Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Hm lika tveksam. dessutom lite ot men inte helt.

Men ja, utsidan blir längre relativt sett, men längs inte ut, bakbenen får jobba, :angel: Insidan kortas mer.

I sluta blir det ju inte någon framflyttning av handen att tala om, positionen annorlunda än i öppna:idea: Frambenen går rakt fram.
I en tvär diagonalsluta däremot, måste fundera:confused:

det beror ju på hur du går in i slutan

går du in via medelinjen så går du först in i position = vrida brickan

flyttar in framdeleln - och sedan går du över i en diagnonalsluta

går du in i en sluta frånn långsidan så får du flytta in balkdelen långt - och då är axlarna vridna i förhållande till höfterna

Måste gå.....

Men det är väl inget konstigt? Hästen kan ju leva hela sitt liv utan att en enda gång lägga om vikten bak. :D En del hästar håller för det även under ryttare, år ut och år in. Andra gör det inte, och går sönder.

Hästrumpor som far hit och dit kan man ju se här och där, för mig är det en indikation på att hästen inte är stark i sin bakdel och korrekt kan arbeta över den?

Men det är väl inget konstigt? Hästen kan ju leva hela sitt liv utan att en enda gång lägga om vikten bak. :D En del hästar håller för det även under ryttare, år ut och år in. Andra gör det inte, och går sönder.

Hästrumpor som far hit och dit kan man ju se här och där, för mig är det en indikation på att hästen inte är stark i sin bakdel och korrekt kan arbeta över den?

Fast det är väl skillnad, om hästen inte bär vikt på ryggen? Och det är klart de KAN röra sig, om de måste, men det borde vara lätt att känna att det inte är en korrekt sluta som utförs med stor ansträngning för hästen, vilket det borde bli om vikten ligger på fram och man samtidigt ber den förflytta sig i en sluta.

jag tycker det verkar bli som om man ställt en skottkärra på framhjulet och försöker få den att röra sig framåt/nedåt, istället för längsmed marken? det borde bli krabbgång om inte vikten ligger på bak?

går du in i en sluta frånn långsidan så får du flytta in balkdelen långt - och då är axlarna vridna i förhållande till höfterna

Måste gå.....

Ja det är jag med på. Det som jag funderade över var hur tvärningsgraden påverkar axlarnas position, men insåg sen.

Ja precis!
Jag höll på att skriva om skottkärran själv! :idea:

I mina ögon är det många hästar som rids som skottkärror. :o Och då menar jag inte att de är extremt framtunga, men dock - klipper man tyglarna ser man att det är en maskerad skottkärra. (Eller rullebör, som vi säger hemma på min gata)

Angående cykelstyre så är det axels benämning på att kontrollera hästens bogar med ryttarens axlar. det är ingen som förespråkar cykelstyre för tänker man så så blri det en mycket större rörelse än vad som sker i verkligheten
Tänk i stället att du håller en bricka - det du gör är att du vrider brickan lite

Enligt min tyska beridaretränare så är detta huvudhjälpen för att sätta ihop hästen - dvs flytta ut framdelen från sargen - detta får också över den på yttertygeln - skall vi sedan gå in i en öppna så flyttar man in framdelen med överskänkeln - går fram med inenr sitten - och gör sin chocho rörelse med handen och hästen är helt på ytter

Det verkar som om ni när ni tänker cykelstyre gör en koppling till att dra i innertygeln och släppa ytter - det är precis tvärtom - hästen är hela tidenpå yttertygeln och är den korrekt böjd så är kontakten på innertygeln lätt

Glöm Cykelstyret - det är bara axels benämning på att ha axlarna parallella med hästens bogar
Lägg av att lägga ord i min mun.:mad:

Om man inte rider med stor böjning blir det inte mkt axelvinkling.
Om man vänder hästen för ytterhjälper- för att inte riskera oböjning i bålen blir det på en större volt nästan lika med 0.

Vi har i andra trådar diskuterat hur man börjar med att få hästen med in på en volt. Då var det skärpet hit, kisseriet, axlarna dit osv.

Det brukar räcka med blicken. Hamnar man utåt, så får man titta utåt- för att hamna rätt igen med sätet.
På hästar som har svårt att vända kan man t o m få vända med ngt utåtställd häst o leda inåt. För att hästen varken är rakriktad eller lösgjord- sådär utan vidare.

Måste gå.....
Det låter ju simpelt.
Att bara sitta rätt så blir slutan fulländad:confused:

Jag är inte så begåvad, utan måste poängtera att den ska bibehålla rundningen o även göra halvhalter plus att den ska förbättras- påverka inre bak att ta för sig mer.

Det brukar räcka med blicken.

Ja just det. Det skrev jag i början av tråden att egentligen är det blicken som man behöver ha koll på (eller vad jag skrev) För då händer mer automatiskt, mer eller mindre, om man har blicken tillräckligt långt fram i rörelseriktningen.
Det handlar inte om mer än så, men hästen märker skillnaden.

Inget att krångla till, men om hästen inte vill böja, åt något håll, kan man kolla av sin egen position - om man vet att man är en sån som inte alltid har allt rätt :rofl: Det kan faktiskt göra skillnaden.
Hästen går inte av sej själv för det, men det är en bra början.

Sure, men läget o lösgjordheten är färskvara, så om man inte alltid känner att det inte är helt rätt så kan felaktigheterna få fäste- Big time.

*Nog blev det debatt alltid:bow:*

googlade på Kyra o yttertygel o fann detta

Öppna
Tänk på att hästen ska korta inre sidan och inte länga yttre sidan i rörelsen. När hästen är böjd är det ytterskänkeln som driver och yttertygeln som förhåller.
För att den ska samla sig. Öppnan- redskapet.
Visst kan man rida skolor utan att vilja få ngn samling- bara lösgörande.

Hmm. TROR att jag själv rider med för mkt inner mot ytter.
Ska forska i det.....

Senast ändrad:

Ang cykelstyret var det nog lika mycket jag som använde det minst, som du, utifrån det jag associerar det till.:idea: Fast du skrev det först:devil:

Ja du lyckades få igång en intressant diskussion på dressyrforumet:eek::bow:
Bra gjort:banana:

Ett tänkvärt citat till
Ytterhanden fungerar som inspänningstygel
För att kunna vara mjuk i handen måste man vara stadig i armbågen. Att tänka sig att ytterhanden fungerar
ungefär som en inspänningstygel. Den ska vara stadig och stilla, tills hästen accepterar
yttertygeln.
- Inte går du fram och spänner ut inspänningstygeln om hästen inte accepterar den när du
longerar? säger Kyra.

Sure, men läget o lösgjordheten är färskvara, så om man inte alltid känner att det inte är helt rätt så kan felaktigheterna få fäste- Big time.

*Nog blev det debatt alltid:bow:*

googlade på Kyra o yttertygel o fann detta

Jag vet, har själv använt det citatet i den gamla diskussionen om inner och yttersida (den som refererades till) :p

Men det är väl klart att felaktigheter alltid kan få fäste, och inte bara kan, de får det väldigt lätt, tyvärr, men det hindrar inte det jag skrev, eller:confused::cool:
Skrev även att hästen inte går av sej själv för att man ändrar postionen själv, MEN det kan göra en stor del skillnaden i böjningen tex. Beroende på vad som fattades, förstås. Det är grunden sen kommer mycket annat till, efter behov.

Jo självfallet, men att bara för att man har(TROR sig ha) hela sin lekamen rätt ger ingen böjning eller för den delen samling per auto.

Svårt det här med ridning.

Dessutom är ingen häst den andra lik.

- Inte går du fram och spänner ut inspänningstygeln om hästen inte accepterar den när du
longerar? säger Kyra.

Nä, men det motsäger inte diskussion för den skulle ju inte släppas ut,:angel:
En inspänningstygel har ju en viss liten svikt så där får hästen ändå det utrymmet som vi pratar om, dessa cm.

Men hur GÖÖÖR man om inte vikten är lagd på bak? :confused: Jag försöker föreställa mig hur det ö.h.t blir då? Hästen borde inte kunna förflytta sig?

Men man måste väl rimligtvis kunna rida skolor utan att ha vikten bak? Hela målet med ridningen är väl att få vikten bak, och skolorna kan väl hjälpa till att få till just detta?

Nu hänger jag inte med alls...

Men man måste väl rimligtvis kunna rida skolor utan att ha vikten bak? Hela målet med ridningen är väl att få vikten bak, och skolorna kan väl hjälpa till att få till just detta?

Visst kan man flytta in framdel och bakdel utan att hästen är samlad, och misslyckade skolor sker ju i framvikt.

Det är svårt att rida - skolor i framvikt är vanligt

Många tar för givet att vikten är bak bara för att man rider en "skola" korrekta skolor är svårt

Senast ändrad:

ja det är klart du kan, men känslan blir mkt konstig. Som Jacko sa - skottkärra som kört fast i backen.

Precis- redskapet.

Sen har vi försökt på klassiskt att skolorna inte ger samling utan att man även brukar dem rätt.
Att man KAN få till att hästen där börjar att böja sina ledgångar mer bak. Sen finns det metoder där man ryggar eller piaffar för att få till samma resultat.

För att uppnå det den vägen krävs det mer framlängesridning- hålla i eller bromsa mkt.
Tro 17 att man måste skola munnen- den ska inte våga gå fram till bettet.

Helt ok :D Jag tycker det är SVÅRT att ge efter lite på ytter - lite av cykelstyre och jag menar INTE att släppa ut ytter. Självklart handlar det om position, men jag är ju bara till syvende och sist en vanlig oduglig ryttare som försöker så gott jag kan *s*

Kanske jag uppfattar "cykelstyre" till viss del som att man "rattar".

Vissa gånger släpper jag ut ytter helt dock.. men då handlar det om ngt helt annat.

Du är inte ensam och def. inte mer oduglig än någon annan.

det är jättesvårt att ändra sin possition över huvud taget och inte kollapsa i midjan. Märkte jag senast igår att jag hade noll koll på :angel: efter viss stigbygeljustering pga av skada :angel:

och att jag inte blev varse det idag - beror på att jag helt enkelt inte ridit :D

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 822
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar