Nu nya Blup-index!

Sv: Nu nya Blup-index!

*kl*

Detta har ej med BLUP att göra men jag vill passa på att lyfta frågan ändå:

VARFÖR är bedömningen på 3-årstest och kvalitets så "tävlingslik"?
Kan vi bedöma avelsframsteg och hästens rätta potential på detta sätt?

Jag kan jämföra med utställningar vs premieringar.

På utställning bedöms dagsform och hur hästen visas. Det är så att säga en "tävling" i att visa upp hästen så bra som möjligt och undvika visa dennes brister.
På premiering ska domaren se "genom" dagsformen och bedöma hästen efter hur bra den "borde" vara. Här kan alltså domaren hjälpa till med hur den vill ha hästen visad, det är ingen tävling i att dölja brister och en häst som kanske inte är i fullt gott skick för dagen (tunn efter fölning osv) kan trots det bedömas med höga poäng.

MITT intryck av 3-årstest och kvalitets är att uppvisaren av hästen INTE får hjälp med att visa fram hästen på bästa sätt, trots att de domare vi har är mycket kunniga och säkerligen skulle kunna hjälpa till med avstånd mellan hinder, hur den ska drivas, att be om en vända trav till på hästen som inte fått till traven på de två första, förklara att tygeln måste hänga i trav för att hästen ska kunna visa upp sig osv osv.

JAG som inte är särskilt kunnig står ju ibland på läktaren och blir upprörd över hur en häst visas upp på ett sätt som inte alls är till dennes fördel.
Varför kan man inte hjälpa fram den hästen så den får visa hur bra den är istället för att bedöma den efter hur visaren visar upp den?

Många hästar har ju tvärtom fått höga poäng på testen för att de är så kolossalt bra förberedda. De har haft tur som fått extrem bra visare som lagt upp en plan.
Och visst är visaren då "värd" höga poäng (ok, är hästen inte bra är det svårt att få över 8 men även 7 och 8 är höga poäng i avelssammanhang) men BARA om 3-årstestet/kvalitets är ett sätt att tävla i att visa upp sin häst på bästa sätt. Det har ju ingenting med hästens avelsvärde eller inneboende kapacitet att göra?

Kan inte 3-årstest och kvalitets "göras om" till att bli en bättre bedömning av hästens kapacitet?
Ta bort tävlingsmomentet och istället försöka få med fler till bedömningarna, kanske det inte gör något att hästen bara är löshoppad 3-4 gånger och fortfarande måste ha godishink och bara hoppa 1 meter, det kanske ändå går att bedöma invididen?
Då måste ju systemet bli ett helt annat, och det ställer stora krav på domarna och är kanske inte genomförbart, men rent teoretiskt tycker jag att det vore intressant!

Jag har varit med om bedömningar då domaren talat om hur ryttaren ska ändra sin ridning för att visa fram hästen bättre, så det är nog individuellt.

MITT intryck av 3-årstest och kvalitets är att uppvisaren av hästen INTE får hjälp med att visa fram hästen på bästa sätt, trots att de domare vi har är mycket kunniga och säkerligen skulle kunna hjälpa till med avstånd mellan hinder, hur den ska drivas, att be om en vända trav till på hästen som inte fått till traven på de två första, förklara att tygeln måste hänga i trav för att hästen ska kunna visa upp sig osv osv.

Detta görs på miljöträningar, kurser m m som de regionala föreningarna ordnar.
Treårstest och kvalitetsbedömning är "examen" för hästarna (som inte tävlar mot varandra).

Ibland går domarna in och hjälper till men det är alltså inte meningen att det ska vara så.

Ta bort tävlingsmomentet och istället försöka få med fler till bedömningarna, kanske det inte gör något att hästen bara är löshoppad 3-4 gånger och fortfarande måste ha godishink och bara hoppa 1 meter, det kanske ändå går att bedöma invididen?

Godishink är inte bra att använda. Hästarna kan utföra lite arbete utan att behöva äta hela tiden, hoppningen i sig är tillräckligt kul.

Och nej, 1 m är ingen höjd för ett halvblod.

Jag får en känsla av att det är viktigt med "examen" för dig, varför då?
Ger "examen" bättre underlag till att rätt bedöma hästens avelsmässiga kvaliteter?

Om jag köper häst för tävling, visst är det roligt att se den tävla en klass och visa upp allt den kan, men nog gör jag en bättre bedömning av hästen om jag själv provrider, och då också gör saker som hästen både är bra och mindre bra på?

Ger "examen" bättre underlag till att rätt bedöma hästens avelsmässiga kvaliteter?

Huvudet på spiken!:)

Ska du köpa en rid/tävlingshäst (ej för avelsbruk) så är det precis som du säger viktigt att provrida och känna efter så hästen passar dig.

Sedan tycker många att det är bra att hästen är utbildad efter sin årgång (även om skador o s v kan sinka upp utbildningen) dvs att en 3-åring på våren är löshoppad med förtroende, tränsvan, har åkt transport, ev lite riden.
En 4-åring som ska gå kvalitetsbedömning är riden i alla gångarter och kan ev hoppa en bana uppsuttet på hösten. Krav som alla friska halvblod klarar oavsett de har dressyr- eller hoppstam. Man behöver ju inte stirra sig bild på poängen.;)

Senast ändrad:

Men jag förstår fortfarande inte vad hästens utbildningsgrad har att göra med dennes avelsvärde?
Inte heller hur utbildningsgrad kan avgöra hur vi ska bedöma förfädernas förvärvning?

Jag tror att vi kanske inte talar om samma sak ens?

På vilket sätt skulle man på bästa vis kunna bedöma hästar för att ta reda på vad deras föräldrar lämnar vidare för egenskaper, såväl positiva som negativa?
Är 3-årstest och kvalitets bra såsom de ser ut idag?

Jag kan inte minnas att 3-årstestet förändrats på annat sätt än att man testat gångarter uppsuttet (var det bara ett år eller två?).
Varför använder vi oss i Sverige fortfarande av löshoppning med hjälphinder och oxer?
I Tyskland föredrar man serier, och släpper hästen för att underlätta bra språng.
Kanske borde gångarter visas lösa? Såväl skritt som trav?
Eller under longering?

Skulle kanske en halvtimme med duktiga hästmänniskor och domare som fick testa hästen på flera sätt (bygga serier såväl som hjälphinder + oxer, få hästen visad för hand eller lös om den visar sig bättre så) göra att vi kunde se mer av hästens egentliga kvaliteter och brister?

Ska vi konstatera att 3-åringen som störs av solkatter mellan hjälphinder och oxer och därför hoppar illa har såväl dåligt temperament som teknik och alltså anse att detta beror på föräldrarnas förvärvning, eller ska man markera "känslig/ängslig", flytta hindret och testa tekniken igen?

Det här är ju bara en miljon en exemplar på andra sätt att tänka sig ett test, det kanske inte är bra sätt det här heller men hur skulle vi kunna utveckla testen så att vi mäter det vi vill ha fram av dem?

Jag tycker fortfarande att det är upp till hästägaren att hästen är tränad för sin uppgift innan den kommer fram till bedömning.
Kan man inte förbereda sin häst själv ska man ta hjälp av utbildare, gå kurser med sin häst o s v.

Är 3-årstest och kvalitets bra såsom de ser ut idag?

Ja, det tycker jag. Som jag skrev är nivån rätt, alla friska hästar kan klara av uppgifterna på ett bra sätt. Det bevisas också av att väldigt många hästar ur varje årgång deltar.

Jag kan inte minnas att 3-årstestet förändrats på annat sätt än att man testat gångarter uppsuttet (var det bara ett år eller två?).

Jag tycker att det är bra att inte gångarterna bedöms uppsuttet på 3-åringar på våren. Tror att vi skulle få se mer "drivna" hästar om det blev så.
Dessutom kan även de hästar som inte ridits in än vara med och delta.

Varför använder vi oss i Sverige fortfarande av löshoppning med hjälphinder och oxer?
I Tyskland föredrar man serier, och släpper hästen för att underlätta bra språng.

Utomlands fokuseras det på det sista språnget - det ska vara så stort och luftigt som möjligt. Bra om man ska sälja hästar.;)
Det säger väldigt lite om hur hästen är egentligen. Du får inte se galopp, balans, taxering o s v. En häst kan vara väldigt het och springa på utan att det syns så mycket, den får med hjälp av alla hindren före att bromsa upp...Ingen egenskap du vill ha när du rider eller?

Kanske borde gångarter visas lösa? Såväl skritt som trav?
Nä, jag tycker de ska visas vid hand. Ger inget att se hästar springa runt i balanstrav.
Domarna vid 3-årstest tittar f ö på hästarna fritt vid löshoppningen och får då också se lite trav.

Skulle kanske en halvtimme med duktiga hästmänniskor och domare som fick testa hästen på flera sätt (bygga serier såväl som hjälphinder + oxer, få hästen visad för hand eller lös om den visar sig bättre så) göra att vi kunde se mer av hästens egentliga kvaliteter och brister?

Hur långt testet är påverkar vad det kostar att delta, dessutom blir så unga hästar fort trötta.

Ska vi konstatera att 3-åringen som störs av solkatter mellan hjälphinder och oxer och därför hoppar illa har såväl dåligt temperament som teknik och alltså anse att detta beror på föräldrarnas förvärvning, eller ska man markera "känslig/ängslig", flytta hindret och testa tekniken igen?

Som arrangör försöker man naturligtvis ta bort så många störande moment som möjligt men sedan är det ju så att hästarna faktiskt måste tåla en del. De ska ju inte leva i en skyddad miljö hela livet.
Har man varit i olika ridhus blir ju hästarna vana att det kan se lite olika ut också.

Var hittar du detta? För det är inget jag hört eller sett.

Nej,tyvärr finner inte jag heller ngt tecken på att ASVH tänker göra ngt åt avelshysterin med unga oprövade och nygodkända hingstar.

Då du verkar synnerligen insatt i Bluppens "mysterier" kanske du skulle kunna förklara hur hingstar med 0 tävlande avkommor kan ha högre tävlingsindex än hingstar som har ett mkt stort antal tävlande svårklass avkommor???

Puttar upp den här tråden eftersom hela blupsidan nu är uppdaterad dvs även stonas nya index publicerade, med bedömningsresultat t o m 2008 och tävlingsdito t o m 2007. (och glöm inte att läsa infotexten, även pop up rutorna på delindexen ger info)Gott Nytt År!

Åh vad kul :). Men mina hade inte förändrats mycket - en har gått från 132 till 132 och en från 132 till 133 ;).

Om du menar huvudindexet för resp gren så är det ju det som heter Hoppning resp Dressyr. Läs popuprutorna vid siffrorna, under diagrammet, så ser du vad de avser.

söktips om ni inte hittat det: skriv endast stofamiljsnr inom parentes i namnrutan så rullar "alla" i den stofamiljen upp.

Liknande trådar

Avel Nu är blup.se uppdaterad med nya index! Några reflektioner på topplistor, nykomlingar med index eller förändringar hos era egna hästar...
Svar
6
· Visningar
1 196
Senast: Hedwig
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 477
Senast: Wingates
·
Avel Tycker det kan förtjäna en egen tråd. Än är inte själva blup.se uppdaterat vad jag kan få fram men det finns excelark med hingstarnas...
2
Svar
23
· Visningar
2 614
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!