NU!! *foton*

Sv: NU!! *foton*

vilka tokiga sk hästkarlar det finns...Vad händer om hästen blir rädd för något o tar några travsteg då, då ramlar däckeln av från den runda ardennerryggen? Tur vi nu förtiden har mest vettiga hästkvinnor istället för de där gubbsen.

Svaret på det skulle troligen bli att "hästen inte ska bli rädd".
*Skratt*
Men det är klart det är bättre med 2 gjordar!!

Nej min loksele har två gjordar/stroppar med. Det är bara det att de är fästa annorlunda på bröstselen, så jag blev lite förbryllad :o :D

Provkörde ekipaget i går :love: Det gick väl över förväntan, förutom att jag måste höja sitsen ytterligare mer och sedan ska jag fixa maratonöglor i stället för knoppar på skaklarna, knopparna blev för korta (de stoppade inte skaklarna att åka ur hållaren) så de kändes inte säkert.
Skaklarna var precis lagom långa och svängel funkade prima skinka :)
Hon drog i linorna och skaklarna låg stilla.

Sen fick jag göra fler hål på draglinorna, de räckte inte fram riktigt till bröstan (blev för hårt då). Skulle eg. haft nååååågot längre brösta eftersom min dam har väldigt bred bringa, men det får va som det är för SÅ kort är den inte att det stör för hennes del.
Hon var HELT obesvärad, knatade på och var jätteglad vilket hon inte har varit på länge :love:

Senast ändrad av en moderator:

aaa va kul vill oxå köra:bump: :bump: håller på för fullt o kör in min nordis:banana:

Jag blir lite fundersam när flera duktiga redan kommenterat, men inte tycker att bröstan sitter högt. Är det bara jag som tycker att den ligger på strupen? Skulle vilja ha den lite lägre, eller kanske höja svängeln så att inte bara överdelen av bröstan ligger emot.
Eller misstolkar jag bilden?
Lotta

Jag tycker det ser ut som att bröstan ligger precis under strupen, eller? :p Svårt att se på bilder.

hejhej!

Man kan bli lurad på de kraftigare raserna. När de är i drag så bildas oftast 1 cm mellanrum mellan strupe och brösta. Man kan stoppa ner fingret och känna, oftast blir man glatt överraskad. Så var det med minishettisen häromdagen.
Jag brukar koncentrera mig mera på bogspetsen än strupen. Ligger den rätt får man kolla det andra sen. Kanske köpa loksele istället.

*kl*
tänkte bara slänga in en liten fråga....

Vad är det för vagn du har (trådskaparen alltså) ? Jag är ganska grön inom körning men ska börja så småningom. Vet vilket sele jag ska ha och tänkte för övrigt ha en rockard också, men då sitter man ju så lågt och det skulle vara bra om man såg över hästen och inte mellan bakbenen :smirk: Men din vagn , kan man köra med den ungefär överallt? I branta backar , både uppför och nerför, och så, mm? Och så undrar jag med hur mycket den kostade?

kom på att det kanske är en rockard du har fast med högt säte??:confused: När jag ska börja köra så ska det mest bli hobbykörning men det är så grymt svårt att veta vad man ska ha... Tävlar du med din eller hobbykör du?

Svarar för MittNyaJag eftersom jag ändå är här :angel: Ja det är en rockard med högre säte. Jag har en med och det funkar utmärkt att köra till vardags och på skogsvägar med :)
Finns att köpa beg. och bygga om själv, eller köpa en ny som redan är uppbyggd på rätt sätt.
Byggde om min själv, den var jättelåg förut men höjde sätet och skaklarna så nu är den finfin :)

Sparf:: som álin sa, det är en högbyggd rockard..
Man tar sig fram överallt bara bredden går. :)
Iom att det är stag framför däcken så puttar det ju undan det mesta skräpet så det är bara o köra på. :)

Jag betalade 4000 för min. Hobbykör bara, finns inte så mycket (om ens några?) körtävlingar här där jag bor...

Till båda: Aha, för det ser väldigt behaglig och rejäl ut. vissa andra tycker jag se ut att ramla ihop när som helst:eek: ;) Det ända är väl om det blir väldigt mycket bakvikt iom att man sitter så högt. Men jag läste att du (trådskapar´n) hade flyttat fram ditt säte så det kanske går med de flesta rockarder?
Jag själv ska inte tävla men jag ska försöka köra mitt varmblod minst en gång i veckan iallafall eller lite till så man vill ju ha rejäla och säkra grejer...
Men álin, alltså för att bygga om din, byggde du upp den på "pinnar" tills det vart tillräckligt högt säte eller gjorde du på annat sätt?

MittNyaJag: Vart köpte du den? finns det någon hemsida eller liknande??

I stakllet finns det massor av sulky och speedcarter men sånna vill jag inte köra med:smirk: inte så kul om man ska springa på träda tex eller ha när man precisonskör i paddock =/

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 724
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix