Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Sv: Nu ni! Ska vi ha en debatt om yttertygelns funktion IRL

Det spelar ingen roll om det är en gammal eller ung häst när du böjer måste du följa med med ytterarm lika mycket som böjningen är stor annars hindrar du hästen och bromsar dess utsida. Jag vet inte om du förstår att det handlar bara om några enstaka knappt synliga för ögat 2-3 centimetrar ;)

Till axel:

Just precis, jag hann inte ens skriva det, så nu fetstilar jag det jag exakt sa till dej, fattar du nu då:devil:

Precis så tänker jag också, om hästen är böjd/ställd måste man ju ge efter på yttertygeln om man vill behålla samma stöd som när hästen är rakriktad. Håller man handen stilla och hästen "flyttar" sitt huvud inåt får det ju samma effekt som om man skulle göra en förhållning på yttertygeln.

Det är apropå en elitryttare som ville få ordning på sin elev idag- som själv har ridit svåra klasser.

När ska man "cykelrida" eller ha den kvar där osv - tycker NI?

Skall jag vara ärlig så tar det en hel del försök att hajja vad du menar.
Sorry

rent språkligt så frågar du alltså när man skall släppa yttertygeln och bara rida på innertygel? Och att ha den på innertygel är att cykelrida?
Då förstår vi ju inte varandra - för att gå fram med ytteraxel kan man bara göra om hästen är upp på yttertygel, den måset vara "framme"

Eftersom du tidigare kallat det jag skriver om axlar som felaktigt och att cykelrida så fortsatte jag i den diskussionen i mitt inlägg

men du kanske är ute efter något helt annat den här gången?

Fast om kusen inte böjer sig i bålen- då är det klart att bogen måste få plats:D
Tjillevippen på ett tag:love:

På tal om överstrykning . Det intressanta och väldigt braiga i det hela är denna nya för i år införelse i FEI mästerskapsprogram för juniorer. Att i traven skall man vända över medellinjen med längning av hästens form genom att ge längre tygel.

Kanske finns med i de andra högre programmen som är nya för i år, de har jag inte kollat.

rent språkligt så frågar du alltså när man skall släppa yttertygeln och bara rida på innertygel? Och att ha den på innertygel
Nej..............

Senast ändrad:

just - vi har haft en jättediskussion om hur ryggraden sitter i mitten av hästen och om insidan kortas = böjs - så längs utsidan

Jag vet inte om vi alla i tråden är överens om det nu i det här läget

Fast om kusen inte böjer sig i bålen- då är det klart att bogen måste få plats:D
Tjillevippen på ett tag:love:

Ta du och känn efter irl istället för att bjäbba här, seså iväg med hästen och rid och kom tillbaka och rapportera vad du gör -egentligen:banana:

Nja det var väl om den kortar insidan i en skola? Då är utsidan fortfarande som den är, så att säga.

Nja det var väl om den kortar insidan i en skola? Då är utsidan fortfarande som den är, så att säga.

Mot bättre vetande då...

Vad är skillnaden i hästkroppen om den är böjd för en skola eller böjd för en volt med samma diameter som skolan rids i

rent fysiologiskt är det samma sak - hästen är skapt på samma sätt, det är samma ryggrad i mitten.

utsidan måste få plats i båda fallen

Sedan blir hela hästen kortare om den samlas korrekt av att pilbågen spänns, men utsida och insida är alltid i realtion till varandra

Utisdan är längre relativt sätt

- simpel geometri

( varför gjorde jag detta nu :confused: :eek: :D )

skojjar

förhållningen på yttertygeln i skolan skall ju välva ryggarden mera uppåt - inte räta ut hästen så den blir rakare...

Yttertygeln skall ju inte korta utsidna - utan hela hästen :idea:

Nu red jag lite hejohå, så jag kan inte utvärdera:o men som du säger. ....

Om man kortar insidan- böjer mkt o ger plats för yttersidan, så kommer det inte att bli ngn skillnad. Du kommer inte att få den att böja mer på ytterbak- vilket är meningen.

Det är väl Kyra som även säger såhär o tydligen även Lussan. Det är givetvis beroende av var o hur man är i utbildningen av Pålle.

fick precis ny info av en annan av bukes biomekanikprofessorer
.
Böjning i sidled sker främst i bröstryggen (dvs sadelläget)
M a o. Om man har korrekt böjning så är även sätet med en del- inte bara axlarna- liten skillnad på höft o axel. OBS!
mina obeprövade teorier.............

Senast ändrad:

Böjning i sidled sker främst i bröstryggen (dvs sadelläget)

Fast sådär tror inte jag det är. Böjningen sker främst i höft och bogled, beroende på hur mycket man böjer så klart. Bröstryggen, där finns ju revben. En gamal tränare till mig nämnde något gradtal, alltså hur mycket hästen kunde böja genom varje bröst/ryggkota. Hmmm. Om jag viker mig åt sidan, som en häst böjer sig. Så vinklar jag ju främst höft och axelled.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara så som jag tänkt hitintills :idea:.

Men man kan inte bara hålla tillbaka på ytter?

Jag vet inte riktigt vad som menas med cykelstyrning, men ju mer böjning i samlingen ju mer måste man ändå följa med med sin egen yttersida, utan att släppa på samlingen?, eller för den delen inte då släppa ut hästen så den av "släppandet" blir längre.:confused:

Jag håller med dig. Yttersidan måste längas lika mycket som innersidan kortas i en korrekt böjning. Hållar man i yttersidan blir inte en korrekt böjning möjlig.
Jag förstår inte riktigt meningen med tråden och diskussionen, men jag följer den för det är intressant.

Cyckelstyre för mig är att du gör precis som du gör när du cyklar och jag kan säga att så rider inte jag... Såklart måste man ge hästen plats på ytter också men att tänka cykelstyre??

Har endast varit med om en tränare som har förutspråkat det och det var ingen bra tränare hästen gick sämre än någonsin, nej tack sa jag..

Tyglen är helt klart sekundär som du skriver men om ryttaren drar i tyglen så blir den inte sekundär. Och om du tänker dig hur du verkligen gör när du cyklar och när du gör det i en skola osv, så drar du mer i inner och släpper yttre, vilket tex tränaren förspråkade som jag red för. Då påverkar tyglen på ett felaktit sätt.

Men om man istället har hästen på ytter när du går in i öppnan så får du ju lätta aningens på tyglen men sen rider jag ju med innersidans hjälper hästen upp mot ytter för att få hästen att ta för sig ordentligt!

Jag kan efter att funderat lite på det medans jag skrivit förstå tänket mer men det är inte själv ett tänk jag vill använda och inget jag skulle lära ut.

Det här tycker jag man hör relativt sällan om?

Att genom att begränsa ramen på utsidan finns det en annan väg för hästen att ta - via överlinjen.

Eller är det bara jag som missat när tränare säger det - och/eller inte fattat?

Det här tycker jag man hör relativt sällan om?

Att genom att begränsa ramen på utsidan finns det en annan väg för hästen att ta - via överlinjen.

Eller är det bara jag som missat när tränare säger det - och/eller inte fattat?
Så menar jag:bow:
Självklart är man inte statisk o det är då mkt möjligt att man ger med sig med sin egen kropp.

Jag vet inte riktigt vad som menas med cykelstyrning, men ju mer böjning i samlingen ju mer måste man ändå följa med med sin egen yttersida, utan att släppa på samlingen?, eller för den delen inte då släppa ut hästen så den av "släppandet" blir längre.:confused:
Här missade jag att du redan hade samlingen, då är det skillnad.

Här missade jag att du redan hade samlingen, då är det skillnad.

Vänta här nu.

Menar att för att få verktygen- skolorna att inte bara verka lösgörande, utan även samlande.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 824
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar