Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Då har vi hela tiden haft samma tanke i grunden då. Köper helt att man inte köper en brukshund för att ställa på SM-nivå, och jag köper väl halvt att man inte satsar på en utställningsvariant för att tävla bruks-SM.
Mitt syfte var dock att att förtydliga att det visst fungerar att ha en utställningshund som brukshund på de nivåerna vi vanliga dödliga håller oss.

Jag kan dock hålla med om att det är tråkigt (för att inte säga tragiskt) att en bruksschäfer kammar noll i ringen, men det är en helt annan diskussion.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

PIRU skrev:
Det går inte alls o kobinera speciellt bra med en utställnings räka varför får man aldrig se dom på några SM eller WM då i nån gren.
Man kan se dom komma till Elite eller BHP/IPOIII men det gör man me en skaplig hund o en skaplig förare men längre kommer man aldrig.

Har jag någonsin sagt något överhuvudtaget om SM- eller VM-nivå? Jag skrev att jag utgår från egen erfarenhet, den sträcker sig inte så långt. Hade den gjort det hade jag nog skrivit det också.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

lilisuhawa skrev:
Har jag någonsin sagt något överhuvudtaget om SM- eller VM-nivå? Jag skrev att jag utgår från egen erfarenhet, den sträcker sig inte så långt. Hade den gjort det hade jag nog skrivit det också.

Hur kan du då säga att det funkar utmärkt o dela utställning o bruks då???

De är inte gjorda för o arbeta på samma sätt, för de har inte de egenskaperna som krävs.

Men en bruksschäfer har inte de egenskaper för springa vänster varv o bedömas efter va dom tycker är snyggt
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jag hänvisar med en lätt suck till mitt föregående inlägg - jag skrev att jag utgår från min egen erfarenhet. Och enligt den går det utmärkt att kombinera både bruks och utställning. Dvs, min erfarenhet = min nivå.

Det är väl otroligt skönt att vi alla har lite olika intressen? Jag tyckte att det var fantastiskt löjligt med hundutställningar överlag, ända tills jag deltog i en själv. Kan för övrigt meddela att vi inte köpte vår hund i utställningssyfte, utan som vanlig familjehund. Utställningarna hamnade vi på när vi kom fram till att hon var snygg i så väl våra som i domarnas ögon.
På samma sätt har vi kommit fram till att hon tycker det är väldigt kul med till exempel lydnad och spår, och detta genomför hon med bravur!

Min räka kan, minsann...
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

lilisuhawa skrev:
Jag hänvisar med en lätt suck till mitt föregående inlägg - jag skrev att jag utgår från min egen erfarenhet. Och enligt den går det utmärkt att kombinera både bruks och utställning. Dvs, min erfarenhet = min nivå.

Det är väl otroligt skönt att vi alla har lite olika intressen? Jag tyckte att det var fantastiskt löjligt med hundutställningar överlag, ända tills jag deltog i en själv. Kan för övrigt meddela att vi inte köpte vår hund i utställningssyfte, utan som vanlig familjehund. Utställningarna hamnade vi på när vi kom fram till att hon var snygg i så väl våra som i domarnas ögon.
På samma sätt har vi kommit fram till att hon tycker det är väldigt kul med till exempel lydnad och spår, och detta genomför hon med bravur!

Min räka kan, minsann...

Lydnad o spår kan man få vilken hund som helst o göra.

Det jag menar är att en hund av bra brukskvalité kan hålla på i timmar i exakt samma tempo de starta i, även om det blir tungt o jobbigt så fortsätter dom bara, man behöver inte motivera dom på nåt vis. En hund som inte är avlad för arbete den tröttnar o lägger av eller hålla på omuta o motivera den för o fortsätta men ändå me sämre resultat än innan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Gnist skrev:
Med risk för tåtramp, så är det väl dj****gt många Bruks-schäfrar som aldrig kommer till IPO-WM, BHP-WM, IPO-SM, BHP-SM och bruks-SM också...:cool:

Javisst är det så vore jäkligt korkat av mig o säga annat men det är iaf 100% fler än utställningshundar :devil: men om man tittar på Tjänste biten också då inte många utställnings schäfrar hos försvaret ,polisen, väktarkåren, tullen, heller så.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Saybia skrev:
Långhåriga schäfrar är fina, vi hade en förut, Garro, men han avlivades för några år sedan pga. hälta som inte ville ge med sig :crazy:
Nu har vi en schäfer på långtidsfoder och har haft honom 2 år ännu så länge, helt underbar hund :love:
Världens snällaste... (och världens mesigaste med andra hundar :angel: ) Tycker om honom MASSOR!

Vinterbild
Sitter i snön
Profilbild
Ligger i gräset
Snygging
Stamtavlan m.m.

:love: :love: :love:

Han ser ju fin ut den hanen när jag kolla snabbt o nyvaken precis pinkat me valpen hahahahah

Men i den stamtavlan me snabb blick så har du rikitigt bra hundar bakom som Dittegården´s Oskov men Hundar från Incident vet jag inge om. Men vet att dom försöker kombinera både utställning o bruks de har ju använt Hiden´s Imze vet ja som kört 4WM ett x antal SM o.s.v.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Har inte sagt att just den och den specifika hunden har extremt utställningsutseende, men majoriteten av hundarna på den kennel var det. M.a.o, jag har inte sett din hund på bild alltså kan jag inte uttala mig om din hund, men kenneln hade på sin sida och jag tyckte att det blev värre och värre ju fler hundar man tittade på där:crazy:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

PIRU skrev:
Han ser ju fin ut den hanen när jag kolla snabbt o nyvaken precis pinkat me valpen hahahahah

Men i den stamtavlan me snabb blick så har du rikitigt bra hundar bakom som Dittegården´s Oskov men Hundar från Incident vet jag inge om. Men vet att dom försöker kombinera både utställning o bruks de har ju använt Hiden´s Imze vet ja som kört 4WM ett x antal SM o.s.v.

Okej, tack :)
Jo, han är en väldigt trevlig hund.
Intressant att veta lite om hundarna bak i stamtavlan.
Vegard har ju tävlat en del bruks & använts till avel
och fått 6 kullar som alla ärvt hans underbara temperament
så det är ju roligt. Numera så går han inte som avelshund
utan mer som sällskap/familjehund, uppfostrar valpen som vi har nu (fast han är sämst på att säga ifrån när hon är jobbig med han ;) ), vallar hästarna vi har hemma och så, haha :D
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Love_travare skrev:
Har inte sagt att just den och den specifika hunden har extremt utställningsutseende, men majoriteten av hundarna på den kennel var det. M.a.o, jag har inte sett din hund på bild alltså kan jag inte uttala mig om din hund, men kenneln hade på sin sida och jag tyckte att det blev värre och värre ju fler hundar man tittade på där:crazy:


Värre och värre? Av ren nyfikenhet, vad är det som är så illa?
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

PIRU skrev:
Han ser ju fin ut den hanen när jag kolla snabbt o nyvaken precis pinkat me valpen hahahahah

Lite offtopic
Just det, valpen. Hur går det med den? Var inne på hemsidan och kollade på dom tillsammans med mamman. Små svartingar :).
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

linafina skrev:
Lite offtopic
Just det, valpen. Hur går det med den? Var inne på hemsidan och kollade på dom tillsammans med mamman. Små svartingar :).

den är hemma o rultar runt nu är så nöjd...
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jag tycker inte att schäfern ska se ut som den gör på deras sida. det är vad jag tycker personligen, jag gillar schäfrar som är mer raka i ryggen och inte har s.k. räkstjärtar.
Har läst att anledningen till att man avlade ner rumpen på schäfern var att få längre skrittlängd, och vart är man intresserad av hur långa, fina steg hunden tar om inte i utställning?

Har en bok om schäfern hemma, och den är lite gammal, och den är intressant att läsa i för bilderna visar just såna schäfrar som jag tycker att de ska se ut.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Love_travare skrev:
Jag tycker inte att schäfern ska se ut som den gör på deras sida. det är vad jag tycker personligen, jag gillar schäfrar som är mer raka i ryggen och inte har s.k. räkstjärtar.
Har läst att anledningen till att man avlade ner rumpen på schäfern var att få längre skrittlängd, och vart är man intresserad av hur långa, fina steg hunden tar om inte i utställning?

Har en bok om schäfern hemma, och den är lite gammal, och den är intressant att läsa i för bilderna visar just såna schäfrar som jag tycker att de ska se ut.


vad heter den boken? :p trevligt om den skulle finnas ngn stans att köpa :p
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Boken heter "Schäferhunden" vet inte viken författare det är men tror att det är Ica Bokförlag som gett ut den (inte helt hundra) men kan kolla när jag kommer hem?
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Owe Buchmann och någon kvinna skrev den (Owe var min tiks uppfödare)
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Hej på dig!
Jag såg att du var ute efter en långhårig schäfer:D
Jag har faktiskt själv en..hihi..En tik som igentligen heter Carmen men vi döpte om henne till Cita eftersom det var lättare att säga då vi håller på att träna med henne.
Om du tycker att jag låter intressant kan du ju svara på mitt inlägg så kan vi pratas vidare mer och så akn jag ju kankse skicka bilder på henne. :)
Kram Jenny:banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 189
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
979
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp