Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

KL

Ang ytter som inspänningstygel - så den funktionen har den ju fortfarande OM hästen är korrekt böjd eftersom den då blir längre och kommer vara väl framme på bettet och in i yttertygel så den funktionen finns ju fortfarande

Sedan så angående inspäning, så om man göra som man "ska" enligt anatomiboken och fysiologiboken och ridhandboken så skall man ju inte spänna in hästen mer än att den fortfarande har näsan framför lod.

Spänner man den lika på båda sidor så kommer den inre inspänningen glappa om/ när hästen böjer korrekk Och om man får den att arbeta mer samlat än grundfrom så kommer inspänningstyglarna inte var strama - ju mer hästen samlar desto mer slack

Det handlar om att få hästen att arbeta korrekt

Den yttre inspänninsgtygeln/tygeln är ju där för att förhindra hästen att förböja sig på longen, samt att de tillsammans hindrar hästen att gå över tygeln

Sedan spänner en del lite som de vill, men det är en annan sak

Det låter ju simpelt.
Att bara sitta rätt så blir slutan fulländad:confused:

Jag är inte så begåvad, utan måste poängtera att den ska bibehålla rundningen o även göra halvhalter plus att den ska förbättras- påverka inre bak att ta för sig mer.

Man får ju skilja på formande, och ,samlande, och korrigerande hjälper

Jag beskrev de formande hjälperna för böjning, men böjning allena skapar ingen skola. det är VI överens om

Vitsen är ju att inte använda korrigerande hjälper i onödan. PÅ samma sätt som jag inte lägger in en pad "bara för att" så vill jag ha etttydligt system och veta vad jag gör och varför.

På så vis får jag mer känsla och kan mycket snabbare se vilken ingrediens som saknas - när jag inte får till det

Senast ändrad:

Ja just det. Det skrev jag i början av tråden att egentligen är det blicken som man behöver ha koll på (eller vad jag skrev) För då händer mer automatiskt, mer eller mindre, om man har blicken tillräckligt långt fram i rörelseriktningen.
Det handlar inte om mer än så, men hästen märker skillnaden.

Hur gör man då med blicken om man måste ha koll på öronen så dom inte trillar av? Man vet ju aldrig hur löst dom sitter...:angel:

Hur gör man då med blicken om man måste ha koll på öronen så dom inte trillar av? Man vet ju aldrig hur löst dom sitter...:angel:

Eller om färgen på manen flagat av eller håller fortfarande:angel:

Anser du att skänklarnas användning är helt överdrivna?

Jag tycker nog att man som regel hamnar rätt om man följer gängse ridinstruktionsbeskrivning. Sen får man rätta sig efter om det funkar eller inte.

Gör båda dina diagonalslutor för bara sätet o axlar rätt?
Undrar eftersom vi inte hör ngt om någon av dem:confused:

Det brukar sitta kvar smärtminne efter skada o jag undrar om inte även du har fått bekymmer efter det:confused:

Åh, jag är med.
Men en böjning är ju en böjning oavsett om ryttaren tävlar dressyr eller tränar enligt andra inriktningar. Jag kanske missuppfattade vad som stod tidigare i tråden, men någon skrev att innersidan skulle kortas i böjning, medan yttersidan inte skulle längas utan fortfarande vara rak. Hur skulle det gå till?
Nu är jag inte helt säker på vad som egentligen menas med "cykelridning" heller. Jag har aldrig stött på uttrycket tidigare. Men jag läser vidare och ser om jag förstår mer.

Jag ser det här med yttersidan som att den ska bli mer komprimerad o få kortare understödsyta, att den arbetar mer med magen o att känslan man vill sträva efter är att rida som man sitter på en bakbensgående häst;)

En ung häst som bara rör sig har en längre kropp. Om du vill att den ska kännas så vill man ha den på ytter för att kunna påverka ytterbak- att stanna upp yttepytte o vinkla sig- som en fjäder- bilfjäder då:angel:

Om man har hästen böjd så tränar man ju- som du oxå skulle säga:grin: ett bakben i taget, men att då böja sig. det är mkt lättare att kommunicera med hästen så, än att rida den rak- böjda spår är alla vertygen för böjning, men skolorna mer distinkt för att samla den.

Halvhalten görs på samma sätt, men kan sen förfinas- när hästen förstår o klarar av det man vill.
Gör man alltså en halvhalt i skolan- vips- lite samling, sen får man upprepa en 350 ggr-kanske.

Är hästen redan stark- som av klättring o dylikt blir allt mkt lättare.

som Kyra skrev- NÄR hästen böjer sig- DÅ måste mer fokus komma till drivning på yttersk. o väga av mot samma sidas tygel.

Anser du att skänklarnas användning är helt överdrivna?

Nej skänklarna har givetvis sin funktion, att flytta höften tar med sig hela skänkeln o en formande hjälp. I själva verket så avser skänkeln i vissa system hela vägen mellan höft och fot, detta som en formande hjälp

Sedan tillkommer den sidförande skänkeln i alla sidvärtsrörelser, men den - utan ovanastående gör tex ingen skola - lika lite som en skola uppstår enbart ur böjning

Appropå svårigheten att vrida axlar utan kollapsa i midjan så leder också enbart skänkelhjälper ofta till att ryttaren viker sig.

Det handlar inte om istället för - utan att kontrollera HELA kroppen, och bena ut vilkenhjälp som gör vad

Jag har mycket riktigt haft enorma problem - det är därför jag har erfarenhet av vad som kan bli fel - jag har nog gjort alla fel man kan tänkas göra.:D

Detta har tvingat mig till medvetenhet om hur och varför, varför sticker bogen iväg....:confused:

Jag hade en period för 100 år sedan minst :angel:, en bokstavstränare som sa åt mig att göra ett omslag runt handen på yttertygeln för den gled mig bara ur händerna.

(Det var samma tränare som var förtjust i djup och rund, apropå att prova innan man förkastar )

Sju sorger och åtta bedrövelser senare så förstår jag var alla de problem jag hade då kom ifrån.

Poängen är att 99 % av de problem son rytatre har - uppkommer av brister i position oavsett om man är lilla lisa eller ngn mer prominent

Jag har inte emot Skänklar och tyglar - bara som hjälper "istället för"

Många ridläror är förenklade och hoppar över positionen - mest för att det lär man sig första åren... det är som att skriva en bok om mountainbike trix och först beskriva hur man trampar med pedalerna

det är självklarheter och något man tar för givet att eleven fått undervisning i - eftersom man inte skrivit en ren nybörjar bok

Jag ser det här med yttersidan som att den ska bli mer komprimerad o få kortare understödsyta, att den arbetar mer med magen o att känslan man vill sträva efter är att rida som man sitter på en bakbensgående häst;)
.

Ja men det är ju hela hästen som skall bli mer komprimerad och inte bara yttersidan

jag tror det blir missförstånd beroende på om man anser att samlingen = vikten bak och kortare udnerstödsyta åstadkoms med yttertygeln enbart, eller om det är fler hjälper inblandnade

Jag säger som Holga Finken; Ha hästen på sitsen - inte på handen.
Då samlar man främst med sitsen vilket då är torson upp till BH bandet.
och då kan man också samla på raka spår

På böjda spår
Inner skänkel till ytter hand - blir då mer sittben (= hela skänkeln) mot en stadigare ej bakåtverkande yttersida. Denna yttersia består då av halva kroppen varav handen bara är en förlängning.
Den drar inte bakåt kramar inte är bara mindre medgående och en häst i en balanserad position kommer att lösa det som Jacko skrev dvs välva överlinjen mera och vinkla bakdelens leder mer

Om man samlar med sätet, lutar man sig altså inte bakåt- utan att blir bara starkare i sin kärna "the core"

Men ber framdelen vänta in bakdelen och när hästen är kortare så säger man - vi är kvar här ett tag :D

Man samlar alltså hästen med sin position och att bli stark i magen och sitta på bakbenen som du skiver.

Problemet är inte hästen i förtsa hand, problemet är att göra varje gång som jag skriver - inte bara tro attman gör det :angel:

jag har def. inte 100 % kroppskontroll, men med mer kroppsmedvetenhet så kan kropskpontrollen bli bättre :laugh:

och ridningen mera av Centaurkänsla att man har tillgång till hästens kropp via sin egen

Jag använder kramen på yttern den sekund som hästen är på väg att tippa fram över ytter fram, har det redan hänt är det försent för denna "korrigerande hjälp"

För då kan den inte lösa det som jacko beskrev

Senast ändrad:

Precis- redskapet.

Sen har vi försökt på klassiskt att skolorna inte ger samling utan att man även brukar dem rätt.
Att man KAN få till att hästen där börjar att böja sina ledgångar mer bak. Sen finns det metoder där man ryggar eller piaffar för att få till samma resultat.

För att uppnå det den vägen krävs det mer framlängesridning- hålla i eller bromsa mkt.
Tro 17 att man måste skola munnen- den ska inte våga gå fram till bettet.

jaaa.. för när jag tränar så är det ingen uppvisning i perfekta skolor.. utan använda skolorna för att komma åt något, täänja i skolorna, be om lite mer tvärning, lite mer loss genom kroppen lite mer, lite mer.. och då är det av mindre vikt att det inte är perfekt.. frågan är vad man vill uppnå just där och då!!

Så tänker jag.. eller har lärt mig att tänka efter att fått rida för M :) Man rider för framtiden!! :bow:

ja det är klart du kan, men känslan blir mkt konstig. Som Jacko sa - skottkärra som kört fast i backen.

jaha, då kör jag skottkärra dagligdax.. för nog rider jag skolor på en häst som är i balans.. men inte med vikten bak till den grad jag tror ni menar.

Han är inte framtung, men jag rider skolor i "låg och rund" no way att han sitter på baken då :p (då kan han inte vara så låg antar jag..)

Visst kan man flytta in framdel och bakdel utan att hästen är samlad, och misslyckade skolor sker ju i framvikt.

Det är svårt att rida - skolor i framvikt är vanligt

Många tar för givet att vikten är bak bara för att man rider en "skola" korrekta skolor är svårt

Frågan är - tycker jag - varför man rider en skola och vad man vill uppnå.. men så är jag också på en låg nivå :laugh:

När jag rider och tränar rider jag inte med målet "perfekta skolor" inte förrän jag "trimmar för tävling." Men som sagt.. jag tränar på andra saker kanske..

Ursprungligen postat av axel Visa inlägg
J
ag ser det här med yttersidan som att den ska bli mer komprimerad o få kortare understödsyta, att den arbetar mer med magen o att känslan man vill sträva efter är att rida som man sitter på en bakbensgående häst
.
Ja men det är ju hela hästen som skall bli mer komprimerad och inte bara yttersidan
Med det kursiverade menade jag den- hästen.

Självfallet ska man mest ha den på sätet med inte ens Finken rider utan hand- i uppbyggnadsskedet. Uppvisning är ngt annat- färdigt.

Finken- med en hel del handridning
http://www.youtube.com/watch?v=rHWNsG1saUw

Han rider dem även rund o djup mellan varven- som man tydligen gör idag.

Cyckelstyre för mig är att du gör precis som du gör när du cyklar och jag kan säga att så rider inte jag... Såklart måste man ge hästen plats på ytter också men att tänka cykelstyre??

Jag kan efter att funderat lite på det medans jag skrivit förstå tänket mer men det är inte själv ett tänk jag vill använda och inget jag skulle lära ut.

2-3 cm handlade det om, och jo det gör du för det har jag sett på bild :p

Jag tänker inte argumentera mot dig. Det låter helt relevant det du säger.:)
Det jag inte förstod tidigare i tråden var nog inte du som skrivit. Det att hästen kortar sin innersida men inte länger sin ytter. Det var svårt att uppfatta på annat sätt, men det kanske inte var vad som menades ändå?

jaha, då kör jag skottkärra dagligdax.. för nog rider jag skolor på en häst som är i balans.. men inte med vikten bak till den grad jag tror ni menar.

Han är inte framtung, men jag rider skolor i "låg och rund" no way att han sitter på baken då :p (då kan han inte vara så låg antar jag..)

Är hästen i balans så lovar jag att den har vikten mer på bak än den har på fram för att utföra den rörelsen.

KL
jag förstår fortfarande inte fysiologin i det som beskrivs: om man kan rida en duglig sluta där hästen är på framdelen dvs inte i balans: hur sjutton kan det kännas harmoniskt och flytande så som skolan känns om vikten fördelas i balans, längre bakåt? det låter som om baken skulle fladdra åt sidan bara medans ryttaren glatt sitter kvar därfram?

tror folk underskattar sig själva, eller så förklarar jag dåligt vad jag menar, för om hästen är i balans så flyter slutan på och man känner trampet utan spänning, låsning vare sig fram eller bak, och då är det en vettig balans helt enkelt. sen att det alltid kan bli bättre, ja det är en självklarhet.

om man kan rida en duglig sluta där hästen är på framdelen dvs inte i balans: hur sjutton kan det kännas harmoniskt och flytande så som skolan känns om vikten fördelas i balans, längre bakåt?

Men grejen är väl att den kanske inte är så bra, fast man kallar det sluta ändå, fast det egentligen bara är baken som är inflyttad, inte mer.
Det kan vara så att man inte vet hur det ska kännas när det är rätt, helt enkelt. Eller att man bara inte får till det för att det är svårt. Ok då kan man säga att det är ju inte en sluta, men ryttaren kan ju tro att det är det och kalla det en sluta.

Det är så mycket som ska till i en sluta och jag tycker inte att det är lätt att få till bra och med bibehållen takt och flyt rakt igenom. Det finns mycket mellan ren skottkärra och en bra sluta.

Jag tycker det känns som att rida baklänges när jag rider slutor längst diagonalen. Längst långsidan känns finfint och ger samling. Troligen är det något i min tankeverksamhet som gör just att hästen inte lägger vikt på ytter bak, utan bara tvärar med böjning. Öppnor har jag heller inga svårigheter att rida.

En endaste gång har jag fått till diagonalslutorna och det var när jag fick rida en riktig läromästare. Men se ni, man kan få både 7 i betyg på diagonalslutor även om det känns som man rider bakänges :angel:.

Jag tror att skolorna verkar gymnastiserande även om de inte är helt korrekta och därmed inte ger samling. Men eftersom de verkar gymnastiserade får men ett bättre resultat = fortsätter på samma sätt. Om man inte har en tränare som sätter höga krav förståss ;). Jag rider knappt regelrätta skolor längre. Lite öppnor eller förvänd sluta för lösgjordheten och rakriktningensskull men inte mer, då rider jag bara någon långsida här och där. Men så tävlar jag ju inte de klasserna heller nu. Måste nog ta mig i kragen om vi ska göra några framsteg på tävlingsbanorna :D.

Jag tror att du o din tränare tänker rätt- när det gäller en typ som din.

Titta på J B hur han har fått ändra på hela biggles form, antagligen för att det fattades för att få till det allra sista.
Skulle tippa att han med nästa liknande häst tänker lite förebyggande.

3mån för att "bara" fixa med formen från marken är mkt med tanke på hans kunskap.

*Har alltid vara anti den formen av hals som den har:crazy: Jag undrar hur det går för avkommor som har ärvt den o inte har en lika skicklig ryttare.*

Det är så mycket som ska till i en sluta och jag tycker inte att det är lätt att få till bra och med bibehållen takt och flyt rakt igenom. Det finns mycket mellan ren skottkärra och en bra sluta.

halleluja :bow:

Att verkligen fortsätta ha den på yttertygeln så att den blir samlande - jaja de kräver 'sin man'

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 822
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar