Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Cyckelstyre för mig är att du gör precis som du gör när du cyklar och jag kan säga att så rider inte jag... Såklart måste man ge hästen plats på ytter också men att tänka cykelstyre??

Har endast varit med om en tränare som har förutspråkat det och det var ingen bra tränare hästen gick sämre än någonsin, nej tack sa jag..

Tyglen är helt klart sekundär som du skriver men om ryttaren drar i tyglen så blir den inte sekundär. Och om du tänker dig hur du verkligen gör när du cyklar och när du gör det i en skola osv, så drar du mer i inner och släpper yttre, vilket tex tränaren förspråkade som jag red för. Då påverkar tyglen på ett felaktit sätt.

Men om man istället har hästen på ytter när du går in i öppnan så får du ju lätta aningens på tyglen men sen rider jag ju med innersidans hjälper hästen upp mot ytter för att få hästen att ta för sig ordentligt!

Jag kan efter att funderat lite på det medans jag skrivit förstå tänket mer men det är inte själv ett tänk jag vill använda och inget jag skulle lära ut.

Ja jag tror du förstår om du funderar, för det du uppfattade som cykelstyre innan är som jag trodde, det som jag också tänkte på som cykelstyre förr för länge sen, vilket inte är vad det här handlar om.

Det du skriver om öppnan blir ju det precis i och med att du också ändrar en aningens aning i din position i en öppna antar jag? Händer kommer att ändra en aning också och resulatet är just det du skriver (fetstilat)

Det var därför jag inte ansåg att malinskys svar var rätt (sorry malinsky:love:)
för det lät som släppa ytter vilket det ínte alls är tal om utan egentligen handlar det om position.

Jag håller med dig. Yttersidan måste längas lika mycket som innersidan kortas i en korrekt böjning. Hållar man i yttersidan blir inte en korrekt böjning möjlig.
Jag förstår inte riktigt meningen med tråden och diskussionen, men jag följer den för det är intressant.
Tråden är till för att vi inte ska förstöra det klassiska forumet;)

Hur många hästar böjer sig korrekt av sig själva:confused: utan att bogar mm åker all världens väg. Även samling. Som regel varierar deras svagheter- mest då p g a att vi dödliga inte kan känna o veta hur vi bäst hjälper dem.

Gissa hur många som får 8-Bra i MSV klass på sina skolor.:crazy:

Själv rider jag på en häst som inte har varit lösgjord på 3 år eller så- som ett kassaskåp,men börjar äntligen bli ridbar.

Mot bättre vetande då...

Vad är skillnaden i hästkroppen om den är böjd för en skola eller böjd för en volt med samma diameter som skolan rids i

rent fysiologiskt är det samma sak - hästen är skapt på samma sätt, det är samma ryggrad i mitten.

utsidan måste få plats i båda fallen

Sedan blir hela hästen kortare om den samlas korrekt av att pilbågen spänns, men utsida och insida är alltid i realtion till varandra

Utisdan är längre relativt sätt

- simpel geometri

( varför gjorde jag detta nu :confused: :eek: :D )

skojjar

Hm lika tveksam. dessutom lite ot men inte helt.

Men ja, utsidan blir längre relativt sett, men längs inte ut, bakbenen får jobba, :angel: Insidan kortas mer.

I sluta blir det ju inte någon framflyttning av handen att tala om, positionen annorlunda än i öppna:idea: Frambenen går rakt fram.
I en tvär diagonalsluta däremot, måste fundera:confused:

Hur många hästar böjer sig korrekt av sig själva:confused: utan att bogar mm åker all världens väg. Även samling. Som regel varierar deras svagheter- mest då p g a att vi dödliga inte kan känna o veta hur vi bäst hjälper dem.

Hur var det, du fattade nu eller hur?:angel: Fast du inte har erkänt det än......
Du ska ju inte släppa bogar fria att ta vägen vart som helst, det är väl ingen som sagt, - fast det lät så ett tag i början av tråden, men då har man fattat cykelstyret fel :idea::devil:

Klart att utsidan alltid är längre, men hur lång ska den bli i förhållande till inner sidan för att den ska kunna samla sig?

Rent logiskt borde öppnan- där hästen inte tvärar med bak- vara lättare för att samla den.
Slutan mer gymnasticerande o stärkande- bak.

Man börjar ju med svag böjning- tänk, för att den inte ska utsättas till en tvärning där den omöjligt kan bära sig bra.

Tycker inte alls att man ska benämna det som cykelridning- får samma känsla som Lancet.
Om hästen inte böjer sig rätt- vad gör den om du släpper på ytter- bogen ut.

Precis, där är vi överens.:bow:

Öppna är svårare, men "ärligare" - det går inte att ens tro att den är bra, när den inte är ok. :o

Tycker inte alls att man ska benämna det som cykelridning- får samma känsla som Lancet.

Människa:devil::bump::eek::mad:

Du släpper inte ut ytter!!!
Hur gör du då? Håller du handen på exakt samma ställe hela tiden, oavsett vad du rider för rörelse o böjt eller rakt spår? Hur får hästen i så fall plats att böja om du går in på en liten volt, eller i en piruett osv? Ändras din position något alls (centimeter pratar vi om nu!!)? Hur sitter du med överkroppen i en vändning? Vad sker med händerna? Tror du inte ens tänker på det, faktiskt. Det bara görs.

Men kanske ger det fel associationer, med cykelstyre tror det:confused:. Har ju upplevt det själv, och reagerat på samma sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns väl också en rent viktmässig komponent till varför många ryttare (absolut inte jag, för jag rider ju så bra hela tiden... ;)) upplever att slutan är enklare än öppnan?

Har hästen ingen vikt på baken är det ju plättlätt att skyffla omkring baken lite hit och dit. Och i slutan flyttar man ju just baken?

Öppnan kan upplevas som lite... trögare, om man har mkt vikt på framdelen.

Eller vad tror ni?

Det här tycker jag man hör relativt sällan om?

Att genom att begränsa ramen på utsidan finns det en annan väg för hästen att ta - via överlinjen.

Eller är det bara jag som missat när tränare säger det - och/eller inte fattat?

Jag blir helt förvirrad när du skriver samma sak som jag - fast med andra ord - då håller axel med :confused:

Som svar på din fråga så - näe - det hör man sällan

jag tror att det är det de är ute efter - men om hästen inte sitter ihop och är framme på bettet så kommer det inte hända att korrekt samling uppstår

Hästen kommer bara böja på halsen och håller i sig i "co traction" tygeltaget = kramningen kommer inte gå ned i bakhoven - den komerm iten att svikta bak

Och ärligt så är tygelkramningen pricken över i - den stora samlande hjälpen sitter i "the core" - kraftcentrum

Apptopå rubriken - yttertygeln kommer ju att påverka hästen rätt olika beroende på i vilken hållning den är i före man gör något med denna.

Egentligen så kommer den förstärka det som redan sker

Njaaeee? :confused:
Förhoppningsvis sitter du mer på baken än framdelen i en sluta? ;)

Jag förstod inte riktigt ditt svar?

Om hästen inte har omfördelat vikten bakåt är rumpan lätt att flytta, den "väger" inget. Hästen är tyngre på framdelen (ja, det är den ju naturligt förstås - men förhoppningsvis tränar ryttaren den att gradvis få bort lite vikt därifrån) - vilket då borde innebära att den tyngre klossen är svårare att flytta?

Om baken är lätt, är den lätt att flytta.
Om fronten är lätt, är den lätt att flytta.

Så menade jag.

Eller tänker jag bakofram?

Cyckelstyre för mig är att du gör precis som du gör när du cyklar och jag kan säga att så rider inte jag... Såklart måste man ge hästen plats på ytter också men att tänka cykelstyre??

Har endast varit med om en tränare som har förutspråkat det och det var ingen bra tränare hästen gick sämre än någonsin, nej tack sa jag..

Tyglen är helt klart sekundär som du skriver men om ryttaren drar i tyglen så blir den inte sekundär. Och om du tänker dig hur du verkligen gör när du cyklar och när du gör det i en skola osv, så drar du mer i inner och släpper yttre, vilket tex tränaren förspråkade som jag red för. Då påverkar tyglen på ett felaktit sätt.

Men om man istället har hästen på ytter när du går in i öppnan så får du ju lätta aningens på tyglen men sen rider jag ju med innersidans hjälper hästen upp mot ytter för att få hästen att ta för sig ordentligt!

Jag kan efter att funderat lite på det medans jag skrivit förstå tänket mer men det är inte själv ett tänk jag vill använda och inget jag skulle lära ut.

Angående cykelstyre så är det axels benämning på att kontrollera hästens bogar med ryttarens axlar. det är ingen som förespråkar cykelstyre för tänker man så så blri det en mycket större rörelse än vad som sker i verkligheten

Tänk i stället att du håller en bricka - det du gör är att du vrider brickan lite

Enligt min tyska beridaretränare så är detta huvudhjälpen för att sätta ihop hästen - dvs flytta ut framdelen från sargen - detta får också över den på yttertygeln - skall vi sedan gå in i en öppna så flyttar man in framdelen med överskänkeln - går fram med inenr sitten - och gör sin chocho rörelse med handen och hästen är helt på ytter

Det verkar som om ni när ni tänker cykelstyre gör en koppling till att dra i innertygeln och släppa ytter - det är precis tvärtom - hästen är hela tidenpå yttertygeln och är den korrekt böjd så är kontakten på innertygeln lätt

Glöm Cykelstyret - det är bara axels benämning på att ha axlarna parallella med hästens bogar

Jag förstod inte riktigt ditt svar?

Om hästen inte har omfördelat vikten bakåt är rumpan lätt att flytta, den "väger" inget. Hästen är tyngre på framdelen (ja, det är den ju naturligt förstås - men förhoppningsvis tränar ryttaren den att gradvis få bort lite vikt därifrån) - vilket då borde innebära att den tyngre klossen är svårare att flytta?

Om baken är lätt, är den lätt att flytta.
Om fronten är lätt, är den lätt att flytta.

Så menade jag.

Eller tänker jag bakofram?

Jag vet inte. Jag tänker i slutan att man definitivt har hästen under sig på baken, trots att man ändå flyttar baken. annars skulle det ju bli ngn sorts skottkärra effekt? Jag tycker inte man kan göra en sluta på en häst som inte är uppe för baken?

Det var därför jag inte ansåg att malinskys svar var rätt (sorry malinsky:love:)
för det lät som släppa ytter vilket det ínte alls är tal om utan egentligen handlar det om position.

Helt ok :D Jag tycker det är SVÅRT att ge efter lite på ytter - lite av cykelstyre och jag menar INTE att släppa ut ytter. Självklart handlar det om position, men jag är ju bara till syvende och sist en vanlig oduglig ryttare som försöker så gott jag kan *s*

Kanske jag uppfattar "cykelstyre" till viss del som att man "rattar".

Vissa gånger släpper jag ut ytter helt dock.. men då handlar det om ngt helt annat.

Nej, rent dressyrmässigt har du givetvis helt rätt! Ingen skola "ska" ju utföras utan att hästen har lagt om vikten bak först.

Men jag tror inte att vi alla är där alltid?

Angående cykelstyre så är det axels benämning på att kontrollera hästens bogar med ryttarens axlar. det är ingen som förespråkar cykelstyre för tänker man så så blri det en mycket större rörelse än vad som sker i verkligheten

Tänk i stället att du håller en bricka - det du gör är att du vrider brickan lite

Enligt min tyska beridaretränare så är detta huvudhjälpen för att sätta ihop hästen - dvs flytta ut framdelen från sargen - detta får också över den på yttertygeln - skall vi sedan gå in i en öppna så flyttar man in framdelen med överskänkeln - går fram med inenr sitten - och gör sin chocho rörelse med handen och hästen är helt på ytter

Det verkar som om ni när ni tänker cykelstyre gör en koppling till att dra i innertygeln och släppa ytter - det är precis tvärtom - hästen är hela tidenpå yttertygeln och är den korrekt böjd så är kontakten på innertygeln lätt

Glöm Cykelstyret - det är bara axels benämning på att ha axlarna parallella med hästens bogar

presajsly!

det är inte bogen man släpper ut - utan bröstkorgen som tillåts böja sig

Bogen åker ju ut istället för att bröstkorgen böjs om man inte har kolla på sina hjälper - läs vikthjälper = inte sitter på mitten

Nej, rent dressyrmässigt har du givetvis helt rätt! Ingen skola "ska" ju utföras utan att hästen har lagt om vikten bak först.

Men jag tror inte att vi alla är där alltid?

Men hur GÖÖÖR man om inte vikten är lagd på bak? :confused: Jag försöker föreställa mig hur det ö.h.t blir då? Hästen borde inte kunna förflytta sig?

Nja, dom flyttar ju lätt bogarna också men då har ju ett bakben åkt in vilket det inte får göra i en öppna. Jag tror det har att göra med att dom helst väljer att belasta ett bakben mer, men i en öppna måste dom belasta båda för att kunna böja på rätt sätt, det gäller förstås sluta också, men eftersom dom gärna flyttar in baken men inte gör mer, kan det vara svårare att komma tillrätta med. Dessutom är det lättare att sitta rätt i en öppna upplever jag, men det kanske inte andra gör i of s. Det är nog den viktigaste orsaken egentligen, lättare att känna vad som behövs. :confused:

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30