Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Med det kursiverade menade jag den- hästen.

.

Men då är utgångsläget en häst som skjuter ut bogen för att ryttaren inte har koll på sin utsida utan "släppt" tygeln och vikt sig i midjan

Här kan man ju formulera sin "instruktion" till eleven på olika sätt beroende på hur kroppsmedveten tränaren är. Tyvärr är ofta svårklassryttare naturbegåvningar och rätt omedvetna om allt de gör, de har inte alltid helt lätt att förmedla sina kunskaper

En tränare/ ryttare som gör en massa saker omevetet kan då fomulera sig genom att referera till yttertygeln.

En mer kroppsmveten kan säga håll ned ytteraxeln - eller hålla armbågen intill midjan ( för den ryttare som bara följer med med arm och torso i allt hästen företar sig - som är som en trasdocka i bålen - vilket vi alla är i början)

i alla instruktioner finns en punkt att utgå ifrån.

Jag hade ett par begåvade elever men som inte hade styrka i bålen till sin stora fina häst. Den tog kommandot i galoppen, och drog dem nästan ur sadeln, de fick instruktionen att hålla ytter armbåge intill - så att den blev som inspänningsygel och hindrade hästen att gå över tygeln - givetvis fick de vrida torson också - och oj vilken fin galopp de fick till så länge de orkade sitta kvar.

Att i det ursprungsläget - säga - gå fram med ytteraxel - hade varit vansinne - de hade ingen egen utsida och ytterhanden var redan halvägs upp på halsen

Din ursprungsfråga

När ska man "cykelrida" eller ha den kvar där osv - tycker NI?

man skall alltid cykelrida dvs ha axlarna parallella - men den instruktionen /hjälpen är meningslös om inte ryttaren orkar sitta på mitten i sidled och längsled - Jag vet inte hur de översatt "Mittelpossitur" i ridhandboken, men utan det så fungerar inte axelposition som vikthjälp - dvs kontrollera flygplanets vingar = frambenen

Senast ändrad:

Men då är utgångsläget en häst som skjuter ut bogen för att ryttaren inte har koll på sin utsida utan "släppt" tygeln och vikt sig i midjan
Inte alls.
Det handlar om att få den att böja sig i sidan, för att sen kunna samla den.
man skall alltid cykelrida dvs ha axlarna parallella - men den instruktionen /hjälpen är meningslös om inte ryttaren orkar sitta på mitten i sidled och längsled - Jag vet inte hur de översatt "Mittelpossitur" i ridhandboken, men utan det så fungerar inte axelposition som vikthjälp - dvs kontrollera flygplanets vingar = frambenen
Jag menar- fortfarande, äkta cykelridning såsom Lancet oxå uppfattar det- varav det inte handlar om mer än lösgörande ridning i lägre form.

de hade ingen egen utsida och ytterhanden var redan halvägs upp på halsen
skulle tippa att diskussionen fallerar när mina exempel inte alls handlar om den nivån.

Senast ändrad:

Jag menar- fortfarande, äkta cykelridning såsom Lancet oxå uppfattar det- varav det inte handlar om mer än lösgörande ridning i lägre form.

Fast problemet här blir att det finns nog inget vedertaget som heter så alls, varken "äkta" eller "oäkta" utan det är ett ord som då använts på olika sätt och det blir då egentligen svårt att alls diskutera från början oavsett nivå:confused:
För det finns helt olika definition uppenbarligen.

Det är möjligt att det var min definition av det tänket utifrån en tränare som använde ordet (som tänk - inte cykelstyreridning i of s) som förvirrade hela diskussionen, ber om ursäkt för det.:angel:

Så om vi tar bort ordet och återgår till ursprungsfrågan::idea:

Beskriv vad tränaren menade, så får vi en ny lång spännande diskussion:devil:

Lancet har enligt min uppfattning missuppfattat vad som menats här,(av mej bla) pga ordet cykelridning, men jag förstår hennes definition eftersom det sen gammalt finns en negativ klang i det ordet, men då med annan innebörd än jag tex använt här.

Krångligt ja:cool:

Så VAD exakt pratar vi om då, jag har nog inte förstått det, pratade tränaren om att släppa (eller inte) ytter? (Ta det gärna på min låga nivå:p)

Du är nog inne på rätt spår tror jag . men obs bara tror

jag har provat en del frågeställningar

Kanske är denna rätt:

När är det okey att släppa yttertygeln?

När är det okey att rida på enbart innertygel?

Då är mitt svar ung som ang. gramanen.

Det är okey när man behärskar att rida. och att det leder till en förbättring så att det inte blir en genväg som blir en senväg. Och är man så duktig så behövs sällan vare sig graman eller så grova hjälper för att böja hästen

Sedan är allt relativt

Malinsky fick om jag inte minns fel en övning som ( leda med inner) som hjälpte både henne och hästen till koordination och possition (Hon och hästen har ju utvecklats jättemycket. grattis till dig :bow:)

Jag tycker att det finns fler sätt att ta sig till Rom, när det leder till mindre spännig och bättre balans så är det väl okey, leder det till mer spänning pga av att ryttaren ger motstridiga signaler till hästen pga av brister i sin possition så tycker jag det är helt förkastligt - och det kan man se på alla nivåer. Och är heller inte ovanligt. Hästen brukar visa sin åsikt oxå...

Ytterligare en aspekt är att varför gör man saker - är det en tilflällig lösning på ett problem som är just nu - eller är det en konstant "träningsmetod"

Att ha korrigeringsridning som träningsmetod känns fel för mig

Nu kanske jag svarade på fel fråga igen... :D

Senast ändrad:

Förvirrad som jag är så på't igen. Skam den som ger sig - att förstå alltså

För att " få upp hästen på bakdelen"- vägen dit, så bör man stoppa upp framdelen. Spänna bågen.

Yttertygeln- rätt använd påverkar ju ledgångarna i ytterbak. Bromsar upp det långa steget till att böja det.
Jag pratar inte om ngt statiskt. Är hästen redan kort- så nej.

Skall du då stoppa upp framdelen - och oxå sedan bakdelen med att ha ytter axel längre bak :confused:

Det här blir jag förvirrad av - för tidigare så skrev du om hörnpasseringera och det är ju små volter faktiiskt

här;
Tanken med tråden handlade bl.a. om vad som skrivits om skolor eller t o m hörnpasseringar- som svårklassryttaren fick gör många av

Kortar upp hästen - och sätter den på bakdelen gör man ju innan hörnpasseringen annars kan den ju inte böja sig i den kvartsvolten, eller skolan.

och börjar du mixtra med din axelpossiton så flyttar du din vikt och stör hästen

Väl inne i rörelsen är det ju försent.
Hur lyckade alla rörelser är beror ju på hur väl de är förberedda - så också en hörnpassering.

Sedan är det ju en annan sak att hörnpasseringar och skolor ger hästen extra påfrestning och leder till ökad välvning uppåt på insidan beroende på att det blir extra svårt iom att den är böjd

KL

Ingen som hört talas om en halvhalt före hörnpasseringar och andra rörelser:confused:

Man balanserar hästen att ta vikten extra bakåt så den inte faller isär i böjningen

Du skrev
varför vill man inte släppa på ytter

Man vill väl aldrig släppa på ytter - bara följa med den bit framåt som måste ske för att hästen böjer sig

Nu börjar jag hajja varför viinte förstår varandra.:laugh:

Min häst är kort innan böjning - sedan läggs böjning till varpå innersidan kortas och utsidan längs i relation till varandra

- längden i längsriktningen ryggraden är oförändrad.

man kan ju dock samla mer inne rörelsen men då kortas både in och utsida extra - eftersom det som kortar hästen är undersidan :p

Nu har jag fått ont i huvudet av allt funderande

skall tänka mer på kramningar på ytter - tycker nog fortfarande att enbart handhjälpen är mer rebalanserande än samlande

Senast ändrad:

Förvirrad som jag är så på't igen. Skam den som ger sig - att förstå alltså

Skall du då stoppa upp framdelen - och oxå sedan bakdelen med att ha ytter axel längre bak :confused:
NEJ!!!Du är bara passiv-
Det här blir jag förvirrad av - för tidigare så skrev du om hörnpasseringera och det är ju små volter faktiiskt

här;

Kortar upp hästen - och sätter den på bakdelen gör man ju innan hörnpasseringen annars kan den ju inte böja sig i den kvartsvolten, eller skolan.

och börjar du mixtra med din axelpossiton så flyttar du din vikt och stör hästen. Varför tror du att man ändrar sin sits?
Väl inne i rörelsen är det ju försent.
Hur lyckade alla rörelser är beror ju på hur väl de är förberedda - så också en hörnpassering.

Sedan är det ju en annan sak att hörnpasseringar och skolor ger hästen extra påfrestning och leder till ökad välvning uppåt på insidan beroende på att det blir extra svårt iom att den är böjd
Hörnpasseringar rider man o formar hästen

KL

Ingen som hört talas om en halvhalt före hörnpasseringar och andra rörelser:confused:
Nej. Bara du:rofl:

Man balanserar hästen att ta vikten extra bakåt så den inte faller isär i böjningen

Du skrev

Man vill väl aldrig släppa på ytter - bara följa med den bit framåt som måste ske för att hästen böjer sig

Nu börjar jag hajja varför viinte förstår varandra.:laugh:

Min häst är kort innan böjning - sedan läggs böjning till varpå innersidan kortas och utsidan längs i relation till varandra

Vilken av dem? Nordis eller unghästen?- längden i längsriktningen ryggraden är oförändrad.

man kan ju dock samla mer inne rörelsen men då kortas både in och utsida extra - eftersom det som kortar hästen är undersidan :p

JA just precis:bow: Hästen ´blir kortare i kroppen men är fortfarande böjdNu har jag fått ont i huvudet av allt funderande

skall tänka mer på kramningar på ytter - tycker nog fortfarande att enbart handhjälpen är mer rebalanserande än samlande
............................

Det handlade om att hästen inte formade sig tillräckligt o ingen samling gick då heller att få till- tror jag. Jag får väl fråga;) Bakbenen var väl inte lika starka- vad vet jag:grin:

Såg direkt att det inte var ngn hemmaryttare- stil på ekipaget o då har vi flera som placerar sig i MSV A

Senast ändrad:

Nu är jag helt förvirrad. VAD handlar diskussionen om nu?

Om ekipaget Axel sett och fick inspiration till att starta tråden om, antar jag?

Men det visade sig att ekipaget inte var ett hemmaekipage, det såg man på den låga kvaliteten. :D

Det här tyckte jag var dagens femetta! :rofl: Tack Axel, för fnisset - det behövde min värkande tand och jag! (För det var väl inget Aprilskämt? ;))

Men det visade sig att ekipaget inte var ett hemmaekipage, det såg man på den låga kvaliteten. :D

skulle tippa att diskussionen fallerar när mina exempel inte alls handlar om den nivån.

Det är apropå en elitryttare som ville få ordning på sin elev idag- som själv har ridit svåra klasser.

Nu har min hårddisk skurit totalt

kan vi inte diskutera ngt annat:)

eller skall vi hålla oss lugna idag 1 April

Senast ändrad:

Om ekipaget Axel sett och fick inspiration till att starta tråden om, antar jag?

Det här tyckte jag var dagens femetta! :rofl: Tack Axel, för fnisset - det behövde min värkande tand och jag! (För det var väl inget Aprilskämt? ;))
Jag får be om ursäkt för att jag inte skriver 50 telefonsboksinlägg:D

Ja det är klart att jag menade att det var lägre nivå på en svårklassryttare:bump:

Har än så länge missat alla aprilskämt, då jag har ett viktigt ärende idag- min plastdotter som fyller 18:bow::love::p

OK :confused::o

:rofl::rofl:

Nej du skriver sannerligen inga telefonkataloger men ibland kanske du skulle skriva i alla fall lite mer än som ryms på ett frimärke!! DET kommer inte att ändra din image:devil:

Ja ja dom hemmaryttarna är svårslagna förstås........om man är partisk:angel:

Ge plastdottern en dator:angel:

Nu kommer jag med en ny frågeställning!

Släpper ni någonsin ytter tygel helt? Varför då? Varför inte? Vad tror ni händer? Vad ger det för effekter? (Med helt menar jag att ni släpper kontakten med hästens mun, för 1 sek eller för en halvtimma, vad vet jag :).

Jag avvaktar lite med mitt svar. Är nämligen lite förvirrad :idea:.

I fiskpassageträning- hela tiden.

Annars- om hästen är på sätet- en check o belöning.
Vi har ännu inte kommit tillbaka dit, men hoppet finns kvar;)

I galoppen upplever jag det som att hästen har lättare för att vara samlad- av sig själv:grin: Försöker att tänka uppåt framåt i vart språng.

Har åtskilliga gånger släppt allt o klappat om o bara haft vinning av det. Bara börjat om o då inte sällan fått samma goda respons.

I fiskpassageträning- hela tiden.

Annars- om hästen är på sätet- en check o belöning.
Vi har ännu inte kommit tillbaka dit, men hoppet finns kvar;)

I galoppen upplever jag det som att hästen har lättare för att vara samlad- av sig själv:grin: Försöker att tänka uppåt framåt i vart språng.

Har åtskilliga gånger släppt allt o klappat om o bara haft vinning av det. Bara börjat om o då inte sällan fått samma goda respons.

Att släppa allt (båda tyglarna) gör jag också ganska ofta. Min lilla häst blir lika glad varje gång och tar i ännu mer något steg, sen får jag dock ta kontakt igen innan allt går över styr ;).

I galoppen tycker jag inte om att släppa ytter och bara håller i inner - tycker lätt man blockerar ytterbak då - blir fyrkantigt. Men det kanske bara är jag som inte kan rida - som vanligt ;).

Jag släpper ibland ytter helt i traven för att hästen verkligen ska känna att den får plats att länga yttersida till böjning.

Fiskpassagen hade jag glömt av - igen. :)

Det kan nog skilja i vad man utgår ifrån. Menar inte att jag bara släpper på ytter, utan kan lätta ur helt- med båda händerna o ända har hästen kvar. Mina är ju lite äldre än din- yrhätta.....

Det kan nog skilja i vad man utgår ifrån. Menar inte att jag bara släpper på ytter, utan kan lätta ur helt- med båda händerna o ända har hästen kvar. Mina är ju lite äldre än din- yrhätta.....

Jag tänkte ju på att bara lätta på ytter men hålla kvar inner.

Fast min ena är gamal, f-97. Tant.

Jaha. Min Tant är ju jämngammal.

OOh vad tiden går fort:crazy:

Jag skyller på att hon gått som hopphäst och fått föl :). Men någon fiskpassage är det inte tal om ännu. Stoet som är f-02 är ju skadad för jämnan så det skyller jag också på :angel:.

Fast jag tycker inte det behöver handla så mycket om ålder och utbildningsnivå heller, det beror ju just på hur man funderar och vad man vill uppnå.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar