Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Ok ,tack!

Kopierar in:

Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet:bump: . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.

Inser att jag inte tänkt igenom hela beskrivningen.

axel, please:

I princip ingen yttertygel, vad innebär det? Kontakt eller inte?

Om man ändå måste bromsa, varför inte ytter? (Man kan ju bromsa upp o ge efter igen, bara förstärka sätet vid behov, fast med ytter? Eller bromsar inte sätet, utan enbart "rider lätt"? ) Hur inverkar innertygeln, kontakt hela tiden eller vid behov?

Jag är ju inte i närheten av nån passage men i det jobbet jag har fått lära mej nu ang traven så är det ju samma som man sen går vidare och utvecklar till passage som jag har förstått det, (fast det lär inte bli för min del men i princip) Det är ju också med sätet och lätt mjuk hand men snarare att släppa inner än ytter:confused: En variant är med böjning på volten då man länger ut inner, tex. Inte som man skulle uttrycka rida lätt men väldigt tydligt sätta och reglera takten med sätet. Var så jag gjorde idag, tex. Men det låter inte som samma, ändå.

Vill gärna fatta, är nog lite trög jag vet,......men jag provar nog inte utan hjälp:angel::bump:
Passage är ju över min nivå dessutom....:rofl: Tror det är nåt sånt där som "dont try this at home":devil:

Senast ändrad av en moderator:

Angående yttertygel och tråden så skrev fio "i variant 13B" dvs Wert alldeles lysande såhär

Men ändå är det ju just det som brukar vara det största felet att hästen inte har kommit upp med manken vid samling. Jag tycker det syns rätt tydligt om man tittar på hästen precis framför manken. På hästar som går med korrekt samling så kan man ju se att halsen växer upp ur manken och att hela överlinjen är rundad medans hästar som går med uppdragna "axlar" ofta har en hals som börjar att bli rund först en bit framför manken, alltså först går det ner som i en liten grop innan halsen börjar i ockmed att halsen inte kommer ut i sin fulla längd.
Kan du förstå den förklaringen:crazy:

För att få hästen att komma upp med manken så måste den ju vara rak dvs ihopkopplad fram och bak = bogen inrättad på framdelen = hästen på yttertygeln

I fuskpassagen som den kallades i tråden = med kraftigt förböjd hals så kommer inte rätt muskler att tränas eftersom hästen omöjligt kan fortsätta att sitta ihop då

Perl? var det va - som bekräftade mitt påstående att vid böjning sker samtidigt en rotation av ryggraden = tornutskotten tippar utåt

Ju mer man böjer ju mer roterar kotorna och enligt min erfarenhet skall det till ganska liten böjning framifrån för att hindra hästen att hålla ihop sig och orka välva sig så manken kommer upp = halsen blir en förlängning av ryggen

hästen orkar inte om den vrids - fel muskler slås på

detta är anledningen till att böjning framifrån är helt förkastligt om man vill träna för korrekt samling

Böjning bakifårn kommer att beröra först leden mellan bäcken och länd - och sedan kommer kotorna att naturligt placera sig i en jämn böjning och rotering (alignement) om man sitter på mitten och ger hästen plats på utsidan och sätter ihop den

I min värld så har yttertygeln den funktionen att reglera böjningen så att det i första hand är böjning och inte mer rotation som sker = bogen åker ut

(Men givivis måste då ryttaren ha koll på sin vikt så att inte den roterar ryggraden med sin snedfördelade vikt)

Yttertömmen har samma funktion
och den yttre inspänninsgtygeln spänd rätt

kan man tömköra utan yttertöm?
Kan man bara använda inspänningstygel på insidan?

Skulle inte tro det

Därför är det aldrig okey att släppa ytter i min värld om man bortser från överstrykning och andra eftergifter

Nu är jag trött

Senast ändrad:

Din värld är ganska snäv.

Hur många gånger måste man skriva samma sak eller döpa om det:confused:

Det handlar - återigen inte om regelrätt passageträning.

Det handlar ej heller om grundridning.

Om man rider lite mer o provar så kanske man lär sig ett o annat.

kan man tömköra utan yttertöm?
Kan man bara använda inspänningstygel på insidan?
Men alltså:rofl:

Det går ju självklart inte när man bara kommunicerar med munnen.
Sitter man på- har man en kropp o ett ben på vardera sida som skapar ett bättre signalsystem.

Jag vet inte hur många gånger som jag har betonat att det är för att lära den följa mitt säte.
Det är då självklart en omöjlighet avsuttet.

Senast ändrad:

I princip ingen yttertygel, vad innebär det? Kontakt eller inte? Helst inte alls.
Om man ändå måste bromsa, varför inte ytter? (Man kan ju bromsa upp o ge efter igen, bara förstärka sätet vid behov, fast med ytter? Eller bromsar inte sätet, utan enbart "rider lätt"? ) Hur inverkar innertygeln, kontakt hela tiden eller vid behov? För att man inte ska inverka-- bakåt
Jag är ju inte i närheten av nån passage men i det jobbet jag har fått lära mej nu ang traven så är det ju samma som man sen går vidare och utvecklar till passage som jag har förstått det, (fast det lär inte bli för min del men i princip) Det är ju också med sätet och lätt mjuk hand men snarare att släppa inner än ytter:confused: En variant är med böjning på volten då man länger ut inner, tex. Inte som man skulle uttrycka rida lätt men väldigt tydligt sätta och reglera takten med sätet. Var så jag gjorde idag, tex. Men det låter inte som samma, ändå.

Vill gärna fatta, är nog lite trög jag vet,......men jag provar nog inte utan hjälp:angel::bump:
Passage är ju över min nivå dessutom....:rofl: Tror det är nåt sånt där som "dont try this at home":devil:
Det du rider funkar ju för dig:bow:

Det är mkt möjligt att det kräver upplevd känsla o att man behöver feedback hela tiden.

Ring -när det känns rätt!

Det allra bästa är att få sitta på en som förstår- innan man lär sin egen. Vad man vill uppnå.

Du kan ta min stora:rofl::banana:

Om man inverkar för mkt med sitt säte på mina- ja då bär det av....

Senast ändrad:

Det du rider funkar ju för dig:bow:

Det är mkt möjligt att det kräver upplevd känsla o att man behöver feedback hela tiden.

Ring -när det känns rätt!

Det allra bästa är att få sitta på en som förstår- innan man lär sin egen. Vad man vill uppnå.

Du kan ta min stora:rofl::banana:

Om man inverkar för mkt med sitt säte på mina- ja då bär det av....

Ja jag skulle nog behöva lite vägledning då, tror jag:rofl:

Äh, det kan väl inte bära av så värst på såna hästar, såna där halvblod:angel:
Men jag kanske gör det, och då tar jag med filmkameran och filmar dej samtidigt och sen får du betala dyyyyyrt om det inte ska läggas ut här:devil::banana:

Pyttsan. Vi ska använda DIG som skolexempel:bow:

Jag menar att det bär iväg uppåt- inte framåt.:bump::bump:

Pyttsan. Vi ska använda DIG som skolexempel:bow:

Jag menar att det bär iväg uppåt- inte framåt.:bump::bump:

Å nä, du! Här håller jag i kameran:grin:

Kom just på en sak!

Du kan betala mej för att INTE visa filmen o TB :p kan betala för att jag SKA visa den, sen bjuder ni över varandra:banana: :devil:

Jag fattar fortfarande inte :angel: Jag ser bara framför mig en häst med ojämna ben sväva fram i något lusigt med höga ben

Du har möjligtvis ingen instruktionfilm?

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar