Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL
En till precis
KL
Den här diskussionen har ju varit uppe förut, och man har ju helt olika utgångspunkter. Det är väl det första man får inse att vi upplever verkligheten olika.
Och att yttertygeln har olika betydelse beroende på vilket system man rider.
Detta verkar mest vara en diskussion som skall leda till att bekräfta det egna ridsystemet i vanlig ordning
Utifrån min syn så blri det så att om man inte får till det bakifårn så måste man ju klamra sig fast i båda tyglarna, och då blri det en provokation att påstår att man ska gå fram med ytter eller inner eller whatever.
Har man hästen bakifårn så tappar man inte allt bara för att man ger den tillräcklig plats att arbeta med hela kroppen. det är ju det som Överstrykning testar.
Har man hästen på sätet - i egen balans - så behöver man inte trycka in bogen med yttertygel. Som fio skirver så betyder inte det att man helt kan släppa den - för den reglerar böjningen, men det som håller inne bogen är en häst som är rak dvs belastar sina ben liksidigt så inte hästen börjar luta vare sig utåt eller inåt.
En metafor kan var att bakbenen motsvarar ett flygplans motor och frambenen vingarna
Att få bakbenen att driva lika mycket har de flesta ett hum om, men det som kontrollerar rodret = vingarnas lutning ÄR ryttarens tyngdpunkt.
Bogen åker ut = vingarna inte på samma höjd
Ytterbogen skjuter alltså bara ut om man inte har kontroll på sin egen tyngdpunkt och förlägger den för mycket på insidan. Fråga mig - det har varit mitt kardinalfel
och det har synts väldigt TYDLIGT på en häst som har brett mellan sina framben
Ja herregud
Helt groteskt faktistk
Så angående IRL Det beror ju helt på vilken verklighet man utgår från. Har man inte kontroll på sin tyngdpunkt så upplever man det säkert på det sättet som beskrivs.
Börjar man få kontroll på den så öppnar det upp för helt andra upplevelser. Lätt att säga ha hästen på sätet - svårare att göra
Cykelstyre som fel - är för mig när händerna börjar leva sitt eget livistället för att vara en integrerad del av helheten
jag beskylls läsa för mycket böcker. Jag skulle kanske vilja uppmana folk att läsa flera böcker - för saker som jag skriver finns att läsa i många böcker. det är inga konstigheter
I förra tråden jag skrev i tex, så står ungefär hälften i kyras bok, henne blir det lite svårare att beskylla för att inte vara förankrad i verkligheten - eller?
De första koordinationsövningarna jag fick göra angående tyngdpunkten är sådan som
hennes beridarelever på flyinge fick göra.
Som sagt det står om tyngdpunkten i hennes bok med andra ord bara