Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL
här
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5608218&postcount=7
här
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5608218&postcount=7
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.
DEt enda swingandet som jag känner till är i Lianer eller som dans.
Swing it Magister!
Men ändå är det ju just det som brukar vara det största felet att hästen inte har kommit upp med manken vid samling. Jag tycker det syns rätt tydligt om man tittar på hästen precis framför manken. På hästar som går med korrekt samling så kan man ju se att halsen växer upp ur manken och att hela överlinjen är rundad medans hästar som går med uppdragna "axlar" ofta har en hals som börjar att bli rund först en bit framför manken, alltså först går det ner som i en liten grop innan halsen börjar i ockmed att halsen inte kommer ut i sin fulla längd.
Kan du förstå den förklaringen
Men alltsåkan man tömköra utan yttertöm?
Kan man bara använda inspänningstygel på insidan?
Det du rider funkar ju för digI princip ingen yttertygel, vad innebär det? Kontakt eller inte? Helst inte alls.
Om man ändå måste bromsa, varför inte ytter? (Man kan ju bromsa upp o ge efter igen, bara förstärka sätet vid behov, fast med ytter? Eller bromsar inte sätet, utan enbart "rider lätt"? ) Hur inverkar innertygeln, kontakt hela tiden eller vid behov? För att man inte ska inverka-- bakåt
Jag är ju inte i närheten av nån passage men i det jobbet jag har fått lära mej nu ang traven så är det ju samma som man sen går vidare och utvecklar till passage som jag har förstått det, (fast det lär inte bli för min del men i princip) Det är ju också med sätet och lätt mjuk hand men snarare att släppa inner än ytter En variant är med böjning på volten då man länger ut inner, tex. Inte som man skulle uttrycka rida lätt men väldigt tydligt sätta och reglera takten med sätet. Var så jag gjorde idag, tex. Men det låter inte som samma, ändå.
Vill gärna fatta, är nog lite trög jag vet,......men jag provar nog inte utan hjälp
Passage är ju över min nivå dessutom.... Tror det är nåt sånt där som "dont try this at home"
Det du rider funkar ju för dig
Det är mkt möjligt att det kräver upplevd känsla o att man behöver feedback hela tiden.
Ring -när det känns rätt!
Det allra bästa är att få sitta på en som förstår- innan man lär sin egen. Vad man vill uppnå.
Du kan ta min stora
Om man inverkar för mkt med sitt säte på mina- ja då bär det av....
Pyttsan. Vi ska använda DIG som skolexempel
Jag menar att det bär iväg uppåt- inte framåt.
Jag fattar fortfarande inte Jag ser bara framför mig en häst med ojämna ben sväva fram i något lusigt med höga ben
Du har möjligtvis ingen instruktionfilm?