Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Annapanna skrev:
Vit schäferhundförening blev vit herdehundklubb medan vit schäferhundklubb är en annan klubb som reggar vita och långhårsschäfrar och de hundarna är inte reggade i skk. Däremot vit herdehund är reggade och jag anser att de inte ska kallas för vit schäfer eftersom de numera skiljer sig en del i rasstandard från den vanliga schäfern ex gällande hårlag, färg, vinkling på rygg/kors etc

TACK.
Det var det jag ville få fram:idea:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Annapanna skrev:
Vit schäferhundförening blev vit herdehundklubb medan vit schäferhundklubb är en annan klubb som reggar vita och långhårsschäfrar och de hundarna är inte reggade i skk. Däremot vit herdehund är reggade och jag anser att de inte ska kallas för vit schäfer eftersom de numera skiljer sig en del i rasstandard från den vanliga schäfern ex gällande hårlag, färg, vinkling på rygg/kors etc

Jag instämmer till fullo.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Tack för att svar :D hade ingen aning om att man inte fick ställa ut långhåriga schäfrar..då ser jag genast annorlunda på det..nog för att jag tycker att dom långhåriga ser mest rak i ryggen ut..
Toudi: Va fin han va :love: helt underbar :D hon har ingen hemsida förutom på vovve?? jag tar gärna telefonnnummret :D

Linafia: Ja den kenneln såg jag :) dom schäfrarna såg jättefina ut :D jag börjar starkt på att funera om det blir en kortis ändå :p vill gärna kunna ställa ut med den ;P inte det viktitgaste men :P.

Alla som har lagt in bilder..Dom är fina allihopa :love: blir som sagt fundersam på hårlaget, vill ju ha en som är normal i huvvet åxå :p det är nog det jag kommer att titta mest på nu :) som sagt Tack alla.. :D
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

varför inte fundera på en Vit herdehund då? :) De finns ju i långhårigt också, och där är det tillåtet, men de ska alltid ha underull. De ställs ut ihop de lång o korthåriga innom den rasen. Dessutom ska de vara raka i ryggen. :)
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jo vit herdehund är fina dom åxå :love: men jag vill ändå ha en schäfer :p iaf för tillfället ;) men det kommer säkert att bli så småningom :p man får se man får se :D
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Långhåriga schäfrar är helt underbara!! min mamma fick valpar förra fredagen och chansen är stor att det finns långhåriga i kullen då fadern är mkt långhårig!!
Mammsen sa också att jag fick välja en av dom och jag blev såååå glad!!!!:D :love: :bump: :bump: :bump:

så om 7 veckor har jag min egna lilla söta lurviga telning här hos mig!! ska bli så kul. Min border collie tycker nog oxå att det ska bli kul med en kompis som han kan plumsa runt i den djupa snön med!! ;)
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Åååh vad kul :D:D då måste du ju ta en massa bilder på den lilla :D
jag har ju dock typ 4 månader kvar innan jag är 18..så en kan ju inte skaffa nått före det :S men men..det kommer snart iaf ;D

Toudi: Det låter jätte bra :D ska prata med henne så småningom :P
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Vad konstigt, under dom år jag hjälpte till på schäferklubbens utställningar - blev vi aldrig blev diskade då när vi ställde våra långhår, sist kom vi men diskade -NEJ.
Vi ställde dom som valpar och unghundar för att det var kul att få omdöme.
Jag pratade om TYSKLAND, här i sverige finns ju inte vallhundsklasserna som jag tror var långhårsklasser i någon mån.
Finns dom inte kvar......
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Schäfer är en lustig ras när det gäller utställning. De som går bra i ringen ser ut som räkor där bak och går på hasorna. Därför blir det ett motsatsförhållande om du vill ha en så rakryggad som möjligt, men också ställa ut. Det finns snygga korthåriga också med rak rygg och normala vinklar, men det är oftast bruksavlade Schäfrar som kräver en del jobb. Det är dessa Schäfrar man oftast ser på SM i bruks, men i utställningsringen har de inte en chans.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Uschigårdens Divan heter hon. Kallas dock kort och gott Diva till vardags. Har fortfarande inte fått kläm på hur man lägger in bilder här, så jag kan dessvärre inte visa upp henne...
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Så sant det... jag har inte lyckats men mer än en tvåa på utställning. men då har jag bara gjort två försök (på ganska stora utställningar) mer för att jag ville kolla hur det går till... och oj, vad det skreks å peps i schäferringen:o riktigt pinsamt....:crazy:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Då får man väl strunta i utställningarna då..tråkigt..vill inte har en räkstjärt..visst dom är fin från huvudet och typ mitt på ryggen, men sedan må jag säga är dom ful som stryk..! Ta inte illa upp ni som har en, men det är så jag tkr..det får väl bli till bruks istället då :P hehe för rak ska den va ;P
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Pocahontas skrev:
Där skulle jag nog inte hålla med helt och hållet, men dom jobbar ju inte med svenskbrukset så det kanske inte räknas:smirk:


hahahahah kolla deras reultat ett fåtal hundar som har några resultat det är en en Utställningskennel

vart var dom på IPO WM BHP WM IPO SM BHP SM bruks SM inte en enda hund....

jo för de var på SSM o ställde ut de som har nåt....

Jag håller dessutom på med IPO samma som de har nån hund som är IPOIII men inte mer än så
 
Senast ändrad:
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Ser ut som de extrema utställningsschäfrarna nästan mot amerikanska hållet:(
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Är jag hemsk när jag säger att jag tycker hunden på bilden har utställningsvinklar? Om du ställer den som dom "ska" stå så kommer nog likheten fram ännu mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 200
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
980
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp