Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jo, lite åt utställningshållet är de väl. Men jag kan inte förstå varför det skulle ligga nåt problem i det? Min tik är det mest intelligenta hund jag träffat, hon är lättlärd, glad och positiv. Att hon är en snygg utställningshund spelar väl ingen roll i det sammanhanget..?
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Extrema utställningsschäfrar säger du? Då gör väl min också det då, antar jag. Personligen ser jag inget problem i det då hon är, som jag sagt tidigare, en mycket trevlig hund. Hon har för övrigt inga anmärkningar på vare sig höftleder eller armbågsleder. Så att hon lider inte ett dugg av att se ut som en "extrem utställningsschäfer".
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

lilisuhawa skrev:
Jo, lite åt utställningshållet är de väl. Men jag kan inte förstå varför det skulle ligga nåt problem i det? Min tik är det mest intelligenta hund jag träffat, hon är lättlärd, glad och positiv. Att hon är en snygg utställningshund spelar väl ingen roll i det sammanhanget..?

Det var ju inte det vi disskutera men du sa ju att det var lite åt fdet hållet o det är bara åt det hållet , o det är väl skitsamma.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jag hänger inte med längre. Jag svarade som jag gjorde, eftersom det var en extrem negativ klang i folks reaktioner när jag rekommenderade den kenneln.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

PIRU skrev:
det är en ren o skär utställningskennel...

Med tanke på att flera med hundar därifrån påstår att dom har en bruks hund så började jag undra om jag fått helt fel för mig :smirk:.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

lilisuhawa skrev:
Jo, lite åt utställningshållet är de väl. Men jag kan inte förstå varför det skulle ligga nåt problem i det? Min tik är det mest intelligenta hund jag träffat, hon är lättlärd, glad och positiv. Att hon är en snygg utställningshund spelar väl ingen roll i det sammanhanget..?

Har jag sagt att det är något fel med det? Jag har själv en sån hund som många kallar räka. Han är hur underbar som helst. För mig är han ingen räka utan en schäferhund helt enkelt.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

linafina skrev:
Har jag sagt att det är något fel med det? Jag har själv en sån hund som många kallar räka. Han är hur underbar som helst. För mig är han ingen räka utan en schäferhund helt enkelt.
Nej, du sa inte att det var något fel, jag tyckte mig dock höra en lite negativ underton i det, och för det ber jag om ursäkt.


Jag har lite svårt att förstå varför folk i allmänhet har en tråkig inställning till "snygga" schäferhundar. Visst vet jag också att det finns de som enbart avlar på utseende och inte lynne, men det är irriterande när andra utgår från att så MÅSTE vara fallet. Överallt.
Min hund är ett praktexempel på att man både kan vara snygg & smart.
Där har du anledningen till mitt lite barska uttalande. ;)
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Schäfer är ju en brukshund så helt fel har de inte. Däremot är det ingen bruksschäfer de har.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Dock råder det delade meningar om vad som är snyggt. Jag anser inte att de hundarna man ser i ringen är snygga. Inte heller ser man till direkt meriterade hundar i deras stamtavlor, annat än utställningsmeriter. Det blir något snett för mig eftersom jag anser att Schäfern är en brukshund med bruks som främsta användningsområde och därför ska man avla på hundar som faktiskt presterat ordentligt inom bruks eller tjänst.

En uställningsschäfer kan säkerligen vara både trevlig och lättsam, men enligt mig ska en bra Schäfer vara mer än så.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jadzia skrev:
Dock råder det delade meningar om vad som är snyggt. Jag anser inte att de hundarna man ser i ringen är snygga. Inte heller ser man till direkt meriterade hundar i deras stamtavlor, annat än utställningsmeriter. Det blir något snett för mig eftersom jag anser att Schäfern är en brukshund med bruks som främsta användningsområde och därför ska man avla på hundar som faktiskt presterat ordentligt inom bruks eller tjänst.

En uställningsschäfer kan säkerligen vara både trevlig och lättsam, men enligt mig ska en bra Schäfer vara mer än så.

Kan inte annat än, som vanligt, hålla med :bow:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jag förstår din tankegång. Jag kan dock enbart utgå från egna erfarenheter, och jag vet att min hund gör sig bra både som bruks-, och utställningshund. Det jag reagerat över är den allmänna inställningen att man inte kan hålla på med både och. Det går alldeles utmärkt, kan jag meddela. :angel:
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

lilisuhawa skrev:
Jag förstår din tankegång. Jag kan dock enbart utgå från egna erfarenheter, och jag vet att min hund gör sig bra både som bruks-, och utställningshund. Det jag reagerat över är den allmänna inställningen att man inte kan hålla på med både och. Det går alldeles utmärkt, kan jag meddela. :angel:

Det har jag försökt berätta men det är det inte många som håller med om tyvärr.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Jadzia skrev:
Schäfer är ju en brukshund så helt fel har de inte. Däremot är det ingen bruksschäfer de har.

Ja visst är schäfern en brukshund. Jag menade att dom som har hundar därifrån påstår sig ha en bruksschäfer. Det var så jag menade men det förstod du nog.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Naturligtvis går det att pyssla med båda delarna, men vill man komma någonstans " på riktigt" så får man tyvärr välja. Som det ser ut idag så regerar bruksavlade Schäfrar på brukssidan, men i ringen har de inte en chans. Det är därför man brukar rekommendera en bruksschäfer till den som vill köra bruks. Vill man springa i ringen köper man sig lämpligen en utställningsdito. Det är lite som med hopp-eller dressyrstammat halvblod. Man kan köra båda disciplinerna, men om man vet att man vill rida dressyr så köper man sig inte ett hoppstammat föl.

Jag är ju inte utställningsintresserad och ser ingen mening med att springa runt i ringen och därför är brukschäfern det rätta i mina ögon. Jag är dock fullt medveten om att alla inte håller med.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

lilisuhawa skrev:
Jag förstår din tankegång. Jag kan dock enbart utgå från egna erfarenheter, och jag vet att min hund gör sig bra både som bruks-, och utställningshund. Det jag reagerat över är den allmänna inställningen att man inte kan hålla på med både och. Det går alldeles utmärkt, kan jag meddela. :angel:

Det går inte alls o kobinera speciellt bra med en utställnings räka varför får man aldrig se dom på några SM eller WM då i nån gren.
Man kan se dom komma till Elite eller BHP/IPOIII men det gör man me en skaplig hund o en skaplig förare men längre kommer man aldrig.
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

linafina skrev:
Med tanke på att flera med hundar därifrån påstår att dom har en bruks hund så började jag undra om jag fått helt fel för mig :smirk:.

Då har dom kansker aldrig hållt i koppel med en riktig bruksschäfer o känt skillnaden?
 
Sv: Nu Har Jag Bestämmt Mej!

Med risk för tåtramp, så är det väl dj****gt många Bruks-schäfrar som aldrig kommer till IPO-WM, BHP-WM, IPO-SM, BHP-SM och bruks-SM också...:cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 189
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
979
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp