Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Att släppa allt (båda tyglarna) gör jag också ganska ofta. Min lilla häst blir lika glad varje gång och tar i ännu mer något steg, sen får jag dock ta kontakt igen innan allt går över styr ;).

I galoppen tycker jag inte om att släppa ytter och bara håller i inner - tycker lätt man blockerar ytterbak då - blir fyrkantigt. Men det kanske bara är jag som inte kan rida - som vanligt ;).

Jag släpper ibland ytter helt i traven för att hästen verkligen ska känna att den får plats att länga yttersida till böjning.

Fiskpassagen hade jag glömt av - igen. :)
Fiskpassagen har man nytta av- i synnerhet på hästar som är på G.

På ett smidigt sätt får man den mer att lyssna på sätet- varav mindre hand behövs när man väl rider som vanligt igen. O som sagt- en hel del lösgjordhet får man med på kuppen o litet slitage iom lustraven.

Fiskpassagen har man nytta av- i synnerhet på hästar som är på G.

På ett smidigt sätt får man den mer att lyssna på sätet- varav mindre hand behövs när man väl rider som vanligt igen. O som sagt- en hel del lösgjordhet får man med på kuppen o litet slitage iom lustraven.

Jag fattar fortfarande inte :angel: Jag ser bara framför mig en häst med ojämna ben sväva fram i något lusigt med höga ben :rofl:

Du har möjligtvis ingen instruktionfilm?

:rofl:
Jag förstår att det är skitkonstigt- tyckte så själv- tills:bump::banana:

Inga ojämna ryckiga ben o heller inget långsamt. Den ska gå långsamt- för att lära sig att ta i -uppåt
annars går man ju från piaffen( ja man måste kunna det först då:crazy:) o då har du energin- kanske.

Det är ju övergångarna däremellan som är svårt.- för att få den att skjuta på ur piaffen. Trampa kan många, men till passage.
Däremot har jag lärt mig att OM man vill rida båda delarna, bör man trampa lite ganska snart efter inlärningen av fisket;) annars finns det risk att de trampar långsamt.
Har ingen video alls.

Undrar om Hedwig har fått till det eller om det inte ens var till för att få mer lösgjordhet:confused: HEDWIG!!!!!

Gör ett seriöst försök:cool:

Ja, jag vet inte ens om jag har fattat rätt, men när jag provade nyligen så tror jag att jag fattar, men att det ställer krav, så man måste kanske förklara mera annars kan det bli fel?

Det är möjligt att Hedwig fattar bättre då får hon väl rätta.

Dels måste man sitta absolut rakt över hästen och man måste kunna reglera hästen med sätet, med rumpan. Innerskänkeln måste hålla hästen på plats? Man leder inte med inner utan ställer mera? Och även den kan vara lite längre?

Sen blir det ganska likt det jobb som vi har gjort med traven, sätta takten, vila på steget, höja steget, inte länga, inte öka takten. Reglera med sin mellandel och rumpa, inte handen.

Jag vet inte vitsen med att släppa ytter, har nog inte fattat det, för det funkade lika bra med båda tyglarna längda, lite ställning i inner, böja runt innersk och generös men inte släppt ytter, samt hålla om med yttersk.
I alla fall blev det väl inte passage precis, men lite känsla åt det hållet några steg:bow:
Kanske hade blivit passage med helt släppt ytter:angel: Att det blev bara några steg med den riktiga svävkänslan beror på att jag är väldigt försiktig i kraven och gick ur. Det räckte just då.

Men inte ojämnt eller så, det finns ingen anledning, men om man inte sitter rakt över hästen i egen balans så går det inte, då tror jag det blir pannkaka.:crazy: Å andra sidan är just det travstärkande sättet att rida bra även för ryttarens egen balans, det blir så tydligt vad man gör, i alla fall om hästen som i vårt fall inte har den grundtakten i sej själv som man jobbar fram, så man tvingas känna och hålla sej rakt över.

Jag kan ha totalt missuppfattat, men i så falll funkar mitt sätt rätt bra också:p

Senast ändrad av en moderator:

Hmm men om det blir passage om man släpper ytter så känns det som om hästen håller i sig i inner och använder den spänningen till att sväva :confused:

*kl*

Nu har jag inte hängt med från början - kanske får vara med på ett hörn ändå?:)

Passagen är helt fel tillfälle att släppa kontakten på ytter, det är en av de viktigaste tillfällena att ha jämn kontakt på båda tyglar, i varje passage steg ska man hinna med en framåtdrivande hjälp i form av sitts och skänkel, samt uppfångande händer som direkt följs av båda händerna ganska tydligt fram mot hästens mun samtidigt som det kommer en ny impuls från sitts/skänkel. Har man inte då jämn kontakt på ytter och inner så blir det svårt.

En rörelse som dock kräver nästintill full eftergift på ytter är piruetter. Annars kommer hästen inte runt, min tränare säger att hästarna upplever en stark ytter i piruetterna som att man försöker välta dom baklänges...:crazy: Inte så svårt att förstå faktiskt om tänker på det, tycker jag.

Undrar om Hedwig har fått till det eller om det inte ens var till för att få mer lösgjordhet:confused: HEDWIG!!!!!

Vad har jag gjort nu? Om jag har fått till någon passage?? Nä, vet du vad...:D

Vi gör jobbet enbart för att få henne ordentligt lösgjord. Rider henne väldigt djup o rund även i galopp. Fick vi göra mycket idag...lilla hästen hade träningsvärk efter gymnastikhoppningen i går så. Övergångar skritt-trav-skritt-trav-galopp-trav rund o djup hela tiden.
Men fiiin blev hon!:banana:

Jag är en lat människa och har inte följt allt vad ni har skrivit...
c066.gif

Ja alltså det är här jag inte vet om inte fattar eller är på för låg nivå för att klara av:angel: (Troligen båda delarna...:cool:)

Upplevde att man fick noga se till att enbart ställa lite i inner, alltså inte ge stöd där, ganska lång innertygel också. Men som jag skrev släppte jag inte ut ytter helt heller, för jag fattade inte vitsen med det, eller ens om det var tänkt så, det kändes inte så, men däremot längre tygel öht.
Måste nog prova igen innan jag kan säga mer, jag hade ju som sagt inte släppt kontakten på ytter (eller inner) trots längd tygel, men fokus är som i det travstärkande på att ha hästen riktigt på sätet och påverka takten och stegen utan mkt inverkan av handen, i det långsamma tempot, men så kanske jag uppfattat det bara för att det är så jag har fått lära mej jobba nu, med traven (fast med skillnaden att där har vi nog kanske snarare tenderat att länga ut inner i så fall. )

Axel får korrigera och förklara så kan du prova själv sen:bump:

Gör vad? Rider med släppt ytter? Hur gör du? *nyfiken*

Jag ska se om någon vänlig människa kan filma vid tillfälle...

Om hon inte känns mjuk och eftergiven direkt från start utan rätar ut sig i övergången till trav eller galopp tex rider jag henne så djup och rund som möjligt. Är hon artig från början gör jag inte det här jobbet.

Rider henne på en stor volt. Formar runt innerskänkel och ställer med innertygel. Håller bakbenen på plats med ytterskänkel men låter yttertygel hänga löst och klappar bara lite på halsen med ytterhanden.

Rider lätt i trav i långsam takt. Vill få stora ,avspända kliv med vila i steget.

Viktigt se till att hästen har aktiva bakben så att det inte bara blir framstupa sidoläge.

Det här är från början ingen regelrätt passage- varav fisket:angel:

MEN... SEN! Kan man rida- utan det där att behöva - medgående- passiv o bara fokusera på sätet- ju högre egen aktivitet, desto mer.. fjong:bump::rofl:

Det här är från början ingen regelrätt passage- varav fisket:angel:

MEN... SEN! Kan man rida- utan det där att behöva - medgående- passiv o bara fokusera på sätet- ju högre egen aktivitet, desto mer.. fjong:bump::rofl:

Men jag skiter i SEN, jag vill höra om NU :angel:

:rofl:

Det känns som någon variant jag har gjort för lääängesedan fast inte med böjd hals innåt och utan ytter utan mer jämn kontakt och fistrav i låg form. Visst det blev schwungfullt men jag kände ändå skräcken för att min häst skulle gömma sig i det. Hon gömmer sig gärna i piaff och sådant, den andra gömmer sig gärna i passage så jag har arbetat bort allt sådant där "fusk" för att få renare gångarter därför är jag för skräckslagen för att fatta fel så innan jag provar måste jag få se en filmvariant på saken :angel:

HEEEEEDWIIIIIIG ! Det får väl bli du då eftersom axel är för feg så en före och en efter film tas tacksamt emot :banana:

Jag vet inte men, att bara rida ngn form av myrtrav kan nog förbättra gången, men här rider man inte ens så, utan lunk. Antagligen för att hästen ska kunna skilja på vanlig trav o detta:confused:

hästen är helt klart förböjd o inte på ngn ytter inte.

Jag tror inte att Heddan är ute efter mer än bättre trav o lösgjordhet, men det räcker ju långt.

När hästen väl har lärt sig fiskpassagen har jag inte ridit det förrän långt senare, men däremot använt det i allt annat travarbete. Man har stor nytta av det i diag. travslutorna. Tänker ökad trav men bromsar med passagesätet upp o får höjd i slutan. Hästen hinner kliva uppåt åt sidan.

Hmm men om det blir passage om man släpper ytter så känns det som om hästen håller i sig i inner och använder den spänningen till att sväva :confused:
När hästen väl har böjt halsen finns inget att hålla i- mkt mjuk hand. Den får oxå sänka sig lite, men inte springa fortare, då böjer man lite till tills.....

Jag vet inte men, att bara rida ngn form av myrtrav kan nog förbättra gången, men här rider man inte ens så, utan lunk. Antagligen för att hästen ska kunna skilja på vanlig trav o detta:confused:

hästen är helt klart förböjd o inte på ngn ytter inte.

Jag tror inte att Heddan är ute efter mer än bättre trav o lösgjordhet, men det räcker ju långt.

När hästen väl har lärt sig fiskpassagen har jag inte ridit det förrän långt senare, men däremot använt det i allt annat travarbete. Man har stor nytta av det i diag. travslutorna. Tänker ökad trav men bromsar med passagesätet upp o får höjd i slutan. Hästen hinner kliva uppåt åt sidan.

Hmm är det bara sätesinverkan dvs bollsätet som du vill åt då eller hur kommer själva "släppa yttertygeln tänket" in i bilden senare, eller är det enbart under inlärning och varför kan man inte lära in det MED en yttertygel istället för att använda böjningen som broms? Spelar det någon roll om man bromsar på ytter eller som i detta fallet på inner?

Jag ska se om någon vänlig människa kan filma vid tillfälle...

Om hon inte känns mjuk och eftergiven direkt från start utan rätar ut sig i övergången till trav eller galopp tex rider jag henne så djup och rund som möjligt. Är hon artig från början gör jag inte det här jobbet.

Rider henne på en stor volt. Formar runt innerskänkel och ställer med innertygel. Håller bakbenen på plats med ytterskänkel men låter yttertygel hänga löst och klappar bara lite på halsen med ytterhanden.

Rider lätt i trav i långsam takt. Vill få stora ,avspända kliv med vila i steget.

Viktigt se till att hästen har aktiva bakben så att det inte bara blir framstupa sidoläge.

Sådär rider jag mina också, för att få de avslappnade. Fast inte så mycket fokus på att få dem så djupa och runda som möjligt utan fokus ligger på avspändhet och takten. Sen kommer nacken där den vill. Jag använder det både i början och slutet av passet, hästarna kommer till ro och väntar, de blir mjuka i sidorna och över ryggen.

Hela vitsen är att inte bromsa den. Den går ju redan så sakta o det är sätet som ska göra jobbet.
Man måste kanske ta i ytter om det barkar iväg åt skogen.

Felet som man som regel gör är att man rider för fort eller glömmer bort sätet. Formningen av bålen är oxå avgörande. Mkt som ska klaffa:grin:

Det ska nästan kännas som att man rider lätt i skritten, men lite fortare då. Hoppar.

hur får du hästen att gå sakta?

hur går du in i övningen?

Nä jag drar mej ur diskussionen:rofl: jag gjorde inte så, har inte fattat alls fortfarande uppenbarligen:angel:

Provade idag igen men jag har hästen på ytter, och det är då de högre stegen kommer, :o:confused: (Skitfin idag, lätt fram, högre steg, tog i och vilken takt - och ville inte riktigt sluta trava i den traven,:love: Red på utevolten i 15 grader, :banana:)

Nej, axel, ta hela, en gång till, från början till slut, så jag förstår:idea: Jag fattar inte varför inte ytter för det är med ytter med som det händer något kan man inte lika bra ha kvar ytter:confused:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar