Sv: Nu nya Blup-index!
Jag tycker fortfarande att det är upp till hästägaren att hästen är tränad för sin uppgift innan den kommer fram till bedömning.
Kan man inte förbereda sin häst själv ska man ta hjälp av utbildare, gå kurser med sin häst o s v.
Är 3-årstest och kvalitets bra såsom de ser ut idag?
Ja, det tycker jag. Som jag skrev är nivån rätt, alla friska hästar kan klara av uppgifterna på ett bra sätt. Det bevisas också av att väldigt många hästar ur varje årgång deltar.
Jag kan inte minnas att 3-årstestet förändrats på annat sätt än att man testat gångarter uppsuttet (var det bara ett år eller två?).
Jag tycker att det är bra att inte gångarterna bedöms uppsuttet på 3-åringar på våren. Tror att vi skulle få se mer "drivna" hästar om det blev så.
Dessutom kan även de hästar som inte ridits in än vara med och delta.
Varför använder vi oss i Sverige fortfarande av löshoppning med hjälphinder och oxer?
I Tyskland föredrar man serier, och släpper hästen för att underlätta bra språng.
Utomlands fokuseras det på det sista språnget - det ska vara så stort och luftigt som möjligt. Bra om man ska sälja hästar.
Det säger väldigt lite om hur hästen är egentligen. Du får inte se galopp, balans, taxering o s v. En häst kan vara väldigt het och springa på utan att det syns så mycket, den får med hjälp av alla hindren före att bromsa upp...Ingen egenskap du vill ha när du rider eller?
Kanske borde gångarter visas lösa? Såväl skritt som trav?
Nä, jag tycker de ska visas vid hand. Ger inget att se hästar springa runt i balanstrav.
Domarna vid 3-årstest tittar f ö på hästarna fritt vid löshoppningen och får då också se lite trav.
Skulle kanske en halvtimme med duktiga hästmänniskor och domare som fick testa hästen på flera sätt (bygga serier såväl som hjälphinder + oxer, få hästen visad för hand eller lös om den visar sig bättre så) göra att vi kunde se mer av hästens egentliga kvaliteter och brister?
Hur långt testet är påverkar vad det kostar att delta, dessutom blir så unga hästar fort trötta.