st visade avkommor på endast 3års test skall ligga så högt i blup då baserar man det på fel saker...

:bow::bow:

Håller helt med dig, tycker att det är oerhört konstigt att man lägger så stor vikt vid treårs-test. Dels för att många treåringar inte är färdiga. Men också för att vi faktiskt inte har tävlingar i varken löshoppning eller visning vid hand :angel:. Hur många unghästar har man inte sett som rör sig alt. hoppar på ett sett vid hand men sedan helt annorlunda under ryttare. Vet att även Kyra samt den danske domaren Leif Törnblad uttalat sig kritiskt kring treårstestets betydelse.

Håller helt med dig, tycker att det är oerhört konstigt att man lägger så stor vikt vid treårs-test. .

Jag undrar hur temperamentsbetyget för dressyrtalangerna har räknats fram. Vad bygger den blupsiffran på hos hingstar som bara har framvisade 3-åringar?

Jag undrar hur temperamentsbetyget för dressyrtalangerna har räknats fram. Vad bygger den blupsiffran på hos hingstar som bara har framvisade 3-åringar?

Fast vad jag kan se finns det inte någon hingst som bara har visade treåringar och inget annat. Eller har du något exempel?

Håller helt med dig, tycker att det är oerhört konstigt att man lägger så stor vikt vid treårs-test. Dels för att många treåringar inte är färdiga. Men också för att vi faktiskt inte har tävlingar i varken löshoppning eller visning vid hand :angel:. Hur många unghästar har man inte sett som rör sig alt. hoppar på ett sett vid hand men sedan helt annorlunda under ryttare. Vet att även Kyra samt den danske domaren Leif Törnblad uttalat sig kritiskt kring treårstestets betydelse.

Jag förstår inte hur man bara kan förkasta de studier som finns som visar på starka samband mellan treårstest och senare tävlingsresultat. Eller de ännu fler studier som visar på sambandet mellan löshoppning och hoppning under ryttare.

Det där med "jag har sett"...grundar sig ofta på det antal hästar man sett själv, vilket i regel inte är supermånga. De studier som görs/har gjorts innehåller flera tusen hästar. Lite skillnad i säkerheten.

Jag förstår inte hur man bara kan förkasta de studier som finns som visar på starka samband mellan treårstest och senare tävlingsresultat. Eller de ännu fler studier som visar på sambandet mellan löshoppning och hoppning under ryttare.

Det där med "jag har sett"...grundar sig ofta på det antal hästar man sett själv, vilket i regel inte är supermånga. De studier som görs/har gjorts innehåller flera tusen hästar. Lite skillnad i säkerheten.

Men ärligt flera tusen hästar har inte varit med i några 3års test studier.

Och jo jag själv har sett flera tusen hästar under åren och ser inget samband med 3års och hästar i svår klass

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 196
Senast: Hedwig
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 483
Senast: Wingates
·
Avel Tycker det kan förtjäna en egen tråd. Än är inte själva blup.se uppdaterat vad jag kan få fram men det finns excelark med hingstarnas...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka