Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Jag fattar nu, då är jag med. Hålla reda på utsidan så den inte blir lång när den inte ska vara det,

Men håller fast vid att cykelstyretänket är grunden och sen justera utifrån behov, och att det är grader av styret från väldigt lite till mycket (som i malinskys exempel):idea: Utifrån vad man vill och kräver.

JA.

Om hörnpasseringarna så slarvas det visst, men inte sällan för att underlaget är undermåligt där.

Jag har inte haft problem att rida dem bra på tävling- när man skärper till sig.;)
Fast hästarna lär ju sig att slarva- de med:crazy:

Brukar vara noga att i även skritt på lång tygel ta mig ut dit- att hästen inte ska vända- av sig själv- som Kyra predikar om.

Så då är vi överens?

Ja hörnen slarvas det med särskilt i skritt på lång tygel men de hörn hästen har jagat upp sej för, vid dörrarna, där rider jag noga ut (för diagonala hjälper, innersk mot yttertygel :angel:) Men även ställande innertygel,)

Yttertygeln är förresten viktig för rakriktningen (och kontroll av tempo om sätet inte räcker till där), men det kanske nån skrev redan. (Eftersom rubriken sa att vi skulle diskutera yttertygelns funktion.)

Så då är vi överens?

Ja hörnen slarvas det med särskilt i skritt på lång tygel men de hörn hästen har jagat upp sej för, vid dörrarna, där rider jag noga ut (för diagonala hjälper, innersk mot yttertygel :angel:) Men även ställande innertygel,)

Yttertygeln är förresten viktig för rakriktningen (och kontroll av tempo om sätet inte räcker till där), men det kanske nån skrev redan. (Eftersom rubriken sa att vi skulle diskutera yttertygelns funktion.)

Kort svar, sambon lagar mat som är färdig när som helst ;).

Eftersom axlarna följer bogarna så blir det ju lite cykelstyre, men det beror ju vad man jämför med. Ställningen i nacken är ju ganska liten så cykelstyret syns ju inte så mycket. Ytterhanden följer ju med ytteraxel. Åker ytteraxel fram så åker ju ytterhanden fram också.

Jag håller med Flashlight i inlägget som handlade om de olika rörelserna.

Jag släpper lite hej vilt på tyglarna när jag rider. Ingen tygel är viktigare än den andra. Eftergifter är mycket viktigare än förhållningar. När hästen är i balans och spårar ska den fortsätta vilken tygel jag än släpper på - om jag nu sitter i rätt position ;).

Jag har kommit på mig djälv med att rida fruktansvärt bra hörnpasseringar på den ena hästen men fruktansvärda på den andra. Varför jag gör det har jag ännu inte fattat. Men jag antar att det är lättare på den första.

Nu var maten klar. Over and out.

Nu vet jag inte om jag har missat något stort här men ända sedan jag var liten så har jag lärt mig att cykelstyre är big no,no!

Det där med volt fattar jag inte varför cykelstyre i volt?

Jag vill ju inte att hästen ska släppa ut den yttre sidan och vilket den ju gör om jag börjar rida cykelstyre. Jag vill ha min häst på yttertyglen och rundad för mitt inre ben, så får jag ju en volt, men korrekt spårning och bärighet..

Samma sak i hörnpasseringar kontakt på yttre sidan rundad runt mitt inre ben..
Vad ska svårklassryttaren? Men tja, inget förvånar mig längre. Idag såg jag en av Sveriges bästa ryttare longera sin GP häst innan start:idea::confused:

Fast jag fattade inte malinskys svar riktigt för det såg jag inte direkt som cykelstyre, eller i så fall i mer "övertydlig" form, bara en del av det, så kan det vara - en variant.
Jag tycker fortfarande det handlar om grader - mer eller mindre, ner till nästan inte alls när man behöver extra kontroll på ytter. Ytter släpps ju inte vid cykelstyretänk:confused:. Eller det kan man väl men det är inte enbart det som är cykelstyre, (är vi inne på fiskpassagen igen:angel:)

Nu får du förklara utförligare vad som menades i det här fallet.

Vad jag menade var att jag rider olika beroende på vad jag vill uppnå.. ibland släpper jag ut bogen helt och riktigt släpper ut ytter (läskigt att släppa kontrollen sådär ibland hehe) - för det är ngt annat jag måste uppnå innnan jag kan koppla ihop hästen igen, men det är ju jag det med min häst som blir helt stum i sidorna när det rör sig i skallen. Jag får gå igenom utbildningsskalan vid varje ridpass, haha..

Håller med om att det är små grader det egentligen handlar om om man bortser från ovanstående ridning, men som sagt det är så idiotiskt e.g att ge sig in i dylika diskussioner, för vad är det vi utgår ifrån, egentligen?

Jag tror på cykelstyre för att inte stumna i ytter, vilket också e.g bara blir en eftergift.. jag rider med cykelstyre utan att släppa nämnvärt på ytter när jag flyttar hästen från höger till vänster *bett* sida.

Vid mer samling tycker jag att det är svårt att tänka cykelstyre, det är så lätt att jag tappar ut ytter, men jag är samtidigt så rädd att bli stum.. fan, det är svårt det här :o

Fast då vet jag inte vad du menar med cykelstyre tror inte det är riktigt samma sak du tänker på. Jag har inte hört det som nån benämning heller på länge, faktiskt, men tänket är som jag skrev innan helt enkelt att händerna följer axlarna och i det finns inget som innebär att släppa iväg ttersidan:confused:

Det är något som går rätt automatiskt om nu ryttaren har en bra balans över hästen och många duktiga ryttare tänker säkert inte ens på vad dom gör. på en volt innebär det att ryttaren sitter i rörelseriktningen, dvs voltspåret. Varför skulle inte hästen spåra och böja sej korrekt pga det?

Det man hade kallat "cykelstyre" innan den här tränaren kom med det som ett tänk han tagit till sej, (dvs den JAG skrev om, inte den axel skrev om nu) var något annat och DET var big no no det var därför vi var så negativa först:cool:

Egentligen gjorde han väl oss bara mer medvetna om positionens betydelse, antar jag.

Håller med om att det är små grader det egentligen handlar om om man bortser från ovanstående ridning, men som sagt det är så idiotiskt e.g att ge sig in i dylika diskussioner, för vad är det vi utgår ifrån, egentligen?

Jag tror på cykelstyre för att inte stumna i ytter, vilket också e.g bara blir en eftergift.. jag rider med cykelstyre utan att släppa nämnvärt på ytter när jag flyttar hästen från höger till vänster *bett* sida.

Vid mer samling tycker jag att det är svårt att tänka cykelstyre, det är så lätt att jag tappar ut ytter, men jag är samtidigt så rädd att bli stum.. fan, det är svårt det här :o

Håller med, helt idiotiskt:rofl:

Jag håller med om det fetstilade, det är en viktig anledning, för att inte bli statisk, men jag tycker inte det blir släppa ut ytter, eller i så fall har jag överdrivit rörelsen.

KL
Jag vet inte om vi är överens om att sitta i rörelseriktningen, för då följer ju händerna med, men sen så handlar det väl inte om att dra ytter bakåt:confused: när man har kontroll på ytter utan om kramningar och för det flyttar man väl inte handen bakåt i förhållande till axlarna:confused:
Det handlar ju om så små förflyttningar, inte att man vrider runt i sadeln:confused: Det svåra är väl att vara rätt avvägd, och naturligt vara i rätt position i varje steg, för oss vanliga dödliga.

Nu vet jag inte om jag har missat något stort här men ända sedan jag var liten så har jag lärt mig att cykelstyre är big no,no!

Jag vill ju inte att hästen ska släppa ut den yttre sidan och vilket den ju gör om jag börjar rida cykelstyre. Jag vill ha min häst på yttertyglen och rundad för mitt inre ben, så får jag ju en volt, men korrekt spårning och bärighet..

Vad ska svårklassryttaren? Men tja, inget förvånar mig längre. Idag såg jag en av Sveriges bästa ryttare longera sin GP häst innan start:idea::confused:
Precis så var det:bow:
Även Malinsky. Man får ju inte bli hård o då får man klura ut ett sätt att inte bli så, utan att tumma på stödet. Lära sig timingen.

Nu pratar jag inte lägre form.

En häst som redan är på plats- kortare i kroppen kan få lite utrymme, men en häst som är lång- blir ännu längre, inte sällan dålig bålböjning- bogen ut. Tempoväxlingar där bakbenen engageras kan ge samma resultat. Kvickare bakben- kort kropp.

det är inte meningen att den ska bli kort i halsen- bara. Då har man inte kunnat rida på eftergiften.
MEN... inte sällan är det svårt att rida med självburen hals- om den inte är "ihop" kort i kroppen. Bär sig i övrigt.

Senast ändrad:

Jag tänkte inte ens gå in i diskussionen men jag kände att jag var tvungen med tanke på missuppfattningarna. Cykelstyre är INTE att man släpper yttertygel i böjning.

Det går inte att göra skolor, böja , piruetter osv om man inte går fram med ytterarm. Det är ju inte så att man släpper yttertygeln utan du har ju kvar samma kontakt på ytter fast bara längre fram så man ger hästen plats i böjningen.
Det är ju inte yttertygel som avgör om hästen blir lång på yttersidan utan man har ju hästen kvar på sätet och ytterskänkel. Tygeln blir ju bara sekundär i det läget.

Jag tänkte inte ens gå in i diskussionen men jag kände att jag var tvungen med tanke på missuppfattningarna. Cykelstyre är INTE att man släpper yttertygel i böjning.

Det går inte att göra skolor, böja , piruetter osv om man inte går fram med ytterarm. Det är ju inte så att man släpper yttertygeln utan du har ju kvar samma kontakt på ytter fast bara längre fram så man ger hästen plats i böjningen. Det är ju inte yttertygel som avgör om hästen blir lång på yttersidan utan man har ju hästen kvar på sätet och ytterskänkel. Tygeln blir ju bara sekundär i det läget.

Precis! :idea: :bow:

En till precis :laugh:

KL

Den här diskussionen har ju varit uppe förut, och man har ju helt olika utgångspunkter. Det är väl det första man får inse att vi upplever verkligheten olika.

Och att yttertygeln har olika betydelse beroende på vilket system man rider.

Detta verkar mest vara en diskussion som skall leda till att bekräfta det egna ridsystemet i vanlig ordning

Utifrån min syn så blri det så att om man inte får till det bakifårn så måste man ju klamra sig fast i båda tyglarna, och då blri det en provokation att påstår att man ska gå fram med ytter eller inner eller whatever.

Har man hästen bakifårn så tappar man inte allt bara för att man ger den tillräcklig plats att arbeta med hela kroppen. det är ju det som Överstrykning testar.

Har man hästen på sätet - i egen balans - så behöver man inte trycka in bogen med yttertygel. Som fio skirver så betyder inte det att man helt kan släppa den - för den reglerar böjningen, men det som håller inne bogen är en häst som är rak dvs belastar sina ben liksidigt så inte hästen börjar luta vare sig utåt eller inåt.

En metafor kan var att bakbenen motsvarar ett flygplans motor och frambenen vingarna

Att få bakbenen att driva lika mycket har de flesta ett hum om, men det som kontrollerar rodret = vingarnas lutning ÄR ryttarens tyngdpunkt.

Bogen åker ut = vingarna inte på samma höjd :grin:

Ytterbogen skjuter alltså bara ut om man inte har kontroll på sin egen tyngdpunkt och förlägger den för mycket på insidan. Fråga mig - det har varit mitt kardinalfel :o och det har synts väldigt TYDLIGT på en häst som har brett mellan sina framben :rofl:

Ja herregud :o Helt groteskt faktistk

Så angående IRL Det beror ju helt på vilken verklighet man utgår från. Har man inte kontroll på sin tyngdpunkt så upplever man det säkert på det sättet som beskrivs.

Börjar man få kontroll på den så öppnar det upp för helt andra upplevelser. Lätt att säga ha hästen på sätet - svårare att göra

Cykelstyre som fel - är för mig när händerna börjar leva sitt eget livistället för att vara en integrerad del av helheten

jag beskylls läsa för mycket böcker. Jag skulle kanske vilja uppmana folk att läsa flera böcker - för saker som jag skriver finns att läsa i många böcker. det är inga konstigheter

I förra tråden jag skrev i tex, så står ungefär hälften i kyras bok, henne blir det lite svårare att beskylla för att inte vara förankrad i verkligheten - eller?

De första koordinationsövningarna jag fick göra angående tyngdpunkten är sådan som
hennes beridarelever på flyinge fick göra.

Som sagt det står om tyngdpunkten i hennes bok med andra ord bara

Senast ändrad:

Cykelstyre som fel - är för mig när händerna börjar leva sitt eget livistället för att vara en integrerad del av helheten

Ja precis! (igen:D)

Och jag håller med dej om det mesta av resten också, :bow: (tro det eller ej:p obs! skämtsamt) Det är ungefär vad jag har försökt få fram ang det jag menar med cykelstyretänk.

Senast ändrad av en moderator:

Trevligt att var överens

och erkänner mig skyldig till att ha svarat enbart utifrån fios inlägg :crazy: Men nu har jag läst på bättre :o

Angående samling så ja man samlar på ytter - man man rider med HELA kroppen så korrekt samling innebär ju att hela ramen blir kortare inte så mycket att man drar framtill som att man stramar upp sin egen hållning - så axlepositonen kvarstår - börjar man felvrida kroppen, eller använda hela armen som många gör när de skall förhålla på ytter - då sabbar man allt att rida med sätet - så axelpositionen är kvar. Som fio skriver - handen är sekundär

Det är det som är hemligheten med possiton - orkar man behålla sin position så blir det små hjälper som behövs

Förhållningen på ytter handlar ju inte om att röra hela armen eller överdelen - det handlar ju om att krama tygeln och kräver ingen ändra possition om hästen är på hjälperna

Senast ändrad:

Trevligt att var överens

och erkänner mig skyldig till att ha svarat enbart utifrån fios inlägg :crazy: Men nu har jag läst på bättre :o

Angående samling så ja man samlar på ytter - man man rider med HELA kroppen så korrekt samling innebär ju att hela ramen blir kortare inte så mycket att man drar framtill som att man stramar upp sin egen hållning - så axlepositonen kvarstår - börjar man felvrida kroppen, eller använda hela armen som många gör när de skall förhålla på ytter - då sabbar man allt att rida med sätet - så axelpositionen är kvar. Som fio skriver - handen är sekundär

Det är det som är hemligheten med possiton - orkar man behålla sin position så blir det små hjälper som behövs

Förhållningen på ytter handlar ju inte om att röra hela armen eller överdelen - det handlar ju om att krama tygeln och kräver ingen ändra possition om hästen är på hjälperna

Ja, överens igen:bow: Det var också vad jag försökte säga, men du skrev det bättre.

Fast innan du har hästen så- är tygellängden oxå längre- större spelrum.

En häst som redan är högre utbildad funkar det på.

När hästen böjer sig i bålen hamnar även vår underdel lite med i böjningen, varav cyklingen är minimal- jämn böjning i bålen o ställd nacke.

Vi sitter inte så långt bak att axlarna ska stå för framdelen.

Överstrykning sker inte i ngn skola eller piruett-bara på stor volt.

Hästen böjer sig inte bara för att.... man sitter rätt.

bogarna kan åka hit eller dit på böjt spår - fast man sitter där man ska.

Senast ändrad:

Utifrån min syn så blri det så att om man inte får till det bakifårn så måste man ju klamra sig fast i båda tyglarna, och då blri det en provokation att påstår att man ska gå fram med ytter eller inner eller whatever.
Ja självklart blir synen efter vilken nivå man är på själv.

Vem klamrar sig fast i tyglarna?
Nu är vi på tävlingsdressyr- hoppas jag.

Att få bakbenen att driva lika mycket har de flesta ett hum om, men det som kontrollerar rodret = vingarnas lutning ÄR ryttarens tyngdpunkt.
Det är ju det som är kruxet- att lära sig känna hur pass liksidig o rakriktad den är- det kan INTE gemene man.

Visst är positionen grunden, men tyvärr i komb. med allt annat som gör dressyr så svårt.

Mer till TB.
När böjningen blir stor- är det skillnad. Då måste man ge plats- till en redan kort häst.

Senast ändrad:

Mer till TB.
När böjningen blir stor- är det skillnad. Då måste man ge plats- till en redan kort häst.

TB är på ett annat forum men jag kan ju ändå svara :angel:

Det spelar ingen roll om det är en gammal eller ung häst när du böjer måste du följa med med ytterarm lika mycket som böjningen är stor annars hindrar du hästen och bromsar dess utsida. Jag vet inte om du förstår att det handlar bara om några enstaka knappt synliga för ögat 2-3 centimetrar ;)

TB eller TBC ....:angel:
Jag ska åka o praktisera o kolla, men nu är jag fortfarande i igångsättningsstadie- lite unghästridning:grin:
Hästen är extremt lång oxå, så där gäller det att få igång motorn:grin:

Vem klamrar sig fast i tyglarna?

Alls som inte fixar en överstrykning :D

Nu är vi på tävlingsdressyr- hoppas jag.

det är de på Breeders också hoppas de :angel:

Mer till TB.

No offence skojar bara

Jag hoppar att komentera det sista beroende på alla tidigare turer i debatten

Rent tekniskt så är axeln inte ens framför den inre - den är parallell med radien på det böjda spåret.

Jag säger som FT ;) :D det är mindre än du tror

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 822
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar